Vattenkyld Processor - 40˚ idle 80˚+ i spel. Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Vattenkyld Processor - 40˚ idle 80˚+ i spel. Vad gör jag fel?

Hej! Har tidigare aldrig vattenkylt, men nu har jag skaffat mig en pump, en 360 Rad och en 240 rad, samt vattenblock till mina GPUs och processor.

Som rubriken lyder blir min processor onormalt varm bara jag går in i spel, och processorn kanske bara används till 60%, medans mina grafikkort pinnar på bra med 35˚ idle och 50˚ MAX under full load.

Processorn är inte överklockad och det rör sig om en 7700k.

Testat flera gånger att byta kylpastan men ingen förbättring. Kan det vara så att värmeplåten på cpu'n har dålig kontakt med chippet och att problemet ligger där?

Loopen ser ut såhär:

Pump>CPU>GPU1 parallell GPU2>240rad>360rad>pump.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dra på lite extra kylpasta, sen trycker du dit ditt block. Låt det sitta ett tag och ta sen av det. Ser det då ut som att det är ojämn kontakt med blocket? Du kanske till och med bara kan försöka rucka lite på blocket för att se om det sitter löst.

Vidare, är det ojämn värme mellan kärnorna? dvs är en kärna 60c och en annan 80c? Då har du garanterat ojämn kontakt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min loop, skulle precis starta en tråd.

Mitt 2080ti ligger på runt 40-45C under load medan min oklockade 3700X ligger på runt 70-80C (oklockad). Jag har tagit av blocket och kollat och det verkar vara bra kontakt såvitt jag kan se. Jag har dock gjort en ghettomod och använder mig av distanser till moderkort vända upp och ner istället för tumskruvar till mitt cpu-block då jag inte hade rätt grejer hemma, men detta borde väl ändå inte skapa detta problem om det verkar vara god kontakt i mellan dom?

Kan det vara så att det är något skit innuti blocket? Jag köpte mitt beggat och vet inte statusen på blocket sen innan mer än att det såg ut att vara i fint skick.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dra på lite extra kylpasta, sen trycker du dit ditt block. Låt det sitta ett tag och ta sen av det. Ser det då ut som att det är ojämn kontakt med blocket? Du kanske till och med bara kan försöka rucka lite på blocket för att se om det sitter löst.

Vidare, är det ojämn värme mellan kärnorna? dvs är en kärna 60c och en annan 80c? Då har du garanterat ojämn kontakt.

Hej!

Det tycker jag inte det verkar som, ska kolla igen imorgon och lägga på ny igen. La på ny kylpasta precis innan jag skrev mitt inlägg.
Temperaturen mellan kärnorna tycker jag inte skiljer sig speciellt mycket, ett par grader.

Efter ett par minuter i spelet: (Jag ljög lite om GPU tempsen, är nog ungefär 45-60c.)

Såhär ser det ut

Jag har både sido och botten radden på intake och bara bakre fläkten på exhaust. Är det något som kan göra större skillnad om jag vänder det på något sett?

Böjen mellan raddsen ser värre ut än vad den är, dessutom använder jag relativt styv slang.

Permalänk
Medlem

Har du deliddat CPUn?

Jag hade problem med min 8700k, oavsett vad för kylning jag körde så var jag upp runt 85c i tester, delidda den och gick ner till ca 60c med samma kylare

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har du deliddat CPUn?

Jag hade problem med min 8700k, oavsett vad för kylning jag körde så var jag upp runt 85c i tester, delidda den och gick ner till ca 60c med samma kylare

Det var ju en väldig skillnad, det har jag inte vågat ge mig in på. Men om det visar sig att det är den enda utvägen så får jag ge det ett försök.

Bör man isåfall använda liquid metal mellan heatspread och chip? vad använde Du?

Går det åt helvete så är det väl dags att byta ut proppen snart ändå...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är till någon direkt hjälp, men jag hade ju precis samma problem som du och bestämde mig för att göra lite av en yolo. Så jag tog bort all typ av monteringsanordning utom back platen och skruvade sen fast cpu-blocket med vanlig skruv direkt in i back platen och drog åt efter eget omdöme. Nu ligger jag runt 50-55C i spel istället för 70-80C som det var innan vilket ju definitivt indikerar att jag hade dålig kontakt mellan cpu-blocket och cpu'n trots att jag tyckte det såg ut som att kylpastan hade spridit sig normalt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Som det har skrivits en hel del om tidigare i forum, så är det bättre att sätta kylaren i toppen för att få bort ev. luft som kan samlas i cpublocket, då det är högsta punkten
Du kan ju prova genom att hänga kylaren löst högst upp.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Som det har skrivits en hel del om tidigare i forum, så är det bättre att sätta kylaren i toppen för att få bort ev. luft som kan samlas i cpublocket, då det är högsta punkten
Du kan ju prova genom att hänga kylaren löst högst upp.

Vad menar du med "kylaren"? Hans cpu-block sitter ju högst upp i loopen nu.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubb3n:

Hej!

Det tycker jag inte det verkar som, ska kolla igen imorgon och lägga på ny igen. La på ny kylpasta precis innan jag skrev mitt inlägg.
Temperaturen mellan kärnorna tycker jag inte skiljer sig speciellt mycket, ett par grader.
https://i.ibb.co/bXN5dwP/New-Bitmap-Image.png

Efter ett par minuter i spelet: (Jag ljög lite om GPU tempsen, är nog ungefär 45-60c.)

https://i.ibb.co/tJm7Pp3/New-Bitmap-Image-2.png

https://i.ibb.co/C5kwb2Z/New-Bitmap-Image-3.png

Såhär ser det ut

https://i.ibb.co/sHfr19v/20201128-223421.jpg

Jag har både sido och botten radden på intake och bara bakre fläkten på exhaust. Är det något som kan göra större skillnad om jag vänder det på något sett?

Böjen mellan raddsen ser värre ut än vad den är, dessutom använder jag relativt styv slang.

Eftersom du paralellkopplat grafikkorten har du ju mycket sämre flöde, men borde kanske inte påverka cpu så mycket

Permalänk
Medlem

Har du vickat ordentligt så du fått ut alla luftbubblor i systemet? Just nu är ditt CPU-block högst upp i loopen vilket gör att luftbubblorna letar sig dit... Har du då luft där så minskar din kylningsförmåga avsevärt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad menar du med "kylaren"? Hans cpu-block sitter ju högst upp i loopen nu.

Jepp, det är just det att inte kylaren sitter högst upp.
Luft skulle kunna samlas i cpublocket

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Jepp, det är just det att inte kylaren sitter högst upp.
Luft skulle kunna samlas i cpublocket

Med risk för att vara rn total idiot, men jag förstår fortfarande inte vad du mrnar med kylaren. Är det pumpen/reservoirn du menar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Med risk för att vara rn total idiot, men jag förstår fortfarande inte vad du mrnar med kylaren. Är det pumpen/reservoirn du menar?

Radiatorn

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Jepp, det är just det att inte kylaren sitter högst upp.
Luft skulle kunna samlas i cpublocket

Det där är bara ett problem med AIO kylare, I en custom loop kommer extra luft hamna i reservoiren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det där är bara ett problem med AIO kylare, I en custom loop kommer extra luft hamna i reservoiren

Och förklara för mig varför det är så... är pumpen starkare??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det där är bara ett problem med AIO kylare, I en custom loop kommer extra luft hamna i reservoiren

Förutsatt att du lyckats få dit bubblorna från bl.a. radiatorn och blocket En custom-lösning är inget magiskt som trotsar fysikens lagar, och är precis som en AIO bortsett från att du nu kan få ut luften helt ur systemet istället för att bara samla det i radiatorn.

Det är därför man vickar på chassit och försöker få bort alla bubblor

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Och förklara för mig varför det är så... är pumpen starkare??

I en custom loop kan man ju lufta, det kan man inte i ett slutet system, så du kan lura luften dit du vill. AIO är ju inte 100% vattenfylld, och det blir mindre vatten med tiden. En custom loop kan du ju helt fylla systemet, och eftersom pumpen, mer eller mindre alltid är under reservoiren, går den ju aldrig med luft, utan är alltid full. Det är ju pumpen som är problemet mestadels med AIO, inte blocket.

Sen att det är mycket bättre tryck i pumpen skadar ju inte. Det är inte superofta man måste tippa och ha sig om man seriekopplat allt eller har nån klurig distro plate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

I en custom loop kan man ju lufta, det kan man inte i ett slutet system, så du kan lura luften dit du vill. AIO är ju inte 100% vattenfylld, och det blir mindre vatten med tiden. En custom loop kan du ju helt fylla systemet, och eftersom pumpen, mer eller mindre alltid är under reservoiren, går den ju aldrig med luft, utan är alltid full. Det är ju pumpen som är problemet mestadels med AIO, inte blocket.

Sen att det är mycket bättre tryck i pumpen skadar ju inte. Det är inte superofta man måste tippa och ha sig om man seriekopplat allt eller har nån klurig distro plate

Det köper jag fullt ut men likt förbenat så kan det ligga en luftficka i cpukylaren som kan vara svår att få väck när den e högsta punkten i systemet.
Har nu inte själv haft custom loop men har sysslat en del med urluftning i bilsystem där man var tvungen att lyfta frampartiet för att få luftvandringen mot exp. kärl.
Bästa vore att vakuumsuga och fylla på, men det är väl overkill

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Hej! När jag hade byggde ihop vattenkylningen så tippade jag chassit mycket fram o tillbaka och fyllde på efter behov. Eftersom jag har ett plexiblock på cpun så kan jag heller inte se att det skulle vara någon luft där i.

Dessutom så räknas väl 360 radden (bakom dom 3 120mm fläktarna) som högsta punkten?

Parallell kopplingen av GPU'n bör väl enbart påverka just GPU'n? Som dessutom ligger efter proppen i loopen.

Jag fick infall igår kväll och beställde lite delid-ing saker, ifrån Inet. Får ge det ett försök och se om jag kommer ner ett par grader.

Vad jag förstår så går 7700k'n rätt varm, men jag tycker nog att den går för varm 🤷‍♂️

Snilleblixt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubb3n:

Hej! När jag hade byggde ihop vattenkylningen så tippade jag chassit mycket fram o tillbaka och fyllde på efter behov. Eftersom jag har ett plexiblock på cpun så kan jag heller inte se att det skulle vara någon luft där i.

Dessutom så räknas väl 360 radden (bakom dom 3 120mm fläktarna) som högsta punkten?

Parallell kopplingen av GPU'n bör väl enbart påverka just GPU'n? Som dessutom ligger efter proppen i loopen.

Jag fick infall igår kväll och beställde lite delid-ing saker, ifrån Inet. Får ge det ett försök och se om jag kommer ner ett par grader.

Vad jag förstår så går 7700k'n rätt varm, men jag tycker nog att den går för varm 🤷‍♂️

Svårt att se den andra radiatorn på din bild, såg endast ut som en 240mm i botten av chassit

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubb3n:

Hej!

Det tycker jag inte det verkar som, ska kolla igen imorgon och lägga på ny igen. La på ny kylpasta precis innan jag skrev mitt inlägg.
Temperaturen mellan kärnorna tycker jag inte skiljer sig speciellt mycket, ett par grader.
https://i.ibb.co/bXN5dwP/New-Bitmap-Image.png

Efter ett par minuter i spelet: (Jag ljög lite om GPU tempsen, är nog ungefär 45-60c.)

https://i.ibb.co/tJm7Pp3/New-Bitmap-Image-2.png

https://i.ibb.co/C5kwb2Z/New-Bitmap-Image-3.png

Såhär ser det ut

https://i.ibb.co/sHfr19v/20201128-223421.jpg

Jag har både sido och botten radden på intake och bara bakre fläkten på exhaust. Är det något som kan göra större skillnad om jag vänder det på något sett?

Böjen mellan raddsen ser värre ut än vad den är, dessutom använder jag relativt styv slang.

Kan du ta en bild mer bakifrån så att man ser in/ut på pumpen? Försöker förstå mig på det just nu men ser ju ut som att inget går via ressen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag på följande 2 saker:
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk
Vet ej om det appliceras på icke-aio.

Även, det är inte så att din färg i vattnet kletat av sig i vattenblocken och blockar? Har haft det problemet med alla vattenkylningar jag använt som haft färg i sig.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Spontant tänker jag på följande 2 saker:
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk
Vet ej om det appliceras på icke-aio.

Även, det är inte så att din färg i vattnet kletat av sig i vattenblocken och blockar? Har haft det problemet med alla vattenkylningar jag använt som haft färg i sig.

Tror inte det fungerar riktigt så på AIO eftersom jag kan få luften att stanna i ressen (där jag nu har en CM luft precis i överkant), dessutom så är ju 360 radden högsta punkten. Så om jag skulle ha luft i systemet förrutom i ressen så borde det lagt sig i toppen av 360n, efter att jag skakat, vridigt och vänt.

Pumpen sitter ju dessutom under ressen, så kommer aldrig gå torr.

Har bara haft färgen i ca en månad. Tidigare var det klart. Det är EK's premix. Borde väl inte klägga igen så fort? Har tänkt spola systemet med destilerat efter 6månader. Borde man göra det oftare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan du ta en bild mer bakifrån så att man ser in/ut på pumpen? Försöker förstå mig på det just nu men ser ju ut som att inget går via ressen.

Svårt att fånga riktigt på bild hur det sitter ihop.
Börjar med Pump/res combo > CPU > GPU1&2>240 Radd (botten)>360 Radd (sidan)>Pump/res combo.

Permalänk

Testa att sätta tillbaka vattnet till pumpen i locket på reservoaren så att ev bubblor inte letar sig in i pumpen så lätt. Bubblor vill ju leta sig uppåt så matar du invattnet i toppen så kommer bubblorna som följer med ut mestadels stanna i toppen på reservoaren iom att vatten är tyngre än luft.

Svårt att säga men nu ser det iaf ut att vara kopplat så vattnet i reservoaren är parralellt med pumpen typ som i kylsystemet på en bil så den tar bara vatten där ur när nivån sjunker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testa att sätta tillbaka vattnet till pumpen i locket på reservoaren så att ev bubblor inte letar sig in i pumpen så lätt. Bubblor vill ju leta sig uppåt så matar du invattnet i toppen så kommer bubblorna som följer med ut mestadels stanna i toppen på reservoaren iom att vatten är tyngre än luft.

Om luften åkte med pumpen vidare borde jag väl kunna se rörelse i slangarna? Eller är jag ute och cyklar?

Ser helt solid blått ut och kan inte se att det rör sig bubblor någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubb3n:

Tror inte det fungerar riktigt så på AIO eftersom jag kan få luften att stanna i ressen (där jag nu har en CM luft precis i överkant), dessutom så är ju 360 radden högsta punkten. Så om jag skulle ha luft i systemet förrutom i ressen så borde det lagt sig i toppen av 360n, efter att jag skakat, vridigt och vänt.

Pumpen sitter ju dessutom under ressen, så kommer aldrig gå torr.

Har bara haft färgen i ca en månad. Tidigare var det klart. Det är EK's premix. Borde väl inte klägga igen så fort? Har tänkt spola systemet med destilerat efter 6månader. Borde man göra det oftare?

Borde vara lungt, det var bara tankar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Efter en lyckad delid har jag nu gått ifrån 77˚-82˚ till 52-57˚ vid samma applikation/load.

Tack för all input, fy skäms på intel.