Permalänk
Medlem

Arctic freezer 34 duo vs corsair h100i vit

Hej står inför ett val av cpu kylning och har hamnat mellan dessa valen men kan inte bestämma mig för vilken cpu:n är en 3600xt.
Vad tycker ni man ska ta

Permalänk
Medlem

Varför väljer du mellan en vattenkylare för 1 549 kr och en luftkylare för 479 kr??

Spendera pengarna på en Noctua NH-D15 chromax.black istället för 1105 kr.

Men OT.
Av dom två skulle jag ta corsair h100i vit även om jag inte gillar vattenkylning längre.
Men är dom du bad oss välja mellan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

ja det är ju mest för jag försöker hålla mig till vitt tema och finns inte så många luftkylare i vitt

Permalänk

Jag kör med H100i i vitt och har inga som helst problem med kylning av min 9900K. Har alltid hållit mig till vattenkylning och aldrig haft problem med läckage eller annat.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag kör med H100i i vitt och har inga som helst problem med kylning av min 9900K. Har alltid hållit mig till vattenkylning och aldrig haft problem med läckage eller annat.

härligt att höra! vad ligger du på för temps om man får fråga

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

härligt att höra! vad ligger du på för temps om man får fråga

Nu är min burk ungefär 1 år gammal och det var i början jag satt och bänkade allt och även hade koll på temperaturer vid olika tillfällen. Om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag minnas att jag hamnade runt 50-60 grader vid normalt spelande och något högre vid maxbelastning. Ta detta med en nypa salt så ska jag försöka köra någon test framöver när jag är ledig från jobbet så kan du få exakta siffror.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hej står inför ett val av cpu kylning och har hamnat mellan dessa valen men kan inte bestämma mig för vilken cpu:n är en 3600xt.
Vad tycker ni man ska ta

Att köpa en vattenkylare för 1539 kr eller mer för en processor som kostar 2600 kr känns lite vansinnigt enligt mig. De där 1000 kronorna eller så kan man mycket hellre spendera på något vettigt som RAM/CPU/GPU. Arctic Freezer 34 DUO fungerar utmärkt till en 3600XT. Om du fortfarande vill ha en vit AIO-kylare så tror jag Lian Li GALAHAD AIO 240 RGB kan vara ett bättre val eftersom den är modernare än H100i och presterar bättre enligt TomsHardware: Lian Li Galahad AIO 240 Review: Performance and Style Meets Affordability Corsair H100i RGB Platinum Review: More Color, Less Cooler

Permalänk
Medlem

Med en 3600(X)(T) kommer en större kylare knappt göra någon skillnad. De drar som max lite över 100 W överklockade, och med så lite värme kommer skillnaden mellan en vattenkylare och 120 mm tornkylare endast att vara några grader.

Själv har jag inget emot att köpa lite överdrivna kylare och nätaggregat då de går att använda i flera byggen framöver, men för just den processorn är vattenkylaren meningslös. Om du brukar uppgradera individuella delar i datorn istället för att bygga en helt ny kan det dock vara värt att köpa lite bättre än du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Att köpa en vattenkylare för 1539 kr eller mer för en processor som kostar 2600 kr känns lite vansinnigt enligt mig. De där 1000 kronorna eller så kan man mycket hellre spendera på något vettigt som RAM/CPU/GPU. Arctic Freezer 34 DUO fungerar utmärkt till en 3600XT. Om du fortfarande vill ha en vit AIO-kylare så tror jag Lian Li GALAHAD AIO 240 RGB kan vara ett bättre val eftersom den är modernare än H100i och presterar bättre enligt TomsHardware: Lian Li Galahad AIO 240 Review: Performance and Style Meets Affordability Corsair H100i RGB Platinum Review: More Color, Less Cooler

Skrivet av TMG:

Med en 3600(X)(T) kommer en större kylare knappt göra någon skillnad. De drar som max lite över 100 W överklockade, och med så lite värme kommer skillnaden mellan en vattenkylare och 120 mm tornkylare endast att vara några grader.

Själv har jag inget emot att köpa lite överdrivna kylare och nätaggregat då de går att använda i flera byggen framöver, men för just den processorn är vattenkylaren meningslös. Om du brukar uppgradera individuella delar i datorn istället för att bygga en helt ny kan det dock vara värt att köpa lite bättre än du behöver.

efter era svar lutar det mer åt Arctic freezer 34 duo faktiskt ska kolla lian li aio har ni förresten några tips på bra kylare till en 3900x cpu nu när jag har er i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

efter era svar lutar det mer åt Arctic freezer 34 duo faktiskt ska kolla lian li aio har ni förresten några tips på bra kylare till en 3900x cpu nu när jag har er i tråden

Arctic Liquid Freezer II ska vara ett bra och prisvärt alternativ till lite kraftigare processorer. Vet dock inte om den finns i vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Arctic Liquid Freezer II ska vara ett bra och prisvärt alternativ till lite kraftigare processorer. Vet dock inte om den finns i vitt.

behöver inte vara vit till cpu 3900x det är en annan dator

Permalänk
Medlem

H100i verkar hålla runt 4-5år, vilket även min nog gjorde (har inte kollat inköpsdatum). Den gick sönder härom dagen, då ena slangen släppte från fästet när jag böjde slangen lite. Blev inga andra komponentskador, då jag tagit ut grafikkortet och vattnet hamnade bara i botten på chassit.
En luftkylare håller längre, men är i alla fall inne på att skaffa en ny vattenkylare... De ser helt enkelt snyggare ut och kyler bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

jag kör be quiet dark rock 4 pro till min 3900x, kan inte hör fläkten och kyler gudomligt bra

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jag kör be quiet dark rock 4 pro till min 3900x, kan inte hör fläkten och kyler gudomligt bra

vad tror du om att köra en Be quiet rock pro 4 till 3900x och arctic freezer 34 duo till en 3600xt håller inte på med överklocka

Permalänk
Medlem

det låter som en bra ide 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Finns även på Webhallen med lägre pris och gratis frakt https://www.webhallen.com/se/product/140056-Phanteks-PH-TC14P...

Tänkte själv rekommendera denna, har den svarta modellen som kyler min R7 3800x och hade den blåa varianten i min förra burk med en i7 2600k som päronen fick ta över. Min kylare kostade 629kr på Inet för ett år sedan när jag köpte den så kunde inte motivera 300-400kr till för en brun Noctua NH-D15 eller Be Quiet Dark Rock Pro 4 eller 500kr till för en Noctua NH-D15 Chromax, otroligt bra prestanda för detta pris då man tappar 1-3°C i maxtemperatur mot Noctua NH-D15 och ligger ca 2-3dB över Noctua vad jag sett i test med R9 3900X.

EDIT: enda nackdelen med Phanteks kylaren sett mot Noctua och Be Quiet är att kylflänsarna längs ner ej är kortare för att tillåta högre ramminne, jag klarar dock av att köra G.Skill Trident Z utan problem med min Phanteks, dock så kör jag utan främre fläkt pga höjdrestriktioner i mitt chassi

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Finns även på Webhallen med lägre pris och gratis frakt https://www.webhallen.com/se/product/140056-Phanteks-PH-TC14P...

Tänkte själv rekommendera denna, har den svarta modellen som kyler min R7 3800x och hade den blåa varianten i min förra burk med en i7 2600k som päronen fick ta över. Min kylare kostade 629kr på Inet för ett år sedan när jag köpte den så kunde inte motivera 300-400kr till för en brun Noctua NH-D15 eller Be Quiet Dark Rock Pro 4 eller 500kr till för en Noctua NH-D15 Chromax, otroligt bra prestanda för detta pris då man tappar 1-3°C i maxtemperatur mot Noctua NH-D15 och ligger ca 2-3dB över Noctua vad jag sett i test med R9 3900X.

EDIT: enda nackdelen med Phanteks kylaren sett mot Noctua och Be Quiet är att kylflänsarna längs ner ej är kortare för att tillåta högre ramminne, jag klarar dock av att köra G.Skill Trident Z utan problem med min Phanteks, dock så kör jag utan främre fläkt pga höjdrestriktioner i mitt chassi

Såg några tester och tror nog att det ändå blir be quiet pro rock 4 till 3900x men frågan är om det ska bli phanteks eller arctic freezer till 3600xt?
Tror jag tar arctic då den är mindre och presterar ju ganska likt phanteks 👍

Permalänk
Medlem

Fördelen med Arctic Freezer 34 Duo är att du kan få tag på matchande chassifläktar till ditt bygge då exakt samma fläktar som används säljs separat till ett bra pris. Flytta ena fläkten till utblås och köp till 2-3 extra till intag/utblås så har du en matchande snygg setup.