Dator startar om sig slumpmässigt utan BSOD

Permalänk
Medlem

Dator startar om sig slumpmässigt utan BSOD

Hej!
Jag har efter en uppgradering av processor/RAM/moderkort stött på ett väldigt irriterande problem.
Datorn startar om sig helt slumpmässigt, utan blåskärm, som att jag skulle ha tryckt på resetknappen. Ibland direkt när jag kommer in i windows, ibland efter fyra timmar.

Temperatur på CPU ligger på cirka 35c i idle och maxar runt 75c i load.
GPU ligger på cirka 40 i idle och 70 i load.
Andra temperaturer t.ex. chipset och M.2 ligger runt 40c.

Komponenter:
MSI X570 MEG Unify
AMD Ryzen 5900X
Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 V2
G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz (även provat med Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz.)
Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2
Palit RTX 2080T Ti GamingPro
Corsair HX1000 V2 (även provat med Corsair RM850)

Jag har installerat om Windows tre gånger (inkl. alla senaste uppdateringar & drivrutiner)
Uppdaterat BIOS
Provat att byta RAM samt köra med endast en sticka
Kopplat bort power & resetknappen och startat direkt från powerknappen på moderkortet
Köpt ett nytt PSU samt bytt alla kablar

Det spelar ingen roll om jag kör minnena i XMP eller stock. Processorn körs i stock, likaså grafikkortet.

Jag börjar få slut på idéer, det enda jag kan tänka mig i nuläget är att moderkortet är trasigt på något sett.

Någon som stött på detta problem förut och har några tips?
Har jag missat att prova något som ni kan komma på?

Edit: Tack för all hjälp, verkar vara moderkortet som orsakade problemet. Fick pengarna tillbaka från inet.

Permalänk
Hedersmedlem

Loggas något i Windows när det händer (eller efter att den bootat igen)? Det låter visserligen osannolikt, men det är värt att kolla.
Win+R -> eventvwr.exe, kolla under Windows Logs > System samt Application.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Läste fel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Loggas något i Windows när det händer (eller efter att den bootat igen)? Det låter visserligen osannolikt, men det är värt att kolla.
Win+R -> eventvwr.exe, kolla under Windows Logs > System samt Application.

Hittar en hel del loggar. Har dock ingen koll på vad som är betydelsefullt.
Några jag reagerade på:

"A fatal hardware error has occured. "
Reported by component: Processor Core
Error source: Machine CHeck Exception
Error type: Bus/Interconnect error
Processor APIC ID: 6

Sen ett gäng: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding etc etc...."

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört brukar Ryzen-system "dö" (startas om) utan blåskärm om de är instabila. Låter som att det är något fel på hårdvaran, men det kan ändå vara värt att testa något annat operativsystem. Kvarstår problemet om du startar Windows i Safe Mode? Testa även med någon Linux-distro (många går att köra direkt från ett USB-minne) eller Memtest86.

Om du befinner dig i Stockholm som din profil säger kan jag låna ut DDR4-minne om du vill testa att byta.

Permalänk
Medlem

Testa öka spänningen till 1.4V på minnena. Hoppas det gör susen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Vad jag har hört brukar Ryzen-system "dö" (startas om) utan blåskärm om de är instabila. Låter som att det är något fel på hårdvaran, men det kan ändå vara värt att testa något annat operativsystem. Kvarstår problemet om du startar Windows i Safe Mode? Testa även med någon Linux-distro (många går att köra direkt från ett USB-minne) eller Memtest86.

Om du befinner dig i Stockholm som din profil säger kan jag låna ut DDR4-minne om du vill testa att byta.

Ja, problem kvarstår även i Safe mode, om än mer sällan känns det som.
Jag har kört Windows Memory Diagnostic utan att den visade några fel.

Även provat med minnen från min gamla dator som jag vet fungerar så det BORDE inte vara minnesproblem eller?

Har du några tips på någon Linux-distro jag kan prova? Noll erfarenheter av Linux tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Ja, problem kvarstår även i Safe mode, om än mer sällan känns det som.
Jag har kört Windows Memory Diagnostic utan att den visade några fel.

Även provat med minnen från min gamla dator som jag vet fungerar så det BORDE inte vara minnesproblem eller?

Har du några tips på någon Linux-distro jag kan prova? Noll erfarenheter av Linux tyvärr.

Jag har använt Linux Mint tidigare. Går att ladda ner en ISO-fil som kan "brännas" till ett USB-minne med ett verktyg som Rufus eller ImageUSB.

Jag menade inte att du ska köra Memtest86 för att nödvändigtvis hitta minnesfel. Det är ett verktyg som körs utanför ett operativsystem så om även det kraschar borde det absolut inte ha någonting med mjukvaran att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag har använt Linux Mint tidigare. Går att ladda ner en ISO-fil som kan "brännas" till ett USB-minne med ett verktyg som Rufus eller ImageUSB.

Jag menade inte att du ska köra Memtest86 för att nödvändigtvis hitta minnesfel. Det är ett verktyg som körs utanför ett operativsystem så om även det kraschar borde absolut inte ha någonting med mjukvaran att göra.

Ahaa då förstår jag.
Provar Memtest86 och återkommer med resultat under morgondagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Hej!
Jag har efter en uppgradering av processor/RAM/moderkort stött på ett väldigt irriterande problem.
Datorn startar om sig helt slumpmässigt, utan blåskärm, som att jag skulle ha tryckt på resetknappen. Ibland direkt när jag kommer in i windows, ibland efter fyra timmar.

Temperatur på CPU ligger på cirka 35c i idle och maxar runt 75c i load.
GPU ligger på cirka 40 i idle och 70 i load.
Andra temperaturer t.ex. chipset och M.2 ligger runt 40c.

Komponenter:
MSI X570 MEG Unify
AMD Ryzen 5900X
Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 V2
G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz (även provat med Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz.
Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2
Palit RTX 2080T Ti GamingPro
Corsair HX1000 V2 (även provat med Corsair RM850)

Jag har installerat om Windows tre gånger (inkl. alla senaste uppdateringar & drivrutiner)
Uppdaterat BIOS
Provat att byta RAM samt köra med endast en sticka
Kopplat bort power & resetknappen och startat direkt från powerknappen på moderkortet
Köpt ett nytt PSU samt bytt alla kablar

Det spelar ingen roll om jag kör minnena i XMP eller stock. Processorn körs i stock, likaså grafikkortet.

Jag börjar få slut på idéer, det ända jag kan tänka mig i nuläget är att moderkortet är trasigt på något sett.

Någon som stött på detta problem förut och har några tips?
Har jag missat att prova något som ni kan komma på?

M.2-disken är monterad med en distans-skruv (mellan moderkort och m.2-disk), korrekt?

Har samma M.2-disk använts i ett annat datorsystem?
Om ja, har du något på den du vill spara?
Om nej, googla "diskpart clean" och utför detta på din hårddisk.
Om ja istället för nej, titta på EFI-rebuild. (men gör först även en säkerhetskopia på det du vill spara! (om möjligt))
Om du har tillgång till en annan disk, kan du även prova att installera windows på denna, bara för att utesluta eventuella problem med M.2-disken.

Är M.2-disken monterad i första slotten? eller har du valt en annan plats?
Gäller detta även grafikkortet eller sitter grafikkortet monterat i en annan PCIE-port än den närmst CPU?
Om andra portar än de som är klassade som "standard" används, så kan det vara värt att mot manualen kontrollera att du inte orsakat adress-konflikter, då flera kortplatser, usb-portar och hårddiskanslutning ofta delar på adresser.

Permalänk
Medlem

Kört sfc.exe? (Corruption file checker grej inkluderad i Windows, kör command prompt som admin, skriv SFC /scannow. Alternativt, klicka på sökrutan i start menyn och skriv in sfc.exe och högerklicka på filen sfc.exe och "kör som admin")
Or_else= print "I'm out of ideas".. äsh nä men problemet låter mjukvarurelaterat, skulle hårdvaran legat bakom problemet hade datorn nog inte ens bootat windows.
Provat köra i det windows failsafe mode några timmar?

Random saker du kan testa:
>Demontera allt och sätt ihop igen/alt/ de nya delarna,
>dra ur reset kontaktkabeln från moderkortet. (Dum idé kanske)..
>Köra mentest86 bootad en usb sticka (ram check)
Slutligen, kollat så Ram stickorna kör på full kapacitet?
(1500MHz DDR dual channel)

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en defekt nätdel.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem som du och i mitt fall var det ett defekt moderkort. Kunde fasta i en boot loop där det knäppte av och på eller så funkade det i flera timmar utan problem. Höll på att bli galen när inget hjälpte. Ram, GPU, PSU Processor osv... Det tog inet en helg att felsöka då felet kom och gick så sporadiskt men till slut hittade de det och jag fick ett nytt moderkort.

Lycka till!

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag tycker det låter som en defekt nätdel.

Har ju testat med ny nätdel...

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

M.2-disken är monterad med en distans-skruv (mellan moderkort och m.2-disk), korrekt?

Har samma M.2-disk använts i ett annat datorsystem?
Om ja, har du något på den du vill spara?
Om nej, googla "diskpart clean" och utför detta på din hårddisk.
Om ja istället för nej, titta på EFI-rebuild. (men gör först även en säkerhetskopia på det du vill spara! (om möjligt))
Om du har tillgång till en annan disk, kan du även prova att installera windows på denna, bara för att utesluta eventuella problem med M.2-disken.

Är M.2-disken monterad i första slotten? eller har du valt en annan plats?
Gäller detta även grafikkortet eller sitter grafikkortet monterat i en annan PCIE-port än den närmst CPU?
Om andra portar än de som är klassade som "standard" används, så kan det vara värt att mot manualen kontrollera att du inte orsakat adress-konflikter, då flera kortplatser, usb-portar och hårddiskanslutning ofta delar på adresser.

Den är monterad i första slotten enligt manual: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7C35v2.1-EURO.pd... (sid. 33 i dokumentet) Kylflänsen är längre än disken men det sitter en gummidistans mellan moderkortet och disken.
Jag har inte provat att flytta den till någon annan slot. GPU sitter också i första slotten.

Disken är helt ny och har inte använts till något annat. (Förutom fyra ominstallationer av windows....)

Ska prova att köra med en annan disk och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Kört sfc.exe? (Corruption file checker grej inkluderad i Windows, kör command prompt som admin, skriv SFC /scannow. Alternativt, klicka på sökrutan i start menyn och skriv in sfc.exe och högerklicka på filen sfc.exe och "kör som admin")
Or_else= print "I'm out of ideas".. äsh nä men problemet låter mjukvarurelaterat, skulle hårdvaran legat bakom problemet hade datorn nog inte ens bootat windows.
Provat köra i det windows failsafe mode några timmar?

Random saker du kan testa:
>Demontera allt och sätt ihop igen/alt/ de nya delarna,
>dra ur reset kontaktkabeln från moderkortet. (Dum idé kanske)..
>Köra mentest86 bootad en usb sticka (ram check)
Slutligen, kollat så Ram stickorna kör på full kapacitet?
(1500MHz DDR dual channel)

Provat allt ovan förutom Memtest86, men det ska jag ge mig på nu.
Har provat olika RAM-stickor i olika hastigheter, men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Jag hade exakt samma problem som du och i mitt fall var det ett defekt moderkort. Kunde fasta i en boot loop där det knäppte av och på eller så funkade det i flera timmar utan problem. Höll på att bli galen när inget hjälpte. Ram, GPU, PSU Processor osv... Det tog inet en helg att felsöka då felet kom och gick så sporadiskt men till slut hittade de det och jag fick ett nytt moderkort.

Lycka till!

Galen har jag redan hunnit bli

I mitt huvud så känns det också som att det är moderkortet som spökar (förövrigt också inköpt på inet)
Funderar på att skapa ett garantiärende imorgon efter att jag provat några förslag på lösningar som dykt upp i tråden.

Var du tvungen att skicka in moderkortet till dem eller kunde du lämna det i butik?

Mitt nya PSU har rejält coil whine så blir nog ett garantiärende på det också....

GE MIG STYRKA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

M.2-disken är monterad med en distans-skruv (mellan moderkort och m.2-disk), korrekt?

Har samma M.2-disk använts i ett annat datorsystem?
Om ja, har du något på den du vill spara?
Om nej, googla "diskpart clean" och utför detta på din hårddisk.
Om ja istället för nej, titta på EFI-rebuild. (men gör först även en säkerhetskopia på det du vill spara! (om möjligt))
Om du har tillgång till en annan disk, kan du även prova att installera windows på denna, bara för att utesluta eventuella problem med M.2-disken.

Är M.2-disken monterad i första slotten? eller har du valt en annan plats?
Gäller detta även grafikkortet eller sitter grafikkortet monterat i en annan PCIE-port än den närmst CPU?
Om andra portar än de som är klassade som "standard" används, så kan det vara värt att mot manualen kontrollera att du inte orsakat adress-konflikter, då flera kortplatser, usb-portar och hårddiskanslutning ofta delar på adresser.

Jag kan rapportera att problemet kvarstår även med en helt annan SSD (Samsung 850 EVO 500GB).
M.2-disken hade jag tagit ur.

Datorn resettade under installationen av Windows den här gången.

Permalänk

EFI-relaterat möjligtvis, instabilt bios. Det kan ju vara intressant att veta dina spänningsvärden i bios och utgå ifrån programmet HWinfo64. Är de autoinställt i bios. Vet vi något om spänningsdrops vid olika former av små som större belastning. Eller helt enkelt vad som händer från de att du når in i windows till att efter 4timmar få en omstart.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

EFI-relaterat möjligtvis, instabilt bios. Det kan ju vara intressant att veta dina spänningsvärden i bios och utgå ifrån programmet HWinfo64. Är de autoinställt i bios. Vet vi något om spänningsdrops vid olika former av små som större belastning. Eller helt enkelt vad som händer från de att du når in i windows till att efter 4timmar få en omstart.

Allt är inställt på auto i bios.
Är det något specifikt spänningsvärde jag ska kolla?

Listar några jag ser i bios:

CPU Core Voltage: 1.352V (AUTO)
CPU NB/SoC Voltage 0.980V (AUTO)
CPU 1P8 Voltage 1.832V (AUTO)
DRAM Voltage 1.216 (AUTO) --- Den här ändras i XMP till 1.35V om jag inte minns fel, men problemet kvarstår som sagt ändå.
Chipset SOC VOltage 1.014V (AUTO)
Chipset CLDO Voltage 1.212V (AUTO)

En vän till mig har mer eller mindre en identisk burk (men med 3090 istället för 2080 Ti och en annan M.2-disk). Vi jämförde ett gäng parametrar i HWMonitor igår och allt såg i princip lika ut, både spänning och max boost osv.

Jag har lite problem att installera windows för tillfället då den verkar lite grinig och startar om sig under installation...
Ska försöka vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Galen har jag redan hunnit bli

I mitt huvud så känns det också som att det är moderkortet som spökar (förövrigt också inköpt på inet)
Funderar på att skapa ett garantiärende imorgon efter att jag provat några förslag på lösningar som dykt upp i tråden.

Var du tvungen att skicka in moderkortet till dem eller kunde du lämna det i butik?

Mitt nya PSU har rejält coil whine så blir nog ett garantiärende på det också....

GE MIG STYRKA!

Jag kunde gå direkt till butiken (var i Stockholm) och lämna in det på felsökning.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Kan meddela att problemet verkar ha förvärrats idag. Startar om sig relativt omgående när windows startar. Även i safe mode.
I BIOS startar den inte om sig.

Även provat, som jag skrev längre upp, att installera windows på en annan SSD men den startar om sig under installationen så jag kommer inte vidare den vägen heller.

Behöver komma in i windows för att kunna ladda ned Memtest86 men har inte lyckats med det ännu.

Permalänk

Slog lite på felet och du kanske inte är den ända. Exakt vilken AGESA som använts framgår inte.

So it seems the Board has some issues with Zen 3 and DDR4-3600 on current BIOS Version. Or is there anyone with this constelation successful?
I had a call with the MSI Support and they told me, AMD supports just 3200Mhz and the Ryzens have a new Mem-Controller.
I have to wait until of the release of the next Agesa-Update

Känner du igen dig i någon av dessa bios som listas?
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-x570-b550-beta...

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tja,

Kör du bios 7C35vA82 ? De på Reddit verkar eniga att den Beta biosen fixar minnesproblem.

Det pratas om CMOS reset, samt att sätta 1.4v på minnena manuellt - samt att inte använda XMP....

Tyvärr alla punkter som jag INTE vill läsa, då jag ska bygga min första AMD burk ever om ett par veckor

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Slog lite på felet och du kanske inte är den ända. Exakt vilken AGESA som använts framgår inte.

So it seems the Board has some issues with Zen 3 and DDR4-3600 on current BIOS Version. Or is there anyone with this constelation successful?
I had a call with the MSI Support and they told me, AMD supports just 3200Mhz and the Ryzens have a new Mem-Controller.
I have to wait until of the release of the next Agesa-Update

Känner du igen dig i någon av dessa bios som listas?
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-x570-b550-beta...

Jag kör BIOS Ver: E7C35AMS.A82 enligt bios - Den som listades på sidan du länkade var E7C35AMS.A81.

Har ju som sagt också provat med långsammare minnen (3000MHz) både i XMP och stock (2133MHz) och problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tja,

Kör du bios 7C35vA82 ? De på Reddit verkar eniga att den Beta biosen fixar minnesproblem.

Det pratas om CMOS reset, samt att sätta 1.4v på minnena manuellt - samt att inte använda XMP....

Tyvärr alla punkter som jag INTE vill läsa, då jag ska bygga min första AMD burk ever om ett par veckor

Lycka till!

mvh Lazze

Tack för att ni hjälper mig luska i det här.
Kör den biosversionen och provade allt ovan men gör tyvärr ingen skillnad.

Datorn startas om mer eller mindre direkt när Windows inloggningen kommer upp numera.
Ska ge mig på att försöka installera om igen.

Har ju som sagt fungerat i timmar i sträck med 3600MHz minnena i XMP-config tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Kan meddela att problemet verkar ha förvärrats idag. Startar om sig relativt omgående när windows startar. Även i safe mode.
I BIOS startar den inte om sig.

Även provat, som jag skrev längre upp, att installera windows på en annan SSD men den startar om sig under installationen så jag kommer inte vidare den vägen heller.

Behöver komma in i windows för att kunna ladda ned Memtest86 men har inte lyckats med det ännu.

Något du kan prova, om du ändå skall ta ur sakerna för att lämna på felsökning, är att helt enkelt montera ur moderkort med komponenter och koppla upp på en "provisorisk testbänk", tex på ett träbord eller liknande icke ledanade yta, med minimalt antal komponenter anslutna.
Om det skulle fungera, så får du titta närmare på om det finns något skit någonstans eller efter något som kan orsaka en eventuell kortslutning.
Om du har tillgång till en "luftkylare" så kan det även vara värt att prova med en sådan.

Edit.
Många typer av felaktig spänning/kortslutning kan orsaka att datorn bara startar om/stänger ner. Det kan vara från vilken komponent som helst, även från USB-enheter.
Jag har själv råkat ut för att datorn bara stängde ner, när jag kopplade in en defekt usb-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Något du kan prova, om du ändå skall ta ur sakerna för att lämna på felsökning, är att helt enkelt montera ur moderkort med komponenter och koppla upp på en "provisorisk testbänk", tex på ett träbord eller liknande icke ledanade yta, med minimalt antal komponenter anslutna.
Om det skulle fungera, så får du titta närmare på om det finns något skit någonstans eller efter något som kan orsaka en eventuell kortslutning.
Om du har tillgång till en "luftkylare" så kan det även vara värt att prova med en sådan.

Edit.
Många typer av felaktig spänning/kortslutning kan orsaka att datorn bara startar om/stänger ner. Det kan vara från vilken komponent som helst, även från USB-enheter.
Jag har själv råkat ut för att datorn bara stängde ner, när jag kopplade in en defekt usb-kontakt.

Jag kapitulerade och åkte in med moderkortet till inet.
Återkommer när jag hör av dem.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Inet upplevde samma problem som jag, dvs slumpmässig omstart utan BSOD. Får pengarna tillbaka för moderkortet då de inte har några på lager för byte.

Tråkigt med trasiga prylar men bra för psyket att felet inte bara var hos mig
Snabb services förövrigt hos inet, lämnade in det igår (söndag) i butiken på Sveavägen och fick svar idag (måndag).

Får tacka för hjälpen med felsökningen!

PS. Om problemet kvarstår med nytt moderkort så tappar jag nog det.

Permalänk
Medlem

Hej krntz!

Jag kan meddela att jag också lider av dessa problem efter uppgradering av nya komponenter. Jag har lite annorlunda setup än du:
Power supply: EVGA Supernova G2 750W
Motherboard: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB
CPU cooler: Noctua NH-D15
RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
M.2-disk: Corsair Force MP510B 480GB (For OS)

Jag får ett av följande två fel i event viewer när min BSOD inträffar. Primärt är det det första felet som inträffar:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor APIC ID: 9

och

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 4

I mitt fall är allt nytt förutom PSU och M2-disken som förra datorn hade OS på också.
Dvs felet ligger inte i PSU eller M2-disk.
Mina BSOD:n uppstår främst vid spelande. Endast enstaka få tillfällen när jag kör "vanligt" kontorsjobb osv. Så inte lika frekvent som ditt problem.
Oavsett, det känns mer spontant som något problem med 3600 MHz-stickor och/eller nya Ryzen-serien i kombo med BIOS-version om jag har tolkat det rätt på googling. Min förhoppning var att det var BIOS-versionen, men ser att du kör MSI och inte ASUS som jag, så då är det isf olika BIOS också...
Men verkar vara rätt många som har problem, så har svårt att tro att det är något hårdvarurelaterat. Mycket refererar till minnesfrekvensen och eller volten på stickorna.

Känner mig likt du att jag testat det mesta, och är smått frustrerad att prylar för många många tusen inte lirar som de ska...

Jag hoppas verkligen att nya mobo't lirar för dig. Uppdatera gärna tråden när du har fått ett utbyte så jag vet om jag ska reklamera mitt också.

Mvh,
André