Permalänk
Medlem

Vilken ISP hade ni valt?

Hej,

Flyttar snart till nytt hus där fiber finns indraget.
Däremot när jag tittar på bredbandsval.se så är det inte direkt A-laget bland ISP'er som erbjuder abonnemang...

https://imgur.com/a/o7oLREj

Jag kan alltså välja mellan Sappa, A3, Boxer, Cumhem och Felia.

Vilken hade ni valt?

Ur prestandasynpunkt, spelar det någon roll vilken av dem jag väljer?
Har de egen hårdvara som jag påverkas av (inte routrar, utan mer infrastruktur)?

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Den som kan erbjuda IPv6 har i alla fall ett försprång som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Finns det inte fler än dessa? Testa Bredband2, Bahnhof, Ownit. Skriv in adressen hos deras hemsida och kolla om det kommer upp något.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Känns som ett otroligt begränsat utbud. Bör finnas mer? Ta alltid utan bindningstid och köp router själv.

Ofta brukar operatörer köra kampanjer med t ex halva priset i 3-6 månader. Jag brukar byta operatör då och då och har sparat in routerns kostnad med råge den vägen. Plus att operatörernas egna routrar överlag är rätt kassa.

Permalänk
Medlem

Har själv använt bredbandsval, den stämmer lite sisådär.
Finns garanterat fler att välja på, Vilket stadsnät är det?

Permalänk
Medlem

Jepp, endast dessa finns att välja mellan, tyvärr.

Jag kontaktade Ownit (som jag har i min nuvarande bostad).
Supporten sa att de inte kunde leverera till nya adressen, men de kan leverera till ett par hus bort på samma gata.
De frågade mig om vilket stadsnät huset tillhör, men det har varken jag eller nuvarande ägare någon aning om.

Bra idé om att byta ISP efter att kampanjerbjudandet har gått ut, det ska jag nog också göra.

Permalänk
Medlem

Vad betyder 12 månaders bindningstid? Att du får betala 7 månaders avgift till om säger upp efter 3? Blir lite förvirrad för i det här landet har det mesta tre månaders uppsägningstid från start; på Irland har det mesta 1 månad efter 1 års bunden tid där 1 år innebär att om du säger upp efter 3 månader så får du betala 7 månader till.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad betyder 12 månaders bindningstid? Att du får betala 7 månaders avgift till om säger upp efter 3? Blir lite förvirrad för i det här landet har det mesta tre månaders uppsägningstid från start; på Irland har det mesta 1 månad efter 1 års bunden tid där 1 år innebär att om du säger upp efter 3 månader så får du betala 7 månader till.

1 månad/ingen alls är standard i Sverige. Få leverantörer har 3 månader och om de har det ska man undvika som pesten.

Alla leverantörer i bilden TS skickade har 1 månad uppsägningstid. 12 månader bindningstid är just det som det heter, man är bunden till abonnemanget i 12 månader och tanken är att man ska få ett billigare pris om man binder sig. Vilket inte alltid är fallet tyvärr.

Avslutar man abonnemanget innan det gått 12 månader så får man en faktura på resterande tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad betyder 12 månaders bindningstid? Att du får betala 7 månaders avgift till om säger upp efter 3? Blir lite förvirrad för i det här landet har det mesta tre månaders uppsägningstid från start; på Irland har det mesta 1 månad efter 1 års bunden tid där 1 år innebär att om du säger upp efter 3 månader så får du betala 7 månader till.

Du kan binda dig 24 månader, säga upp månad två. Säger du upp säger du upp dig till bindningstidens slut. Uppsägningstiden gäller efter bindningstiden, i regel 1 månad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du kan binda dig 24 månader, säga upp månad två. Säger du upp säger du upp dig till bindningstidens slut. Uppsägningstiden gäller efter bindningstiden, i regel 1 månad.

Så brukar det inte alls vara och jag har aldrig varit med om en operatör som gör så, och om det hänt dig så har de gjort fel.

Säger man upp sitt abonnemang 1 månad eller mer innan bindningstidens slut så är det vid bindningstidens slut som det sägs upp, det blir inte ytterligare inte än månad.

Permalänk
Medlem

Bredbandsval visar inte alla möjliga operatörer i ditt nät, dom listar bara ett urval. Om det inte är helt kritiskt så skulle jag vänta till inflytt och sedan stoppa en sladd i vägen och se vilken portal du landar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla om du får upp huset på https://www.bredbandswebben.se/start/
Jag har Telia, fick bra pris på deras Black Week-rea.
Av dom som du har i första bilden så hade jag valt Telia.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla som sagt på andra hemsidor om du inte kan få deras internet. Halebop har fortfarande kvar sitt erbjudande om fem månader _gratis_ 250/250 utan bindningstid.

Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll vilken isp man väljer, undantagsvis om man bryr sig om publik ip. Jag hade valt den billigaste men eftersom jag inte känner till bolaget så hade jag googlat lite snabbt för att kolla så de inte är ett Kalle Ankaföretag.

Telia var ju för en gångs skull ganska billigt, kors i taket. Vill man vara trygg i vad man får så är Telia ett bra val.

Permalänk
Medlem

Hade tagit Telia utan att tveka.

Bäst peering, bäst support och framförallt ett mer seriöst företag. Även om alla andra var 100kr billigare i månaden hade jag sagt Telia, det är värt det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Den som kan erbjuda IPv6 har i alla fall ett försprång som jag ser det.

För att..?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan binda dig 24 månader, säga upp månad två. Säger du upp säger du upp dig till bindningstidens slut. Uppsägningstiden gäller efter bindningstiden, i regel 1 månad.

Uppsägningstid är den tid under bindningstiden som avtalet är uppsagt.

"Om du också har en avtalad uppsägningstid innebär detta att du behöver säga upp avtalet minst en till tre månader innan bindningstiden upphör."

Källa: https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så brukar det inte alls vara och jag har aldrig varit med om en operatör som gör så, och om det hänt dig så har de gjort fel.

Säger man upp sitt abonnemang 1 månad eller mer innan bindningstidens slut så är det vid bindningstidens slut som det sägs upp, det blir inte ytterligare inte än månad.

Läs om, en månads uppsägningstid gäller om du säger upp det senare än 1 månad innan bindningstidens slut eller efter bindningstiden, men det blir bara en månad extra i det senare. T.ex. om du säger upp det månad 25 så upphör det månad 26. Säger du upp dig 15 dagar innan bindningstidens slut så får du ytterligare ~15 dagar att betala för, inte en månad. Senare betyder att du inte kan få en månads uppsägningstid fören bindningstiden gått ut.

Sen finns det ju säkert de som har kalendermånad så att uppsägningstiden kan bli 1,5 månad och dylikt.

Skrivet av Petterk:

Du kan binda dig 24 månader, säga upp månad två. Säger du upp säger du upp dig till bindningstidens slut. Uppsägningstiden gäller efter bindningstiden, i regel 1 månad.

Vet ingen som kör med 3 månader numera. Uppsägningstid är irrelevant i sammanhanget om man säger upp sig månad 2 av 24, antydde inget annat.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons!

Som flera tipsat om i tråden gick jag in direkt på banhofs hemsida och knappade in adressen.
Till min stora lättnad så accepterades adressen och det dök upp förslag på olika hastigheter!
Jag blev dock lite förvånad över deras höga priser, men jag kan känna att det är värt det för att slippa använda en ISP som kallar sig för "Sappa"

Även skumt att Ownit inte kunde leverera till adressen, men men, jag är nöjd!

Banhof priser:
https://imgur.com/a/gwWgHqL

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrissaa:

Tack för all respons!

Som flera tipsat om i tråden gick jag in direkt på banhofs hemsida och knappade in adressen.
Till min stora lättnad så accepterades adressen och det dök upp förslag på olika hastigheter!
Jag blev dock lite förvånad över deras höga priser, men jag kan känna att det är värt det för att slippa använda en ISP som kallar sig för "Sappa"

Även skumt att Ownit inte kunde leverera till adressen, men men, jag är nöjd!

Banhof priser:
https://imgur.com/a/gwWgHqL

Du kan säkert se vilket fibernät du är ansluten till. Går du in på fibernätets sida ser du alla leverantörer.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia är de som har tekniskt bästa tjänsten, övriga konkurrerar inte med kvaliten utan genom att vara billigast oavsett vilket nät det gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att inte alla flockas till Halebops erbjudande om fem månader gratis 250/250?

Under helgen har det kommit hundratals inlägg om olika ISP:er, deras erbjudanden och hur de prismatchar (eller inte prismatchar) varandra. Jag förstår inte riktigt varför man lägger så mycket energi på att få något som kostar t.ex. 300 kr/mån istället för t.ex. 330 kr/mån när man kan få för 0 kr/mån. Bortsett från om man behöver mer än 250/250 förstås.

Permalänk
Medlem

Använt telia senaste 6 åren och de är riktigt bra tycker jag. Bra support, upptiden är riktigt bra varit nere typ 1 gång under alla år jag haft telia fiber.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Finns det någon anledning till att inte alla flockas till Halebops erbjudande om fem månader gratis 250/250?

Under helgen har det kommit hundratals inlägg om olika ISP:er, deras erbjudanden och hur de prismatchar (eller inte prismatchar) varandra. Jag förstår inte riktigt varför man lägger så mycket energi på att få något som kostar t.ex. 300 kr/mån istället för t.ex. 330 kr/mån när man kan få för 0 kr/mån. Bortsett från om man behöver mer än 250/250 förstås.

Halebop är nya på att erbjuda bredband via fiber, de verkar ha kommit igång under 2020 och jag visste inte ens att de fanns hos mig men såg att de nu var möjliga att välja, kanske ska prova dem för det är ju Telia det också så tekniska kvaliten bör vara densamma, däremot är ju alla inte intresserade av paket med tv ( C More ) som det du tar upp, det var inga gratismånader på rent bredband.
https://www.halebop.se/bredband

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

däremot är ju alla inte intresserade av paket med tv ( C More ) som det du tar upp, det var inga gratismånader på rent bredband.
https://www.halebop.se/bredband

Sant. Men paketet med cmore och bredband är gratis så man kan ju skaffa det och helt enkelt låta bli att använda cmore om man vill det (det tänker jag göra). Enda nackdelen är väl att man behöver vara lite vaken och säga upp cmore innan de börjar ta betalt. Men jag antar att man kommer kunna säga upp det samma dag som det träder i kraft. Alternativt att man ställer en påminnelse på telefonen.

Permalänk
Medlem

jag har bara haft com hem av dom där så avstår att rekommendera någon men, alla verkar vara abonnemang med bindningstid så håll utkik ifall dom ökar månadskostnaden när bindningstiden löper ut. Då får man ringa in innan bindningstiden löpt ut och "förhandla" eller ja egentligen bara säga att priset är för dyrt så brukar dom ge ett erbjudande mot att man binder sig ytterligare 12 månader. Så den biten är ju lite jobbig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Halebop är nya på att erbjuda bredband via fiber, de verkar ha kommit igång under 2020 och jag visste inte ens att de fanns hos mig men såg att de nu var möjliga att välja, kanske ska prova dem för det är ju Telia det också så tekniska kvaliten bör vara densamma, däremot är ju alla inte intresserade av paket med tv ( C More ) som det du tar upp, det var inga gratismånader på rent bredband.
https://www.halebop.se/bredband

Telia utan telefonsupport.

Varför skulle du inte använda C More-"paketet"? Bara att säga upp och gå över till ordinarie utan C More senare eller byta leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Telia utan telefonsupport.

Varför skulle du inte använda C More-"paketet"? Bara att säga upp och gå över till ordinarie utan C More senare eller byta leverantör.

Vet inte, men personligen så gillar jag verkligen inte abonnemang som man måste hålla koll på så jag undviker at exponera mig för dem så långt det går.
Gillar generellt inte alls abb av nån sort utan hade man kunnat betala kontant i förhand hade jag gjort det nästan oavsett vad det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har bahnhof men funderat på telia väldigt länge då dom är nätägare till det mesta i europa och jag inte har nå shadybusiness för mig ändå.. Kostar bara så otroligt mycket.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte, men personligen så gillar jag verkligen inte abonnemang som man måste hålla koll på så jag undviker at exponera mig för dem så långt det går.
Gillar generellt inte alls abb av nån sort utan hade man kunnat betala kontant i förhand hade jag gjort det nästan oavsett vad det handlar om.

Du betalar i förskott på abonnemang – generellt 1, 3, 6 eller 12 månader i förskott och du brukar kunna välja vilket. Själv betalar jag tre månader i förskott.

Kan inte vara svårare att ändra på Halebops abonnemang än att logga in på deras hemsida, i det här fallet behöver du nog chatta eller maila dock. Du bör kunna kontakta dem direkt, poängen med erbjudandet är ändå att ha en chans att behålla dig som kund.

Är du intresserad får du väl öppna en chat och fråga eller skicka meddelande via deras sida som du får svar på till din e-post.

Permalänk
Medlem

Har du flera abonemang hos Telia kan du får rabattar/erbjudanden, jag betalar 399kr för 1Gbit, jag har mobil hos Telia också så jag fick 1000/1000 för samma pris som 500/500.

Här kan du se vilka erbjudanden man kan få om man samlar olika tjänster hos Telia
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/samla-mer