Permalänk
Medlem

Problem med Icue och H115i

Halloj!
Har en H115i rgb platinum.
Den funkade bra när jag köpte den. Men nu verkar den ha ballat ur helt.
Eller, oklart om det är den eller Icue.
Jag kör följande Corsair-produkter.
H115i, Vengeance RGB Pro, Ironclaw-mus, K65 tgb.
Dessa saker funkar hyffsat förutom Kylningen.
RGB på fläktarna kan jag styra helt utan bekymmer.
Fläkthastigheten på vare sig pump eller fläktar går att styra. Dom flipprar mellan 200-1000 rpm lite som dom känner för. Ställer jag den på Extreme, max RPM eller Max % så spelar det ingen roll, Den gör lite som den själv känner för.
pumpen verkar inte alls lira, Den ligger på 12-1300 vad jag än gör, samt att jag inte kan styra RGB på den, utan den är röd hela tiden.
Allt är uppdaterat till senaste FW.
Jag har disablat CPU-fan i Bios, alla kablar är kopplade precis som innan.
Jag har provat att Installera om Icue, med deras rekommendation om att ta bort alla registergrejor och sådant enligt konstens alla regler. Jag har formaterat hårddisken för jag trodde i min enfald att det kunde vara en issue.
Nu har jag slut på ideer.
Tilläggas bör väl att tempen på kylarvattnet är ett flipperspel den med, Nu ligger det på 61.2 grader trots att cpu ligger stabilt på 38.
Tidigare idag så låg den lägst på 27 för att bokstavligen under 30 sekunder vandra från 28-61-40-63-27
Har skrivit om några av mina problem i Corsairs forum, Men det verkar ju inte lönt, där svarar ingen alls.
Har även lagt ett ärende men i och med Corona så har dom flaggat för lång svarstid.

Nån som har en idè på lösning för detta?
Annars funderar jag på att koppla förbi Icue och stoppa fläktarna direkt på CPU-fan och CPU-opt
Då kan jag i alla fall styra dom som jag vill. frågan är ju dock om pumpen funkar, det är ju högst oklart i dagsläget?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Efter många timmars läsning så trillade jag på en forumtråd där dom tar upp att detta är ett fenomen som uppkommer i samband med firmwareuppdatering av kylaren och nån usb-drivare som inte lirar tillsammans. Då kan man tydligen bricka kylaren. Corsair har en lösning på problemet, men då måste man vända sig till deras support och få filerna mailade till sig.. Fortsättning följer.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått ICUE att lira med min H150i Pro och kör därför med Corsair LINK istället. Men ... jag kan inte styra RGB på mina Vengeance RGB Pro från LINK, så helt lyckat är det inte. Men om kylningen går före "tivolit" så är det ett bra alternativ.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

Jag har aldrig fått ICUE att lira med min H150i Pro och kör därför med Corsair LINK istället. Men ... jag kan inte styra RGB på mina Vengeance RGB Pro från LINK, så helt lyckat är det inte. Men om kylningen går före "tivolit" så är det ett bra alternativ.

/MM

Jag har faktiskt fått det att funka rätt bra, fram tills nudå när det rasade totalt.
pumpen verkar snurra och fläktarna snurrar också lite försiktigt. Så jag kör med öppen låda tills jag får kontakt med dom på Corsair och ser vad dom säger.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Känner igen stora delar av ovanstående problem, för mig var det bara att ta bort/avinstallera all annan mjukvara som loggar temps. Det ihop med forced firmware update, sen lirade allt. (Dessutom verkar inte pumpen acceptera ny firmware varje gång, ibland har man fått testa flera gånger även om det ser ut att ha blivit en fullständig installation)
Det gick alltså inte att ha tex cpuz, speccy eller liknande mjukvara. iCue verkar gilla att ha ensamrätt på temps.
För mig så var RGBn helt vild, pumpen och fläktarna levde helt egna liv när dom kände för det.

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Här funkar det inte alls. Önskar jag kunde forcera in ny fw. Men det funkar då rakt inte. Får bara fram pumpen i iCUE.
Sen vill den själv uppdatera till en ny fw och där stannar den... Köpte corsair igen då jag gillar deras "ekosystem" och att produkterna generellt har hög kvalitet, men detta vet i fan om jag köper mer corsair..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Flikar in här, bytte chassi för ett par dagar sedan och slängde in 3 QL120 och två ML140 fläktar. Har problem med 140mm fläktarna där RGB fungerade i några timmar för att senare lägga av helt. Tempsen på CPUn har blivit helgalna, ligger på 45-55 i Idle (H115i pro) och kan inte justera rpm på dom. Allt är kopplat enligt kopplingsschema som finns lite överallt.

Har även fått sinnessjukt slow boot-shutdown sen installationen, inget annat är bytt förutom fläktar,commander pro, node samt chassi. Runda slängar har det gått från att boota på 10 sek till ett par minuter.
Inget i bios är ändrat överhuvudtaget.

Någon som stött på liknande problem? Datorn fungerade klockrent fram tills Icue och delarna byttes.

Systemet är följande;
Z270 Prime
i7 7700k @basklock (4,2ghz)
H115i PRO
1080 ti strix
980 PRO nvme
RM1000w

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Fick kontakt med Corsair och dom rekommenderade mig att lämna tillbaka kylaren i och med att den inte var äldre än en månad.
Nåt svar på varför och vilken lösning dom har på problemet fick jag inte..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk

Har haft stora problem med mina LL120 fläktar tillsammans med Icue. Fläktarnas RGB gick bananas under nästan ett år och levde sitt eget liv med konstiga färger och blinkningar.

I stort sett alla Corsairs RGB-komponenter i min burk förutom en av sju fläktar byttes ut och nu rullar allt dom det ska igen.

Med det sagt så vill jag bara säga att deras hårdvara inte är världens bästa när det gäller RGB, men supporten är kanon. Dock så blir det tidskrävande att skicka in en sak i taget för att testa dig fram till ett positivt resultar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Flikar in här, bytte chassi för ett par dagar sedan och slängde in 3 QL120 och två ML140 fläktar. Har problem med 140mm fläktarna där RGB fungerade i några timmar för att senare lägga av helt. Tempsen på CPUn har blivit helgalna, ligger på 45-55 i Idle (H115i pro) och kan inte justera rpm på dom. Allt är kopplat enligt kopplingsschema som finns lite överallt.

Har även fått sinnessjukt slow boot-shutdown sen installationen, inget annat är bytt förutom fläktar,commander pro, node samt chassi. Runda slängar har det gått från att boota på 10 sek till ett par minuter.
Inget i bios är ändrat överhuvudtaget.

Någon som stött på liknande problem? Datorn fungerade klockrent fram tills Icue och delarna byttes.

Systemet är följande;
Z270 Prime
i7 7700k @basklock (4,2ghz)
H115i PRO
1080 ti strix
980 PRO nvme
RM1000w

Angående RGB så har jag en fråga, hur har du kopplat dem? För olika sorters Corsair RGB-fläktar kan man inte koppla in till samma RGB-hub utan måste ha en RGB-hub till varje typ av fläktsort.
Angående fläkt-hastigheter så kan jag rekommendera att göra egna fläkt-kurvor istället för de färdiga som finns i iCUE, fungerar hur bra som helst för mig.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Angående RGB så har jag en fråga, hur har du kopplat dem? För olika sorters Corsair RGB-fläktar kan man inte koppla in till samma RGB-hub utan måste ha en RGB-hub till varje typ av fläktsort.
Angående fläkt-hastigheter så kan jag rekommendera att göra egna fläkt-kurvor istället för de färdiga som finns i iCUE, fungerar hur bra som helst för mig.

Det är så enkelt med andra ord, får koppla in den andra hubben och koll om det funkar då.

Du har inte möjligtvis någon lösning för boot time?
Jag får inte kläm på det, stängde av csm i bios och så men det löste inget.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Det är så enkelt med andra ord, får koppla in den andra hubben och koll om det funkar då.

Du har inte möjligtvis någon lösning för boot time?
Jag får inte kläm på det, stängde av csm i bios och så men det löste inget.

Just bios och sådana saker är jag inte en hejjare på direkt, det enda jag kan tänka på är att man skall stänga av rapid boot eller vad nu det kallas på olika fabrikats bios. Sen på H115i skall ju den klena kabeln till cpu_fan så inte bios får fnatt för att du inte har någon cpu-kylare, men det står ju tydligt i monteringsanvisningen. Den är även till varvtalsmätningen till pumpen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Just bios och sådana saker är jag inte en hejjare på direkt, det enda jag kan tänka på är att man skall stänga av rapid boot eller vad nu det kallas på olika fabrikats bios. Sen på H115i skall ju den klena kabeln till cpu_fan så inte bios får fnatt för att du inte har någon cpu-kylare, men det står ju tydligt i monteringsanvisningen. Den är även till varvtalsmätningen till pumpen.

Testade att stänga av fast boot och det verkar hjälpa problemet. CPU-fan till H115i listade jag ut, kan dock vara så att den börjar säcka ihop snart. Vatten tempen ligger på runt 25-30 grader konstant men cpun ligger runt 70-80 grader i load och allt från 30-55 i idle så nått verkar vara mysko.

Tack för hjälpen än så länge åtminstone!

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.