Permalänk
Medlem

Rådgivning första datorköpet

Hej!

Ska nu köpa första stationära datorn och har bara kört på laptop innan. Har varit inne på att bygga, men ramlade över detta erbjudande på cdon.

https://cdon.se/hemelektronik/gtsa-infinity-st-8-rtx-3070-cor...

Hur prisvärt är det? Hur mycket pengar tjänar jag på att bygga egen med likvärdiga komponenter? Någon som kan sätta ihop en vettig dator för 13-15k för blandad användning (spel, film och skola). Hade gärna tänkt mig 3070 men står mellan i7:an och ryzen 5600x.

Hade varit toppen, då jag som sagt inte har mycket koll alls.

Permalänk
Viking

Det här är prisvärdare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Beror ju på om allt du länkade finns i lager vilket grafikkortet inte gör. Datorn är i lager med ett äkta win 10 och färdigbyggt. Avvägningar skulle jag säga.
Det är för övrigt ett bra paket men kan såklart bli bättre med enskilda delar och om man orkar vänta som Donnerstal länkade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Viking
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror ju på om allt du länkade finns i lager vilket grafikkortet inte gör. Datorn är i lager med ett äkta win 10 och färdigbyggt. Avvägningar skulle jag säga.
Det är för övrigt ett bra paket men kan såklart bli bättre med enskilda delar och om man orkar vänta som Donnerstal länkade.

Jo, såklart. Lyckas man inte få tag i ett icke-överprisat 3070 så är det andra alternativet bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, tack så supermycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror ju på om allt du länkade finns i lager vilket grafikkortet inte gör. Datorn är i lager med ett äkta win 10 och färdigbyggt. Avvägningar skulle jag säga.
Det är för övrigt ett bra paket men kan såklart bli bättre med enskilda delar och om man orkar vänta som Donnerstal länkade.

Hur stor skillnad prestandamässigt? Märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Hur stor skillnad prestandamässigt? Märkbart?

Inte idag skulle jag nog säga. Kanske om några år. Handlar om några % egentligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att detta är värt 15.000? Skiljer sig mycket från att bygga nytt som ovan rekommenderar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Datorerna från CDON (byggda och säljda av GTSA) verkar ju nästan för bra för att vara sanna. o.O Monterade och med Windows 10 Pro tillsamma pris (mer eller mindre) som komponenterna skulle kosta om man köper dem själv separat..! Stockkylare till CPU:n iofs (antar jag, står inget om det).

Ett varningstecken är väl leveranstiden på 10 - 20 arbetsdagar, och ingen garanti för leverans innan nyår. Låter som att de möjligen skarvar lite med påståendet att datorerna finns i lager, och att de i själva verket väntar/hoppas på leverans av 3070-kort. Jag menar, varför skulle de sitta på en massa 3070-kort när ingen annan gör det..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Hej!

Ska nu köpa första stationära datorn och har bara kört på laptop innan. Har varit inne på att bygga, men ramlade över detta erbjudande på cdon.

https://cdon.se/hemelektronik/gtsa-infinity-st-8-rtx-3070-cor...

Hur prisvärt är det? Hur mycket pengar tjänar jag på att bygga egen med likvärdiga komponenter? Någon som kan sätta ihop en vettig dator för 13-15k för blandad användning (spel, film och skola). Hade gärna tänkt mig 3070 men står mellan i7:an och ryzen 5600x.

Hade varit toppen, då jag som sagt inte har mycket koll alls.

Problemet är nog leveranstiden, det står 10-20 dagar, känns som du kommer hamna i en kö som alla andra som vill ha en dator med RTX 3XXX. Hade definitivt föredragit kontroll och byggt själv.

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter min första stationära (på många år iaf). Det ger en jävla huvudvärk när man inte kan något samtidigt som man vill göra en bra affär. Detta verkar passa mig då jag aldrig byggt ihop en dator men såg också denna https://www.komplett.se/product/1139853/dator-surfplatta/komp...
när jag kollade runt. Hur står dom sig mot varandra prestationsmässigt/prismässigt? Och mot egna hopplock också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Saknar både kylare och windows om det skall jämföras med den färdigbyggda.

Permalänk
Medlem

Så ni tycker CDON datorn är en bra start som första dator? Annars blir det att avvakta och vänta och bygga med 3070 och ryzen 5 5600x istället. Känns dock tryggt med en färdigbyggd dator speciellt när pengarna nästan är desamma, isåfall blir nog bygget något dyrare och förhoppningsvis något bättre...

Övriga komponenter i CDON datorn, är dem vettiga?