Hur koppla in mellan fiberdosan och routern?

Permalänk
Medlem

Hur koppla in mellan fiberdosan och routern?

Jag har fiber i huset och från fiberdosan går en lång nätverkskabel till hemma routern(med Wi-Fi och några fasta uttag).
Nu är grejen att jag behöver koppla in en skrivare som nås endast med nätverkskabel. Skrivaren måste stå nära fiberdosan.
Det kan låta enkelt att dra en sladd från hemma routern till skrivaren men det är femtijävlaelva väggar och saker i vägen så det känns lagom lockande.
Det vore enklare att koppla in något (kalla det X) så att den sitter mellan fiberdosan och hemma routern och dra kabel från X till skrivaren.
Frågan är då: vad ska X vara för pryl? Hur ska burkarna innanför brandväggen på Wi-Fi kunna nå skrivaren? Det får kanske bli någon inställning på hemma routern, eller?

Så, vad ska X vara för sak? Någon sorts router utan Wi-Fi gissar jag på.

Eller finns det något annat smart sätt?
Öppen för förslag. Det vore kul att hålla nere kostnaden också samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniskt sett skulle du kunna använda vlan och det använder man managerbara switchar för att åstadkomma. Du bakar då ihop inkommande internetanslutning och ditt lan i en trunk i samma kabel, kräver en del konfande och att hårdvaran kan hantera vlan, du behöver minst en men kanske 2 managerbara switchar för den lösningen beroende på om din router kan hantera vlan eller om det behövs en switch även vid routern. Managerbara switchar kostar väl från 4-500 kr.
Det kan kanske även gå att tänka sig en enkortsdator med 2 nätverksportar i skrivaränden för att kunna få mer funktioner typ lagring och server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Powerline/homeplug-adapter! WiFi-brygga! Behöver vi ens ta upp mer om du inte vill dra kabel? Välj en av dem.

Tid är pengar! Homeplug kostar 500 kr i kit med två, WiFi-bryggor kan du köpa beg för ett par hundra eller nya för 300 kr styck – du behöver dock bara en när du har WiFi i hemmet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Jag har fiber i huset och från fiberdosan går en lång nätverkskabel till hemma routern(med Wi-Fi och några fasta uttag).
Nu är grejen att jag behöver koppla in en skrivare som nås endast med nätverkskabel. Skrivaren måste stå nära fiberdosan.
Det kan låta enkelt att dra en sladd från hemma routern till skrivaren men det är femtijävlaelva väggar och saker i vägen så det känns lagom lockande.
Det vore enklare att koppla in något (kalla det X) så att den sitter mellan fiberdosan och hemma routern och dra kabel från X till skrivaren.
Frågan är då: vad ska X vara för pryl? Hur ska burkarna innanför brandväggen på Wi-Fi kunna nå skrivaren? Det får kanske bli någon inställning på hemma routern, eller?

Så, vad ska X vara för sak? Någon sorts router utan Wi-Fi gissar jag på.

Eller finns det något annat smart sätt?
Öppen för förslag. Det vore kul att hålla nere kostnaden också samtidigt.

Ska du ska ha skrivaren vid fiberdosan så drar du en kabel ifrån router. Annars flyttar du lättast skrivaren närmare. Det går alltid att dra kabel eller flytta enheterna lite Allt annat kommer bara vara besvärligt och kosta pengar och en jäkla massa tid.
Det Mrqaffe föreslog fungerar men kräver som nämnt en del nätverkskunnande, och hade du vetat hur man gör så hade du inte skrivit här

Så 2 du har 2 alternativ.
1. Dra en kabel till, du har ju redan dragit en så...dra en tillbaka
2. Flytta skrivaren
2,5. Kom på en sak till men detta är beroende på befintlig wifi. Du kan placera routern vid fiberdosan och då får 3-4 uttag tillgängliga vid fiberdosan. Då behöver du bara 2-3m kabel till skrivaren. Och du använder befintlig kabel som du redan dragit för att flytta internet till din föregående placering av routern och där ställer du en switch istället.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ska du ska ha skrivaren vid fiberdosan så drar du en kabel ifrån router. Annars flyttar du lättast skrivaren närmare. Det går alltid att dra kabel eller flytta enheterna lite Allt annat kommer bara vara besvärligt och kosta pengar och en jäkla massa tid.
Det Mrqaffe föreslog fungerar men kräver som nämnt en del nätverkskunnande, och hade du vetat hur man gör så hade du inte skrivit här

Så 2 du har 2 alternativ.
1. Dra en kabel till, du har ju redan dragit en så...dra en tillbaka
2. Flytta skrivaren
2,5. Kom på en sak till men detta är beroende på befintlig wifi. Du kan placera routern vid fiberdosan och då får 3-4 uttag tillgängliga vid fiberdosan. Då behöver du bara 2-3m kabel till skrivaren. Och du använder befintlig kabel som du redan dragit för att flytta internet till din föregående placering av routern och där ställer du en switch istället.

WiFi-brygga/förlängare/AP/router som du har i bryggat läge är enklaste alternativet, 300 kr. Fungerar som ett "nätverkskort" du kopplar din nätverkskabel i. Kräver att du knappar in ditt WiFi-lösenord eller trycker på WPS-knapparna när du ställer in utrustningen i bryggat läge, ingen mer handpåläggning än så.

Permalänk
Medlem

1. Ersätt routern med en switch.
2. Flytta routern till fiberdosan och koppla fiberdosan, skrivaren och kabeln till switchen i steg 1.
3. Skaffa en accesspunkt som du kopplar i switchen i steg 1 för Wifi.

Done.

Permalänk
Medlem

Allt som behövs att flytta data till en skrivare: TP-Link TL-WA850RE (extender)

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

1. Ersätt routern med en switch.
2. Flytta routern till fiberdosan och koppla fiberdosan, skrivaren och kabeln till switchen i steg 1.
3. Skaffa en accesspunkt som du kopplar i switchen i steg 1 för Wifi.

Done.

Beror väl på hur många IP's han får?

Sätt brandväggen/routern vid ingående fiber sen till switch och därifrån vidare ut i huset

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför måste den stå nära fiberdosan? Vad hindrar dig från att sätta routern i närheten och ansluta skrivaren till den där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Beror väl på hur många IP's han får?

Sätt brandväggen/routern vid ingående fiber sen till switch och därifrån vidare ut i huset

Huh?
Allt kopplas ju in i routern. Så du behöver ju bara ett IP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av loefet:

Huh?
Allt kopplas ju in i routern. Så du behöver ju bara ett IP.

Du skrev att routern ska ersättas med en switch, inte bra eller rätt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Jag har fiber i huset och från fiberdosan går en lång nätverkskabel till hemma routern(med Wi-Fi och några fasta uttag).
Nu är grejen att jag behöver koppla in en skrivare som nås endast med nätverkskabel. Skrivaren måste stå nära fiberdosan.
Det kan låta enkelt att dra en sladd från hemma routern till skrivaren men det är femtijävlaelva väggar och saker i vägen så det känns lagom lockande.
Det vore enklare att koppla in något (kalla det X) så att den sitter mellan fiberdosan och hemma routern och dra kabel från X till skrivaren.
Frågan är då: vad ska X vara för pryl? Hur ska burkarna innanför brandväggen på Wi-Fi kunna nå skrivaren? Det får kanske bli någon inställning på hemma routern, eller?

Så, vad ska X vara för sak? Någon sorts router utan Wi-Fi gissar jag på.

Eller finns det något annat smart sätt?
Öppen för förslag. Det vore kul att hålla nere kostnaden också samtidigt.

Vad är det för skrivare?
Varför måste den stå vid fiberdosan?
Om den måste stå vid fiberdosan flytta din router dit, köp en switch och sätta där du har din router idag så borde det lösa alla din problem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du skrev att routern ska ersättas med en switch, inte bra eller rätt:)

Ja det skall den då, om du läser tråden, sitter en bit ifrån fiberdosan. Och för att fortfarande kunna ha ett antal uttag vid den platsen så måste du ersätta den med en switch om man flyttar routern till fiberdosan.

Detta är min lösning om du inte kan följa med min beskrivning:

Permalänk
Medlem

Som andra är inne på: flytta routern närmare fiberdosan, ersätt befintlig kabel med en kortare och använd sen befintlig kabel för att ansluta en switch och/eller en accesspunkt.

Problem solved.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ja det skall den då, om du läser tråden, sitter en bit ifrån fiberdosan. Och för att fortfarande kunna ha ett antal uttag vid den platsen så måste du ersätta den med en switch om man flyttar routern till fiberdosan.

Detta är min lösning om du inte kan följa med min beskrivning:https://www.bildtagg.se/file/1zwrf12lbhfb7bm1rpa1vh

Ops. jag läste 1. 2. 3. som olika alternativ då jag skummade igenom texten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Tack alla för förslag! Jag ska sätta mig och läsa igenom och se vad som kan bli bäst. Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av loefet:

Ja det skall den då, om du läser tråden, sitter en bit ifrån fiberdosan. Och för att fortfarande kunna ha ett antal uttag vid den platsen så måste du ersätta den med en switch om man flyttar routern till fiberdosan.

Detta är min lösning om du inte kan följa med min beskrivning:https://www.bildtagg.se/file/1zwrf12lbhfb7bm1rpa1vh

Jag har läst, du skrev att routern skulle ersättas av en switch, inte flyttas till fiberdosan;)
Det är självklart den bästa lösningen också sålänge eluttag finns smidigt placerat. Det verkar så också.

Permalänk
Medlem

anslut skrivaren via wifi och ställ den vart du vill ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det verkar som bästa lösningen är att flytta befintlig router så den sitter nära fiberdosan och skaffa switch och sätta där routern står idag, och skaffa en accesspunkt.

Har någon förslag på en accesspunkt som jag kan koppla till den switchen?
Jag har dålig koll påvar man skall välja då det gäller accesspunkter. Den ska ju hantera en massa telefoner och paddor och chromecast. Typ 4-5 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Det verkar som bästa lösningen är att flytta befintlig router så den sitter nära fiberdosan och skaffa switch och sätta där routern står idag, och skaffa en accesspunkt.

Har någon förslag på en accesspunkt som jag kan koppla till den switchen?
Jag har dålig koll påvar man skall välja då det gäller accesspunkter. Den ska ju hantera en massa telefoner och paddor och chromecast. Typ 4-5 st

Eftersom en skrivare inte kräver mycket bandbredd så kör den på en WiFi-brygga. Köp en 300 kr WiFi-förlängare, logga in och ställ om till media bridge/brygga, logga in på ditt WiFi och koppla in en nätverkskabel och du är klar.

Finns ingen anledning att spendera flera tusen på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom en skrivare inte kräver mycket bandbredd så kör den på en WiFi-brygga. Köp en 300 kr WiFi-förlängare, logga in och ställ om till media bridge/brygga, logga in på ditt WiFi och koppla in en nätverkskabel och du är klar.

Finns ingen anledning att spendera flera tusen på det här.

Wi-Fi når inte fram till skrivaren och den funkar inte med Wi-Fi utan kräver kabel.
Så då kanske inte ditt förslag funkar?

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt skulle jag rekommendera en Ubiquity AP.
Tex denna: https://www.computersalg.se/i/1223004/ubiquiti-unifi-ap-ac-lo...

Vad har du för router, det kan finnas accesspunkter som jobbar tillsammans med din router för att ge dig bättre täckning.

4-5 enheter på WiFi är ingenting. Jag har 10+ här hemma och vi är två i hushållet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Wi-Fi når inte fram till skrivaren och den funkar inte med Wi-Fi utan kräver kabel.
Så då kanske inte ditt förslag funkar?

Då fungerar förslaget i mitt första inlägg homeplug-adapter! 379 kr får du ge på Kjell & Company.

Du kan också köpa 2-pack homeplug för 599 kr (snabbare variant) plus en accesspunkt om du behöver WiFi till annat i den delen av huset.

Skrivaren fungerar med WiFi! Du använder WiFi-bryggan som "nätverkskort", skrivaren kopplas med nätverkskabel.

Du kan också köra två WiFi-bryggor för en dedikerad länk mellan ena änden av huset och skrivaren. Du kanske behöver lite nätverkskabel, men inte hela vägen då.

Eftersom WiFi-bryggorna är förlängare också så kan du även köpa två och ställa in ena som förlängare och andra som brygga, inga kablar krävs förutom den mellan skrivaren och bryggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom en skrivare inte kräver mycket bandbredd så kör den på en WiFi-brygga. Köp en 300 kr WiFi-förlängare, logga in och ställ om till media bridge/brygga, logga in på ditt WiFi och koppla in en nätverkskabel och du är klar.

Finns ingen anledning att spendera flera tusen på det här.

Skrivet av Zoidberg:

Wi-Fi når inte fram till skrivaren och den funkar inte med Wi-Fi utan kräver kabel.
Så då kanske inte ditt förslag funkar?

Det är faktiskt ingen dum idé.
Vad @Petterk föreslår är att du skaffar en brygga (typ accesspunkt) och kopplar in i skrivaren genom nätverksuttaget. Det blir ungefär som ett externt trådlöst nätverkskort för skrivaren. Så skrivaren kommer uppfatta det som att den är ansluten till nätverket genom kabelanslutning (vilket den också är, bara att den där kabeln går till en trådlös enhet som skickar signalen vidare trådlöst).

Det kan nog faktiskt vara både den billigaste och smidigaste lösningen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Allt som behövs att flytta data till en skrivare: TP-Link TL-WA850RE (extender)

Obs, den modellen kan inte ändras om till brygga, den fungerar som förlängare eller AP. Asus RP-N12 kostar under 300 kr inkl frakt dock.

Du kan säkert koppla nätverkskabel till TL-WA850RE, men den kommer skapa ett eget WiFi-nät. Ska du ha en från TP-Link skaffa då åtminstone TP-Link RE200 för 349 kr eller RE305 för 399 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Det verkar som bästa lösningen är att flytta befintlig router så den sitter nära fiberdosan och skaffa switch och sätta där routern står idag, och skaffa en accesspunkt.

Har någon förslag på en accesspunkt som jag kan koppla till den switchen?
Jag har dålig koll påvar man skall välja då det gäller accesspunkter. Den ska ju hantera en massa telefoner och paddor och chromecast. Typ 4-5 st

Om du vill ha en bra och stabil lösning så är det de bästa alternativet ja.
Vilken som helst som är AP. Men som vanligt så skulle jag rekommendera en unifi ap lite/pro.
AP kan du konfa med appen i telefonen, skanna QR koden på APn och fylla i ssid/lösenord så är det klart.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för router, det kan finnas accesspunkter som jobbar tillsammans med din router för att ge dig bättre täckning.

Routern är en asus 56-någonting