Köpråd: surfplatta för visning av PDF

Permalänk

Köpråd: surfplatta för visning av PDF

God eftermiddag.
Jag önskar råd om en billig platta att visa PDF-filer på.
Jag har ett stort digitaliserat bibliotek av noter som jag just nu
läser på en Ipad 3 från 2012 och det är ingen rolig upplevelse.
Allting är oerhört segt, både att ladda/ladda ner filer och att
faktiskt visa dem i app.

En del av filerna kan innehålla minst 50 sidor och då orkar jag inte ens försöka
läsa dem på min gamla Ipad.

Vad tror ni krävs för att kunna läsa större PDF-filer utan bekymmer?
Hur billigt kan jag komma undan?
Notläsning är enda syftet, allt annat man kan använda den till är bara bonus

Ipaden är väl 9,7" tror jag, så inget mindre än den.

Tack på förhand
//Peter

Permalänk
Medlem

köp en ny ipad. Vad jag vet älskar musiker apple produkter. Du behöver förmodligen inte den senaste Ipaden och inte heller den mest kraftfullaste. Vänta till mellandagsrean och köp en ny Ipad mini. Räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

En PDF app lär väl knappast tillhöran den tyngre delen av tungt belastade appar? I så fall borde väl egentligen vilken någorlunda ny platta fungera tänker jag.
Sen kommer väl den eviga frågan, Android eller Apple. Då du använt en iPad och är nöjd, bortsett från segheten med en ganmal modell, så är det väl kanske svaret?
Om budgeten finns då till senaste pron, annars kan du ju kolla på äldre modeller.
Fördelen med Apple är ju att dom erbjuder uppdateringar och säkerhetspatchar betydligt längre än nån annan Android tillverkare. Inte ens Pixel är i närheten, som mest tror jag dom erbjuder 3 års uppdateringar av OS.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig till kören. Köp en ny/beg ipad... vad tillåter din budget?

Permalänk
Medlem

Denna kan du få väldigt billigt. Borde absolut vara bra nog för lite PDFer.

https://www.tele2.se/surfplattor/samsung-galaxy-tab-a-10-1

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Edit. Uppdaterad bild

Tycker den här bilden är rätt talande när det gäller Apple och deras support för äldre modeller överlag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag är nog mest intresserad av någon form av minimikrav för att få det att flyta bra,
då min budget just nu är ytterst begränsad. Måhända får jag vänta tills jag fyllt på bankkontot igen.

Jag trivs bättre med Android än Ios, men visst är Ipad trevliga maskiner.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta en lika talande bild över supporten för deras iPad modeller, går att hitta dock att mini 4 (från 2015) har erhållit 14.2
Så med andra ord, lika många års uppdateringar här, är väl egentligen endast Samsung som erbjuder hyggliga uppdateringar till sina plattor. Hur länge vet jag dock inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En vanlig ipad 2020 för knappt 4000kr kommer fungera utmärkt i många år.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5521941

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En vanlig ipad 2020 för knappt 4000kr kommer fungera utmärkt i många år.

Är nog det jag också skulle rekommendera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige

Undrar om det inte skulle vara bra att gå en sväng på valfri elektronikbutik med lite halvstort utbud av tablets. Det känns som att det viktigaste i det här fallet är en skärm som du trivs med, och som har tillräckligt bra ljusstyrka för att läsbarheten ska bli bra i miljön du läser i.

Övrig prestanda (så när som batteritid) känns inte som jättestora frågor just när det gäller att läsa PDF-filer. Möjligen att ett SD-kort och kortläsare kan underlätta om du ska föra över mängder av noter samtidigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

God eftermiddag.
Jag önskar råd om en billig platta att visa PDF-filer på.
Jag har ett stort digitaliserat bibliotek av noter som jag just nu
läser på en Ipad 3 från 2012 och det är ingen rolig upplevelse.
Allting är oerhört segt, både att ladda/ladda ner filer och att
faktiskt visa dem i app.

Din platta är oerhört begränsad av att endast ha 1 GB RAM. Hur upplever du storleken på plattan, tycker du 10 tum duger eller skulle det underlätta med en större platta?

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Din platta är oerhört begränsad av att endast ha 1 GB RAM. Hur upplever du storleken på plattan, tycker du 10 tum duger eller skulle det underlätta med en större platta?

Storleken duger, även om lite större inte skulle skada.
Kan det vara så att RAM är den stora boven?
Plus att nyare uppdateringar av Ios inte direkt har förbättrat min gamla Ipad...

Då kanske nästan vilken surfplatta som helst som är hyfsat ny fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Storleken duger, även om lite större inte skulle skada.
Kan det vara så att RAM är den stora boven?

Hade några år sedan en Ipad Mini 2 med endast 1 GB RAM och det var uppenbart att det var det stora bekymret. Jämfört med mina Android-plattor med 2-3 GB RAM var skillnaden stor. Trots att Minin rent teoretiskt skulle ha den snabbare processorn kunde den omöjligt hänga med plattorna med mer minne.

Ett tips på en platta kan ju vara Huawei Mediapad T5. De gavs bort eller såldes billigt när man tecknade ett nytt mobilabonnemang hos Telia något år sedan så finns gott om sådana på begagnatmarknaden och i fint skick. Många av dessa helt oanvända. Exempelvis denna: https://www.facebook.com/marketplace/item/1277566622630226/?r...

Vill du ha större än 10 tum blir tyvärr utbudet mycket smalare för just Android, och Ipad i större storlekar kostar ännu många tusenlappar. Finns ju gott om Windowsplattor på 12 tum eller större, men dessa har ju sina egna nackdelar både vad gäller strömförbrukning och Windows som touch-OS. Brukar dyka upp Surface Pro lite nu och då här på SC, kan det vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som använder iRig Blueturn (pedal för att vända blad på noter mm) på en Samsung platta eller Lenovo?
Letar efter en större surfplatta/läsplatta som klarar av noter? Har ca 2000 låtar på repertoaren och behöver direktaccess utan fördröjning när jag spelar.