Snabbtitt: Louqe Ghost S1 MK2 mot MK3 – är det värt att uppgradera?

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Louqe Ghost S1 MK2 mot MK3 – är det värt att uppgradera?

Kenneth tar en snabbtitt på skillnaderna mellan Louqe Ghost S1 MK2 och det mer aktuella MK3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, bra förbättringar. Har ni nån insikt i när den vita versionen kommer?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Coolt, bra förbättringar. Har ni nån insikt i när den vita versionen kommer?

https://twitter.com/LouqeSweden/status/1329407295151804417?s=...

Verkar vara på G fortfarande.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Bommar ju tyvärr det jag tycker är mest lönt för oss end-users att veta: mkIII klarar 2,5mm bredare GPU:er. 146,5mm vs 144mm i mkII. Inte så stor skillnad kanske, men sitter man och letar GPU behöver man ju veta vad som funkar och vad som inte funkar.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Att den lilla stoppet för GPU tar emot är väl ändå för att de sänkt GPU 2.5mm?

Jag kommer hålla mig kvar på min ghost MK2, blir det för stora/höga grafikkort är det bara o skriva ut en ny hållare som jag gjort på min nuvarande, även om jag gärna hade undvikit det.. xD

Möjligen så skaffar jag en koppar-grill i mk3, om jag kan hitta 8 st kopparskruvar som passar. Vägrar att ha svarta saker som förstör intrycket.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Ingen TLDW för oss som kanske inte har möjlighet att kolla videon för stunden? 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Ingen TLDW för oss som kanske inte har möjlighet att kolla videon för stunden? 🙂

Om du inte stör dig på de små kosmetiska detaljerna/missarna som följer MK2, eller absolut måste ha de 2.5 extra mm för GPU så är det värt att tänka efter en extra gång ifall du villhöver ett MK3

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Har dom inte sänkt PCIE porten också?

Själv sitter jag med en medium topphat men är bra sugen på att köpa en small istället, Då det enda som sticker upp är kontakterna på grafikkortet

Skrivet av Shinzou:

Jag kommer hålla mig kvar på min ghost MK2, blir det för stora/höga grafikkort är det bara o skriva ut en ny hållare som jag gjort på min nuvarande, även om jag gärna hade undvikit det.. xD

Hur mycket fick du ner grafikkortet med den egenutskrivna hållaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Behöver en tidsmaskin som kan hoppa 2-3 månader fram och sen tillbaka.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Har dom inte sänkt PCIE porten också?

Själv sitter jag med en medium topphat men är bra sugen på att köpa en small istället, Då det enda som sticker upp är kontakterna på grafikkortet

Hur mycket fick du ner grafikkortet med den egenutskrivna hållaren?

Jag fick ner grafikkortet 10mm så 4ggr bättre än Louqe fick på sitt MK3! Dock så har jag ju problemet med att själva chassi-fästet/GPU-Bracket måste sänkas, så man kan ju inte köra med original (jag gör en shameless länk till min thingiverse så ser du vad det är jag gjort)

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag fick ner grafikkortet 10mm så 4ggr bättre än Louqe fick på sitt MK3! Dock så har jag ju problemet med att själva chassi-fästet/GPU-Bracket måste sänkas, så man kan ju inte köra med original (jag gör en shameless länk till min thingiverse så ser du vad det är jag gjort)

Awesome!!! tack så mycket, göra ett försök att köra ut den på jobbets 3d printer

Permalänk

Är det möjligt och få en brutalt snabb och tyst dator och finns det dammfilter? 🙈☺️

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Coolt, bra förbättringar. Har ni nån insikt i när den vita versionen kommer?

Mailade dem i veckan med exakt den frågan och fick svaret:

"In regards to your query, we don’t have a firm date yet, but we are working hard in getting the Arctic White in the US and EU markets as soon as possible. Unfortunately, with current unusual global events, the most realistic estimate would be towards early Q1 2021 for the US market.

As always, it would be best to follow us on social media channels, as we will no doubt push out an announcement once we have Arctic White online and ready for shipping."

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Gissar att MK4 kommer vara lite bredare så rx 6800 XT och RTX 3080/90 möjligheterna blir större. att öka från 14cm bredd till 16 är ju inte hela världen. Alternativt att de ändrar sidopanelens fäst spår vid grafikortet så man kan köra utan sidopanel, om man verkligen vill ha det värsta utan vattenkylning.
Skall jag köra rx 6800 måste jag hitta ett referenskort eftersom det är det enda som har mindre än 2.5 slots tjocklek, rx 6800 XT kan man glömma.
På RTX sidan är det endast två tillverkare förutom referens som erbjuder 3070 och 3080 som får plats i MK111.
Allt går ju att lösa med vattenkylning och tophats såklart.

PS. Det heter FÖRSÄNKTA skruvar

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Awesome!!! tack så mycket, göra ett försök att köra ut den på jobbets 3d printer

Tänk på att du måste ha bägge delarna, iom att du sänker kortet 10 mm så måste du sänka gpu-bracket lika mycket. Den som ligger uppe på thingiverse är gjort för min 1080ti evga ftw3, så jag är inte helt säkert på om den passar något annat!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett själva recensionen är jag bara tvungen att kommentera frågan i rubriken...
- Är det värt att uppgradera?
* För tillverkaren var/är det kanske vits att göra smärre ändringar i designen, och på det viset "uppgradera".
* Som konsument anser jag att datorlådor är någonting man köper för att använda i minst tio år, och gärna betydligt längre. Då är det svårt att motivera ett byte från Mk2 till Mk3.

Permalänk
Medlem

Jga som har ahft både säger ja

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av darrenj:

Jga som har ahft både säger ja

Vill du förklara varför? Säger absolut inte att du har fel, utan intresserad av att höra dina åsikter om MK3 ställt mot MK2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BillyB0khylla:

Är det möjligt och få en brutalt snabb och tyst dator och finns det dammfilter? 🙈☺️

Tyvärr är det alltid svårt att kombinera tyst, snabb och liten. Oftast behöver man välja två. I dagsläget finns det däremot nog gott om komponenter som är tillräckligt snabba och tysta för att funka bra i Ghost men jag undrar hur det blir med toppkomponenter rent värmemässigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Bommar ju tyvärr det jag tycker är mest lönt för oss end-users att veta: mkIII klarar 2,5mm bredare GPU:er. 146,5mm vs 144mm i mkII. Inte så stor skillnad kanske, men sitter man och letar GPU behöver man ju veta vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag har sett folk på nätet påstå att mkIII också skulle ta tjockare grafikkort (alltså fler slots), men att det här inte står i specifikationerna. Jag frågar av rent personligt intresse, eftersom mitt RX 5700 Pulse går på 46,5mm och specifikationerna säger 45mm (2,25 slots)...

Skrivet av Olle P:

Utan att ha sett själva recensionen är jag bara tvungen att kommentera frågan i rubriken...
- Är det värt att uppgradera?
* För tillverkaren var/är det kanske vits att göra smärre ändringar i designen, och på det viset "uppgradera".
* Som konsument anser jag att datorlådor är någonting man köper för att använda i minst tio år, och gärna betydligt längre. Då är det svårt att motivera ett byte från Mk2 till Mk3.

Alltså tja, vissa har ju chassin som en stor del av sitt intresse, speciellt i den här formfaktorn. Många köper dem för designen, och byter chassi oftare än de byter övriga komponenter. Men de flesta gör väl ändå så, att de köper chassi+komponenter samtidigt, och byter dator efter kanske 3 år eller så. Jag känner till vissa som haft sitt chassi i 10 år via forumet, men har aldrig träffat nån som har gjort det i verkliga livet. De flesta chassin från 2010 känns ju hemsk föråldrade i dagens läge.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har sett folk på nätet påstå att mkIII också skulle ta tjockare grafikkort (alltså fler slots), men att det här inte står i specifikationerna. Jag frågar av rent personligt intresse, eftersom mitt RX 5700 Pulse går på 46,5mm och specifikationerna säger 45mm (2,25 slots)..

Jag tror inte det är nån skillnad i bredd öht. Det som kan vara är att grafikkortets utformning gör att det inte krockar med chassits smalaste del. Det är flera mm smalare än själva sidopanelen. Därmed kan man få i lite tjockare än spec.

Obs. Det här är vad jag tror är anledningen.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vill du förklara varför? Säger absolut inte att du har fel, utan intresserad av att höra dina åsikter om MK3 ställt mot MK2

Mellanplåten är bättre utklippta plats för kabeldragning över och under. Väldigt viktigt för att jag kör dubbelrad. Pcie kabel har individuella strimmor inte ett bred band, förbättra luftflöde. Strömbrytare är längre, bättre anpassat till olika typer av moderkort. Med mera...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Olle P:

Utan att ha sett själva recensionen är jag bara tvungen att kommentera frågan i rubriken...
- Är det värt att uppgradera?
* För tillverkaren var/är det kanske vits att göra smärre ändringar i designen, och på det viset "uppgradera".
* Som konsument anser jag att datorlådor är någonting man köper för att använda i minst tio år, och gärna betydligt längre. Då är det svårt att motivera ett byte från Mk2 till Mk3.

Kunde bokstavligen inte ha sagt det bättre själv (även om jag tycker "minst tio år" är att ta i; har själv bytt flera gånger det senaste decenniet). Givetvis går jag inte och spenderar 3 000 kr på ett nytt chassi som uppfattas som exakt identiskt för alla som inte sett den här videon, när jag redan har en fungerande dator i mitt Mk II.

Med det sagt var det i allra högsta grad en sevärd och intressant video.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Den här videon är lite missvisande, eftersom MK2 finns i flera olika utföranden. I videon används den allra första från Kickstarter, och den är inte representabel för vad som såldes i butikerna.

I de MK2 som såldes i butik så är "handtaget" i toppen gjort i läder precis som på MK3, och så är det heller inga problem med passformen. Dessutom är det försänkta skruvar i toppen, men hålen är inte det (något som fixades i MK3).