Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kraftfull_gaming_dato...

En till som ska uppgradera och köpa mycket bättre komponenter för mindre pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Damn son... över 10k för PS5, får se vad den slutar på.

https://www.tradera.com/item/1000006/431800632/playstation-5-...-

edit: Kostar typ 9k ny med frakt på ebay, men skulle inte förvånta mig om Tradera-annonsen slutar på 12k. Löning + helg, brukar vara bra taktik för att få upp priset.

Själv köpte jag precis Nintendo Wii med en massa spel för några hundralappar. Orka köpa det senaste, är för gammalt för sånt. Kanske plocka upp en PS3 också

Update: Slutade på 14k. Bra avkastning på kapitalet!

Skrivet av adfactory:

Oavsett hur mycket pengar man har är man fan korkad om man pyntar 14k för en PS5

Shit. 14 000 kr. Alltså en stor del av konsolernas charm är priset. Annars kan de flesta lika bra bygga en bra dator. Det finns knappt spel till PS5 dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Oavsett hur mycket pengar man har är man fan korkad om man pyntar 14k för en PS5

Varför?

Allting handlar om perspektiv. För dig är 14.000 kronor för en PS5 en vansinnig summa men testa åk till Mozambique och tala om vad allt det i din signatur kostat. I deras ögon är du minst lika korkad.

Du är med andra ord snuskigt rik i deras ögon och när du betalar för en konsol eller dator trots att du redan har ett halvt dussin sådana ses det som ett rent jävla frosseri.

Min poäng är att precis som att du köper saker som många menar är onödigt och dyrt så finns det de som har pengarna att unna sig att köpa sådant som är ännu mer onödigt och ännu mer dyrt. 14.000 kronor är bokstavligt talat struntsummor för vissa människor, de skulle inte ens märka om de tappade en sådan summa på gatan. Så varför inte köpa en PS5 för det priset om man inte kan få det på något annat sätt?

Missförstå mig inte. Jag håller med dig, 14.000 för en PS5 är riktigt jävla dyrt och jag skulle aldrig betala ens i närheten av det. Men om jag gillade konsoler och var miljardär eller mångmiljonär? Då hade det kanske varit en annan femma.

Skrivet av TKD_1337:

Shit. 14 000 kr. Alltså en stor del av konsolernas charm är priset. Annars kan de flesta lika bra bygga en bra dator. Det finns knappt spel till PS5 dessutom.

Jag är själv en PC-nisse men jag tror att en annan charm med konsoler är att du köper en utan en massa efterforskning, pluggar in den i TV:n, trycker på start och börjar spela. Så det är inte bara priset som lockar.

Att köpa en dator är krångligt. Att få igång ett spel och se till att det fungerar felfritt är även det relativt krångligt. Som sweclockare är det kanske lätt att glömma bort vilken djungel det är med alla komponenter, mjukvara och inställningar som följer med en PC.

Permalänk
Medlem

Självklart är det också andra saker som lockar (exklusiva spel t.ex.) men inget av detta finns eller behövs just nu till ett sånt pris skulle jag vilja påstå. Jag tror det har mer att göra med köphysteri än ett riktigt behov.

Min största besvikelse är förstås att jag inte lyckades haffa en eller två PS5:or och kunde varit en lycklig säljare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Varför?

Allting handlar om perspektiv. För dig är 14.000 kronor för en PS5 en vansinnig summa men testa åk till Mozambique och tala om vad allt det i din signatur kostat. I deras ögon är du minst lika korkad.

Du är med andra ord snuskigt rik i deras ögon och när du betalar för en konsol eller dator trots att du redan har ett halvt dussin sådana ses det som ett rent jävla frosseri.

Nej den jämförelsen håller inte.

En PS5 för 14K är i princip 3x mer än vad den kostar om man chillar ett par månader och köper av butik. Dessutom supportar man scalpers om man köper av dem, skulle ingen köpa skulle ingen scalpa.

Det har ingenting med I- och U-länder att göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej den jämförelsen håller inte.

En PS5 för 14K är i princip 3x mer än vad den kostar om man chillar ett par månader och köper av butik. Dessutom supportar man scalpers om man köper av dem, skulle ingen köpa skulle ingen scalpa.

Det har ingenting med I- och U-länder att göra.

Detta är den springande punkten, ja. Att köpa den för 2,5 gånger mer liksom. Ingen hade väl haft den diskussionen om PS5 haft eller inte haft specifikationer som gjorde att den blev prisatt till 14 000 kr.

Permalänk
Inaktiv

Inte säljarens fel såklart, men som en historisk tragedi.

Det var alltså "pangpris" med nedsatt 49:-... vilket man var tydlig med genom att förvanska kartongen med inte bara två stora feta klsitermärken, utan tre!

Nämnligen dansk bruksanväsning! Seriöst, det är så jävla många klistermärken så man ser inte ens vad det är för spel.

Justerat för inflation motsvarar det idag 844:-. Helt sjukt hur dyra spelen var.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve...

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve...

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Det kommer in X antal annonser varje vecka med suspekta priser och extremt dåliga bilder, anmäler nog 3-4 annonser i veckan, brukar oftast vara uppe i Norrland annonserna brukar ligga.
Börjar bli tröttsamt, man borde få registrera sig med BankID, så kanske det minimerar bedragarna en del.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Varför?

Att köpa en dator är krångligt. Att få igång ett spel och se till att det fungerar felfritt är även det relativt krångligt. Som sweclockare är det kanske lätt att glömma bort vilken djungel det är med alla komponenter, mjukvara och inställningar som följer med en PC.

Va? när har det varit krångligt? 1997? möjligtvis lite krångel att meka ihop en PC själv första gången och inte haft ork att kolla så att delarna lirar... Näe kallar du dig PC-Nisse och tycker det är krångligt att bygga och sen installera ett spel och få det att fungera "felfritt" borde kanske du själv gå över till konsolsidan.

Har byggt många, säkert 10-15 iallafall, installerat många många fler, inkl en satans massa servers, sällan jag hamnat i läget att det varit krångligt, visst krångligare än att stoppa i ström och en HDMI kabel såklart, men näe... det är inte krångligt att meka ihop en PC om man sett till att ha rätt förutsättningar från början.

Och ang. Tredje Världen, det har NOLL att göra med att scaplers tjänar pengar på folk som gör vad som helst för att göra sin bortskämda son Klas-Berith lycklig. Likställer din argumentation med att "det är förjävligt att HM inte betalar bättre löner till dom som syr upp deras kläder i Burma", gissningsvis tjänar dessa sömmerskor 10ggr mer än sina grannar som säljer morötter på marknaden i samma stad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Va? när har det varit krångligt? 1997? möjligtvis lite krångel att meka ihop en PC själv första gången och inte haft ork att kolla så att delarna lirar... Näe kallar du dig PC-Nisse och tycker det är krångligt att bygga och sen installera ett spel och få det att fungera "felfritt" borde kanske du själv gå över till konsolsidan.

Har byggt många, säkert 10-15 iallafall, installerat många många fler, inkl en satans massa servers, sällan jag hamnat i läget att det varit krångligt, visst krångligare än att stoppa i ström och en HDMI kabel såklart,

Jag pratade i relativa termer, vilket du kanske listade ut med din sista mening. Jag trodde det var uppenbart men det är förstås svårt att se hela bilden på ett internetforum.

Och läs den sista meningen i mitt inlägg igen. Klart som fan att en som byggt och installerat dussintals med datorer inte tycker det är svårt eller krångligt att köpa en dator...

Skrivet av adfactory:

men näe... det är inte krångligt att meka ihop en PC om man sett till att ha rätt förutsättningar från början.

Och hur ser man till att man har rätt förutsättningar från början? Man tar sig tid att plugga på om hårdvara och mjukvara och vad som passar ens behov. Är det svårt? Inte direkt om man tar sig tiden. Är det krångligt om man saknar förkunskaper? Det vet jag att många tycker.

När du väl köpt (och eventuellt byggt) din dator så kan du trots allt pluggande och knåpande inte börja spela. Du måste lista ut vilka affärer som säljer dina spel, hur man installerar allt, hur man installerar på sin lagringsdisk istället för den 256Gb systemdisken man fick med, hur man gör med antivirusprogram, varför det kommer upp en ruta som säger att man inte får installera det programmet osv osv.

Jämför det med att googla "playstation eller xbox", göra sitt val, köpa med ett par spel och plugga in den i TV:n.

Skrivet av adfactory:

Och ang. Tredje Världen, det har NOLL att göra med att scaplers tjänar pengar på folk som gör vad som helst för att göra sin bortskämda son Klas-Berith lycklig. Likställer din argumentation med att "det är förjävligt att HM inte betalar bättre löner till dom som syr upp deras kläder i Burma", gissningsvis tjänar dessa sömmerskor 10ggr mer än sina grannar som säljer morötter på marknaden i samma stad.

Jag erkänner, jämförelsen haltar en del men inte på det sättet du verkar tro.

Du lägger ord i min mun. Ingenstans skrev jag någonting om scalpers. Jag avskyr dem lika mycket som jag avskyr det töntiga namnet.

Om du läser mitt inlägg igen kommer du se att det jag svarade på var ditt påstående att man var korkad ifall man betalade 14k för en PS5.

Jag använde sedan din signatur för att få fram att ditt köpbeteende i vissas ögon skulle kallas för korkat. Att jag valde Mozambique är för att de är ett av världens fattigaste länder så det kändes som ett ganska säkert kort att många därifrån skulle tycka du var vansinnig när du betalar en, för dem, livslön för den tionde spelkonsol och din tredje speldator.

Nu ska jag vara väldigt tydlig:
Jag sa ingenting om att du var korkad. Ingenting. Det jag sa var att precis som att du tycker köparen av det playstationet är korkat så finns det de som tycker att dina köp är minst lika korkade.

Det måste du väl ändå förstå att folk kan tycka?

Men jag vill ju inte att du ska kollapsa av högt blodtryck när du läser det här inlägget så jag ska kanske vara tydlig med att ja, jag tycker det är korkat att köpa n PS5 för 14.000 och nej, jag tycker inte det är korkat att samla på datorer och konsoller (även om jag själv aldrig skulle göra det).

Edit:
När jag skrev det här inlägget så kom jag att tänka på ett program där norrmän (tror jag) skulle guida andra att bygga en dator. Om jag minns rätt så var det olika lag och den ena bestod av en stereotypisk sweclockare som skulle guida en stereotypisk blondin. Underhållande var det i alla fall. Någon som vet vad jag pratar om och har en länk?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag pratade i relativa termer, vilket du kanske listade ut med din sista mening. Jag trodde det var uppenbart men det är förstås svårt att se hela bilden på ett internetforum.

Jag får inte högt blodtryck, ingen fara, Jag tror inte att någon i Mozambique tycker jag är crazy som köper en gaming rigg, varför skulle dom det, Jag tycker inte Marcus Persson (f.d mojang) är Galen** som köper hus i Kalifonien för en halv miljard. Däremot tycker jag att man är dum om man köper någor för nästan 3ggr marknadspriset (även om man kan)

** Hade han köpt ett Atterfallhus i Borås för samma peng hade jag tvivlat över hans psykiska hälsa.

----Så nu slutar vi skriva om detta, här ska vi skratta åt folk som tror att typ 2st 3.5" 80Gb diskar är värda 400:-----

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sprang på dessa godingar på Facebook.
Absolut är det insidan som räknas, och den andra "funkar bra att överklocka" det vette tusan asså.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sitter med mobilen och får be någon som snabbt kan dra in bilderna från länken om det orkas.

Är inte detta ett djävulskt överpris?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Sitter med mobilen och får be någon som snabbt kan dra in bilderna från länken om det orkas.

Är inte detta ett djävulskt överpris?

Permalänk
Medlem

Det råder ingen brist på PS5. Massa gulliga människor som säljer dem för dubbla priset eller mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Definition utav "köpa grisen i säcken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Definition utav "köpa grisen i säcken"

Nja, grisar är rosa och lyser inte så starkt 😏

Vad kan ”värdet” vara på rent spekulativt? 6-7K?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Sitter det 2 st i7:or i? Eller 3? Då förstår jag att den klarar CS:GO på "högsta grafiker" utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReMemberMe:

https://i.imgur.com/9SGmAPw.png

Sitter det 2 st i7:or i? Eller 3? Då förstår jag att den klarar CS:GO på "högsta grafiker" utan problem.

Det behövs nog minst 3 cpuer för att klara av 144 GFPS (144GHz skärm)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

https://i.imgur.com/9SGmAPw.png

Sitter det 2 st i7:or i? Eller 3? Då förstår jag att den klarar CS:GO på "högsta grafiker" utan problem.

Man vet också att det är elit när det är gaming data! Har bara vanlig data i min rig

Permalänk

saxat från Kulkalendern 12/12
https://estore.in-win.com/en-EU/activity/super-sale-1212
"Asbilligt" chassi på sidan endast 1099€ (nedsatt från 1299€) lätt overpriced kan tyckas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

saxat från Kulkalendern 12/12
https://estore.in-win.com/en-EU/activity/super-sale-1212
"Asbilligt" chassi på sidan endast 1099€ (nedsatt från 1299€) lätt overpriced kan tyckas

Jo tack, jag gillar även deras kategori för nätagg: "Gaming Power Supplies". Vad tusan är ett spelnätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

https://i.imgur.com/9SGmAPw.png

Sitter det 2 st i7:or i? Eller 3? Då förstår jag att den klarar CS:GO på "högsta grafiker" utan problem.

3,6GHz i7 är gissningsvis 4790 (ej k) så hela datorn är värd kanske 2500kr.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

3,6GHz i7 är gissningsvis 4790 (ej k) så hela datorn är värd kanske 2500kr.

Fast du får ju med en 144Ghz-skärm, snacka om något utöver det vanliga.

Permalänk
Inaktiv

Det är begagnat, men som nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Det är begagnat, men som nytt!

Det är inget ovanligt att man skriver så, det betyder att det antingen är obetydligt använt eller att det är i väldigt gott skick (aka som nytt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inget ovanligt att man skriver så, det betyder att det antingen är obetydligt använt eller att det är i väldigt gott skick (aka som nytt).

Det ser verkligen inte ut som något nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är inget ovanligt att man skriver så, det betyder att det antingen är obetydligt använt eller att det är i väldigt gott skick (aka som nytt).

Haha såg du inte bilden eller?

Permalänk