Permalänk
Medlem

Det är möjligt att dina grannar gjort något moraliskt fel, men inget olagligt. Jag tänker att du har två val: behandla katten som din privata, högt aktade ägodel och ha stenkoll på den. Håll den inne tills dess att du känner att det är säkert att släppa ut den. Även då kanske det är klokt att först låta den gå med koppel. Sen, när du känner dig trygg med att släppa ut den, så håller du ett noggrant öga på att den kommer hem som den ska, och om inte så letar du upp den.
Alternativ två är att prata med grannarna om att adoptera den. Bevisligen föredrar katten att vara där. Det må vara förjävligt - men vilka alternativ har du? Att snacka med grannarna tycks ju inte hjälpa, och dessutom har de ingen skyldighet att acceptera att någon annans katt stör dem i deras hem.

Du kan förstås också köra ett varv till med grannarna och försöka få dem att vara mer aviga mot katten, men om jag förstått saken rätt så har de inte varit vidare pepp på det hittills?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hmm du sa att du gått in i väggen och mått dåligt och det är tråkigt. Kan det ha påverkat hur du betett dig mot katten, tex gett den för lite uppmärksamhet och den helt enkelt inte tycker det är så kul eller bra hos dig?
Man kan göra om sitt hem till ett "katt" hem men många platser den kan smyga och gömma sig på. hyllor som bildar "kattvägar" utmed väggarna är poppis. gör du ditt hem mer katt vänligt kommer den vilja vara där mer.
Jag har en katt som ÄLSKAR en värmematta jag köpte för mina egna fötter, men den är numer hans värmematta. han sätter sig på den och stirrar på mig när han vill att jag ska slå på den. när den blivit varm efter ett par minuter liggar han och rullar runt på den och njuter.
Mig skiter han nog i ganska mycket utöver att jag ger han vatten och mat men han kommer ALDRIG överge mattan

Jag själv hade släppt in en katt om det var snöstorm ute och 20 minus och den krafsade på dörren, men så är jag en djurvän också och har haft alla möjliga djur och odjur.

Gör ditt hem mer attraktivt för katten så kommer den nog hem oftare ska du se. grannarna hade katt och kanske har massor av saker kvar som katten uppskattar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du bör prata med grannarna och förklara varför dom inte kan släppa in katten. Visst är det jobbigt med en katt som klöser och jamar men om du förklarar din situation kanske dom kan ändra sig. I värsta fall får dom väl göra katten "ej välkommen" dit genom att försöka skrämma bort katten (på ett ok sätt såklart). Men det är såklart ingen rolig lösning och svårt att genomföra.

Som nämnts tidigare. Kolla med grannarna vilken mat dom ger katten.
Jag vet inte vad du ger katten för mat. Men undvik gärna de vanliga märkena du hittar på Ica eller Willys. Gå till en djuraffär. Jag kan starkt rekommendera Nutrima hos Arken Zoo. Alternativt Pure Natural. Både blöt och torrfoder. Hos Zooplus kan jag rekommendera Sanabelle för blöt och torrfoder. Feringa också för blötfoder. De är lite billigare märken men som ändå håller hög kvalité.

En ny mysig kattsäng/kattbädd kan också hjälpa. På ett lungt och varmt ställe.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är möjligt att dina grannar gjort något moraliskt fel, men inget olagligt. Jag tänker att du har två val: behandla katten som din privata, högt aktade ägodel och ha stenkoll på den. Håll den inne tills dess att du känner att det är säkert att släppa ut den. Även då kanske det är klokt att först låta den gå med koppel. Sen, när du känner dig trygg med att släppa ut den, så håller du ett noggrant öga på att den kommer hem som den ska, och om inte så letar du upp den.
Alternativ två är att prata med grannarna om att adoptera den. Bevisligen föredrar katten att vara där. Det må vara förjävligt - men vilka alternativ har du? Att snacka med grannarna tycks ju inte hjälpa, och dessutom har de ingen skyldighet att acceptera att någon annans katt stör dem i deras hem.

Du kan förstås också köra ett varv till med grannarna och försöka få dem att vara mer aviga mot katten, men om jag förstått saken rätt så har de inte varit vidare pepp på det hittills?

Nja efter att ha fått reda på att katten har en ägare så blir det ju en medveten kidnappning om det upprepas. Säger ju sig självt att man inte får ta in och mata andras katter utan medgivande om man inte misstänker nöd. Klart du inte får stjäla andras husdjur!

Att fängsla och försöka institutionalisera katten känns ju inte som ett bra val man ska ju inte behöva räkna med grannar som kidnappar. Katter är inga hundar. Det enkla här är ju att kidnapparna stänger dörren och slutar ge den mat som vanligt folk. När den är tillräckligt hungrig fattar den vinken och går till hemmet men som iaf mättar kistan så länge den behandlas väl där. Problemet här är ju bara grannarna som kidnappar katten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Enda tipset jag kan ger är:
Fortsätter grannarna att mata katten så TAR dem över ansvaret för katten dvs dem tar över som ägare.

Permalänk

Katten skiter i dig, så gör alla katter! Människor är möjligen matautomater för dem.
Ge godare mat hemma hos dig så kanske den stannar mer. Sen kan grannarna mata den bäst dom vill!
Jag är 100 på att våra grannar matar vår katt men den har lagt sina ungar hos oss Vinn vinn.

Permalänk
Medlem

Jag vill först börja med att beklaga din situation, förstår att det måste vara jobbigt. Har själv varit kattägare en gång.

Ni som påstår att det är kidnappning är ju direkt löjliga. De går inte och tar katten emot dennes vilja. De låser inte in katten. Katten går till dem. Katten blir utsläppt. Katten återvänder även till TS. Det är absolut inte under någon som helst juridisk definition kidnappning.

Tyvärr ser det inte ut som att du har några val som är särskilt roliga för dig och de flesta har ju redan sagts, vad jag ser. Som jag ser det (och som vissa påpekat):

1. "Kattens val" och du talar med dina grannar och påpekar att de numera får köpa den av dig eller ta över ägarskapet.
2. Be grannarna att inte släppa in den och skrämma den varje gång den vill dit genom att spruta vatten eller så för att skapa en negativ koppling till deras hus och förklara hur dåligt denna situation får dig att må. De verkar ju uppenbarligen inte förstå eller inse att detta skapar en jobbig situation för dig. Du måste vara överdrivet övertydlig och kanske lite sträng.
3. Tvinga den att bli en innekatt och därmed riskera att den blir olycklig och mår dåligt.
4. Försöka vinna över katten igen genom att erbjuda lyxmat, leksaker, sovplatser m.m.
5. Tillåta dubbelboende för katten, släppa hela situationen och hoppas att den i slutändan väljer dig. Vid sjukdom lär de ju höra av sig till dig då de vet att det är din katt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Har själv adopterat en katt som kom och jamade som fan utanför vår dörr och vi vägrade såklart släppa in den. Hade aldrig sett eller haft kontakt med den innan för övrigt. Tror den dök upp varje dag i nästan en månad utan att vi gav den någonting över huvud taget, så det är lite kul att läsa hur många det är som är övertygade om att man självklart måste ha gett en katt mat eller bostad för att den skall återvända.

För min del slutade det med att ägaren insåg att katten ville vara hos oss mer än hos henne, så vi fick ta över ägarskapet (historien är såklart längre än så)

Tror nog att det är svårt att få katten att stanna om den nu gärna vill vara någon annanstans. Risken finns väl att katten söker upp något nytt hem om den här grannen börjar skrämma iväg den, men det kanske är värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ibland är det så att katterna flyttar på sig för att de är missnöjda med den nuvarande situationen. Kan vara en doft (krukväxt, rengöringsmedel o.s.v.), kan vara att de saknar ett ställe där de får vara i fred (särskilt om man har barn). Vill inte katten "komma hem" så kanske det har med det att göra.

Permalänk
Medlem

Under tiden som kvällen har gått verkar grannarna har lyssnat på oss och inte släppt in honom till sig. Detta har lett till att han har kommit tillbaka och gått 3 gånger under kvällen. Just nu ligger han på mitt skrivbord framför mig som han alltid brukar göra. Han är ändå lite avståndstagande, men jag forcerar inte. Nu tror jag inte problemet är löst helt, utan han kommer nog fortsätta gå tillbaka till grannen, men om de håller sitt ord och inte släpper in honom är vi nog på god väg. Sedan jag skrev mitt första inlägg idag, hade jag aldrig kunnat drömma om att han nu ligger framför mig och sover (eller vila, man vet aldrig med katter). Jag är mäkta förvånad över detta. Men som sagt, jag tror inte det är över än.

Jag tackar er som gett mig tips på hur jag skall försöka lösa situationen. speciellt rådet av @SirMauser med ta reda på vilken mat han fått hos grannen och ge honom det. Om det hela fortsätter tänker jag ta det ett steg ytterligare. att säga till grannen att de kan ju släppa in honom (det är ju kallt ute), men inte ställa fram mat och vatten. Han brukar alltid gå ut om det inte finns mat (han är lite glupsk och kan äta upp sin brors mat också) men han gnäller inte om det inte finns mat. Hur som, tack alla er som gett mig positiva svar, men även er med negativa svar. Vad vore positiva svar utan perspektiv? Tack tack!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm du sa att du gått in i väggen och mått dåligt och det är tråkigt. Kan det ha påverkat hur du betett dig mot katten, tex gett den för lite uppmärksamhet och den helt enkelt inte tycker det är så kul eller bra hos dig?
Man kan göra om sitt hem till ett "katt" hem men många platser den kan smyga och gömma sig på. hyllor som bildar "kattvägar" utmed väggarna är poppis. gör du ditt hem mer katt vänligt kommer den vilja vara där mer.
Jag har en katt som ÄLSKAR en värmematta jag köpte för mina egna fötter, men den är numer hans värmematta. han sätter sig på den och stirrar på mig när han vill att jag ska slå på den. när den blivit varm efter ett par minuter liggar han och rullar runt på den och njuter.
Mig skiter han nog i ganska mycket utöver att jag ger han vatten och mat men han kommer ALDRIG överge mattan

Jag själv hade släppt in en katt om det var snöstorm ute och 20 minus och den krafsade på dörren, men så är jag en djurvän också och har haft alla möjliga djur och odjur.

Gör ditt hem mer attraktivt för katten så kommer den nog hem oftare ska du se. grannarna hade katt och kanske har massor av saker kvar som katten uppskattar?

Jag har mått dåligt och gör det väl fortfarande, men inget som jag visat för mina katter. Jag mådde som sämst när de var kattungar, men det är ju nio år sedan... grannarna har ett ungefärligt hem som vi har, inget speciellt, men jag kan ju fråga dem om det finns något som katten uppskattar med eras hem. Kan ju vara en grej men inte tänker på... Kloka råd som jag tar till mig!

Jag tackar som sagt alla som svarat mig, men jag kan inte citera alla även om jag så önskar. Det finns många bra råd och jag tar till mig dem. Visste väl att man kan lita på folk här på SC

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Katten hänger väl där den själv trivs, eller?
Du säger att den blir galen av att hållas inomhus, så uppenbarligen släpper de ut den och den kommer tillbaka till dem igen.

Men risk för att låta krass, det är en katt det handlar om. Du kan försöka vinna tillbaka den med finmat men väljer den att hänga hos grannarna, ja då får du helt enkelt förklara för dem att om de släpper in den så är det deras katt nu och du kommer inte släppa in den hos dig nått mer och sen kan du skaffa en ny katt för 1:-/tass på blocket om du vill. Tycker de inte det är nån bra lösning får de gå loss på den med vattenslangen så den håller sig borta och saker kan återgå till det normala.

Har själv haft flera katter, tagit hand och brytt mig om dem alla. Slutade som det brukar, nån blev överkörd, nån annan avlivade jag. Det är bara en katt i slutändan och inget man behöver må mer dåligt än nödvändigt över.

Du är uppenbarligen inte lika knuten till dina djur som OP så det är väldigt dåliga råd du ger. Även för mig är det du skriver fullständigt orelaterbart. Har både hund och katt och är lika fäst vid båda och kan inte relatera till "okej, djuret tillhör någon annan, bara att köpa en ny disponibel leksak".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har mått dåligt och gör det väl fortfarande, men inget som jag visat för mina katter. Jag mådde som sämst när de var kattungar, men det är ju nio år sedan... grannarna har ett ungefärligt hem som vi har, inget speciellt, men jag kan ju fråga dem om det finns något som katten uppskattar med eras hem. Kan ju vara en grej men inte tänker på... Kloka råd som jag tar till mig!

Jag tackar som sagt alla som svarat mig, men jag kan inte citera alla även om jag så önskar. Det finns många bra råd och jag tar till mig dem. Visste väl att man kan lita på folk här på SC

Bra att man kan hjälpa till. hoppas du mår helt bra snart igen och att katten kommer hem oftare.

kan vara bra att läsa på lite om katter också, dom gillar höga platser då dom gillar att ha uppsikt och att kunna gömma sig, ett katt träd kan nog hjälpa där.
"aktivering" av katten kan även det vara bra, nu är det en ute katt men då knyter du lite band med den + att den vet det är roligt hemma för då får man utöver mat även leka.

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du är uppenbarligen inte lika knuten till dina djur som OP så det är väldigt dåliga råd du ger. Även för mig är det du skriver fullständigt orelaterbart. Har både hund och katt och är lika fäst vid båda och kan inte relatera till "okej, djuret tillhör någon annan, bara att köpa en ny disponibel leksak".

Ja så är det säkert!
Om vi tänker oss en kvasifilosofisk skala där olika saker värderas olika högt kan vi nog enas om att man om så krävs exempelvis väjer med bilen in i en lyktstolpe för att undvika att meja ner ett barn, men hade jag gjort det för en lösspingande hund och riskerar min egen hälsa? Noll gånger av 100. Hur hade du gjort?

Jag äter kött från slakteriet men undviker helst att äta mitt husdjur är ett annat exempel.

Ett husdjur för mig är just det, ett husdjur. Jag ger dem inte mänskligt värde men kan ändå se den glädje de kan ge och inga djur jag tagit under mina vingar har vanvårdats på nått sätt. Men hade valet stått mellan att kunna betala hyran så familjen har tak över huvudet och ta en katt till veterinären, igen ett enkelt val.

Så nog kan man vara olika bunden till ett djur och säkert skiljer det sig sig från en person till en annan alltid, men om jag ska vara djävulens advokat tycker jag ändå mitt råd om att sätta hårt mot hårt med grannarna med tips om hur de kunde bete sig för att katten skulle sluta komma till dem var helt ok iaf.

Permalänk
Medlem

Vårat scenario:
Vår direkta grannes katt gick bort en stund innan vi skaffade våran.
1. Vår granne(75+) började mata våran katt utan tillåtelse och gjorde honom till en tjockis.
2. Vår katt söker nu alltid mat hoss folk, och går fritt in i hus.

Hur vi löste det.
1. Mamma skällde ut grannen flera gånger. och hämtade hem våran katt så fort han visade indikation på att gå mot det hållet. (Sidan av huset där mamma rökte.).
2. Inte riktigt lyckats lösa. Han är en strosare. Men är aldrig borta länge.
Han har blivit instängd i garage och liknande tidigare. Bästa är att få folk att spruta vatten på honom tills han lämnar och be dom att inte ge uppmärksamhet i någon form, och neka honom inträde.

Tips är att fråga de som matat din katt vad de har för kattmat, om den är bättre än eran.
Trotsallt så förstår ofta inte katter "huset" som vi gör. Vår katts hus är nog hela gatan, om vi vänder det så. Så om grannen börjar mata, så kanske katten ser det som er, att ni är 'samma'.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Jag TS verkar ju bara släppa katten och sen klaga när andra faktiskt tar hand om den, skumt värre.
Vill man ha katt så ska den ju vara inne tills man går ut med den i koppel. Alternativt ha stort inhägnat område som katten inte kan rymma från.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jag TS verkar ju bara släppa katten och sen klaga när andra faktiskt tar hand om den, skumt värre.
Vill man ha katt så ska den ju vara inne tills man går ut med den i koppel. Alternativt ha stort inhägnat område som katten inte kan rymma från.

Dummaste jag hört. Varför ska man ut och plåga katten med koppel? En utekatt ska få vara ute, allt annat är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Dummaste jag hört. Varför ska man ut och plåga katten med koppel? En utekatt ska få vara ute, allt annat är fel.

En utekatt kan man inte ”konvertera” det håller jag med om, MEN vi har våra i koppel, de var innekatter hos uppfödaren och fick gå i koppel när de kom till oss. De vet alltså inte något annat utan tycker det är bra som det är. På dagarna kan de vara på vår in-nätade balkong och sen får de gå en sväng emellanåt i koppel och tycker förstås att det är spännande, men efter en stund vill de in igen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag TS verkar ju bara släppa katten och sen klaga när andra faktiskt tar hand om den, skumt värre.
Vill man ha katt så ska den ju vara inne tills man går ut med den i koppel. Alternativt ha stort inhägnat område som katten inte kan rymma från.

så jäkla puckat. Men det är många som delar denna åsikt tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja så är det säkert!
Om vi tänker oss en kvasifilosofisk skala där olika saker värderas olika högt kan vi nog enas om att man om så krävs exempelvis väjer med bilen in i en lyktstolpe för att undvika att meja ner ett barn, men hade jag gjort det för en lösspingande hund och riskerar min egen hälsa? Noll gånger av 100. Hur hade du gjort?

Jag äter kött från slakteriet men undviker helst att äta mitt husdjur är ett annat exempel.

Ett husdjur för mig är just det, ett husdjur. Jag ger dem inte mänskligt värde men kan ändå se den glädje de kan ge och inga djur jag tagit under mina vingar har vanvårdats på nått sätt. Men hade valet stått mellan att kunna betala hyran så familjen har tak över huvudet och ta en katt till veterinären, igen ett enkelt val.

Så nog kan man vara olika bunden till ett djur och säkert skiljer det sig sig från en person till en annan alltid, men om jag ska vara djävulens advokat tycker jag ändå mitt råd om att sätta hårt mot hårt med grannarna med tips om hur de kunde bete sig för att katten skulle sluta komma till dem var helt ok iaf.

Jag tror du överanalyserar det hela. Självklart värderar man saker på olika vis, jag hade inte heller riskerat liv på mig eller annan om en katt eller hund springer över vägen. Men du måste väl ändå kunna förstå utefter hur TS skriver att han inte delar din syn på djur och därför kan du väl ge råd därefter eller inte skriva alls? Du verkar ju veta att folk betraktar sina förhållanden med djur på olika vis, och därför måste du ju ändå kunna sträcka dig så långt att du förstår att ditt råd blir snudd på provocerande.

Sen är resten av ditt inlägg också märkligt. Hur gör du om du inte har råd till både hyra och veterinärbesök? För att avliva katten på ett (enligt jordburksverket) humant vis så kan du ju inte gå ut och slå ihjäl katten med en påk direkt, utan måste avliva denne antingen genom skjutning eller hos veterinär, och då kostar det ju pengar. Du kan ju inte skita i katten eftersom det är både inhumant och olagligt.

Det sista stycket håller jag med om. Handlar det om vuxna människor så måste TS inse att han är ansvarig för katten, men samtidigt så måste grannarna inse att de bidrar till att katten hänger där, och de kan göra precis som du säger, göra sig ovän med katten. Jag bor själv inte så att jag har grannar som kan skaffa katter som ger mig problem, men jag hör ju av kompisar som bor i städer vilken skit dessa lösdrivande katter kan ställa till med.

Permalänk
Medlem

Jag har många gånger varit med om att en katt vill flytta. En gång hände det till och med att två katter bytte hem med varandra. Katter är komplicerade djur. Min erfarenhet säger att det är bäst för alla att göra som katten vill. En kompis till mig fick en katt som han absolut inte ville ha (han avskyr katter) så det slutade med att min kompis flyttade från sin lägenhet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Du har en katt till. Katter kan låssas gilla varandra så länge människorna är vakna. I ett engelsk kattprogram filmade man 4 katter i ett hem på natten och det visade sig att flera av dem inte alls gillade varandra till husse och mattes förvåning. Du kanske kan skapa en "säker" nattplats för din katt som inte vill vara hemma.

Edit Detta var programmet https://www.bbc.com/news/science-environment-22821639

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart olika från katt till katt, men något sånt här problem har jag/vi här hemma aldrig varit med om iallafall. Våra katter håller sig alltid i den relativa närheten hemma runt huset. Utekatter på landet.

——————

Skrivet av lindahlj:

Dessutom orsakar den en massa skador på djurlivet då den är ute. Hoppas den är kastrerad också då lagen numera kräver det.

Hur menar du? Att dom käkar upp massa skadedjur som t.ex råttor som du gillar? Var glad att det inte är som i Stockholm med massa stora feta råttor som springer omkring, i resten av landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Hur menar du? Att dom käkar upp massa skadedjur som t.ex råttor som du gillar? Var glad att det inte är som i Stockholm med massa stora feta råttor som springer omkring, i resten av landet.

Nej, katter som får gå fritt utomhus men alltid kan komma tillbaka hem för att äta och därför aldrig riskerar att svälta vid misslyckad jakt (som t ex en tiger) har en väldig stor påverkan på miljön. De dödar massvis med olika djur, helt riskfritt.

Jag har själv ägt katt så jag är ingen anti-katt person, men det är lite naivt att tro att utekatter inte stör djurlivet.

https://abcbirds.org/program/cats-indoors/cats-and-birds/

"Outdoor domestic cats are a recognized threat to global biodiversity. Cats have contributed to the extinction of 63 species of birds, mammals, and reptiles in the wild and continue to adversely impact a wide variety of other species, including those at risk of extinction, such as Piping Plover.

The ecological dangers are so critical that the International Union for Conservation of Nature (IUCN) lists domestic cats as one of the world’s worst non-native invasive species."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, katter som får gå fritt utomhus men alltid kan komma tillbaka hem för att äta och därför aldrig riskerar att svälta vid misslyckad jakt (som t ex en tiger) har en väldig stor påverkan på miljön. De dödar massvis med olika djur, helt riskfritt.

Jag har själv ägt katt så jag är ingen anti-katt person, men det är lite naivt att tro att utekatter inte stör djurlivet.

https://abcbirds.org/program/cats-indoors/cats-and-birds/

"Outdoor domestic cats are a recognized threat to global biodiversity. Cats have contributed to the extinction of 63 species of birds, mammals, and reptiles in the wild and continue to adversely impact a wide variety of other species, including those at risk of extinction, such as Piping Plover.

The ecological dangers are so critical that the International Union for Conservation of Nature (IUCN) lists domestic cats as one of the world’s worst non-native invasive species."

Faktiskt lite intressant läsning, inte tänkt på det så. Men verkar ju inte vara någon större fara i Europa och Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Sen är resten av ditt inlägg också märkligt. Hur gör du om du inte har råd till både hyra och veterinärbesök? För att avliva katten på ett (enligt jordburksverket) humant vis så kan du ju inte gå ut och slå ihjäl katten med en påk direkt, utan måste avliva denne antingen genom skjutning eller hos veterinär, och då kostar det ju pengar. Du kan ju inte skita i katten eftersom det är både inhumant och olagligt.

En kula kostar kring 10kr. Du kommer nog under 5kr om du använder .45 eller 9mm som du laddat själv. Inte en enorm utgift precis.
De flesta som har vapen gör detta helt gratis.

Största kostnaden blir att köra till ett ställe där man kan skjuta beroende på hur man bor. Vissa behöver ju bara gå ut på gården.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Katter är som partners. Hittar de en som är bättre och man är körd. Vissa har åsikten att man ska låsa in de båda, andra att man ska fjäska till den förbannelse. Detta med fjäskning kan låta enkelt, men det kan handla om man bor sämre plats än någon annan. Där just katter gillar områden med mycket byten och liten konkurrens av andra katter.

Katter som har fått leva i frihet trivs inte att få leva i instängdhet, jag har själv katter som skulle bli vansinniga. Nå är det så att en katt flyttar in hos en granne så om det ej är någon speciell katt så får denna då ta över ägendeskapet, hur man fixar det på märkta katter är en bra fråga. Med speciell katt, så syftar ja att en katt för 10 000kr ger man ej bara bort. Visst bryr man sig om alla katter, men om en katt vill bo hos någon annan, så får den som den vill.

Sedan släpper man inte in folks katter bara sådär, det är som bäddat för problem. På samma sätt som att släppa in grannens fru i sitt hus ka leda till problem.

Skrivet av BergEr:

Jag TS verkar ju bara släppa katten och sen klaga när andra faktiskt tar hand om den, skumt värre.
Vill man ha katt så ska den ju vara inne tills man går ut med den i koppel. Alternativt ha stort inhägnat område som katten inte kan rymma från.

Ersätt ordet katt med fru.
Katter precis som "alla" varelser trivs bäst att få vandra fritt. Självklart finns det risker med denna frihet, men de får ändå oftast ett bättre liv än att vara inlåsta hela dagarna i ett hus.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att försöka "toppa" din granne när det gäller mat/foder och andra nöjen som katter tycker om.

Jag är själv ingen kattägare, blir en aning förvånad att katter brydde sig så pass lite efter en 9årig relation med hussen. Är det normalt för katter att byta ut sin husse bara sådär?

I övrigt tycker jag du skött det väldigt moget och genomtänkt måste jag säga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Du serverar för lite mjölk och tonfisk än vad din granne gör!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Katter är som partners. Hittar de en som är bättre och man är körd. Vissa har åsikten att man ska låsa in de båda, andra att man ska fjäska till den förbannelse. Detta med fjäskning kan låta enkelt, men det kan handla om man bor sämre plats än någon annan. Där just katter gillar områden med mycket byten och liten konkurrens av andra katter.

Katter som har fått leva i frihet trivs inte att få leva i instängdhet, jag har själv katter som skulle bli vansinniga. Nå är det så att en katt flyttar in hos en granne så om det ej är någon speciell katt så får denna då ta över ägendeskapet, hur man fixar det på märkta katter är en bra fråga. Med speciell katt, så syftar ja att en katt för 10 000kr ger man ej bara bort. Visst bryr man sig om alla katter, men om en katt vill bo hos någon annan, så får den som den vill.

Sedan släpper man inte in folks katter bara sådär, det är som bäddat för problem. På samma sätt som att släppa in grannens fru i sitt hus ka leda till problem.

Ersätt ordet katt med fru.
Katter precis som "alla" varelser trivs bäst att få vandra fritt. Självklart finns det risker med denna frihet, men de får ändå oftast ett bättre liv än att vara inlåsta hela dagarna i ett hus.

Tycker inte det är korrekt. Vi köper inte fruar/partners här i Sverige. Båda två väljer att gå ihop. En katt du köpt har inte gjort det valet. Men släpper man ut den och den inte kommer tillbaka så har den nog gjort det valet.

Skrivet av Devil May Cry:

Jag är själv ingen kattägare, blir en aning förvånad att katter brydde sig så pass lite efter en 9årig relation med hussen. Är det normalt för katter att byta ut sin husse bara sådär?

Från folk jag känner med äldre katter, nej inte alls vanligt.
En kusin har haft en katt i 18år, den är typ som en hund. Helt deppig när hon jobbar, superglad när hon kommer hem osv.
Sitter typ och gråter när hon har den hos släktingar om hon måste jobba borta en helg.

Främst brukar katter lämna dåliga hem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.