Bästa möjliga grafikkort till Ryzen 5 2600?

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga grafikkort till Ryzen 5 2600?

Jag är på jakt efter bästa möjliga kort för min processor. Har förstått att om jag köper ett riktigt toppkort kommer min processor "bottlenecka" prestandan.

Har sneglat på 3060 när det släpps men har förstått att det eventuellt blir för "bra" för min processor?
Har även kikat på Sapphire 5700 XT Pulse som ska fungera bra efter senaste uppdateringarna?

Då det rycker i köptarmen hade det varit härligt med ett kort som finns på marknaden nu.

Spelar just nu WOW, Warzone och inväntar cyberpunk.

Spe
MSI B450I GAMING PLUS AC
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Fractal Design Integra M 650W

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i, det påverkar (spela i 4k och grafikkortet får mer jobb men CPUn jobbar lika hårt som i 1080p.)

Cyberpunk ser ut att ha rätt låga CPU krav, tror inte 3060ti kommer hållas tillbaka så mycket där, speciellt med ray tracing.

Permalänk
Medlem

Spelar i 1080 just nu. Går det att "framtidssäkra" så är det klart en bonus!

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkortet kommer alltid att vara bästa grafikkortet, oavsett processor. Men om processorn flaskhalsar så kommer en stor del av grafikkortets prestanda att vara outnyttjat. Men det blir inte SÄMRE med ett bättre grafikkort, bara onödigt dyrt för en mikroskopisk skillnad i prestanda jämfört med ett som är välmatchat med processorn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Okej! Trodde att flaskhalsen kvävde grafikkortets prestanda och därmed slutresultatet. Men du menar att det stryper den fulla kapaciteten av kortet. Vilket låter med troligt.

Vad skulle ni säga är ett välmatchat kort till processorn då?

Permalänk
Medlem

På Warzone kan du faktiskt testa - spelet kan visa hur lång tid det tar för CPUn att bli klar med en frame, från det kan du räkna ut max FPS du kan få (säg CPUn tar 10ms för en frame, dvs 100 frames på en sekund). Välj sen ett grafikkort som klarar samma FPS i Warframe. Sen är Warframe rätt CPU tungt så för andra spel kan en bättre GPU ha en poäng. Gissar RTX 3060ti eller 2080 super är en bra match.

Permalänk

Kör 2600x / RTX 2070. Har i runda slängar 50-30% kvar av CPU'n när GPU'n ligger på 100%. Ett 2080 av något slag matchar 2600'n rätt bra skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daali00:

Okej! Trodde att flaskhalsen kvävde grafikkortets prestanda och därmed slutresultatet. Men du menar att det stryper den fulla kapaciteten av kortet. Vilket låter med troligt.

Vad skulle ni säga är ett välmatchat kort till processorn då?

Ja du förlorar fulla prestandan. Dock är det inte något som är konstant utan kan bero från spel till spel och även inom spel på vad som händer på skärmen. En stad full med folk är krävande för processorn. En djungel fullt med ljus och skuggor blir däremot mest krävande för grafikkortet.

Jag har 9700K vilket är mer kraftfullt än 2600 och ett RTX 3070. I 1080p är jag CPU bunden i Shadow of the Tomb Raider benchmarken i början medan andra halvan är GPU bunden.

Jag skulle säga att 3060/3060ti är bra val eller 6700/6700XT när de korten väl kommer och om de kommer går att få tag på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har nu fått ett hum om i runt vilka kort jag ska titta efter! Tackar för svaren alla!

Permalänk
Medlem

Beror mycket på vilka spel du vill köra. Får 97-99% GPU anvädning med min Ryzen 5 3600 och RTX 3080 just nu i spel som Doom Eternal, Resident Evil 2 Remake, Resident Evil 7. Men till exempel Metro Exodus kan den pendla lite mellan 92-95% användning istället. Har läst att Metro helt enkelt ogillar Ryzen 3000 processorer :/

CoD Warzone är extremt konstigt. Kan se GPU användning på 96-97% i flera sekunder tills jag kollar på någon annan del av banan (utan något speciellt som händer eller så) och helt plötsligt dippar den till 80% GPU anvädning och jag får från 150 FPS till 125 FPS. Men Warzone är Warzone, vettefan vad de håller på med det spelet, varje Season blir prestandan sämre :/

Så för single-player spel skulle jag säga bara köp det bästa kortet du har råd med. Om du nästan enbart spelar Warzone då hade jag nog köpt en 5600XT eller 5700XT