"Akut" fråga: Finns bättre skärm än LG 27GL83A för priset?

Permalänk

"Akut" fråga: Finns bättre skärm än LG 27GL83A för priset?

Velar in i det sista om jag ska köpa en skärm under black friday. Finns det en bättre skärm för gaming (grim dawn, diablo 3, baldurs gate 3, cyberpunk) under 5000 kronor?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Har mer eller mindre bestämt mig för 27", även om jag gärna provar UW, men jag har fått för mig att jag får bättre skärm för pengarna om jag kör 27" IPS, rätta mig gärna om jag har fel

edit: Skärmen kommer drivas av ett AMD 5600X och första bästa 3080 jag får tag på

Lägger till nya datorsystemet.
Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Eftersom "bättre" och "sämre" är rent subjektiva ord och beror på vad man prioriterar bör du nog precisera lite mer vad du eftersöker.

Din nuvarande dator kommer knappast orka dra runt nya titlar som Cyberpunk i 1440p/144Hz utan nedskruvade inställningar, och vad innebär isåfall "bra"?.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom "bättre" och "sämre" är rent subjektiva ord och beror på vad man prioriterar bör du nog precisera lite mer vad du eftersöker.

Din nuvarande dator kommer knappast orka dra runt nya titlar som Cyberpunk i 1440p/144Hz utan nedskruvade inställningar, och vad innebär isåfall "bra"?.

Nej jag skulle nog nämnt att jag håller på att köp nya prylar nu under black friday. Skärmen kommer drivas av AMD 5600X och ett 3080 Jag uppdaterar mitt inlägg. Jag kommer ju förmodligen inte spela några snabba shooters och verkligen inte på någon seriös nivå, så bildkvalitet framför 360Hz är ju min prio. Jag sitter på en gammal samsung 23" från 2012 med VA-panel. Den har funkat fint, men nu börjar jag bli sugen på nytt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Bildexpert 📺

Priserna varierar hela tiden. Och "bättre" eller "sämre" applicerar sällan så enkelt. LG 27GL83A är väl tillsammans med LG 27GL850 (starkare färger, men också mer inkorrekta färger) de mest beprövade skärmarna av sitt slag idag. Finns tonvis med tester och information om vad folk är nöjda med och inte nöjda med.

I en värld där det går tretton produkter på dussinet så finns det en sak som är avgörande: när man vet vad man får för pengarna. Här vet du det. Att försöka hålla redan på de ca 40 alternativen med likadana specar och vilka priser de har för stunden är annars enkelt via prisjakt. Men sedan vet man inte vilka som är lika bra eller bekräftade som 27GL83A.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Priserna varierar hela tiden. Och "bättre" eller "sämre" applicerar sällan så enkelt. LG 27GL83A är väl tillsammans med LG 27GL850 (starkare färger, men också mer inkorrekta färger) de mest beprövade skärmarna av sitt slag idag. Finns tonvis med tester och information om vad folk är nöjda med och inte nöjda med.

I en värld där det går tretton produkter på dussinet så finns det en sak som är avgörande: när man vet vad man får för pengarna. Här vet du det. Att försöka hålla redan på de ca 40 alternativen med likadana specar och vilka priser de har för stunden är annars enkelt via prisjakt. Men sedan vet man inte vilka som är lika bra eller bekräftade som 27GL83A.

Tack för svaret! Jag tror jag ska ha lite is i magen och inte stressa fram ett köp bara för att det är sista dagen på Black week. Vill det sig illa så har jag inte grafikkort eller CPU förrän i Januari, kanske dyker det upp något liknande erbjudande på liknande/samma skärm. Finns det någon "lillebror" till dessa skärmarna, alltså i en lägre prisklass? Ser att TUF-skärmarna verkar ganska populära t.ex.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Tack för svaret! Jag tror jag ska ha lite is i magen och inte stressa fram ett köp bara för att det är sista dagen på Black week. Vill det sig illa så har jag inte grafikkort eller CPU förrän i Januari, kanske dyker det upp något liknande erbjudande på liknande/samma skärm. Finns det någon "lillebror" till dessa skärmarna, alltså i en lägre prisklass? Ser att TUF-skärmarna verkar ganska populära t.ex.

Samma panel till bättre pris om du vill vänta en stund på leverans: https://www.webhallen.com/se/product/311622-Acer-Nitro-VG272U...

Om det du letar efter är QHD, IPS och G-sync compatible är du redan och rotar i den lägsta prisklassen. Det är nog inte helt omöjligt att 3790 kr är billigaste någonsin för en skärm som uppfyller de kraven, så jag hade inte räknat med att priset hann minska nämnvärt till nästa rea.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det kliade för mycket i fingrarna. FIck bli en 27GL83A-B från netonnet för 4490 riksdaler. Eftersom att jag ändå måste vänta på grafikkort och cpu så kan jag lika gärna ha den ouppackad hemma och se om det dyker upp något vettigare framöver. Gör det inte det så har jag ju ändå fått den till ett rabatterat pris.

Tack för hjälpen allesammans!

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Velar in i det sista om jag ska köpa en skärm under black friday. Finns det en bättre skärm för gaming (grim dawn, diablo 3, baldurs gate 3, cyberpunk) under 5000 kronor?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Har mer eller mindre bestämt mig för 27", även om jag gärna provar UW, men jag har fått för mig att jag får bättre skärm för pengarna om jag kör 27" IPS, rätta mig gärna om jag har fel

edit: Skärmen kommer drivas av ett AMD 5600X och första bästa 3080 jag får tag på

Jag har den skärmen, jag kan inte svara på om det är den absolut bästa du kan få för dom pengarna. Men det är bra skärm du troligen kommer bli nöjd med.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.