Permalänk

Har Hakka 8 på min bil nu och skulle aldrig byta. Bor man i södra svergie där vi har som mest "svarthalka" så är det dubb som gäller för allas säkerhet. Sen vet jag att många väljer bort det men det handlar uteslutande om okunskap eller att man prioriterar ner säkerhet för miljö och luftkvalitet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad som är bisarrt är att många tror att dubb = bättre grepp i alla fall.

Så är det inte. På t ex snö så ger friktionsdäck ofta bättre grepp. Dubbdäck är bättre vid hård packad snö/isiga vägar.

Det är nog dags att du går ner från den höga hästen och inser att vilka däck man ska ha beror på vart man bor, när man kör och vart man kör. För vissa passar friktion bättre.

Nokian tar upp ämnet på ett bra sätt: https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-...

Så för alla som kör bil norr om jämtland/Västernorrland vintertid alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Långresor med blandväder har jag tidigare kört dubbfritt.
Längre vinter och riktigt bitigt och isgata som de inte saltar blev det dubbat.

Senaste två åren har jag åkt sommardäck året runt.
Bra sommardäck och lite teknik tar man sig fram fint i snöstorm oavsett.

Sommardäck blir som hockeypuckar när det blir kyligt, så det är inte särskilt bra även om det är barmark. Bättre då med så kallade mellaneuropeiska odubbade däck som är bättre på barmark, på att undvika vattenplaning etc än dubbade och nordiska dubbfria, om man vill slippa dubbrassel och få mindre svampiga däck. Dessutom är det olagligt att åka på sommardäck mellan 1 dec och 30 april 31 mars om det är vinterväglag, om man nu struntar i allt annat.

härdsmälta på vinterdäcksdatumen
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sommardäck blir som hockeypuckar när det blir kyligt, så det är inte särskilt bra även om det är barmark. Bättre då med så kallade mellaneuropeiska odubbade däck som är bättre på barmark, på att undvika vattenplaning etc än dubbade och nordiska dubbfria, om man vill slippa dubbrassel och få mindre svampiga däck. Dessutom är det olagligt att åka på sommardäck mellan 1 dec och 31 april om det är vinterväglag, om man nu struntar i allt annat.

Nja, bättre sommardäck klarar sig rätt fint greppsmässigt även vid lägre temperaturer utan att hårdna överdrivet. Väldig skillnad på däck och däck, även vad gäller våtgrepp. Men absolut.
Mja, sanning med modifikation, åker man bil äldre än 30 år är man undantagen från vinterdäckskravet helt. Huruvida det är rimligt går dock att ifrågasätta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Bästa investeringen du kan göra är att leta upp en tom isbelagd/snöig parkering och lära dig hur bilen faktiskt beter sig i halka, och på tomma hala vägar med goda marginaler, provocera bilen försiktigt för att se var gränsen för grepp faktiskt är.
Accelerera, panikbromsa och häv sladdar.

Det här är det absolut viktigaste.
Har själv kört mycket bankörning förr, så man har ju fått lite vana av hur bilar beter sig när man går över gränsen.

Sedan idag så är ju bilar fulla med hjälpsystem som ibland kan nästan jobba emot en, om man försöker själv parera en sladd, och det blir som att bilen inte vet vad den ska göra riktigt känns det som, så väldigt bra att testa hur bilen uppför sig när man får sladd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sedan är man så klart inte helt säker med dubb heller, självklart inte.

Varför tror du att din risknivå du valt är den absolut bästa? Du får ju mindre risk om du kör i halva hastigheten också, eller om du inte kör alls när det är halt. Det är som du säger en risk att köra även med dubbdäck och den är du ju bekväm med så varför är det då så konstigt att vi är många andra som är bekväma med den något högre risken som dubbfria innebär?

Permalänk
Medlem

Föredrar dubbat, bättre dom dagarna när det fryser på ordentligt. Även om odubbat är mer komfortabelt samt har lite lägre förbrukning så tycker jag att det är värt besväret. Kör Nokian Hakka 9 just nu

Permalänk
Medlem

Hm, jag har åsikten att även om bra dubbfria däck är bättre på barmark eller i mjukare snö så är det inte där de största riskerna för krock eller avåkning finns, det är snarare just vid ishalka som det kan gå fel. Tänker jag. Så absolut dubbat. Har mer än en gång sett folk glida av E6 även i maklig fart pga total blankis. Ofta stark överrepresentation av danska turister på väg till/från Norge... Men slitna dubbdäck utan dubb...det är dåligt. Dubbdäck har lånat en del egenskaper av dubbfria däck på senare tid.

Tillägg: På landsväg, där man kör rakt fram, kan man ju köra med sommardäck. Det går jättebra. Tills man måste bromsa, svänga eller byta fil. Något man gör inne i staden mest hela tiden, så, dubbat även i staden tack

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7