Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Känns väl inte läge än? Varför behöver du 120hz 4K på shielden menar du?

Gamestream

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Gamestream

Okej, fungerar det bra i 1080?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Allt finns och fördelen är att systemet inte är lika låst som Apples, jag gick från Apple Tv och skillnaden är enorm, helt plötsligt har man en dator till tvn, jag har kopplat in flera USB minnen med filmer och spel och jag har utökat lagringen så jag har ca 1tb.

Spelar massor med spel, just nu är de klassiska Nintendo 8-bitars och Sega Megadrive som gäller, har i stort sett alla spel som släppts till bägge, kör även Nintendo 64, Gamecube och Sony Playstation 1.

Finns nästan inget man inte kan göra med den här fantastiska lilla lådan.

Att jämföra den mot en Apple Tv är som att jämföra en Ferrari med en gammal Opel.

Hej! Funderar på att skaffa mig en Shield och undrar därför - vilken funktion använder du dig av för att lira Nintendo- och Segaspel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Okej, fungerar det bra i 1080?

Ja 10 gånger bättre än steamlink. Mindre inputlag och bättre prestanda, mindre artifakter i bilden.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej! Funderar på att skaffa mig en Shield och undrar därför - vilken funktion använder du dig av för att lira Nintendo- och Segaspel?

Finns emulatorer att ladda ner från Play store.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej! Funderar på att skaffa mig en Shield och undrar därför - vilken funktion använder du dig av för att lira Nintendo- och Segaspel?

Finns flera bra som du kan ladda ner via Google store i shielden.

Jag använder dessa.

Dolphin emulator till Nintendo Gamecube.
ePSXe till Playstation.
M64 Plus till Nintendo 64.
NesEmu till Nintendo 8bit.
MDEmu till Sega.

Du kan även installera RetroArch som kan köra allt i en app men jag föredrar att köra med separata istället, tycker de funkar bättre.

Här hittar du spel till i stort sett alla äldre konsoler.

https://vimm.net/

Permalänk

Såg att det var bra pris på nvidia shield 2019, är det värt att köpa en 2010 då, har 4 k tv. Det som skiljer är väl Ai upscaling?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Såg att det var bra pris på nvidia shield 2019, är det värt att köpa en 2010 då, har 4 k tv. Det som skiljer är väl Ai upscaling?

Jag har haft AppleTV, Google Cromecast, MiBox och nu har jag en Nvidia Shield pro 2019 och de är den bästa produkt jag köpt till min tv så ska du ha en streaming box som fixar de mesta, allt från spel till filmtittande så är de inget att fundera på, köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Såg att det var bra pris på nvidia shield 2019, är det värt att köpa en 2010 då, har 4 k tv. Det som skiljer är väl Ai upscaling?

Vart? Jag scannade nätet efter en black friday deal men hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Vart? Jag scannade nätet efter en black friday deal men hittade inget.

Inte världens bästa pris, men

https://www.amazon.se/nVidia-945-12897-2505-101-Streaming-Med...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för cyber monday.
Visst hade dem black friday på shielden förra året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag håller tummarna för cyber monday.
Visst hade dem black friday på shielden förra året?

Möjligtvis den vanliga, men tror inte det fanns något på Pro versionen.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Vart? Jag scannade nätet efter en black friday deal men hittade inget.

https://www.power.se/tv-ljud-och-bild/mediaspelare-och-stream...

1490 kr tror den tog slut imorse typ

Men du kanske vill ha pro?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har haft AppleTV, Google Cromecast, MiBox och nu har jag en Nvidia Shield pro 2019 och de är den bästa produkt jag köpt till min tv så ska du ha en streaming box som fixar de mesta, allt från spel till filmtittande så är de inget att fundera på, köp.

Jag skrev på fyllan igår, förstår knappt själv vad jag skrev.

Jag har en nvidia shield 2017, och en LG B8 oled, från typ samma år. Det jag undrar är om det är värt för mig att köpa en 2019 nvidia shield? Tror det enbart skiljer Ai upscaling? Tror dock min tv har det inbyggt...

I alla fall har jag två tvs å vore skönt att komma åt nasen på båda tvs med en shield var....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jag har haft en nvidia shield pro (2019) i ungefär ett år. På sistone har det gjorts en uppdatering som förbättrat AI-uppskalningen. Extremt snabb och fjärrkontrollen tappar aldrig kontakt med enheten. Finns väldigt många inställningar för bilden. Kan exempelvis stänga av HDR helt så att Netflix-filmer bara visas i 4k SDR utan chroma subsampling. Uppskalningen fungerar utmärkt så länge det är bra kvalitet på strömingen. Fungerar därför utmärkt med netflix, men inte alls särskilt bra med HBO eller Viaplay. Av någon anledning fungerar det inte längre att strömma de filmer jag har på google play vilket är lite störigt. En annan störande grej är att när en film har svarta staplar så brukar det bli en artefakt precis mellan bilden och staplarna. Det är som att gränsen mellan de två accentueras av ett vitt sträck. Har försökt googla på detta fenomen men hittade inget. Helt klart en trevlig leksak. Kan bara påpeka att det inte går att se på youtube-videos i HDR.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Visst är det bara Pro som klarar 4K remux med högsta bitrate?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har en nvidia shield 2017, och en LG B8 oled, från typ samma år. Det jag undrar är om det är värt för mig att köpa en 2019 nvidia shield? Tror det enbart skiljer Ai upscaling? Tror dock min tv har det inbyggt...

Jag har datorn och 2019 Proo till min LG C9 och när något visas i 720-1080 på YouTube/SVT så castar jag till Shielden för just AI-uppskalningen. LG byter källa sömnlöst och jag får bättre bild. Sedan bara manuellt byta till PC och fortsätta titta från datorn. Tycker det är bekvämare att navigera med mus och TB från PC.

Har en 2017 också men det och ATMOS/DV från Netflix är de enda skillnaderna vad jag upptäckt. Kör man bara KODI/Plex är det ingen skillnad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Jag har datorn och 2019 Proo till min LG C9 och när något visas i 720-1080 på YouTube/SVT så castar jag till Shielden för just AI-uppskalningen. LG byter källa sömnlöst och jag får bättre bild. Sedan bara manuellt byta till PC och fortsätta titta från datorn. Tycker det är bekvämare att navigera med mus och TB från PC.

Har en 2017 också men det och ATMOS/DV från Netflix är de enda skillnaderna vad jag upptäckt. Kör man bara KODI/Plex är det ingen skillnad.

Okey, jag kör mest kodi, så du menar att lgn gör lika bra jobb med upscaling?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Den enda tjänst jag har är Disney+ som funkar utmärkt och iptv från 2 olika leverantörer som också funkar perfekt.
Kör med Plex från min dator också, samt massor med olika spel konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey, jag kör mest kodi, så du menar att lgn gör lika bra jobb med upscaling?

Kan jag inte påstå och heller inte förneka. Men på Youtube gör det mycket skillnad på 1080p och 4K. Fast på viss 1080p material på YouTube spelar det ingen roll som tex Fredagspanelen. Ingen aning varför? Kanske #Laxpudding vet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan jag inte påstå och heller inte förneka. Men på Youtube gör det mycket skillnad på 1080p och 4K. Fast på viss 1080p material på YouTube spelar det ingen roll som tex Fredagspanelen. Ingen aning varför? Kanske #Laxpudding vet?

Youtube tar ju sönder 1080p-material med sin komprimering/omkodning.

Filmar du i 1080p 4:2:0 H264 och laddar upp på YT så ger du tittarna bättre bild om du skalar upp till 4K innan uppladdning, alldeles oavsett om du matar 4K till TVn/skärmen eller inte genom att de kan välja 4K-strömmen.

Det är väl inget som har med skalning att göra?

Permalänk
Medlem

Då har jag fått hem min, ganska söt liten sak den ser större ut på bild.

Jag har installerat kodi, en filemanager samt retro arch. Vad bör man mer ha installerat?

Installerade youtube vanced för att slippa all reklam men interfacet såg så fult ut så avinstallerade den direkt, är det root + adaway man bör köra på för att slippa reklam?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmo_k:

Då har jag fått hem min, ganska söt liten sak den ser större ut på bild.

Jag har installerat kodi, en filemanager samt retro arch. Vad bör man mer ha installerat?

Installerade youtube vanced för att slippa all reklam men interfacet såg så fult ut så avinstallerade den direkt, är det root + adaway man bör köra på för att slippa reklam?

Jag har dessa appar.

SvtPlay, Dplay, Viaplay, Disney+, Youtube, VLC, Mx Pro, Blockbuster, fx filebrowser, ExpressVPN, IPTV Smarter, och ett tio tal olika emulatorer, tycker dom funkar bättre en retro arch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har dessa appar.

SvtPlay, Dplay, Viaplay, Disney+, Youtube, VLC, Mx Pro, Blockbuster, fx filebrowser, ExpressVPN, IPTV Smarter, och ett tio tal olika emulatorer, tycker dom funkar bättre en retro arch.

Finns det någon PS2 emulator som fungerar vettigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmo_k:

Finns det någon PS2 emulator som fungerar vettigt?

Har inte testat PS2, kör med ePSXe till PS1.

Till datorn finns de dock bra både till PS2 och PS3 som funkar perfekt, kör just nu många PS3 spel på datorn och de är som att spela på konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har inte testat PS2, kör med ePSXe till PS1.

Till datorn finns de dock bra både till PS2 och PS3 som funkar perfekt, kör just nu många PS3 spel på datorn och de är som att spela på konsolen.

Kul att dem fått igång en vettig ps3 emulator, ska testas.

Bör man hitta någon rolig launcher? Stock launchern ser ju inte skitrolig ut när man tagit bort all netflix, youtube etc reklam...

Permalänk
Inaktiv

Ps3 Emulator, viktigt dock att kolla vilka spel som funkar, Uncharted verkar inte funka vilket är trist.

https://rpcs3.net/

Permalänk
Medlem

Finns Canal digital appen till shielden?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Finns Canal digital appen till shielden?

Hittar den inte då jag söker men Viaplay och Cmore finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hittar den inte då jag söker men Viaplay och Cmore finns.

Tackar, då får det vara, då behåller jag min AppleTV och kör via den.

Visa signatur

En trött jäkel.