2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag har en 65PUS8545 och den har precis samma problem. Mörka scener ser ut som skit med dassig svärta. Urtvättade färger, dålig kontrast, clouding över 1/3 av skärmen. Uppskalning av SD är extremt dålig med mycket artefakter, särskilt mörka bakgrunder. Åker tillbaka nästa vecka och nästa TV blir ingen Philips.

Deras OLEDs är riktigt bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

På tal om Philips The One!
så här såg min pus8505 43 tum när jag satt på den för första gången! 😤😤😤.
( min vanliga j-l tur när jag köper ny tv)

http://imgur.com/a/nqbENDG
http://imgur.com/a/KIrwuij
Andra bilden är lite ljus pga av vinkel när jag tog fotot.
Men ni ser ju Blödningarna!!
Blir att kontakta webbhallen imorgon få se vad dom säger!
Hur gör man i detta läget?
Kan jag bara lämna tillbaka den eller hur funkar det?

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

På tal om Philips The One!
så här såg min pus8505 43 tum när jag satt på den för första gången! 😤😤😤.
( min vanliga j-l tur när jag köper ny tv)

http://imgur.com/a/nqbENDG
http://imgur.com/a/KIrwuij
Andra bilden är lite ljus pga av vinkel när jag tog fotot.
Men ni ser ju Blödningarna!!
Blir att kontakta webbhallen imorgon få se vad dom säger!
Hur gör man i detta läget?
Kan jag bara lämna tillbaka den eller hur funkar det?

Mvh Peter

Har du beställt och betalt den på distans eller betalt den i butik? Om det förstnämnda bör du kunna åberopa ångerrätten i distansavtalslagen och helt enkelt lämna tillbaka den inom 14 dagar. Om du har köpt den i butik eller beställt och sedan betalt i butik är det andra regler som gäller.

Om du vill få den utbytt mot ett bytt exemplar är det troligen helt upp till butiken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Har du beställt och betalt den på distans eller betalt den i butik? Om det förstnämnda bör du kunna åberopa ångerrätten i distansavtalslagen och helt enkelt lämna tillbaka den inom 14 dagar. Om du har köpt den i butik eller beställt och sedan betalt i butik är det andra regler som gäller.

Om du vill få den utbytt mot ett bytt exemplar är det troligen helt upp till butiken.

Beställde den på nätet och klarna bet
Och skickad till mig!
Ja jag borde ju få byta ut den för den är ju inte okej. Och jag vill ju ha en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

På tal om Philips The One!
så här såg min pus8505 43 tum när jag satt på den för första gången! 😤😤😤.
( min vanliga j-l tur när jag köper ny tv)

http://imgur.com/a/nqbENDG
http://imgur.com/a/KIrwuij
Andra bilden är lite ljus pga av vinkel när jag tog fotot.
Men ni ser ju Blödningarna!!
Blir att kontakta webbhallen imorgon få se vad dom säger!
Hur gör man i detta läget?
Kan jag bara lämna tillbaka den eller hur funkar det?

Mvh Peter

Absolut, öppet köp, visst kan man reklamera också men antar att du inte vill ha en annat ex av samma modell.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Absolut, öppet köp, visst kan man reklamera också men antar att du inte vill ha en annat ex av samma modell.

Okej så jag kan hävda öppet köp och skicka tillbaka den fast den har sitt fel?
Vet inte om jag vill ha en ny av samma märke iofs är jag nöjd för övrigt med tv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej så jag kan hävda öppet köp och skicka tillbaka den fast den har sitt fel?
Vet inte om jag vill ha en ny av samma märke iofs är jag nöjd för övrigt med tv!

Du har din ångerrätt om du köpt online.
Vissa tillämpar detta i butik också ex Elgiganten.

Kvittar om den har fel eller inte.

Däremot kan du ju inte köpa en likadan för samma kampanjpris om det är borta.
Så vill du ha en ny och kampanjpriset är slut så är det bäst att fråga om det går reklamera för fel och få en ny.

Permalänk
Bildexpert 📺

Min erfarenhet av Philips, baserat på läsarfeedback bland annat här i forumet är att den TV:n vid en reklamation kommer tillbaka, eventuellt med felsökningskostnad (om inte butiken tar den) för att dess avvikelser är "inom parametrarna".

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Du har din ångerrätt om du köpt online.
Vissa tillämpar detta i butik också ex Elgiganten.

Kvittar om den har fel eller inte.

Däremot kan du ju inte köpa en likadan för samma kampanjpris om det är borta.
Så vill du ha en ny och kampanjpriset är slut så är det bäst att fråga om det går reklamera för fel och få en ny.

Okej får se vad dom säger imorgon då när jag ringer kundtjänst!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Min erfarenhet av Philips, baserat på läsarfeedback bland annat här i forumet är att den TV:n vid en reklamation kommer tillbaka, eventuellt med felsökningskostnad (om inte butiken tar den) för att dess avvikelser är "inom parametrarna".

Ja det är ju jävligt konstig om dom tycker det faller inom parametrarna!
Blir att häva öppet köp som det ser ut

Permalänk
Medlem

Är det ingen cyber monday i år? Mormor kläckte ur sig idag att hon vill ha hjälp med köp av ny tv såhär lagom tills black week är slut... Hur ser det ut med erbjudande runt 4000kr för ca 50"? Är allt vettigt slut? Vet att man inte får mycket tv för det priset men vi snackar om en 80-åring som bara kollar på svt/tv4 och sitter och kisar framför 32" 15 år gammal tv.

Annars får hon väl vänta tills mellandagarna.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Är det ingen cyber monday i år? Mormor kläckte ur sig idag att hon vill ha hjälp med köp av ny tv såhär lagom tills black week är slut... Hur ser det ut med erbjudande runt 4000kr för ca 50"? Är allt vettigt slut? Vet att man inte får mycket tv för det priset men vi snackar om en 80-åring som bara kollar på svt/tv4 och sitter och kisar framför 32" 15 år gammal tv.

Annars får hon väl vänta tills mellandagarna.

Det har varit riktigt dålig rea på TV runt 50". Själv ute efter det och har kollat hela veckan. Har sett fina erbjudanden på 55" och större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Är det ingen cyber monday i år? Mormor kläckte ur sig idag att hon vill ha hjälp med köp av ny tv såhär lagom tills black week är slut... Hur ser det ut med erbjudande runt 4000kr för ca 50"? Är allt vettigt slut? Vet att man inte får mycket tv för det priset men vi snackar om en 80-åring som bara kollar på svt/tv4 och sitter och kisar framför 32" 15 år gammal tv.

Annars får hon väl vänta tills mellandagarna.

Skrivet av S1im:

Det har varit riktigt dålig rea på TV runt 50". Själv ute efter det och har kollat hela veckan. Har sett fina erbjudanden på 55" och större.

Flera ställen, bla Ica Maxi har 49" LG UN7100 för 4500kr. Det duger säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Flera ställen, bla Ica Maxi har 49" LG UN7100 för 4500kr. Det duger säkert

Inte om man behöver skärm för TV, Streaming, PC-spel, Xbox/PS5, surf och kontorsarbete. Men upp till 50" är väl udda storlek idag så är för liten marknad att lägga krutet på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Inte om man behöver skärm för TV, Streaming, PC-spel, Xbox/PS5, surf och kontorsarbete. Men upp till 50" är väl udda storlek idag så är för liten marknad att lägga krutet på!

När du svarade på hans inlägg tidigare antog jag att du låg i samma prisklass och du får ju bara så mycket för 4-5 lök. Men 48-49-50 finns det ju tvs. LG CX är dyr förstås. LG Nano86 har HDMI 2.1 för ps5 för 7999kr. Utanför det får du nästan titta mer på bildskärmar än TVs om det ska uppfylla allt. Någon ultrawide kanske.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har möjlighet att svara på hur reflexfiltren på moderna OLEDs är jämfört med reflexfiltren på drygt 5 år gamla LCD-baserade TV-apparater?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XG95 eller XH95

Däremot har XH95 ett bättre uppstyrt menysystem som samlar inställningar bättre. Mina anteckningar och omdömen om XG95 är att det är knivigt när man växlar mellan SDR och HDR10 eftersom vissa inställningar är mer passande för HDR och viceversa. Då vill man gärna kunna separera dessa baserat på signalen vilket inte fungerade fullt ur. Plus att Sony döljer "HDR"-indikatorn djupt nere i menyerna. XG95 krävde mycket spring i menyer. Tills jag körde Dolby Vision.

Med XH95 har jag inga sådana anteckningar om besvär. Och svårt att minnas detaljer från februari. Har sett rätt många menyer sedan dess.

Tänkte bara tillägga att min XG95 som köptes i juli hade XH menyer från fabriken (den är tillverkad i juni-20 och kom med en variant av XH firmware).
Jag har sedan dess installerat firmware från både XH modellen (v6.4474) och senast den från Z8H (v6.4475) och är helnöjd med TV:n. Efter fabriksåterställningen är den verkligen rapp i menyer och att starta om. Det släpptes dessutom den 26e en ny firmware som heter det samma för modellerna XG95, XH95 och Z8H (v6.4960), som jag dock inte hunnit testa än.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla ifall någon här kan hjälpa mig med TV valet jag har framför mig.

Jag beställde 75pus8505 förra veckan hos webhallen för 13k, såg ut som ganska bra pris. Det som jag har problem med detta är väl att jag hittar NOLL information om just 75" tummaren, är det IPS? VA? Philips har ju tydligen olika på olika tum. Jag är ju helst ute efter bäst bildkvalite.

Och det andra är väl att den finns inte i lager, min beställning har ingen ETA på leverans. När jag beställde så fanns det en helt gäng i lager så de tog väl slut snabbt.
Finns det andra TV som är bättre för 13 tusen? Gärna så stort som möjligt men om 65" har bättre bild så tar jag gärna de hellre än 75".

t.ex. denna ->
https://www.webhallen.com/se/product/322265-Philips-2020-65-LED-TV-65PUS9435-4K-UHD-BW-Ljud-Ambilight-Android-TV-Dolby-Vision-Atmos

Tack!

Permalänk

Då har priserna återgått till det ”normala”.

Hur brukar det se ut under mellandagarna? Är det liknande priser som under BF?

Permalänk
Skrivet av okkivas:

Tänkte bara tillägga att min XG95 som köptes i juli hade XH menyer från fabriken (den är tillverkad i juni-20 och kom med en variant av XH firmware).
Jag har sedan dess installerat firmware från både XH modellen (v6.4474) och senast den från Z8H (v6.4475) och är helnöjd med TV:n. Efter fabriksåterställningen är den verkligen rapp i menyer och att starta om. Det släpptes dessutom den 26e en ny firmware som heter det samma för modellerna XG95, XH95 och Z8H (v6.4960), som jag dock inte hunnit testa än.

Intressant. Försökt hitta vad som skiljer dem åt men det verkar vara samma tv. Fast olika beteckning.

https://www.sony.co.uk/electronics/tv/t/full-array-led-televi...

https://www.avforums.com/threads/xh95-x950h-predecessor.22951...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av hockko:

Mhm, köpte 65-tummaren för 14990 på media markt i fredags. Får se om det finns hopp om att avboka den där och köpa på elgiganten istället 🙄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Mhm, köpte 65-tummaren för 14990 på media markt i fredags. Får se om det finns hopp om att avboka den där och köpa på elgiganten istället 🙄

Jag köpte 65" för 14990:-på elgiganten för en vecka sedan . jag ringde in till kundtjänst och inga problem att få tillbaka 2000:-

Permalänk
Medlem

Är XH95 en bra tv? Sugen på en...:)

Permalänk
Skrivet av ThAnOs:

Är XH95 en bra tv? Sugen på en...:)

De flesta verkar enade om att när det gäller LCDs är det en av få som ligger på (nästan) liknande nivå som OLEDs. Så ja, av något mer affordable LCD:s är det en av de bättre.

Här har du en bra guide om årets tv:s: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Permalänk
Skrivet av hockko:

Jag köpte 65" för 14990:-på elgiganten för en vecka sedan . jag ringde in till kundtjänst och inga problem att få tillbaka 2000:-

TV: från Media markt är tydligen redan skickad, men jag pratade med deras kundtjänst och jag kan bara neka att ta emot paketet så går det i retur och jag slipper kostnaden där. Så nu har jag lagt en beställning hos elgiganten istället

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Beställde XG95 55" I fredags för 8k, och avbeställde XH90 55" som jag hade beställt för 10k på Komplett. Hmm, undrar om XH95 55" för 10k är värt över XG95.. Spontant känns det inte så, speciellt när det verkar som den fått firmware uppdateringar så att den i princip är likvärdig där, vilket annars hade varit ett minus. Nåt annat som egentligen skiljer bildmässigt?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Beställde XG95 55" I fredags för 8k, och avbeställde XH90 55" som jag hade beställt för 10k på Komplett. Hmm, undrar om XH95 55" för 10k är värt över XG95.. Spontant känns det inte så, speciellt när det verkar som den fått firmware uppdateringar så att den i princip är likvärdig där, vilket annars hade varit ett minus. Nåt annat som egentligen skiljer bildmässigt?

Har för mig att xg95 har sämre viewing angles men ej säker. Annars verkar de snarlika.

Permalänk
Medlem

jag har inte packat upp min än pga renovering hemma, så jag kan inte ge mitt omdöme.

Som @Dalesdator skriver så är många enade om att det är en av de bättre varianterna av LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Har för mig att xg95 har sämre viewing angles men ej säker. Annars verkar de snarlika.

OK, inte värt 2k för egen del då iaf.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |