Permalänk
Medlem

Nybliven förälder, tips

Hej!

Nu har vi en liten knatt hemma på strax över 1 månad, det betyder så klart att jag knappt rört min dator på ca 1mån. Min fråga till er som sitter eller har suttit i samma sits, vad gjorde ni med eran stationära dator? Jag var en av dom lyckliga att få ut en Ps5 på release så den har jag spelat ett par timmar på med knatten i närheten men det fungerar inte på samma sätt med en stationär. Så nu har jag börjat gå i tankarna att sälja den stationära (sign) som ändå kan ge ett par kronor till familjekassan och leva på min Ps5, alt en billigare laptop som är enklare att bära på i hemmet. Men jag tror liksom inte att det är en så bra idé, pga att då kan jag lika gärna behålla datorn och dess prestanda tills dess att jag börjar använda den lite oftare igen. Synpunkter och tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Hej!

Nu har vi en liten knatt hemma på strax över 1 månad, det betyder så klart att jag knappt rört min dator på ca 1mån. Min fråga till er som sitter eller har suttit i samma sits, vad gjorde ni med eran stationära dator? Jag var en av dom lyckliga att få ut en Ps5 på release så den har jag spelat ett par timmar på med knatten i närheten men det fungerar inte på samma sätt med en stationär. Så nu har jag börjat gå i tankarna att sälja den stationära (sign) som ändå kan ge ett par kronor till familjekassan och leva på min Ps5, alt en billigare laptop som är enklare att bära på i hemmet. Men jag tror liksom inte att det är en så bra idé, pga att då kan jag lika gärna behålla datorn och dess prestanda tills dess att jag börjar använda den lite oftare igen. Synpunkter och tips?

Det tog inte så många månader innan livet lugnat ner sig lite och helt plötsligt fanns det tid att ta det lugnt vid datorn på kvällen när den lilla sover igen

Permalänk
Medlem

Vår dotter började sova någorlunda regelbundet vid 4 månaders ålder, vilket är det vanliga. Möjligheterna till gaming och egentid har varierat men jag råder dig att behålla datorn. Tycker föräldrar, vilka har datorspel som hobby, säljer sina datorer alldeles för snabbt.

Tiden går fort och rätt var det är sover barnet 19 - 06 eller liknande. Då finns det givetvis tid för spel eller annat.

Sedan, ta vara på tiden! Det finns tunga perioder men de går över snabbt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@SellahiR: Jag hade (och har) behållt datorn. Är inne på kotte 3 nu och blandar att sitta vid datorn på kvällar/nätter och sitta framför tv:n via streaming (steam/xbox/geforce/Stadia/etc etc).

Som andra skriver så är det tufft i början men man vänjer sig sjukt snabbt.
Sen är det såklart givet att gamingen ska vara något som ska funka för hela familjen, inte bara en själv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Har ett skrutt på 1år. Han drar sig aldrig ifrån att rusa in till datorhörnan. Vatten, slangar, svarta konstiga lådor och knappar överallt Det beror väl på. Har du och tjejen en allmänt bra dialog så tycker jag absolut att du kan ha kvar den. Som pappa på heltid nu så blir de tid vid sömn inomhus, då och då under dagen och sist vid läggdags för natten

Edit: Kanske ska tillägga att visst fanns det tid redan vid tidig ålder. Passa på när barnet sover men glöm inte att vila själv.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

Något som funkade bra för mig var att linda in grabben i en filt rätt tight. Ska ju simulera lite hur det är att ligga i mammas mage eller hur det nu var. Minns bara att det funkade bra när man ville få honom lugn och sova. Samt när han var hoprullad som en liten taco gick det utmärkt att ha honom i famnen medans man lirade. Minns mest att jag spelade Civ vid den tiden vilket kanske gjorde att det funkade bra med. Väldigt mysigt var det dock!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, jag ser ljuset i tunneln!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Livet stannar upp, men de behöver inte betyda att du säljer allt.
några månader till och en babybjorn så kan man sitta där igen. babygunga/matta bredvid så kan man fortfarande umgås och slappna av lite

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Min dotter är 2 månader nu och jag brukar ha henne i bärsele en stund på kvällen. När hon somnat i den brukar jag kunna spela någon timme utan att hon störs, så får min sambo lite tid för sig själv också.

På morgonen när jag börjar jobba (hemifrån) sitter hon bredvid i sin babysitter. Det brukar funka upp mot en timme om hon får uppmärksamhet kontinuerligt

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Vår dotter började sova någorlunda regelbundet vid 4 månaders ålder, vilket är det vanliga. Möjligheterna till gaming och egentid har varierat men jag råder dig att behålla datorn. Tycker föräldrar, vilka har datorspel som hobby, säljer sina datorer alldeles för snabbt.

Tiden går fort och rätt var det är sover barnet 19 - 06 eller liknande. Då finns det givetvis tid för spel eller annat.

Sedan, ta vara på tiden! Det finns tunga perioder men de går över snabbt.

Dottern är nästan 18 månader och har fortfarande inte sovit en hel natt än. Så trött... Så trött.

Permalänk
Medlem

Allt blir lättare. Kanske du kan göra en deal med din fru att du kan använda datorn ett par timmar en eller 2 kvällar i veckan och hon tar hand om den lille? Så får du ställa upp liknande för henne.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

3 ungar senare så kan jag bara konstatera att det går alldeles utmärkt att spela och ha barn

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag håller med dem andra här! Håll ut och sälj inte din dator.
Fick själv nummer 3 nu i Juni och det är klart att spelar man mycket så får man ju ändra sina rutiner en del. Men för mig har det efter ett tag funkat att spela 1-2 kvällar i veckan. Vanligtvis fredagar och lördagar efter barnen sover. Tycker det är en vettig "regel" så båda föräldrar kan få ensam tid (eller tid tillsammans för den delen).
Sen köpte jag ett begagnat WiiU till dottern som är 7år så nu har man en anledning att spela lite mariokart på helgerna också ;).

Visa signatur
Permalänk

Har en dotter på två år som började sova ordentligt på kvällarna vid ett års ålder ungefär, senaste året så har det inte blivit mycket spelande, även om tiden till det finns

Som alla andra säger, behåll datorn och se vart det lider, den äter inte bröd där den står

Jobbar hemma på 100% nu sedan sex månader tillbaka vilket är rätt skönt när det kommer till VAB/VOB, jag kan fortfarande ta möten och jobba med den lilla hemma om hon är sjuk. Hon är nöjd så länge hon får vara med och vinka till alla andra som är med och sen sitter hon med en gammal laptop vid sidan om och knappar i Notepad

Permalänk

Håll ut! Det finns tid för datorn efter barn, om än väsentligt mindre. Det blir dock svårt att motivera en uppgradering av datorn då pengarna går åt till annat. Jag brukar kunna spela ca 2 timmar varje kväll. Har två barn på 3,5 år samt 14 månader.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Tre barn senare så kan jag bara hålla med många i tråden, häng i håll ut. Det kommer finnas tid att lira framåt också.
Den största skillnaden för mig var väl att det blir oftare kortare stunder vid datorn, det går inte att planera in ett 4-5 timmars pass med lir och samtidigt tjöt med polarna via discord. Man får vara beredd att korta ner passen och snabbt avsluta när kaoset inträffar snabbt och brutalt Nuförtiden så blir det ett par kartor i något av bf-spelen lite då och då, känner mig nöjd och glad ändå.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Håll ut! Det finns tid för datorn efter barn, om än väsentligt mindre. Det blir dock svårt att motivera en uppgradering av datorn då pengarna går åt till annat. Jag brukar kunna spela ca 2 timmar varje kväll. Har två barn på 3,5 år samt 14 månader.

Jag resonerar lite på samma vis. Eller jag har inte haft någon stationär dator på länge, men i mån av att lägga pengar på ny utrustning.
Jag har också i runda slängar två timmar att disponera för vad som helst. Men där inryms också träning, läsa, fixa med vad som. Så kan inte riktigt rättfärdiga att lägga pengar på en ny konsol, som är det som skulle vara aktuellt för mig.

Permalänk
Medlem

Vidare har Switch blivit min go-to-konsol då den känns mer flexibel och det går snabbare att hoppa in i något spel.
Liksom att det är lätt att lägga ifrån sig om något barn vaknar och jag behöver komma till undsättning där.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som är singelfarsa, 3, 4 och 11 månader gamla.
Ändå lyckas han hoppa in i WoW i flera timmar (8+) och halsa alkohol som fan varje kväll.

Så det verkar fungera!
Men ibland känns det som att det inte är optimalt för honom.

Permalänk
Medlem

vet andra som inte har möjlighet att spela osv när dom fått barn.
vet dock inte hur dom har det, men jag har två barn på 4 & 7 år, enda sen dom föddes har jag haft möjlighet att sitta vid datorn på kvällar.

Men ger och tar med den andre föräldern.
Då man måste respektera den andres intressen,lika så åt andra hållet.
Jag offrade mitt spelrum, min nintendo samling osv när andra barnet föddes, köpte en laptop och lirade på. win-win.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Ischy:

Jag resonerar lite på samma vis. Eller jag har inte haft någon stationär dator på länge, men i mån av att lägga pengar på ny utrustning.
Jag har också i runda slängar två timmar att disponera för vad som helst. Men där inryms också träning, läsa, fixa med vad som. Så kan inte riktigt rättfärdiga att lägga pengar på en ny konsol, som är det som skulle vara aktuellt för mig.

Precis. Under dom två timmarna ska man hinna ta hand om sig själv på alla de vis man behöver. Jag och sambon brukar turas om att få egentid utöver de här två timmarna. Ibland lägger jag båda barnen och är med på om de vaknar och ibland gör hon det. Det ger oss lite mer tid att, i mitt fall, ägna mig åt att spela bordtennis med vänner nu under vinterhalvåret. I hennes fall kan det vara att gå ut att äta med vänner och då tar jag ju även matlagning och allt annat det innefattar.

Det är väldigt viktigt att ställa upp för varandra.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Jag fick barn i Januari, har haft tid att spela lite då och då, men har aldrig varit någon som har spelat så långa perioder åt gången, men en timme här och där är inga problem.
Dock är jag oftast så trött när dottern har lagt sig att jag helst vill titta på tv och slösurfa reddit.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Alla barn är olika, och inget barn är likt över tid. Dvs sover barnet gott nu, så kanske det inte gör det om en vecka och vice versa. En del ungar sover jämt, andra aldrig. Mitt råd blir därför att, åtminstone under första året iaf, ta varje dag som den kommer, sluta jaga för du vet inte hur det ser ut nästa dag. Att planera med småbarn är många gånger att göra sig själv besviken. Ju snarare man inser det ju bättre mår man själv och då automagiskt de i din närhet. De flesta barn sover inte så mycket så prioritera sömn för dig och din partner. Sover barnet, sov/vila själva.

Att ha småbarn är en otrolig omställning som ger så mycket. Min erfarenhet är att den första tiden är barnet mammas och vi fäder sköter lyft och markservice runtomkring. Jag började knyta an ordentligt efter kanske 8mån. Inte det att jag inte älskade mina barn innan, men någonting hände där. I dag är de 10 & 13 och jag kunde inte vara mer glad och stolt över något än dessa små varelser.

Svaret på din fråga är, sitt ned i båten, ta det lugnt. Sälj inget, köp inget. Spela lite när det är läge, men starta inte en klanbas med polarna på Rust, för rätt som det är så har barnet spytt ned både mamman och tapeten och eftersom att du sitter vid datorn då så är det ditt fel.

Stort lycka till med en ny fas i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har en kompis som är singelfarsa, 3, 4 och 11 månader gamla.
Ändå lyckas han hoppa in i WoW i flera timmar (8+) och halsa alkohol som fan varje kväll.

Så det verkar fungera!
Men ibland känns det som att det inte är optimalt för honom.

Wow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har en kompis som är singelfarsa, 3, 4 och 11 månader gamla.
Ändå lyckas han hoppa in i WoW i flera timmar (8+) och halsa alkohol som fan varje kväll.

Så det verkar fungera!
Men ibland känns det som att det inte är optimalt för honom.

Det där lär inte vara optimalt för någon levande varelse.

Permalänk
Skrivet av anon190955:

Något som funkade bra för mig var att linda in grabben i en filt rätt tight. Ska ju simulera lite hur det är att ligga i mammas mage eller hur det nu var. Minns bara att det funkade bra när man ville få honom lugn och sova. Samt när han var hoprullad som en liten taco gick det utmärkt att ha honom i famnen medans man lirade. Minns mest att jag spelade Civ vid den tiden vilket kanske gjorde att det funkade bra med. Väldigt mysigt var det dock!

Bra tips! Jag körde liknande på vårt första fast med bärsele istället.
Satt i bar överkropp själv och henne mot mitt bröst, barn gillar ju hud mot hud så hon somna direkt, och var ju suveränt o kunna datta samtidigt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha grejerna kvar - Du är i en bubbla med en nyfödd just nu, det lugnar ner sig snart.
Ni kommer också att komma in i det mer och mer, i början som ny förälder så står man ju båda två och glor på barnet när det sover och lyssnar på minsta ljud typ...

Med ett barn är det ju inga problem alls att ha ett "normalt" liv, det är värre när man har fler och de vaknar i omgångar och väcker varandra på kvällarna och nätterna.
Jag har en ett- och en treåring, och jag får lätt in ett par timmars spelande på kvällarna om jag vill.

Permalänk
Medlem

Har barn i åldrarna 7,11,13 och 17år och spelar fortfarande. Några 6 timmars raider med polarna blir det ju inte med små ungar såklart men alltid trevligt att kunna sätta sig en stund framför datorn då det är min hobby.

Väldigt olika när barnen kommer in i rutiner, min 2a och 4e sov nästan aldrig så vart inte mycket spelande när dom var små men dom blev större dom också

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Första tiden var enklast imo, då kunde man sitta med en "taco" i famnen och gejma om man är försiktig och håller volymen nere. Sen när de blir lite större så är fasta rutiner en win-win, du får en bra fostrad unge och du får mer tid till dig själv. Sen när de blir så stora att de kan vara med själva så är du i mål.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Det är oerhört viktigt att som föräldrar hjälpa varandra att få lite egentid. Förstår att ni båda två är väldigt trötta men tids nog finns det utrymme för att ni ska kunna göra något som ni vill. Spela, shoppa (kanske inte så lämpligt nu men...) eller vad ni nu gillar att göra.

Ta hand om varandra, hjälps åt och njut av den här tiden (låter kanske konstigt nu, men du kommer se tillbaka på tiden med kärlek) så kommer det gå fint <3<3<3

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked