Smarta högtalare i julklapp - vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Smarta högtalare i julklapp - vad ska jag köpa?

Jag funderar på att köpa sambon ett par smarta högtalare i julklapp men har ingen koll på marknaden överhuvudtaget. De ska mest användas för att spela musik men ska även kunna röststyras. Vi har en lägenhet om 60-70 kvm och skulle behöva 2-3 stationer/puckar. Jag kan som sagt ingenting om det här och skulle behöva lite hjälp. Vi behöver inte ha det bästa och dyraste, men det ska ändå vara brukbart.

Tack på förhand!

Permalänk

Kort fråga bara, när du säger att den ska gå att röststyra, hur tänker du där?

Jag ska ta ett exempel så det framgår vad jag är ute efter.
Jag har några Google Home Mini (och nån Nest Mini). Dessa funkar kanonbra till att tända/släcka lampor, pausa eller stänga uppspelning, ändra volym osv.. Men däremot fungerar det inte särskilt bra att välja musik. Det går absolut att slå på en spellista eller liknande med ett kort namn. Men, vill jag välja ett album mer specifikt eller en spellista med ett längre namn så missar den väldigt ofta. Tänker mig att samma gäller oavsett om det är Google Home eller någon annan tjänst.

Med andra ord, fundera lite över om röststyrningen är det primära eller om det är viktigare att ha ett rimligt gränssnitt.

Jag har svårare att rekommendera Sonos nu sen jag hade min rant om dem i våras, men faktum är det är svårslaget tycker jag. Möjligen att man tittar på någon annan komplett multiroom-lösning från annan tillverkare. Men, i och med samarbetet med Ikea kan man komma riktigt billigt undan för ett system som baseras på Sonos, och det tycker jag är vettigt. Deras billigaste kostar 1000kr/st.

Andra märken som har systemtänket är Audio Pro, Yamaha, Bluesound, HK, B&W m.fl. Audio Pro är väl de som kommer ner rimligt i pris, men jag är osäker på hur funktionen i deras app är.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt anti dessa smarta högtalare, men vi har nu tre stycken Nest Mini och frun älskar dem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER Jag hann köpa en google nest audio till vardagsrummet och en nest mini till köket, låter förtryggande med kommentaren!

@bjorn_m_eriksson "Det går absolut att slå på en spellista eller liknande med ett kort namn." Det är typ så som hon kommer att använda dem, jag kan dock se att jag vill ha mer än så.. Men jag tänker att det går att komplettera var eftersom om det nu är något som uppskattas och används. Tack för tankeställaren och den matnyttiga kommentaren!

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju på vilken röstassistent man vill ha Google/Alexa/Siri. Tycker det är otroligt trist att Apple in får tummen ur och släpper Homepod med Siri på svenska (finns ju på telefoner, paddor, datorer, appletv och hon är bra på svenska), särskilt nu när de lanserat Homepod mini. Jag kör Homepod ändå, inga problem för familjen att prata engelska med Siri, men som sagt, trist...

Visa signatur

Dator: Mac