Har "dotterbolagen" sämre täckning än huvudbolagen? Ex Hallon - 3, Fello - Telia osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, de får inte prioritera ned enligt EU lag

Varför finns det då lågpris abonnemang om det inte är nån skillnad?

Det går ju att sätta Gold- Silver subscriber etc i mjukvaran till basstationerna.

Jag har kört Hallon mobilt bredband och där är det ca 40Mbit max som gäller även vid perfekt mottagning.
Tror man inte har den restriktionen med 3. Men detta är inget de hymlar med utan står på deras sida.

Man har ju märkt att de har obefintlig kundtjänst också. Så visst det är ju något de sparar inpå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför finns det då lågpris abonnemang om det inte är nån skillnad?

Det går ju att sätta Gold- Silver subscriber etc i mjukvaran till basstationerna.

Jag har kört Hallon mobilt bredband och där är det ca 40Mbit max som gäller även vid perfekt mottagning.
Tror man inte har den restriktionen med 3. Men detta är inget de hymlar med utan står på deras sida.

Man har ju märkt att de har obefintlig kundtjänst också. Så visst det är ju något de sparar inpå.

Hallon har ingen hastighetsgräns, utan det är vad nätet i ditt område klarar av, samma som 3. Det finns andra saker, t.ex. hos 3 finns obegränsad surf abonnemang, du kan dela surfen med flera SIM-kort mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hallon har ingen hastighetsgräns, utan det är vad nätet i ditt område klarar av, samma som 3. Det finns andra saker, t.ex. hos 3 finns obegränsad surf abonnemang, du kan dela surfen med flera SIM-kort mm

Från hallons hemsida:
Normalhastighet 3G: 3 – 17 Mbit/s
Normalhastighet 4G: 7 – 34 Mbit/s

Och jag har haft 34Mbit med dålig teckning och 34Mbit med perfekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Från hallons hemsida:
Normalhastighet 3G: 3 – 17 Mbit/s
Normalhastighet 4G: 7 – 34 Mbit/s

Och jag har haft 34Mbit med dålig teckning och 34Mbit med perfekt.

Det där är bara vad för medelhastighet man kan förvänta sig, men de har ingen hastighetsgräns. Se t.ex. denna bild https://swedroid.se/forum/threads/hastighetstester-med-din-mo...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där är bara vad för medelhastighet man kan förvänta sig, men de har ingen hastighetsgräns. Se t.ex. denna bild https://swedroid.se/forum/threads/hastighetstester-med-din-mo...

Okej då lärde jag mig något idag. Tack! Har inte kommit upp i de hastigheterna med hallon...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Från t ex fellos hemsida:

"Vi använder Telias nät! Det betyder att du som fello får exakt samma täckning i 2G, 3G och 4G nätet som Telias och Halebops kunder"

https://www.fello.se/om-fello

Och agående hastighet:

"Med Fello har du tillgång till Telias nät och den högsta hastigheten som du kan få med Fello är 80Mbit/s när du är uppkopplad till 4G-nätet."

https://www.fello.se/felloservice/148-vad-har-jag-foer-hastig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag ska kolla om Comviq kanske är ett bra alternativ då, de hade ju också bra Black friday-erbjudanden. Penny verkade annars ganska smidigt, men det faller som sagt på VoLTE och VoWifi.

Modigt att prova något annat än Telia/Halebop så långt norrut.

Kört en roadtrip runt Norrbotten med flickvännen (som har 3). Hennes telefon sa endast nödsamtal typ halva tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Från t ex fellos hemsida:

"Vi använder Telias nät! Det betyder att du som fello får exakt samma täckning i 2G, 3G och 4G nätet som Telias och Halebops kunder"

https://www.fello.se/om-fello

Och agående hastighet:

"Med Fello har du tillgång till Telias nät och den högsta hastigheten som du kan få med Fello är 80Mbit/s när du är uppkopplad till 4G-nätet."

https://www.fello.se/felloservice/148-vad-har-jag-foer-hastig...

Ja, Fello är nästan den enda operatör som har en hastighetsbegränsning

Skrivet av BergEr:

Modigt att prova något annat än Telia/Halebop så långt norrut.

Kört en roadtrip runt Norrbotten med flickvännen (som har 3). Hennes telefon sa endast nödsamtal typ halva tiden

Tele2 och Telenor har byggt ut sitt nät till 90% yttäckning och om man kollar på täckningskartan så täcker de helt klart mer av Norrland nu än för 4 år sedan. 3 är ju värdelöst om man inte håller sig till E4/E45 ovanför typ Sundsvall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, Fello är nästan den enda operatör som har en hastighetsbegränsning

Comviq har 80 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Nu pratar jag rent generellt här d.v.s. inte säkert att det är applicerbart i alla lägen. Kommunikationen mellan masten och dig är bara en liten del i kedjan, det är inte säkert att de olika operatörerna delar på samma utrustning hela vägen ut mot internet.

Tar man ADSL som exempel så delar operatörerna givetvis på koppartrådarna ut till ditt hem. Däremot går de oftast till olika plintar inne i telestationerna och därifrån vidare till olika utrustning.

Återigen, jag vet inte hur de nämnda operatörerna gör i sina mobilnät men det skulle kunna vara en förklaring till skillnaden i praktisk hastighet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Jag har testat flera operatörer (Telia, Halebop, Fello, Tele2, Comviq, Penny, Tre, Hallon, Vimla, Telenor) med täckning och hastighet. Absolut ingen riktig undersökning utan endast för personligt bruk. Beställde ett simkort från varje operatör och åkte runt på 4 olika ställen i stan (Uppsala) å testade hastigheten. Just Fello hamnade sist på min lista medan Hallon och Vimla var i toppen. Alla testade med samma telefon (iPhone 7).

Jag har ingen aning och kan inte säga säkert men jag tror inte att lågprisoperatörer har sämre hastigheter. Det som istället ofta gör skillnaden är kundtjänst och funktioner (esim, wifi samtal etc).

Tre saknar 2G och det suger inte lite om man är på vissa ställen som bunkrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja, Fello är nästan den enda operatör som har en hastighetsbegränsning
Tele2 och Telenor har byggt ut sitt nät till 90% yttäckning och om man kollar på täckningskartan så täcker de helt klart mer av Norrland nu än för 4 år sedan. 3 är ju värdelöst om man inte håller sig till E4/E45 ovanför typ Sundsvall

Det varierar verkligen med vart man rör sig. Jag har Hallon och Telia från jobbet i min telefon och vill gärna köra på Telias/jobbets data för att spara på min egen (pott är trevligt). Men det är konstant mycket sämre täckning med Telia. Ofta funkar det inte alls när jag med Hallon får jättebra uppkoppling. Men jag håller mig mest kring Göteborg och söderut längs västkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, de får inte prioritera ned enligt EU lag

Fast detta förstår jag inte riktigt. Jag är medveten om att det finns en EU-lag som handlar om att operatörer inte får prioritera upp viss trafik och ned annan trafik. Men det torde väl ändå handla om för en och samma abonnent? Alltså att de för kund A inte kan nedprioritera trafik till Flashback och Facebook, men prioritera upp trafik till Sweclockers och Twitter. Detta för att inte operatörerna ska bestämma vilka delar av internet som ska vara tillgängliga och inte.

Men däremot så måste de väl kunna sälja olika typer av tjänster, med olika QoS!?! Eller varför kan jag annars köpa olika hastigheter till mitt bredband, eller olika datamängder till min mobil? Som redan nämnts har ju Fello en hastighetbegränsning om 80 Mbit/s (även om nätet har högra kapacitet), hur kan det då komma sig?

Det finns företag som köper företagsabonnemang med högre QoS än vad som ges till normala abonnenter, exempelvis i fråga om tillgänglig bandbredd, upptid, etc. Jag har oerhört svårt att se att det skulle vara förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast detta förstår jag inte riktigt. Jag är medveten om att det finns en EU-lag som handlar om att operatörer inte får prioritera upp viss trafik och ned annan trafik. Men det torde väl ändå handla om för en och samma abonnent? Alltså att de för kund A inte kan nedprioritera trafik till Flashback och Facebook, men prioritera upp trafik till Sweclockers och Twitter. Detta för att inte operatörerna ska bestämma vilka delar av internet som ska vara tillgängliga och inte.

Men däremot så måste de väl kunna sälja olika typer av tjänster, med olika QoS!?! Eller varför kan jag annars köpa olika hastigheter till mitt bredband, eller olika datamängder till min mobil? Som redan nämnts har ju Fello en hastighetbegränsning om 80 Mbit/s (även om nätet har högra kapacitet), hur kan det då komma sig?

Det finns företag som köper företagsabonnemang med högre QoS än vad som ges till normala abonnenter, exempelvis i fråga om tillgänglig bandbredd, upptid, etc. Jag har oerhört svårt att se att det skulle vara förbjudet.

Ja, detta är ju dessutom helt olika bolag så de köper nog förmodligen viss kapacitet (i vissa fall från ett tredje bolag som äger nätet). De säljer nog garanterat mer kapacitet per användare till bolagen med dyrare abonnemang.

Det finns garanterat ingen EU lag som säger att man som ägare av nätet måste sälja kapacitet jämnt fördelat till alla bolag som köper den.

I fallet Telia minns jag t.ex. en dag när mitt privata abonnemang var helt nere för ett antal år sedan medan jobbmobilen med Telia funkade bra. Kundtjänst sa då att hela nätet var nere där jag befann mig men att företagsabonnemang har ett eget nät att falla tillbaka på så de fungerade. Gissningsvis för att de betalar mer för högre upptid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Comviq har 80 Mbit/s.

Stämmer ej. De har bara valt att aldrig ta bort det där. Det har stått så där sedan typ 4G kom till Comviq. Jag fick 2015 120 mbit/s med Comviq och Nexus 5 (stödjer ej 4G+ och 4G+ var inte aktiverat 2015) Källa:

Står Tele2, då Comviq är ett varumärke från Tele2, men jag hade Comviq på denna tid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast detta förstår jag inte riktigt. Jag är medveten om att det finns en EU-lag som handlar om att operatörer inte får prioritera upp viss trafik och ned annan trafik. Men det torde väl ändå handla om för en och samma abonnent? Alltså att de för kund A inte kan nedprioritera trafik till Flashback och Facebook, men prioritera upp trafik till Sweclockers och Twitter. Detta för att inte operatörerna ska bestämma vilka delar av internet som ska vara tillgängliga och inte.

Men däremot så måste de väl kunna sälja olika typer av tjänster, med olika QoS!?! Eller varför kan jag annars köpa olika hastigheter till mitt bredband, eller olika datamängder till min mobil? Som redan nämnts har ju Fello en hastighetbegränsning om 80 Mbit/s (även om nätet har högra kapacitet), hur kan det då komma sig?

Det finns företag som köper företagsabonnemang med högre QoS än vad som ges till normala abonnenter, exempelvis i fråga om tillgänglig bandbredd, upptid, etc. Jag har oerhört svårt att se att det skulle vara förbjudet.

Vad jag vet får t.ex. Tele2, inte prioritera ned Comviq kunder i nätet och ge förtur till Tele2 kunder. Kan inte hitta på Google, men det kanske inte är EU lag, men istället svensk lag. Jag vet iallafall att de inte får prioritera ned en annan operatör som använder samma nät i Sverige iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför finns det då lågpris abonnemang om det inte är nån skillnad?

Det går ju att sätta Gold- Silver subscriber etc i mjukvaran till basstationerna.

Jag har kört Hallon mobilt bredband och där är det ca 40Mbit max som gäller även vid perfekt mottagning.
Tror man inte har den restriktionen med 3. Men detta är inget de hymlar med utan står på deras sida.

Man har ju märkt att de har obefintlig kundtjänst också. Så visst det är ju något de sparar inpå.

Det är skillnad. Men inte där, det kan vara tjänster som Wifi-samtal och VoLTE som inte erbjuds, sämre öppettider på kundtjänst osv.

I vissa fall är skillnaderna i princip utraderade, som Comviq och Tele2. Det enda Tele2 erbjuder som inte Comviq har är 5G och öppet hos kundtjänst i ett par timmar på julafton och midsommar. Eller ja, Tele2 kör inte på bindningstider där heller men de har avbetalning på mobilerna så principen är densamma.

Poängen med "lågpris"operatörer försvinner mer och mer, varumärkena är dock starka och kunskaperna hos befolkningen låga så det är ingenting man bara kan avveckla heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är skillnad. Men inte där, det kan vara tjänster som Wifi-samtal och VoLTE som inte erbjuds, sämre öppettider på kundtjänst osv.

I vissa fall är skillnaderna i princip utraderade, som Comviq och Tele2. Det enda Tele2 erbjuder som inte Comviq har är 5G och öppet hos kundtjänst i ett par timmar på julafton och midsommar. Eller ja, Tele2 kör inte på bindningstider där heller men de har avbetalning på mobilerna så principen är densamma.

Tele2 har extra datakort (som du kopplar till ditt abonnemang) det har inte Comviq

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Tele2 har extra datakort (som du kopplar till ditt abonnemang) det har inte Comviq

Många framhåller det som en fördel, men de extra sim-korten kostar ju ungefär lika mycket som ett abonnemang hos en av lågprisleverantörerna så jag förstår inte riktigt vad det är som lockar. Ok om man har obegränsad data och använder sin surfplatta väldigt mycket utanför hemmet eller så, men det är väl inte så många som har det?

Tre somrar i rad nu har jag köpt ett sim-kort från Hallon för min son att använda i sin surfplatta på stranden och liknande. Vanligtvis är det någon form av kampanj som ger en 25 eller 50 GB extra data vid nytecknande, eller dubbel data, halva priset i tre-fyra månader har de ju konstant. Och utan bindningstid är det bara att säga upp när det inte behövs längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många framhåller det som en fördel, men de extra sim-korten kostar ju ungefär lika mycket som ett abonnemang hos en av lågprisleverantörerna så jag förstår inte riktigt vad det är som lockar. Ok om man har obegränsad data och använder sin surfplatta väldigt mycket utanför hemmet eller så, men det är väl inte så många som har det?

Tre somrar i rad nu har jag köpt ett sim-kort från Hallon för min son att använda i sin surfplatta på stranden och liknande. Vanligtvis är det någon form av kampanj som ger en 25 eller 50 GB extra data vid nytecknande, eller dubbel data, halva priset i tre-fyra månader har de ju konstant. Och utan bindningstid är det bara att säga upp när det inte behövs längre.

Hur mycket surf får du för 99:- i så fall? (Det är vad datakorten kostar i dagsläget hos Tele2) I mitt fall kostar mina nuvarande datakort 0:-/mån då jag har gamla villkor från Tele2 från den tiden då deras datakort inte kostade något per månad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Kul då får vi klaga då så att de ändrar. Har det någonsin varit begränsat till 80 Mbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@jnsson: Kul då får vi klaga då så att de ändrar. Har det någonsin varit begränsat till 80 Mbit/s?

Tror inte det, möjligtvis att nätet inte klarade av mer än 80mbit/s i början men vad jag vet har de inte haft det, och om de haft det så måste det varit i början när 4G var nytt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Hur mycket surf får du för 99:- i så fall? (Det är vad datakorten kostar i dagsläget hos Tele2) I mitt fall kostar mina nuvarande datakort 0:-/mån då jag har gamla villkor från Tele2 från den tiden då deras datakort inte kostade något per månad

Erbjudandena varierar lite, just nu (efter BF dealsen är slut) så är det halva priset i sex månader, vilket innebär 49 för 4 GB per månad eller 74 för 8 GB. Nästa steg är 25 GB för 124, 50 GB för 149 eller 100 GB för 174. Efter sex månader går detta upp till det dubbla då förstås. Vill man bara ha bredband och inte samtal eller sms så får man lite mer data för lite mindre pengar dock. 44 kronor för 5 GB eller 74 för 20 exempelvis. Och andra billiga operatörer har säkert liknande erbjudanden.

Eftersom jag normalt bara har detta behovet över sommaren så har jag beställt i maj kanske, aktiverat kortet men inte använt det utan låtit potten fyllas på, sen i juli när jag behöver det så har jag tre månaders surf att använda (om jag inte lyckas pricka in något erbjudande med typ 50 GB extra eller så). Därefter uppsägning.

Är du grandfathered in med gratis extrakort förstår jag att det är nice. Det hade jag gillat, då hade jag kunnat ha exempelvis min förra jobbtelefon som mediaspelare i bilen utan att behöva jobba sig med att dela internetuppkopplingen eller så, men det verkar inte som man kan få det gratis någonstans längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Erbjudandena varierar lite, just nu (efter BF dealsen är slut) så är det halva priset i sex månader, vilket innebär 49 för 4 GB per månad eller 74 för 8 GB. Nästa steg är 25 GB för 124, 50 GB för 149 eller 100 GB för 174. Efter sex månader går detta upp till det dubbla då förstås. Vill man bara ha bredband och inte samtal eller sms så får man lite mer data för lite mindre pengar dock. 44 kronor för 5 GB eller 74 för 20 exempelvis. Och andra billiga operatörer har säkert liknande erbjudanden.

Eftersom jag normalt bara har detta behovet över sommaren så har jag beställt i maj kanske, aktiverat kortet men inte använt det utan låtit potten fyllas på, sen i juli när jag behöver det så har jag tre månaders surf att använda (om jag inte lyckas pricka in något erbjudande med typ 50 GB extra eller så). Därefter uppsägning.

Är du grandfathered in med gratis extrakort förstår jag att det är nice. Det hade jag gillat, då hade jag kunnat ha exempelvis min förra jobbtelefon som mediaspelare i bilen utan att behöva jobba sig med att dela internetuppkopplingen eller så, men det verkar inte som man kan få det gratis någonstans längre.

Känns som det där är ganska dyrt jämfört med extra datakort då. Kostar 69 kr/mån hos Telia och delar datan på övriga abonnemanget (hade tidigare 40 Gb/mån men nu obegränsat). Videoströmning bränner ju en hel del data så behöver ju en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Känns som det där är ganska dyrt jämfört med extra datakort då. Kostar 69 kr/mån hos Telia och delar datan på övriga abonnemanget (hade tidigare 40 Gb/mån men nu obegränsat). Videoströmning bränner ju en hel del data så behöver ju en del.

Ja det beror förstås på ens situation. Har man ett omfattande eller obegränsat abonnemang och vill använda mycket data på sin sekundära enhet så kan det absolut löna sig. Men om du har obegränsat och ett extra datakort till det på Telia så betalar du ju närmare 600 i månaden för mobilabonnemanget, för mig är det väldigt mycket pengar. Men jag har ju bredband hemma så jag behöver inte så mycket datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är du grandfathered in med gratis extrakort förstår jag att det är nice. Det hade jag gillat, då hade jag kunnat ha exempelvis min förra jobbtelefon som mediaspelare i bilen utan att behöva jobba sig med att dela internetuppkopplingen eller så, men det verkar inte som man kan få det gratis någonstans längre.

Så länge jag inte ändrar något på mitt abonnemang så får jag, än så länge, ha kvar mina nuvarande datakort utan kostnad. Jag har t.ex. ett datakort i min bärbara dator, en i en annan telefon, en i en surfplatta mm så det är väldigt nice

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Bytte från Telia till Fello på två telefoner, en Samsung S10 och en LG G6. På Telia hade vi 2/5 majoritet av tiden, ibland 1/5. Med Fello har vi nu majoriteten "endast nödsamtal" på LG G6 och 1/5 på Samsung S10. Bytte nät och SIM över natten, skillnad direkt. Någon diff är det definitivt på Fello och Telia. Det är två dygn jag kollat Fello nu. Endast nödsamtal är ju ingen hit alltså.

Vilket sammanträffande. Telias nät drabbades av driftstörning precis när vi bytte (drabbade alltså även Telia-kunder). Tre dagar senare var problemen lösta och vi har haft lika bra täckning på Fello som på Telia sedan dess. Så jag tar tillbaka allt jag sagt, mycket nöjd med Fello i dagsläget.