Fjärrskrivbord med låg delay, tävlingsbil telemetri

Permalänk

Fjärrskrivbord med låg delay, tävlingsbil telemetri

Hej.

Jag letar tips på hur jag skulle kunna förbättra ett system ute på fält.

Jag har en PC i en fast position (Racebuss).

Jag har en rörlig PC runt en bana. (Monterad i bilen)

De jag kör just nu är teamviewer och mobila uppkopplingar men de är alldeles för mycket delays och buggit.
Dessutom är dom flesta race banorna utanför 4g nät.

Så de jag fundera på är om de skulle gå o bygga ihop nått WIFI nätverk över en bana som bussen sänder ut.

Avstånden är upp till 1km rätt så öppet. Eventuellt nån byggnad ivägen. Mycket sällan skog osv.
Bussen står oftast i mitten av banan och bilen åker runt den.

Flera paraboler på taket på bussen med teleskopiskt fäste som fälls upp är absolut möjligt.

I F1 kör dom med med antenner över banans sträckning och bilarna har nått system som överlappar mellan varje antenn utan delays.
Det finns ej på svenska banor tyvärr och inget man kan slänga upp snabbt dagen innan.

MVH Johnny Borg

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Hej.

Jag letar tips på hur jag skulle kunna förbättra ett system ute på fält.

Jag har en PC i en fast position (Racebuss).

Jag har en rörlig PC runt en bana. (Monterad i bilen)

De jag kör just nu är teamviewer och mobila uppkopplingar men de är alldeles för mycket delays och buggit.
Dessutom är dom flesta race banorna utanför 4g nät.

Så de jag fundera på är om de skulle gå o bygga ihop nått WIFI nätverk över en bana som bussen sänder ut.

Avstånden är upp till 1km rätt så öppet. Eventuellt nån byggnad ivägen. Mycket sällan skog osv.
Bussen står oftast i mitten av banan och bilen åker runt den.

Flera paraboler på taket på bussen med teleskopiskt fäste som fälls upp är absolut möjligt.

I F1 kör dom med med antenner över banans sträckning och bilarna har nått system som överlappar mellan varje antenn utan delays.
Det finns ej på svenska banor tyvärr och inget man kan slänga upp snabbt dagen innan.

MVH Johnny Borg

Jag har ingen lösning rakt av, men behöver du fjärrskrivbord?
Spontant låter det ju som att det är en del av problemet, introducerar rimligen mycket högre krav på anslutningen jämfört att bara skicka telemetri-datan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag har ingen lösning rakt av, men behöver du fjärrskrivbord?
Spontant låter det ju som att det är en del av problemet, introducerar rimligen mycket högre krav på anslutningen jämfört att bara skicka telemetri-datan.

Absolut skulle de kunna vara en lösning.
Hur skulle en sån setup se ut?

Mjukvaran som styrsystemet använder är windows baserat och ansluts via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Absolut skulle de kunna vara en lösning.
Hur skulle en sån setup se ut?

Mjukvaran som styrsystemet använder är windows baserat och ansluts via USB.

Kan den där mjukvaran exportera datan på något sätt eller bara visa den? Annars är det ju med en gång besvärligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Kan den där mjukvaran exportera datan på något sätt eller bara visa den? Annars är det ju med en gång besvärligt.

Inte vad jag känner till.

De jag är ute efter är att kunna använda mjukvaran aktivt som att jag satt i bilen med laptop ansluten med USB.

Permalänk

Kan man få ut rådatan? Så att man kan kanske kan ha en mjukvara emellan som skickar via TCP eler UDP bara det man är intresserad utav. Kanske blir allt ändå när jag tänker efter, men det blir en mer kompakt ström med data än teamviewer. Men det kan luta åt en mer egengjord lösning.

Men intressant problematik dock

Permalänk
Skrivet av MindBlaster_303:

Kan man få ut rådatan? Så att man kan kanske kan ha en mjukvara emellan som skickar via TCP eler UDP bara det man är intresserad utav. Kanske blir allt ändå när jag tänker efter, men det blir en mer kompakt ström med data än teamviewer. Men det kan luta åt en mer egengjord lösning.

Men intressant problematik dock

Kikar med utvecklarna nu.

Man får absolut med mycket onödig info med teamviewer. De håller ja absolut med om.

Permalänk

En annan kanske möjlig lösning är RealVNC/TightVNC, TightVNC är gratis iaf: https://www.tightvnc.com/
Fanns en tid då realvnc också var det, vad tiden går.

Kan finnas andra varianter på VNC ute på nätet som tillåter att konfigurera upp kvalitén på bilden, men uppkopplingen återstår som problematik.

Permalänk

ECUn använder FT232 - USB

De dom kunde tipsa om var denna lösning som teoretiskt skulle kunna funka. Ej något dom testat då detta är ganska ovanligt.
USB-> 1mbit RS232 i bilen, skicka rs232 med någon radiolösning och sen göra om det till USB men en FT232 i depån igen.

Även denna tipsa dom om.
https://apelectro.com/index.php/products/cableblaster

En lösning mellan FT232 och RS232 kunde dom lösa om jag förstått detta rätt.

Är ej superinsatt i alla dessa protokoll själv jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla typer av fjärrskrivbord lär vara olämpliga verktyg för uppgiften för de tillför så mycket onödig information som ska överföras, fjärrskrivbord är nog det man i först hand bör jobba för att undvika och i stället bara försöka överföra datan till depådatorn.
I andra hand är det nog win man bör försöka undvika att blanda in, åtminstone i bilen.
Hela upplägget är underligt gjort och känns som prylarna användas på fel sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Alla typer av fjärrskrivbord lär vara olämpliga verktyg för uppgiften för de tillför så mycket onödig information som ska överföras, fjärrskrivbord är nog det man i först hand bör jobba för att undvika och i stället bara försöka överföra datan till depådatorn.
I andra hand är det nog win man bör försöka undvika att blanda in, åtminstone i bilen.
Hela upplägget är underligt gjort och känns som prylarna användas på fel sätt.

Har du någon lösning för att skicka tvåvägs RS232 trådlöst 1km?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Har du någon lösning för att skicka tvåvägs RS232 trådlöst 1km?

Nej inte direkt men jag tror att det är så nära rådata man kan komma man bör skicka om man är ute efter låg latens alla onödiga omvandlingar och att blanda in en win dator lär öka latensen rejält, är det data från sensorerna i en bil är det väl inte heller RS232 eller usb utan snarare Canbus eller liknade som är det närmaste sensorerna man kan komma utan att det är de rena råa obehandlade elektriska signalerna.
Men jag tror att det är svårt att lösa det bra om inte tillverkaren av utrustningen är med på det från början och tar fram nått för att göra det till en funktion i utrustningen.
Mobildata är säkert användbart men man ska troligen inte blanda in en pc i det utan ha dedikerad hårdvara.
Det finns tex Canbus till wifi för maskinstyrning https://www.ifm.com/obj/ifm-CR3130-CANwireless-wifi-Bluetooth... i och det finns Canbus till 4g/LTE https://copperhilltech.com/blog/4g-lteready-arm-linux-iiot-ga...
Det är nog lösningar åt det hållet som lär funka bäst för låglatens maskinstyrning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kikade lite mera på den där Cable Blastern. Den är ju precis vad jag söker men skulle behöva få upp räckvidden lite.

Hur löser man det tro?

Video på avstånds test.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5DuraHkODA&feature=youtu.be

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Kikade lite mera på den där Cable Blastern. Den är ju precis vad jag söker men skulle behöva få upp räckvidden lite.

Hur löser man det tro?

Video på avstånds test.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5DuraHkODA&feature=youtu.be

Bättre antenner ger mer räckvidd eller så får man söka tillstånd att öka effekten eller göra nått eget som från början är tänkt för att kommunicera på nån kilometers avstånd..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte direkt men jag tror att det är så nära rådata man kan komma man bör skicka om man är ute efter låg latens alla onödiga omvandlingar och att blanda in en win dator lär öka latensen rejält, är det data från sensorerna i en bil är det väl inte heller RS232 eller usb utan snarare Canbus eller liknade som är det närmaste sensorerna man kan komma utan att det är de rena råa obehandlade elektriska signalerna.
Men jag tror att det är svårt att lösa det bra om inte tillverkaren av utrustningen är med på det från början och tar fram nått för att göra det till en funktion i utrustningen.
Mobildata är säkert användbart men man ska troligen inte blanda in en pc i det utan ha dedikerad hårdvara.
Det finns tex Canbus till wifi för maskinstyrning https://www.ifm.com/obj/ifm-CR3130-CANwireless-wifi-Bluetooth... i och det finns Canbus till 4g/LTE https://copperhilltech.com/blog/4g-lteready-arm-linux-iiot-ga...
Det är nog lösningar åt det hållet som lär funka bäst för låglatens maskinstyrning.

Alla motorns sensorer är analoga (vilket de är till 99% på alla bilar) och går till ecun. Sen är de canbus mellan alla styrdon så dom har tillgång till all info.

Canbus används men inte till sensorer utan till dash, knappsatser osv.
De är ej en fabriksbyggd bil med tex OBD2 och styrenheter till varje dörr.
De är endast en stor styrenhet som styr hela bilen i detta fall.
Det jag vill komma åt på distans är att kunna justera ECUn på distans och lösa eventuella problem som händer på banan.
Kan man slippa ett depåbesök så har man genast några varv till godo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Alla motorns sensorer är analoga (vilket de är till 99% på alla bilar) och går till ecun. Sen är de canbus mellan alla styrdon så dom har tillgång till all info.

Canbus används men inte till sensorer utan till dash, knappsatser osv.
De är ej en fabriksbyggd bil med tex OBD2 och styrenheter till varje dörr.
De är endast en stor styrenhet som styr hela bilen i detta fall.
Det jag vill komma åt på distans är att kunna justera ECUn på distans och lösa eventuella problem som händer på banan.
Kan man slippa ett depåbesök så har man genast några varv till godo.

Har du kollat vad det finns för färdiga system med fjärrstyrning med fjärrstyrning från början ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vad det finns för färdiga system med fjärrstyrning med fjärrstyrning från början ?

Har inte hittat nåra förutom de som finns i F1 och liknande och där är allt mycket hemligt och tyvärr även låst.
Att byta styrsystem är dock inte aktuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Har inte hittat nåra förutom de som finns i F1 och liknande och där är allt mycket hemligt och tyvärr även låst.
Att byta styrsystem är dock inte aktuellt.

Men måste du köra mjukvaran i bilen, går det att få ut datan på andra ätt än via ett grafiskt interface, vet du hur mycket data det handlar om per sekund ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men måste du köra mjukvaran i bilen, går det att få ut datan på andra ätt än via ett grafiskt interface, vet du hur mycket data det handlar om per sekund ?

Nej om ja inte behöver så.
CableBlaster kör ju utan mjukvaran i bilen.

Utvecklaren skrev att 1mbit rs232 skulle funka.

Permalänk

CableBlaster hade vart trevligt, men ca 130 meter vid optimala förhållanden kanske inte det man vill. Men kunde inte se om den ansluts till en extern antenn, för då skulle man kunna förstärka signalen både i bilen och bussen för att uppnå längre distans.

Då det verkar kommunicera via RS232 så hittade dessa som skulle kunna användas Sändare och mottagare.

Ska ge en räckvidd på 1000 meter. Nackdelen? Man får ta fram lödkolv och komplettera med eventuell elektronik för att särskilja inkommande/utgående. Eftersom RS232 kommunicerar seriellt så hade det vart smutt att skicka via en antenn och ha en till anternn för att ta emot med. Men problemet blir t.ex. vid bilen att den skickar via utgående antennen och så har den en antenn bredvid som tar emot exakt samma signal.

Så därför skulle man behöva på nått vis separera kommunikationen, allra bästa vore separata frekvenser. Så denna lösning kanske är lämpligast vid envägskommunikation.

Permalänk
Skrivet av MindBlaster_303:

CableBlaster hade vart trevligt, men ca 130 meter vid optimala förhållanden kanske inte det man vill. Men kunde inte se om den ansluts till en extern antenn, för då skulle man kunna förstärka signalen både i bilen och bussen för att uppnå längre distans.

Då det verkar kommunicera via RS232 så hittade dessa som skulle kunna användas Sändare och mottagare.

Ska ge en räckvidd på 1000 meter. Nackdelen? Man får ta fram lödkolv och komplettera med eventuell elektronik för att särskilja inkommande/utgående. Eftersom RS232 kommunicerar seriellt så hade det vart smutt att skicka via en antenn och ha en till anternn för att ta emot med. Men problemet blir t.ex. vid bilen att den skickar via utgående antennen och så har den en antenn bredvid som tar emot exakt samma signal.

Så därför skulle man behöva på nått vis separera kommunikationen, allra bästa vore separata frekvenser. Så denna lösning kanske är lämpligast vid envägskommunikation.

Ja tycker cableblaster känns som rätt väg att gå. Den är liten och lätt, den klara 12v. Bara att uppgradera den lite.
Om man först o främst monterar en extern antenn till den på taket av bilen så har man ju lite gratis där.

Vad finns de som man kan montera på bussens tak ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Har du någon lösning för att skicka tvåvägs RS232 trådlöst 1km?

Har ni ändå ett par pc och nätverk mellan dom så skulle det kunna gå att virtualisera com-porten
https://superuser.com/questions/292148/whats-the-simplest-fre...

Permalänk

Man skulle kunna ta nån slags rör och smacka denna ovanpå, kanske finns dom med bättre boost men som inspiration iaf.

Permalänk
Medlem

Induo har prylar som jobbar med RS232 gränsnitt.
Ta ett snack med dem så kanske det finns någon färdig pryl.
Såg att det hade 4G modem med RS232 portar: https://www.induo.com/kop/modem/4g-modem/teltonika-trb142-kap...
Fanns även andra prylar som snackade direkt med varandra med lite olika frekvenser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Man skulle kunna ta nån slags rör och smacka denna ovanpå, kanske finns dom med bättre boost men som inspiration iaf.

Ja principen är bra men det finns antenner med betydligt bättre förstärkningsfaktor än den där lilla, man bör ju utan större problem kunna ha nått som motsvarar en bilradioantenn i storlek vilket ger > 10 dB mer för en 2,4 GHz wifi antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja principen är bra men det finns antenner med betydligt bättre förstärkningsfaktor än den där lilla, man bör ju utan större problem kunna ha nått som motsvarar en bilradioantenn i storlek vilket ger > 10 dB mer för en 2,4 GHz wifi antenn.

Självfallet, den var tänkt bara som inspiration. Fanns en del på Wish, men lite lotteri om dom håller vad som utlovat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla lite på vad FPV flygarna kör för digitala system.
Någon variant av Wifibroadcast (https://dronebridge.gitbook.io/docs/ , https://github.com/svpcom/wifibroadcast , https://github.com/OpenHD/Open.HD mfl ) som sätter wifi-korten i monitormode för att kunna kringgå dom normala 802.11 lagarna. Krävs ett par raspberry pis med usb-wifikort av rätt modell.

Dom har ju lyckats streama HD video upp till några mil och samtidigt kunna köra kontrollkanal för att styra planet och få telemetri tillbaks.
Du måste nog räkna med att hacka lite kod och inte vara helt vilsen i linux och raspberry pi dock för att anpassade det till dina krav.

Det går även att ha flera basstationen om banan har lite höjdskillnader/radioskuggor och du inte har något emot att rulla ut lite nätverkskabel https://github.com/svpcom/wifibroadcast/wiki/Enhanced-setup

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Självfallet, den var tänkt bara som inspiration. Fanns en del på Wish, men lite lotteri om dom håller vad som utlovat.

Ja och nej, en vanlkig antenn blir större desto högre förstärkning den har så om det inte är nått inplastat härke så ser man på storleken vad det rimligen kan vara men ja en del annonser där skriver vad som helst men måtten brukar förtydliga vad det verkligen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Great scott har ju en radiosändare (hackrf one) för runt 2000kr och uppåt som kan sända alla möjliga band, kanske är något att titta på? och med tanke på communityn så är det säkert redan någon som har en lösning till dig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Great scott har ju en radiosändare (hackrf one) för runt 2000kr och uppåt som kan sända alla möjliga band, kanske är något att titta på? och med tanke på communityn så är det säkert redan någon som har en lösning till dig.

Låter som en sak som är olaglig att använda för man får bara sända på de fria ism banden utan tillstånd, jag gissar att det dessutom kan bli problem med reglerna för det handlar väl om nån typ av biltävling.
Det gäller att hamna precis på gränsen för det tillåtna men går man över gränsen så lär man inte vinna utan blir i stället diskvalificerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.