Testpilot: LG 38GN950 – en kompromisslös bildskärm för en smal användarbas

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test Ördén!! kul läsning

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Ingen kommentar om hög ljudnivå från fläkten? Finns massa snack om det.

Den här modellen har inte fläkt det är 38GL950 som har fläkt. Jag sitter mellan denna och 38WN95C och ser inte vad skillnaden är mellan dom. Någon som vet mer om det än jag?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Skrivet av Grim2you:

Jag kan bekräfta att GN-modell inte har fläkt.
Sen köpte jag den recenserade skärmen från Amazon.se i torsdags och inte för 18K, den finns fortfarande tillgänglig och kostar 14.431,50kr
https://www.amazon.se/LG-Electronics-38GN950-B-Ultragear-Curv...

Så det där med priset skulle jag säga inte spelar in lika mycket som recensionen säger. Jämför man med t.ex. LG34GN850 som kostar 12K... så är ju valet givet!

Jäv*a Sk*t att jag missade det erbjudandet!! Åh gör ont i hjärtat

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 38WN95C. Den duger att jobba på, men jävlar vad förstörd man är av oled vad gäller att spela. Körde igenom nya black ops och det fick mig osökt att tänka på Frödings gamla klassiker; https://sv.wikisource.org/wiki/Gråbergssång. Så grått överallt.

Och så klart - hdr på den är ett skämt.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

18k?! köper hellre samsungs 49" ultra breda 260 hz för flera tusen mindre...

Lite skillnad på VA och IPS panel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Jag blev nyligen med ägare till en ultrawide. På det hela taget är det jätteskönt. Gick ner mig i upplösning från 4k till 3440x1440. Men det duger fint då det är lite mer lättdrivet.

Egentligen är det bara viss film och serier som blir trist oftast. Det hade jag inte tänkt på.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm, men jäklar så dyr. LG's Nano-IPS gillar jag.

Permalänk
Medlem

Varför måste aaaaallting ha ett fjantigt namn numera?
Sphere Lighting 2.0? Kom igen...

Permalänk
Medlem

*Även pixeltätheten är imponerande med sina knappa 110 pixlar per tum."

FFS

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Lite skillnad på VA och IPS panel.

Trotts de köper hellre samsung

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aje:

*Även pixeltätheten är imponerande med sina knappa 110 pixlar per tum."

FFS

Vad är det som upprör dig här? Har jag trampat i klaveret?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad är det som upprör dig här? Har jag trampat i klaveret?

Finns väl skärmar med minst dubbla (MacBook) och såklart mobiler som är på en helt egen skala...

Tycker pixeldensiteten snarare bör framhävas som lagom utan nödvändig skalning i windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

GN950 har högre upplösning, är större och stödjer HD600 kontra HDR400 för GN850. Kan vara värt att tänka på i jämförelsen.

I och med att GN950 försvann från Amazon för 14k (som billigast 18k just nu) så slog jag till på en GN850 för 9k under BF rean. Jättenöjd hittills. Det enda jag har att anmärka på lite backlight bleed ute i hörnen, men det är väl svårt att komma ifrån på IPS panel.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad är det som upprör dig här? Har jag trampat i klaveret?

En sex år gammal iMac 27" har 217 i ppi så 110 är inte imponerande. Inte ens i närheten.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Finns väl skärmar med minst dubbla (MacBook) och såklart mobiler som är på en helt egen skala...

Tycker pixeldensiteten snarare bör framhävas som lagom utan nödvändig skalning i windows

Att jämföra med bildskärmar i småformat aka laptops eller mobilskärmar är en helt annan ball game och produktionsmängden i det segmentet är astronomiskt mycket mer än Ultrawide. Det går helt enkelt inte att jämföra.

I övrigt är det en fråga om perspektiv antar jag. En FullHD 24"-skärm ligger på 91 PPI t.ex. Det framgår kanske inte men det jag anser vara imponerande är att just pixeltätheten inte har fått stryka på foten bara för att formatet är riktigt stort. Snarare är den något högre än t.ex. 27" 2560x1440p eller 34" 3440x1440p. En 16:9 panel i 4K på 38" landar på cirka 115 PPI. Som sagt, allt är en fråga om perspektiv.

Min poäng här är att det är en imponerande specifikation på denna skärmen som är rätt unik i dagsläget även om det dyker upp fler modeller på marknaden så smått.

Jag ser det i sin kontext i detta fallet. Jag är medveten om att det finns LG-skärmar i 5K och Apple har generellt väldigt pixeltäta skärmar men det är inte jämförbart i detta fallet anser jag.

Men visst, jag kunde använt uttrycket bra, lagom, helt ok, bra att det inte sjunker för att storleken ökar med mera, jag får helt enkelt ta med mig detta till nästa gång och vara riktigt eftertänksam med superlativen så att de inte blir så fel nästa gång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺

38 tum och 110 ppi fyller en roll för Windows och alla de program som inte fungerar med skalning. Vilket verkar vara det mesta under Windows förutom modernare versioner av Office, webbläsare och sådant som Adobe-sviten. Särskilt ändamålsbyggda och custom-programlösningar för säljsystem. kunddatabaser, resurshantering, hårdvarugränssnitt och så vidare verkar ha problem med skalning som gör att gränssnittet – eller hela programmet slutar fungera.

Med 110 ppi och 100% skalning är det fortfarande en läsbar upplösning för dessa program. Microsoft verkar inte haft mycket av vare sig morot eller piska för att hantera detta. Därav att hela branschen är fast i skärmar med ≈100 ppi. Inte många som kan köpa en 4K-skärm till kontoret och njuta av skalning utan att det blir problem med någon verksamhetskritisk mjukvara.

Apple körde stenhård med piskan redan för 10 år sedan. Måste bygga programmen oberoende av pixeldensiteter. Därför fungerar 200+ ppi på en Mac alldeles utmärkt. iMac har haft 5K-skärmar sedan 2014 och kör med dåtidens midrange AMD-kort.

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på denna men hade gärna sett att den bockar av lite fler checkboxes men det finns det tämligen ingen panel som gör

Ni som har denna, med eller utan G-sync och/eller Acer X38P, synpunkter på köpet.
FFA om ni köra utan g-syncmodul, upplever ni att det fungerar väl ändå jämfört med en skärm med riktigt chip.
Sitter idag på 2st 27" men tänker köra den ena på högkant och skaffa en 38" som main och vill ju gärna köpa någolunda rätt när det gäller 20k

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Well the real issue for me is that nano-ips causes me headache... I have tried aw3420dw and x38p... The rest options are VA and fast-IPS... I really hope some manufacturers could do a 38 inch VA...

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CaptainYan:

Well the real issue for me is that nano-ips causes me headache... I have tried aw3420dw and x38p... The rest options are VA and fast-IPS... I really hope some manufacturers could do a 38 inch VA...

Nano-IPS i sig själv ger dig inte huvudvärk. Utan det är något med skärmen du inte uppskattar. Ljusstyrkan brukar vara en sådan sak som ger huvudvärk utan att man förstår att det är just ljusstyrkan som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att jämföra med bildskärmar i småformat aka laptops eller mobilskärmar är en helt annan ball game och produktionsmängden i det segmentet är astronomiskt mycket mer än Ultrawide. Det går helt enkelt inte att jämföra.

I övrigt är det en fråga om perspektiv antar jag. En FullHD 24"-skärm ligger på 91 PPI t.ex. Det framgår kanske inte men det jag anser vara imponerande är att just pixeltätheten inte har fått stryka på foten bara för att formatet är riktigt stort. Snarare är den något högre än t.ex. 27" 2560x1440p eller 34" 3440x1440p. En 16:9 panel i 4K på 38" landar på cirka 115 PPI. Som sagt, allt är en fråga om perspektiv.

Min poäng här är att det är en imponerande specifikation på denna skärmen som är rätt unik i dagsläget även om det dyker upp fler modeller på marknaden så smått.

Jag ser det i sin kontext i detta fallet. Jag är medveten om att det finns LG-skärmar i 5K och Apple har generellt väldigt pixeltäta skärmar men det är inte jämförbart i detta fallet anser jag.

Men visst, jag kunde använt uttrycket bra, lagom, helt ok, bra att det inte sjunker för att storleken ökar med mera, jag får helt enkelt ta med mig detta till nästa gång och vara riktigt eftertänksam med superlativen så att de inte blir så fel nästa gång.

Jag förstår ditt ställningstagande och jag tycker inte du har fel alls. Självklart är inte mobiler och annat jämförbart, jag bara visade några enkla exempel med en högre siffra...

Jag själv hade länge 40” 4K skärm som arbetsskärm, den har ju ungefär samma PPI och motsvarande en FHD på 20”.

Stor användbar arbetsyta utan skalningsbehov skulle jag kalla det, men du får välja dina ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

I den här prislappen skulle jag i mycket större utsträckning rekommendera LG 38WN95C-W. Samma pris och du får även: PiP, Thunderbolt, inbyggda högtalare (om man skulle vilja ha det) och kanske viktigast USB-C.

Varför är USB-C så pass intressant på en skärm? Mac-användare?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nano-IPS i sig själv ger dig inte huvudvärk. Utan det är något med skärmen du inte uppskattar. Ljusstyrkan brukar vara en sådan sak som ger huvudvärk utan att man förstår att det är just ljusstyrkan som är orsaken.

Well, it still feel uncomfortable in lowest brightness... I invited a friend to come and try and he felt totally fine. I don't see other explanation for this? And it is not only me who has such issue.

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainYan:

Well, it still feel uncomfortable in lowest brightness... I invited a friend to come and try and he felt totally fine. I don't see other explanation for this? And it is not only me who has such issue.

Might be a lower PWM frequency for the backlight? Some people ar really annoyed by any flickering below 200Hz, some people dont even care at 60Hz (like an old CRT)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Might be a lower PWM frequency for the backlight? Some people ar really annoyed by any flickering below 200Hz, some people dont even care at 60Hz (like an old CRT)

I have no idea. I heard that nano-ips's blue base backlight is different than other regular panel? It is hard to say why... I also want to know why...

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CaptainYan:

I have no idea. I heard that nano-ips's blue base backlight is different than other regular panel? It is hard to say why... I also want to know why...

LG:s "nano" bygger på att man filtrerar bort gult ströljus som försämrar färgåtergivningen.

Blått ljus i skärm = skadligt är annars en myt. Om vi vore känsliga för det blå ljuset i en skärm skulle våra ögon brinna upp av den ofantliga mängden blått ljus mitt på dagen. Blått ljus som också omfattar sådant som skärmen inte kan skapa, likt UV-ljus.

Vi pratar om en 10 000 – 100 000 nits från himlen beroende på väder och 1 500 000 000 nits från solen. Och jämför med en skärm som lyser med kanske 300–400 nits.

Problemen är i grunden ljusstyrkan på skärmen och miljön inom man sitter i. Tänd en lampa i rummet och det blir behagligare att stirra på en skärm. Ha ett bättre avstånd till skärmen och fundera över hur skärmen placering kan leda till spänningar i axlar och nacke som ger huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är sjukt sugen på denna men hade gärna sett att den bockar av lite fler checkboxes men det finns det tämligen ingen panel som gör

Ni som har denna, med eller utan G-sync och/eller Acer X38P, synpunkter på köpet.
FFA om ni köra utan g-syncmodul, upplever ni att det fungerar väl ändå jämfört med en skärm med riktigt chip.
Sitter idag på 2st 27" men tänker köra den ena på högkant och skaffa en 38" som main och vill ju gärna köpa någolunda rätt när det gäller 20k

Jag kör versionen med G-sync. Ska finnas någon slags fläkt men jag har aldrig hört den varva upp ens under många timmars spelande. Däremot blir den rätt varm och jag antar att den drar en del watt. Fantastisk skärm dock, riktig sweet spot. Det enda jag skulle önska är en ordentlig HDR implementering - hade en sådan funnits så hade detta varit den perfekta skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Jag kör versionen med G-sync. Ska finnas någon slags fläkt men jag har aldrig hört den varva upp ens under många timmars spelande. Däremot blir den rätt varm och jag antar att den drar en del watt. Fantastisk skärm dock, riktig sweet spot. Det enda jag skulle önska är en ordentlig HDR implementering - hade en sådan funnits så hade detta varit den perfekta skärmen.

Tack som tusan för input
Värmen gör mig inget, har rätt svalt i det rummet ändå.
Precis det jag ville höra och jag undrade precis som du nämner gällande fläkten då jag lite mer lutar åt versionen med just G-sync modul.
Grymt att höra att du är nöjd med panelen
HDR håller jag med om hade varit en riktigt fin grej, verkar bara finnas några VA i 35" som klarar det men dom har o andra sidan ett par större missar i min mening.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Karate Taco:

Varför är USB-C så pass intressant på en skärm? Mac-användare?

Antagligen och om man har en enhet som inte kräver mer än 100W så kan du ju både få bild och ladda enhet samtidigt vilket inte är så dumt men användarbasen som kräver detta är väl obefintlig i princip men jag kan tycka att detta borde bli vanligare med tanke på hur smidigt det blir.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur tror vi denna står sig mot aw3821dw? Blir rätt sugen på den. Bara inte fläkten börjar låta efter år av användning. Och så vet jag inte vad jag tycker om vita skärmar heller, heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur tror vi denna står sig mot aw3821dw? Blir rätt sugen på den. Bara inte fläkten börjar låta efter år av användning. Och så vet jag inte vad jag tycker om vita skärmar heller, heh.

Köpt en 3821 då jag vill ha HDR om än bara 600 så är det bättre än LG och föredrar Dell/Alienwares garanti på 3 år. Priset på 15750 var typ samma som LG me så why not. Då det är samma panel, bättre design i mitt tycke. Möjligen de som behöver 160/175hz bör köra LGn istället. Fläkten är alltid en risk på g-sync ultimate men den verkar så gott som tyst för alla som testat hittills men mycket kan hända på några år och garantier finns så.