Permalänk
Medlem

Asus XG279Q?

Hej
Inte redo för 4k än
Men denna skärm 📺. Vad tycker ni? Det blandat pott på recensioner. Är det ett bra kandidat för att ersätta min AOC AG273QCG Curved QHD 165 Hz G-Sync?

https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-rog-strix-xg279q-...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av darrenj:

Hej
Inte redo för 4k än
Men denna skärm 📺. Vad tycker ni? Det blandat pott på recensioner. Är det ett bra kandidat för att ersätta min AOC AG273QCG Curved QHD 165 Hz G-Sync?

Vad jag kan tolka av AOC AG273QCG är att det är en 2560x1440-TN-panel med G-Syncmodul.

XG279Q är IPS med 2560x1440-panel och VESA Adaptive som är certifierat G-Sync Compatible.

Troligtvis har AOC AG273QCG bättre kontroll över eftersläp fortfarande, medan XG279Q ger en helt andra egenskaper runt färgåtergivning och allroundegenskaper som en TN-panel inte kan matcha.

Så beroende på ditt perspektiv och vad du förväntar dig är det ett steg åt sidan och antingen nedåt eller uppåt i nivå baserat på just din förväntan.

Permalänk
Medlem

Slog till på en Asus XG279Q på Amazon för några dagar sedan. Testade en LG 27GL850 innan som var trevlig i färg och hastighet men saknade lite för mycket i kontrast för min smak. Kan återkomma med min åsikt om Asus:en när jag har fått den om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad jag kan tolka av AOC AG273QCG är att det är en 2560x1440-TN-panel med G-Syncmodul.

XG279Q är IPS med 2560x1440-panel och VESA Adaptive som är certifierat G-Sync Compatible.

Troligtvis har AOC AG273QCG bättre kontroll över eftersläp fortfarande, medan XG279Q ger en helt andra egenskaper runt färgåtergivning och allroundegenskaper som en TN-panel inte kan matcha.

Så beroende på ditt perspektiv och vad du förväntar dig är det ett steg åt sidan och antingen nedåt eller uppåt i nivå baserat på just din förväntan.

Min AOC har några år på nacken. Jag uppdaterat typ allt snart: Grafikkort, processor med mera. Troligtvis har min AOC skärm något “resale value” kvar. Jag funderat på IPS, hög bild frekvens och gaming och kanske HDR.

Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad jag kan tolka av AOC AG273QCG är att det är en 2560x1440-TN-panel med G-Syncmodul.

XG279Q är IPS med 2560x1440-panel och VESA Adaptive som är certifierat G-Sync Compatible.

Troligtvis har AOC AG273QCG bättre kontroll över eftersläp fortfarande, medan XG279Q ger en helt andra egenskaper runt färgåtergivning och allroundegenskaper som en TN-panel inte kan matcha.

Så beroende på ditt perspektiv och vad du förväntar dig är det ett steg åt sidan och antingen nedåt eller uppåt i nivå baserat på just din förväntan.

Såå tycker du att det inte riktig läge att släppa iväg min AOC skärm ännu?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag har haft min XG279Q i snart 1 år och är fortfarande riktigt nöjd med den. Fick ett bra ex med jämn och fin bakgrundsbelysning och utan pixelfel. Adaptiv synk fungerar felfritt med mitt RTX 2070 Super och ger en trevlig upplevelse i spel, den hanterar eftersläp mycket väl.

HDR är ganska meh som det brukar vara på dessa lite billigare modeller som saknar FALD.

Här har du lite länkar till recensioner

https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-strix-xg279q
https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-rog-strix-xg279q-m...
https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-strix-xg279q
https://www.prad.de/testberichte/test-asus-xg279q-monitor-mit...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibe91:

Slog till på en Asus XG279Q på Amazon för några dagar sedan. Testade en LG 27GL850 innan som var trevlig i färg och hastighet men saknade lite för mycket i kontrast för min smak. Kan återkomma med min åsikt om Asus:en när jag har fått den om några dagar.

Har du fått din Asus XG279Q än?
Det finns en via Amazon.se för fem tusen nånting. Men osäkert leverans datum.
Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Torsdag verkar vara nuvarande nerdimpnings-datum, återkommer då! Ska även jämföra med två st. VA-paneler som borde dyka upp i slutet av veckan/början av nästa vecka.

Permalänk

Hur står sig denna skärm till exempel LG 27GL850, 27GL83A eller andra skärmar runt 5k? Vad får man för de där extra tusenlapparna mer än några extra Hz på uppdateringsfrekvensen?

Har själv fått hem LG 27GL83A men är lite missnöjd med glowen och funderar på om detta är ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Köpte denna från Amazon under BF, haft den i nån dag. Tycker den känns riktigt bra i skärpa och färgåtergivning, men har en hel den backlight bleed. Skulle behöva lite input, är detta en rimlig nivå av bleed, eller bör det reklameras? Lite distraherande just med det orange-aktiga skenet från nedre högra hörnet.

Detta är med 10 i brightness.

Permalänk
Medlem

Nu landade Asus XG279Q:n. Första intryck är hög materialkvalitet, bra kablar och bra bild. Upplever kontrasten som betydligt bättre än hos LG 27GL850. Inga problem med överdriven IPS-glow eller trasiga pixlar. Stativet är ganska stort och går ut en bit bakom skärmen vilket gör att den kommer en bit från väggen. Ska jämföra med två VA-paneler de kommande dagarna och se om jag tänker behålla Asus:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevbars:

Köpte denna från Amazon under BF, haft den i nån dag. Tycker den känns riktigt bra i skärpa och färgåtergivning, men har en hel den backlight bleed. Skulle behöva lite input, är detta en rimlig nivå av bleed, eller bör det reklameras? Lite distraherande just med det orange-aktiga skenet från nedre högra hörnet. https://i.ibb.co/qC0snxC/IMG-0199.jpg

Detta är med 10 i brightness.

Oj, vältime:at inlägg där! När jag har min i ögonhöjd så ser jag inte sådär pass kraftig bleed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibe91:

Oj, vältime:at inlägg där! När jag har min i ögonhöjd så ser jag inte sådär pass kraftig bleed.

Det ser ju förstås inte riktigt så där illa ut "i verkligheten", utan det förstärks utav kameran, men det är fortfarande rätt tydligt skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av nibe91:

Nu landade Asus XG279Q:n. Första intryck är hög materialkvalitet, bra kablar och bra bild. Upplever kontrasten som betydligt bättre än hos LG 27GL850. Inga problem med överdriven IPS-glow eller trasiga pixlar. Stativet är ganska stort och går ut en bit bakom skärmen vilket gör att den kommer en bit från väggen. Ska jämföra med två VA-paneler de kommande dagarna och se om jag tänker behålla Asus:en.

Intressant att du upplever kontrasten bättre, lite svårt att relatera till hur mycket dessa uppmätta värden från recensioner faktiskt innebär i praktiken. Mörka bilder upplevde även jag som rätt mediokra på min LG 27GL83A.

Hur upplever du IPS-glowen jämfört med din LG? Syns det mycket rakt framifrån vid tex mörka bilder? Jag ser glowen på min LG rätt tydligt i ena hörnet vid mörka (inte bara helsvart) bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Intressant att du upplever kontrasten bättre, lite svårt att relatera till hur mycket dessa uppmätta värden från recensioner faktiskt innebär i praktiken. Mörka bilder upplevde även jag som rätt mediokra på min LG 27GL83A.

Hur upplever du IPS-glowen jämfört med din LG? Syns det mycket rakt framifrån vid tex mörka bilder? Jag ser glowen på min LG rätt tydligt i ena hörnet vid mörka (inte bara helsvart) bilder.

Precis, skulle inte påstå att det är djup svärta men upplever inte mörka partier som lika gråa och urvattnade som de hos LG:n. Glowen skulle jag säga är ungefär likvärdig. Rakt framifrån så syns det en del i hörnen. Men för min del så upplever jag inte detta som särskilt störande.

Permalänk
Skrivet av nibe91:

Precis, skulle inte påstå att det är djup svärta men upplever inte mörka partier som lika gråa och urvattnade som de hos LG:n. Glowen skulle jag säga är ungefär likvärdig. Rakt framifrån så syns det en del i hörnen. Men för min del så upplever jag inte detta som särskilt störande.

Okej, jag kanske får vänja mig med den glowen då om jag inte ska gå tillbaka till VA-panel. Vad kostade skärmen på Amazon förresten? Just nu hittar jag den bara för 7k bland svenska återförsäljare vilket är rätt saftigt jämfört med LG:n.

Permalänk
Medlem

Högg den för 5000:- på Amazon. Ja, om det är just glowen som stör så kanske ett panelbyte skulle vara lösningen. Vad gav du för LG:n?

Skrivet av tobbe_x90:

Okej, jag kanske får vänja mig med den glowen då om jag inte ska gå tillbaka till VA-panel. Vad kostade skärmen på Amazon förresten? Just nu hittar jag den bara för 7k bland svenska återförsäljare vilket är rätt saftigt jämfört med LG:n.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min XG279Q i våras och har nu använt den i ett drygt halvår. Förutom de vanliga specsen (1440p, IPS, HDR etc) så har den grymt bra bild, fina färger och är väldigt ljusstark. Jag kör på Brightness 20 och det är på gränsen till att vara för starkt ljus (åtminstone nu i mörka december). Hittade optimala rörelseinställningar efter lite testande, Overdrive 2. Jag kör med ett RTX 2080 och det fungerar utmärkt! Håller med om att skärmen bygger ut lite från bakkant. Det blev lite för trångt på mitt skrivbord så jag valde att skruva upp skärmen på väggen - det blev kanon! Generellt är jag otroligt nöjd med skärmen. Jag hade en lite äldre AOC IPS tidigare, men det här är på en helt annan nivå!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag köpte min XG279Q i våras och har nu använt den i ett drygt halvår. Förutom de vanliga specsen (1440p, IPS, HDR etc) så har den grymt bra bild, fina färger och är väldigt ljusstark. Jag kör på Brightness 20 och det är på gränsen till att vara för starkt ljus (åtminstone nu i mörka december). Hittade optimala rörelseinställningar efter lite testande, Overdrive 2. Jag kör med ett RTX 2080 och det fungerar utmärkt! Håller med om att skärmen bygger ut lite från bakkant. Det blev lite för trångt på mitt skrivbord så jag valde att skruva upp skärmen på väggen - det blev kanon! Generellt är jag otroligt nöjd med skärmen. Jag hade en lite äldre AOC IPS tidigare, men det här är på en helt annan nivå!

Gött! Vad använde du för fäste för att skruva den i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibe91:

Gött! Vad använde du för fäste för att skruva den i väggen?

Ett billigt fäste från Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Förvånansvärt bra faktiskt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Ett billigt fäste från Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Förvånansvärt bra faktiskt!

Najs! Då blir det nog ett sånt om skärmen får stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nibe91:

Högg den för 5000:- på Amazon. Ja, om det är just glowen som stör så kanske ett panelbyte skulle vara lösningen. Vad gav du för LG:n?

Tack för all hjälp
Min ska landa nästa måndag. Framför huset jag har beställt. Jag har Corona o kommer inte vistas vid Postnords bud i centrum
Min oro har varit att priset är så pass låga jämfört med svenska butiker att det kändes skum
Ni har lugnat när mig något

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Tack för all hjälp
Min ska landa nästa måndag. Framför huset jag har beställt. Jag har Corona o kommer inte vistas vid Postnords bud i centrum
Min oro har varit att priset är så pass låga jämfört med svenska butiker att det kändes skum
Ni har lugnat när mig något

Beklagar coronan, hoppas du klarar dig bra genom den.

Men, kul med ny skärm! Amazon har, som alla andra svenska ÅF, 14-dagars ångerrätt så du kan testa skärmen och skicka tillbaka den om du är missnöjd.

Permalänk
Skrivet av nibe91:

Högg den för 5000:- på Amazon. Ja, om det är just glowen som stör så kanske ett panelbyte skulle vara lösningen. Vad gav du för LG:n?

Jag gav 4500 för LG:n på Netonnet.

Jag tror jag får lära mig leva med lite glow för jag har stört mig på ghostingen länge på min VA-skärm och vill hellre komma bort från det. Min LG står nedpackad just nu, är inne på att beställa hem en Asus XG279Q och prova om jag tycker det är någon stor skillnad på kontrasten, den finns dock inte i lager någonstans i Sverige just nu.

Permalänk
Medlem

Har haft denna skärm ett par dagar nu. Den ersätter en fantastisk TN 1440p 165hz gaming skärm
Stor skillnad mellan en TN panel och denna IPS skärm
Mycket färg och väldigt bra mörka "zones"
Otrolig många inställningar
Jag måste bara vänja med från TN till IPS
En del IPS ghosting ingame särkert finns inställning för att får bort den
Och en del IPS lokal glow
HDR är ingenting man har på i gaming men den är bra under filmvisningen
Har satt på FPS overdrive och den skulle kör på 170hz men OSD indikera max 144. Kanske den kör 170hz men visas upp bara 144hz. Jag blev van med 165hz från min gammal TN skärm
Blandat känslor, det bara att fortsätta forska kring skärmen
Mycket tips och guides om inställningar för denna skärm på nätet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Darrenj, några tips:
Sänk Brightness rejält, jag ligger på 15.
Jag kör Overdrive Level 2 (högre OD Level ger mycket ghosting om du spelar i under 100-120 FPS).
Du måste även ställa in (max) uppdateringsfrekvens i Nvidia kontrollpanel under fliken "Ändra upplösning".

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har också beställt. Uppgraderar ifrån en PG279Q som har hängt med sen... ja typ 2015-16 eller nåtgot sånt 😂