Kan man få det tyst, och kallt med H150i + 5950X?

Permalänk
Medlem

Kan man få det tyst, och kallt med H150i + 5950X?

Har precis byggt ihop en dator med en 5950X och RTX 3090, har lite funderingar kring temperaturerna jag uppnår.

För att kyla CPUn använder jag en H150i med 3 x Noctua 120mm fläktar. Sen har jag 2 fläktar uppe, och 1 bak som blåser ut.

Temperaturerna hoppar mellan 40c och 86c utan någon större belastning. Jag har satt profilen i Corsair Link till Quiet för att det ska vara så tyst som möjligt, men tänker att när temperaturerna börjar öka så borde fläktarna kräma på?

Jag funderar lite på ifall jag kan få lägre temperaturer och att det fortfarande är tyst om jag byter till "EK-Quantum Power Kit D-RGB P360", men det kanske är att kasta bort pengarna?

Jag spelar in en del voice-over och vill det ska vara tyst under inspelning, men när jag klipper/producerar/renderar material så skiter jag i ifall det låter som ett jetplan

Såhär ser de ut i lådan:

Tacksam för tips!

Permalänk

H150i är inte särskilt tyst. Och speciellt inte med slangarna uppåt.
Polaren köpte h115i och har haft en del problem med mjukvaran. Fläktarna har liksom inte förstått när det börjar bli för varmt utan ”låst” sig till quiet..

Permalänk
Skrivet av f3kberg:

För att kyla CPUn använder jag en H150i med 3 x Noctua 120mm fläktar. Sen har jag 2 fläktar uppe, och 1 bak som blåser ut.

Temperaturerna hoppar mellan 40c och 86c utan någon större belastning. Jag har satt profilen i Corsair Link till Quiet för att det ska vara så tyst som möjligt, men tänker att när temperaturerna börjar öka så borde fläktarna kräma på?

85 låter som en väldigt hög temp om du inte ens belastar cpun och använder en 360 aio, jag tror det antingen är mycket damm i dammfiltret eller bara dåligt med kylpasta. Du verkar ha bra ventilation i chassit i övrigt, så det är inget i fläktväg du borde ändra.

Skrivet av f3kberg:

Jag funderar lite på ifall jag kan få lägre temperaturer och att det fortfarande är tyst om jag byter till "EK-Quantum Power Kit D-RGB P360", men det kanske är att kasta bort pengarna?

Jag spelar in en del voice-over och vill det ska vara tyst under inspelning, men när jag klipper/producerar/renderar material så skiter jag i ifall det låter som ett jetplan

Alltså custom loops är alltid ett slöseri med pengar och något man ska göra för att det är roligt, du kommer aldrig faktiskt behöva det. Din h150 räcker absolut, har du problem med ljudnivåer är det bättre att montera om den än att köpa nya grejer för det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Är det noctuafläktar med högt statiskt tryck eller vanliga fläktar? Kan nog göra en del för temperaturen och ljudnivån över längre perioder, korta snabba hopp kommer dom inte hjälpa däremot.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Är det noctuafläktar med högt statiskt tryck eller vanliga fläktar? Kan nog göra en del för temperaturen och ljudnivån över längre perioder, korta snabba hopp kommer dom inte hjälpa däremot.

Det är dessa: https://www.webhallen.com/se/product/287133-Noctua-NF-A12x25-...

Jag bytte till en be quiet! Dark Rock Pro 4 för att testa, kändes som att investera tid/pengar i custom loop var inte direkt smart.

Nu ligger temperaturerna lägre, runt 60c och toppade på 80c en gång. Hoppar dessutom inte lika mycket som de gjorde förut.

Jag applicerade om kylpastan 3 gånger med förra kylaren och har även köpt en av hög kvalitet, men de hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att fläktarna till kylaren suger? Varför inte sätta kylaren i taket och trycka ut luften istället och köra i luft fram?
Risken är att luften istället för att gå genom kylaren tar sig in i lådan via andra vägar.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Alternativ approach: testa om nividia broadcasts brusredusering filtrerar bort eventuellt oljud bra nog (sen har jag ingen aning om den typen av brusredusering lämpar sig för mer professionell inspelning).

Permalänk
Medlem

Observera att du styr pumpen och fläktarna separat i Corsair Link.

Pumpen har tre profiler:
Quiet: Varvtalet ligger på omkring 1080 rpm vid låg belastning och växlar till 2160 rpm när CPU belastas
Balanced: Konstant varvtal 2160 rpm
Performance: Konstant varvtal 2850 rpm

Jag kör på Quiet och tycker det fungerar bra. Vill jag maxa processorn växlar jag till Performance och får omkring 5 grader lägre temp på CPU vid hård belastning.

För fläktarna finns ett antal olika profiler men också möjlighet att lägga en egen "Custom". Jag har lagt en progressiv kurva som drar igång i högre hastighet först vid 53 grader (vet inte varför det just blev 53 grader ...) och går på max vid 58 grader. Styr på CPU Package. Här finns utrymme att experimentera för att få optimalt förhållande mellan ljudnivå och kyleffekt.

Vidare bör du inte ha slangarna upptill om du sätter radiatorn vertikalt. För att undvika luftbubblor i pumpen och kylblocket bör slangarna vara i botten i kombination med att radiatorns övre del är ovanför kylblocket.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Hade en h115i tidigare. Provade att montera den så som på bild, och så provade jag att montera den i taket sen. Fick mycket bättre temperaturer när den satt i taket. Bytte senare till en Noctua D15 efter att min h115 gav upp och fick då ännu bättre temperaturer och framförallt mycket tystare system.

Permalänk
Medlem

Ska du ha det tyst - riktigt tyst får du köra med en bra luftkylare! Går aldrig att komma bort från pumpljudet med vattenkylda system. Men som fler skriver behöver du se över placeringen av radiatorn, du har säkert problem med luftfickor som det är monterat nu, så därför kyler det sämre och låter mer. Räcker slangarna - vänd på radiatorn, annars montera den i toppen.

Bytte själv i veckan från AIO till Noctuas NH-D15 chromax och det är så mycket trevligare ljudmässigt när man sitter och jobbar eller har mindre load på systemet. Visst en bra optimerad AIO kan i bästa fall prestera några få grader lägre men det är inte värt det tycker jag. Dessutom slipper man alla bloatware till pumpstyrningsmjukvaror och single point of failure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Ser ut som att fläktarna till kylaren suger? Varför inte sätta kylaren i taket och trycka ut luften istället och köra i luft fram?
Risken är att luften istället för att gå genom kylaren tar sig in i lådan via andra vägar.

Tror inte den får plats i toppen på den lådan jag har. Annars hade jag gjort det. Och när jag vände på radiatorn har jag för mig att slangarna var ivägen. Men kan såklart prova det igen.

Skrivet av rotkiv42:

Alternativ approach: testa om nividia broadcasts brusredusering filtrerar bort eventuellt oljud bra nog (sen har jag ingen aning om den typen av brusredusering lämpar sig för mer professionell inspelning).

Använder izotope RX för att ta bort brus/artifakter i post production och de funkar bra, men det blir jobbigare när de är oregelbundet brus. Dels behöver jag lägga mer tid på att hitta det, och sen filtrera ut det.

Nvidia Broadcast funkar bra i Zoom/Skype men dessvärre inte bra nog för professionella inspelningar, det förstör ljudet rätt rejält.

Skrivet av hejo:

Ska du ha det tyst - riktigt tyst får du köra med en bra luftkylare! Går aldrig att komma bort från pumpljudet med vattenkylda system. Men som fler skriver behöver du se över placeringen av radiatorn, du har säkert problem med luftfickor som det är monterat nu, så därför kyler det sämre och låter mer. Räcker slangarna - vänd på radiatorn, annars montera den i toppen.

Bytte själv i veckan från AIO till Noctuas NH-D15 chromax och det är så mycket trevligare ljudmässigt när man sitter och jobbar eller har mindre load på systemet. Visst en bra optimerad AIO kan i bästa fall prestera några få grader lägre men det är inte värt det tycker jag. Dessutom slipper man alla bloatware till pumpstyrningsmjukvaror och single point of failure.

Yes - fått höra detta en del så jag bytte till en "Be Quiet!". Dessvärre tycker jag temperaturerna ligger jättehögt fortfarande.

Ca 60c i idle och toppade på 90c.. Känns extremt? Alla fläktar ligger runt 400rpm.

Push från front med 3 fläktar och fläkten bak, samt i toppen pushar ut luft.

Den luftkylaren jag köpte skulle vara rated till 250 TWP vilket är högre än D15.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Permalänk
Medlem

60 grader idle låter ju väldigt högt =/

Provade att dra ner allt till 400 rpm och hamnar då på idle temp 46 grader avg (CPU Tctl/Tdie i HWinfo) med 22 grader i rummet på en 5900X. Borde inte bli så stor skillnad upp mot en 5950X i idle eftersom kärnorna stänger ner. Har 2st noctua 140mm i fronten och en 140 utblås i ett Define 7.

Testa att rycka dina fläktar i toppen, finns en risk att en stor del av den kalla luften sugs rätt ut där istället för att komma till nytta inuti chassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

60 grader idle låter ju väldigt högt =/

Provade att dra ner allt till 400 rpm och hamnar då på idle temp 46 grader avg (CPU Tctl/Tdie i HWinfo) med 22 grader i rummet på en 5900X. Borde inte bli så stor skillnad upp mot en 5950X i idle eftersom kärnorna stänger ner. Har 2st noctua 140mm i fronten och en 140 utblås i ett Define 7.

Testa att rycka dina fläktar i toppen, finns en risk att en stor del av den kalla luften sugs rätt ut där istället för att komma till nytta inuti chassiet.

Bra tips, det ska jag prova!

Funderade på att byta till ett Define 7 chassi istället, trevligt med ljuddämpningen, och verkar som fronten på den är mycket bättre (luftflödesmässigt) än Obsidian 500D.

Permalänk
Medlem

Jag har en H150i och hör inget pumpljud utanför datorn. Fläktarna hörs när processorn är belastad, och det låter mer än en DRP4, men kyler också ungefär 5 grader bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har en H150i och hör inget pumpljud utanför datorn. Fläktarna hörs när processorn är belastad, och det låter mer än en DRP4, men kyler också ungefär 5 grader bättre.

Har du din monterade på samma sätt som jag hade?

Jag tycker också H150i var tyst, men den var 5-10 grader varmare än luftkylaren jag bytte till.

Edit: Alltså, den var tyst med min i7 8700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3kberg:

Har du din monterade på samma sätt som jag hade?

Jag tycker också H150i var tyst, men den var 5-10 grader varmare än luftkylaren jag bytte till.

Edit: Alltså, den var tyst med min i7 8700K

Min sitter i toppen och suger från lådan och blåser ut. Dock genom ett ganska stängt "tak" (överväger att modda så jag får ett nät/galler där i stället för ett fåtal pyttesmå hål).

Sen låter den ju som ett mindre flygplan på max, men kallare blir det än marknadens kanske bästa luftkylare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte ens med de värsta kylarna ska temperaturerna gå över 50 grader i idle. Det låter som den är antingen felmonterad eller trasig. Jag fick liknande värden häromdagen, hade applicerat pastan dåligt.

Permalänk

Som någon sa gällande fläktarna till radiatorn så suger dom in luft genom radiatorn istället för att blåsa ut igenom den.
Som du har det nu drar du in varmluft i systemet, ingen kalluft in och inget tryck för att kyla radiatorn.

Hade jag varit du hade jag ändrat luftflödet i chassit genom att:
1, vända på den bakre fläkten
2, vända på fläktarna i radiatorn

Detta borde resultera i lägre temperaturer då du får in kalluft i systemet och du får ordentligt blås genom radiatorn så värmen försvinner från chassit. Dessutom slipper grafikkortet få varmluften på sig från radiatorn, så du kommer säkert gå ner lite i temp där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Inte ens med de värsta kylarna ska temperaturerna gå över 50 grader i idle. Det låter som den är antingen felmonterad eller trasig. Jag fick liknande värden häromdagen, hade applicerat pastan dåligt.

Du menar att CPUn skulle vara trasig? Ja, kanske..

Såhär har jag applicerat kylpastan, enligt Noctuas rekommendationer, jag använder Noctua NT-H2 3.5g kylpasta.

Skrivet av svan_lind89:

Som någon sa gällande fläktarna till radiatorn så suger dom in luft genom radiatorn istället för att blåsa ut igenom den.
Som du har det nu drar du in varmluft i systemet, ingen kalluft in och inget tryck för att kyla radiatorn.

Hade jag varit du hade jag ändrat luftflödet i chassit genom att:
1, vända på den bakre fläkten
2, vända på fläktarna i radiatorn

Detta borde resultera i lägre temperaturer då du får in kalluft i systemet och du får ordentligt blås genom radiatorn så värmen försvinner från chassit. Dessutom slipper grafikkortet få varmluften på sig från radiatorn, så du kommer säkert gå ner lite i temp där med.

Såhär har jag det monterat nu, som sagt bytt till en lyftkylare istället. Men upplever inte att det blev avsevärt mycket bättre. Lite tystare generellt och stabilare temperaturer. Ligger runt 56c i idle nu.

Tycker du att fläktarna i fronten ska vara utblås istället?

Permalänk
Skrivet av f3kberg:

Tycker du att fläktarna i fronten ska vara utblås istället?

https://i.imgur.com/fF2DqoM.jpg

Ah så du har bytt till luft istället. Nej då spelar det ingen större roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Ah så du har bytt till luft istället. Nej då spelar det ingen större roll

Hehe, ja precis. Fick många tips på andra håll att denna kylaren skulle vara bättre och även tystare än H150i.

Men jag tycker inte det blev någon avsevärd förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3kberg:

Du menar att CPUn skulle vara trasig? Ja, kanske..

Såhär har jag applicerat kylpastan, enligt Noctuas rekommendationer, jag använder Noctua NT-H2 3.5g kylpasta.

https://i.imgur.com/FG6lqWm.png

Såhär har jag det monterat nu, som sagt bytt till en lyftkylare istället. Men upplever inte att det blev avsevärt mycket bättre. Lite tystare generellt och stabilare temperaturer. Ligger runt 56c i idle nu.

Tycker du att fläktarna i fronten ska vara utblås istället?

https://i.imgur.com/fF2DqoM.jpg

Syftade snarare på kylaren haha

Permalänk

Jag kör med ett lian li 150 case, arctic liquid freezer ii 120, asus tuf rtx3090 och 5950x, portabelt litet system som man lätt tar med sig ut på jobb.
Temp på gpu ligger på idle 37° och max 65° och cpu är idle 47° och under max belastning 88°(i blender)cinebench R20 så ligger den rund 80° som max.
Kör du cpu stock ?

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcewen123:

Jag kör med ett lian li 150 case, arctic liquid freezer ii 120, asus tuf rtx3090 och 5950x, portabelt litet system som man lätt tar med sig ut på jobb.
Temp på gpu ligger på idle 37° och max 65° och cpu är idle 47° och under max belastning 88°(i blender)cinebench R20 så ligger den rund 80° som max.
Kör du cpu stock ?

Inte gjort någon överklockning alls.

Låter din kylning mycket under vanlig arbetsbelastning? Riktigt bra temp har du ju i alla fall.

Permalänk

Jag har sett andra som har problem med temp på nya ryzen, att den är överallt.
Rekommenderar att du laddar ner ryzen master och kör en manual överklockning och se vad som händer med tempen.
Med den där kylaren så bör dom komma upp till 4500 mhz, men börja lägre och jobba dig upp.

Kylaren låter inte mycket under normal arbetsbelastning men kör jag blender benchmark så då jobbar den på max.
I mitt dagliga jobb så kommer cpu aldrig över 65 grader
Mina värden som jag angivit på cpu är från HWMonitor som visar 3-4 grader högre än ryzen master.

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk

jag sitter på H150 med samma noctuafläktar som ts.. fast monterad i toppen av define 7.. i quiet mode 32 grader idle o balanced ca 28, tyst som fan med de fläktarna, får anstränga mig att höra dem... dock har jag 3900x som kanske går lite svalare men sån skillnad borde de ej va

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jag sitter på H150 med samma noctuafläktar som ts.. fast monterad i toppen av define 7.. i quiet mode 32 grader idle o balanced ca 28, tyst som fan med de fläktarna, får anstränga mig att höra dem... dock har jag 3900x som kanske går lite svalare men sån skillnad borde de ej va

Det där låter ju helt galet bra!

Har du fläktarna som följde med Define 7 i fronten?

Radiatorn I toppen och sen fläktarna monterade så de blåser ut?

Permalänk
Skrivet av f3kberg:

Det där låter ju helt galet bra!

Har du fläktarna som följde med Define 7 i fronten?

Radiatorn I toppen och sen fläktarna monterade så de blåser ut?

ja .. har dock en extra fram

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ja .. har dock en extra fram

3 x 140mm?

Permalänk
Medlem

Provat applicera om kylpastan igen. Provade montera i ett Define 7 chassi med fläktarna som följde med, men temperaturerna sticker ändå iväg upp mot 80c.

Något som inte riktigt stämmer. Men kan inte direkt klura ut vad