Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Ahh! Strålande!
Tack så mycket 👍

Också - tack @Olle P för att du lyfte ämnet.

Skrivet av UndaC:

Nvidias kvartalsrepport nämner det. ~7,5% av deras grafikkretsomsättning i kvartalet utgjordes av försäljning direkt till kryptominers. Vilket kan betyda att det är en betydande mängd Ampere (till och med mer än vad som sålts till vanliga kunder eller systemintegratörer), men vi vet inte det helt säkert. 175 miljoner dollar skulle tex kunna innebära cirka 350 000 RTX 3080-kretsar.

Om alla 175 miljoner dollar var ampere-kretsar så har Nvidia utan tvekan sålt fler kort till miners än vanliga konsumenter.

Jag snappade helt ärligt inte upp detta när jag läste deras rapport första gången. Tar och mailar dem direkt och ber dem komma med ett uttalande i frågan.

Aha. I see!
Tack tack

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Ahh! Strålande!
Tack så mycket 👍

Också - tack @Olle P för att du lyfte ämnet.

Aha. I see!
Tack tack

Notera att du citerade mig innan jag hann justera min text Det står inte i klarspråk i rapporten vad jag kan se utan snarare verkar uppgiften komma från något finansiellt analysföretag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Som @Rico01 skriver är det väl inte så meningsfullt att hålla på med hårklyverier. Situationen är skit, lanseringarna helt kapsejsade, i princip inga produkter finns att tillgå och priserna har varit all over the place.
Skräp helt enkelt.

I någons värld är en papperslansering att det finns 0 kort en hel månad efter lansering i andras att det bara finns 100 kort dag 1.

Kan bara säga från eget perspektiv att när jag jobbade som redaktör tidigt 2000-tal så betydde papperslansering i regel att tillverkaren "lanserade" en produkt: berättade pris, specar o allt annat och skickade ut recensionsexemplar men säljstarten kanske skedde en månad eller tre efter det. Då kallade man det papperslansering och det var inte så stor negativ laddning i uttrycket.

Nuförtiden senaste tio+ åren så har ju lansering/recensionsembargo/säljstart etc blivit ett och samma datum och en "papperslansering" då är något betydligt mer negativt. Exakt hur många exemplar av produkten som ska finnas tillgängliga inom exakt hur många dagar känns ganska ointressant.

Debatten blir då istället en om språket snarare än det oönskade beteendet, och det flyttar ju bara fokus till "fel" sak enligt mig, där "rätt" sak istället är att fokusera på att rikta kritik mot de parter som är ansvariga för att inte se till att det blir såhär.

Eller om inte språket så blir det hårklyvierier om den ena tillverkaren hade 12 kort och den andra 34 eller den ena fick in lite fler kort efter en vecka men det kommer dröja två för den andra - det blir så sjukt menlösa distinktioner i ett större sammanhang och någon slags tribalism bara och i slutändan är det ju de i praktiken precis lika djäkla dåligt i båda läger, om den ena är 0,1% sämre än den andra spelar ju ingen roll.

Vi borde istället samlas kring att båda leverantörer bör ta sig i kragen och fixa sin skit.

För att täcka det initiala behovet, hur många kort pratar vi då om ww? 500k kort? *500$, 250 000 000$ bundet kapital, vem skall ligga ute med det? nVidia & AMD? Partnertillverkarna? Åf? Är vi kunder beredda att betala ett ännu högre pris för att det skall bli verklighet? Visst, det funkar ju om du heter Apple för deras kunder verkar ju inte ha något problem med ännu högre priser.

Sen kommer vi till problemet med att ena tillverkaren får ut sitt kort, inte många ex men det finns där ute, skall då den andra vänta på att lansera sitt kort för att bygga upp ett lager? Hur kommer det låta då bland fanboisen, jo de ligger en generation efter... så det kommer inte hända.

Sen med alla läckor av vad som finns men inte är släppt, hur mycket kommer kunderna gnälla, ge oss det nu.... Vilket då ger nästa problem, 500k kort tar plats. Det kommer vara flera aktörer inblandade. Att kort kommer sippra ut på marknaden är garanterat, bara där du har en aktör som Apple som kontrollerar hela ledet kommer det fungera. Samtidigt är ett stort lager av dyra produkter nått som kommer dra intresse till sig från ljusskygga individer.

I slutändan handlar det om det idag finns en tillverkare av kretsar på den högsta nivån, hur mycket nVidia och AMD än gör så kvarstår det faktumet och att det inte finns ekonomi för dom att bygga lager ala Apple. Vi får väl hoppas att Samsungs investering på 116 miljarder US$ bär frukt så det bli lite konkurrens på kretstillverkningen men det lär knappast bli billigare kretsar trots det och först 2022 som det eventuellt bär frukt.

Samsung investerar

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

För att täcka det initiala behovet, hur många kort pratar vi då om ww? 500k kort? *500$, 250 000 000$ bundet kapital, vem skall ligga ute med det? nVidia & AMD? Partnertillverkarna? Åf? Är vi kunder beredda att betala ett ännu högre pris för att det skall bli verklighet? Visst, det funkar ju om du heter Apple för deras kunder verkar ju inte ha något problem med ännu högre priser.

Sen kommer vi till problemet med att ena tillverkaren får ut sitt kort, inte många ex men det finns där ute, skall då den andra vänta på att lansera sitt kort för att bygga upp ett lager? Hur kommer det låta då bland fanboisen, jo de ligger en generation efter... så det kommer inte hända.

Sen med alla läckor av vad som finns men inte är släppt, hur mycket kommer kunderna gnälla, ge oss det nu.... Vilket då ger nästa problem, 500k kort tar plats. Det kommer vara flera aktörer inblandade. Att kort kommer sippra ut på marknaden är garanterat, bara där du har en aktör som Apple som kontrollerar hela ledet kommer det fungera. Samtidigt är ett stort lager av dyra produkter nått som kommer dra intresse till sig från ljusskygga individer.

I slutändan handlar det om det idag finns en tillverkare av kretsar på den högsta nivån, hur mycket nVidia och AMD än gör så kvarstår det faktumet och att det inte finns ekonomi för dom att bygga lager ala Apple. Vi får väl hoppas att Samsungs investering på 116 miljarder US$ bär frukt så det bli lite konkurrens på kretstillverkningen men det lär knappast bli billigare kretsar trots det och först 2022 som det eventuellt bär frukt.

Samsung investerar

Alla faktorer du nämner spelar in, men de har de gjort tidigare också i olika mån.

Att binda kapital vid lansering är ju inget nytt, varför skulle Nvidia och AMD som haft rekordkvartal efter rekordkvartal plötsligt bara ha en bråkdel av tidigare kapital?

Att man inte lanserar kort samtidigt är inget ovanligt. Det är ganska sällan historiskt sett som det är så synkat som det varit i år, så egentligen samma fråga där: varför skulle det vara ett issue just nu när det inte varit det tidigare.

Att logistiken skulle innebära ett problem: inte ett större problem än tidigare? Eller, vad är belägget för det?

Att halvledarproduktionen är osedvanligt pressad håller jag dock med om, så är det ju helt otvetydigt.

Ingen anledning ovan gör ju heller att man bör ursäkta fulspel kring priser eller lögner om tillgänglighet, hets att lansera saker som man inte har kapacitet att producera etc etc dock. Det gör inte heller att det är återförsäljare, distributörer eller kortpartners fel vilket många vill få det till. Vilket ju var kontexten som mitt inlägg som du citerar handlar om.
(När jag säger "fixa" i slutet där så menar jag inte "få magiskt att grafikkorten att existera" jag menar "fixa" som i: agera på ett sätt som inte förvärrar situationen, var ärlig och tydlig osv. osv.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Alla faktorer du nämner spelar in, men de har de gjort tidigare också i olika mån.

Att binda kapital vid lansering är ju inget nytt, varför skulle Nvidia och AMD som haft rekordkvartal efter rekordkvartal plötsligt bara ha en bråkdel av tidigare kapital?

Att man inte lanserar kort samtidigt är inget ovanligt. Det är ganska sällan historiskt sett som det är så synkat som det varit i år, så egentligen samma fråga där: varför skulle det vara ett issue just nu när det inte varit det tidigare.

Att logistiken skulle innebära ett problem: inte ett större problem än tidigare? Eller, vad är belägget för det?

Att halvledarproduktionen är osedvanligt pressad håller jag dock med om, så är det ju helt otvetydigt.

Ingen anledning ovan gör ju heller att man bör ursäkta fulspel kring priser eller lögner om tillgänglighet, hets att lansera saker som man inte har kapacitet att producera etc etc dock. Det gör inte heller att det är återförsäljare, distributörer eller kortpartners fel vilket många vill få det till. Vilket ju var kontexten som mitt inlägg som du citerar handlar om.
(När jag säger "fixa" i slutet där så menar jag inte "få magiskt att grafikkorten att existera" jag menar "fixa" som i: agera på ett sätt som inte förvärrar situationen, var ärlig och tydlig osv. osv.)

De kanske har bättre användning av sitt kapital än att binda det i kort för att göra bortskämda gnälliga konsumenter glada?

Har de nånsin byggt upp ett lager på säg 500k kort inför lansering?

När det var papperslanseringar på riktigt kom det ändå inte ut kort som visades upp youtube och sajter? Det är ju ett reellt problem att media vill vara först med nyheter och kan de visa upp saker som ingen annan kan så är det positivt för trafiken till den egna sidan.

Så är det verkligen AMD och nVidia som dragit igång hetsen eller är det ett resultat av techmedias ryktesspridning och jagande av läckor för förbättra sin egen position på mediahimlen och tiden för eftertanke om det är en bra nyhet eller ens sann inte hinns med.

Sen problemet med alla fanbois som spär på rykten som sen blir till sanningar, det har vi sett en hel del av i den här tråden och där är SweC en bidragande del som publicerar nyheter som är ren spekulation och förhoppningar som tex den här som bara spär på det hela och dessutom polariserar fanbois än mer: SweC bidrar till hetsen

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

De kanske har bättre användning av sitt kapital än att binda det i kort för att göra bortskämda gnälliga konsumenter glada?

Har de nånsin byggt upp ett lager på säg 500k kort inför lansering?

När det var papperslanseringar på riktigt kom det ändå inte ut kort som visades upp youtube och sajter? Det är ju ett reellt problem att media vill vara först med nyheter och kan de visa upp saker som ingen annan kan så är det positivt för trafiken till den egna sidan.

Så är det verkligen AMD och nVidia som dragit igång hetsen eller är det ett resultat av techmedias ryktesspridning och jagande av läckor för förbättra sin egen position på mediahimlen och tiden för eftertanke om det är en bra nyhet eller ens sann inte hinns med.

Sen problemet med alla fanbois som spär på rykten som sen blir till sanningar, det har vi sett en hel del av i den här tråden och där är SweC en bidragande del som publicerar nyheter som är ren spekulation och förhoppningar som tex den här som bara spär på det hela och dessutom polariserar fanbois än mer: SweC bidrar till hetsen

Att konsumenter förväntar sig att en produkt finns tillgänglig i en rimlig mängd till det pris som utlovats vid det datum som kommunicerats tycker jag inte kan summeras som att konsumenter är "gnälliga". Troligen finns det ju goda anledningar gentemot den egna ekonomin eller ens aktieägare att bete sig som de gör, SweClockers roll är ju att bevaka (inte bejaka) detta och stå på konsumentens sida. Vi är ju en plattform som är till för datorentusiaster, inte för att bejaka företagsintressen.

Att techmedia är hetsiga är påverkar ju inte TSMCs förmåga att producera kretsar så jag förstår inte ens hur det hör hemma i diskussionen?

AMD sade att deras kort inte ska bli en papperslansering, det är varken spekulation eller ett rykte. Det är ju bokstavligt talat exakt vad som hände: AMD:s Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing säger att han är beredd att satsa pengar på att deras lansering inte blir en papperslansering. Det är väl en högst relevant nyhet på en sida som SweClockers?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Unda, jag ser att du undvek att svara på när de nånsin byggt upp ett lager på 500k kort innan lansering och du undvek oxå det i inlägget innan om hur många kort det krävdes och nånstans där så faller ditt argument om att de skall göra det nu och att det skall finnas tillräckligt med kort för att täcka behovet. För nånstans måste man komma till en punkt där man kan säga hur mycket kort det skall finnas och sen fundera på hur mycket pengar det kommer innebära att det skall bindas upp och slutligen hur lång tid det tar för TSMC resp Samsung att producera den mängden fungerande kretsar.

Apple är de som klarar av det med då är det chipet de använder väsentligt mindre än de som sitter på dagens grafikkort. A14 är 88mm2, Navi 21 är 520mm2 och nVidias Ampere 826mm2.

Azor skrev ju senare en förklaring pga alla sajter som tolkade det där väldigt fritt men då var skadan redan skedd och med minsta mängden sunt förnuft så hade man insett det orimliga att det skulle vara som den tolkningen och om det är att stå på konsumenternas sida att ge dom orimliga förhoppningar så är det inget jag som konsument är intresserad av.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Det var kanske så det var tänkt.
Det är nog inte riktigt silikon nvidia säljer utan det är väl snarare chip gjorda av kisel (silicon).

Länk till underlaget är högst efterfrågat ;).

De stora mining företagen har tom. folk som skapar PCB:n till dem har jag läst rykten om.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

Unda, jag ser att du undvek att svara på när de nånsin byggt upp ett lager på 500k kort innan lansering och du undvek oxå det i inlägget innan om hur många kort det krävdes och nånstans där så faller ditt argument om att de skall göra det nu och att det skall finnas tillräckligt med kort för att täcka behovet. För nånstans måste man komma till en punkt där man kan säga hur mycket kort det skall finnas och sen fundera på hur mycket pengar det kommer innebära att det skall bindas upp och slutligen hur lång tid det tar för TSMC resp Samsung att producera den mängden fungerande kretsar.

Apple är de som klarar av det med då är det chipet de använder väsentligt mindre än de som sitter på dagens grafikkort. A14 är 88mm2, Navi 21 är 520mm2 och nVidias Ampere 826mm2.

Azor skrev ju senare en förklaring pga alla sajter som tolkade det där väldigt fritt men då var skadan redan skedd och med minsta mängden sunt förnuft så hade man insett det orimliga att det skulle vara som den tolkningen och om det är att stå på konsumenternas sida att ge dom orimliga förhoppningar så är det inget jag som konsument är intresserad av.

Jag undvek inte din fråga medvetet.
Jag vet inte var du får siffran 500k från specifikt. Det jag vet är att de levererar en bråkdel av vad de brukar göra, det räcker för mig. I fallet med AMDs tredjepartskort levererar de snarare någon promille av vad de brukar göra.

Självklart finns det massor av orsakar varför de gjort som de gör. Orsak är dock inte samma sak som rättfärdigande.

Angående Azor så håller vi nog bara inte med varandra där.

"AndreElijah - $10 says AMD will be a paper launch too.
Frank Azor - I look forward to taking your $10 :)"

Förstår inte hur man inte kan tolka det som något annat än att han säger att det inte ska bli en papperslansering.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag undvek inte din fråga medvetet.
Jag vet inte var du får siffran 500k från specifikt. Det jag vet är att de levererar en bråkdel av vad de brukar göra, det räcker för mig. I fallet med AMDs tredjepartskort levererar de snarare någon promille av vad de brukar göra.

Självklart finns det massor av orsakar varför de gjort som de gör. Orsak är dock inte samma sak som rättfärdigande.

Angående Azor så håller vi nog bara inte med varandra där.

"AndreElijah - $10 says AMD will be a paper launch too.
Frank Azor - I look forward to taking your $10 :)"

Förstår inte hur man inte kan tolka det som något annat än att han säger att det inte ska bli en papperslansering.

Ja det är konstigt för han borde ju redan veta läget bär det skrevs och det kan ju inte leda till något bra om man inte kan leverera markant högre volymer garanterat...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag undvek inte din fråga medvetet.
Jag vet inte var du får siffran 500k från specifikt. Det jag vet är att de levererar en bråkdel av vad de brukar göra, det räcker för mig. I fallet med AMDs tredjepartskort levererar de snarare någon promille av vad de brukar göra.

Självklart finns det massor av orsakar varför de gjort som de gör. Orsak är dock inte samma sak som rättfärdigande.

Angående Azor så håller vi nog bara inte med varandra där.

"AndreElijah - $10 says AMD will be a paper launch too.
Frank Azor - I look forward to taking your $10 :)"

Förstår inte hur man inte kan tolka det som något annat än att han säger att det inte ska bli en papperslansering.

Jag höftade fram siffran 500k för ww. Den kanske är för låg eller för hög, men mest för att få en siffra att bolla med och med tanke på att nVidia sålt kretsar för 175MUS$ bara till miners så är det väl inte en orimlig siffra. Med tanke på att du säkert kan få fram bättre siffror så får du gärna rätt mig på den fronten, för då ser vi ju om det är rimligt öht att de skall bygga upp ett lager av kort. Fram till dess så är ju egentligen kravet på att de skall bygga upp ett lagom lager irrellevant. Är det helt enkelt rimligt att de skall göra det eller inte.

Med tanke på att han sen skrev att han inte såg nVidias som en papperslansering och han jobbar i den branschen så har väl hans ord på vad som är en paper launch större tyngd. Han lär ju iaf ha koll på vad dom skeppat och vi är ju uppenbarligen av olika åsikt där och jag kan säga att det är mycket enkelt att tolka det så att han inte ser det som en papperslansering och inte hoppa till en tolkning att det skall finnas obegränsat med kort. Men vi skiljer väl oss åt vad vi anser vara rimligt helt enkelt.

Dålig svenska
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag höftade fram siffran 500k för ww. Den kanske är för låg eller för hög, men mest för att få en siffra att bolla med och med tanke på att nVidia sålt kretsar för 175MUS$ bara till miners så är det väl inte en orimlig siffra. Med tanke på att du säkert kan få fram bättre siffror så får du gärna rätt mig på den fronten, för då ser vi ju om det är rimligt öht att de skall bygga upp ett lager av kort. Fram till dess så är ju egentligen kravet på att de skall bygga upp ett lagom lager irrellevant. Är det helt enkelt rimligt att de skall göra det eller inte.

Med tanke på att han sen skrev att han inte såg nVidias som en papperslansering och han jobbar i den branschen så har väl hans ord på vad som är en paper launch större tyngd. Han lär ju iaf ha koll på vad dom skeppat och vi är ju uppenbarligen av olika åsikt där och jag kan säga att det är mycket enkelt att tolka det så att han inte ser det som en papperslansering och inte hoppa till en tolkning att det skall finnas obegränsat med kort. Men vi skiljer väl oss åt vad vi anser vara rimligt helt enkelt.

Har jag förstått dig rätt att då AMDs partnertillverkare har 5 kort i Sverige till försäljning så är det inte en papperslansering och då är AMD ursäktad därför att det är orimligt att begära att de ska ha 500K i lager (när vi har 10 miljoner personer i Sverige...)? En siffra som du enligt eget erkännande var en summa du själv snöt ur dig?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Har jag förstått dig rätt att då AMDs partnertillverkare har 5 kort i Sverige till försäljning så är det inte en papperslansering och då är AMD ursäktad därför att det är orimligt att begära att de ska ha 500K i lager (när vi har 10 miljoner personer i Sverige...)? En siffra som du enligt eget erkännande var en summa du själv snöt ur dig?

Hade du läst tråden så hade du sett att det var en siffra för ww. Det var det där med rimligt.....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hade du läst tråden så hade du sett att det var en siffra för ww. Det var det där med rimligt.....

Så du klagar över att någon annan inte svarar på din fråga men väljer själv att inte svara på en fråga som riktas mot dig utan kommer med undanflykter. Tack, då vet jag vem jag inte ska ha en diskussion med framöver.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Fruktansvärt skickligt sätt att fullständigt döda hajptåget.

De hade kunnat sopa mattan med nVidia, som har haft mycket längre tid på sig och gjorde detsamma. Och fått ta över mid/hi end marknaden.

Ansiktshandflata.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Säger bara fyfan.
Här ser vi folk fria kapitalismens ansikte.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Calisthenics:

Helt rätt av återförsäljarna att scalpa. Det är i sådana här situationer man ska utnyttja sin ställning. Är man dum och säljer till under marknadspris så kommer privatpersoner köpa upp och återförsälja till marknadspris.

Håller med.
Ännu bättre vore om även AMD o Nvidia gjorde det.

....Snacka om att VARENDA jävel på samtliga hårdvaruforum (med väldigt få undantag) inklusive youtubers hade gått fullständigt bananas 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att konsumenter förväntar sig att en produkt finns tillgänglig i en rimlig mängd till det pris som utlovats vid det datum som kommunicerats tycker jag inte kan summeras som att konsumenter är "gnälliga". Troligen finns det ju goda anledningar gentemot den egna ekonomin eller ens aktieägare att bete sig som de gör, SweClockers roll är ju att bevaka (inte bejaka) detta och stå på konsumentens sida. Vi är ju en plattform som är till för datorentusiaster, inte för att bejaka företagsintressen.

Det här är en mycket viktig poäng. Inte nog med att det finns aktieägare i de här forumen som försvarar allt som ökar AMDs och Nvidias vinster och börsvärde, det finns ju också människor här som är direkt anställda av/är delägare i företag som säljer till kund och vill göra största möjliga vinst.

Dessutom är Sweclockers direkt beroende av intäkter från annonsörer.

Det är oerhört lätt för tekniksajter som SweClockers att betrakta sig som en del av industrin, och i realiteten bara företräda de kommersiella intressena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här är en mycket viktig poäng. Inte nog med att det finns aktieägare i de här forumen som försvarar allt som ökar AMDs och Nvidias vinster och börsvärde, det finns ju också människor här som är direkt anställda av/är delägare i företag som säljer till kund och vill göra största möjliga vinst.

Dessutom är Sweclockers direkt beroende av intäkter från annonsörer.

Det är oerhört lätt för tekniksajter som SweClockers att betrakta sig som en del av industrin, och i realiteten bara företräda de kommersiella intressena.

Om vi ska bli filosofiska är det väl rätt svårt att vara totalt objektiv? Alla har väl egna intressen i någon form, och i det mest grundläggande blir det väl nästan någon självbevarelsedrift att försvara det man bygger sitt liv kring, rent psykologiskt? Exakt hur det ter sig kan väl vara individuellt, men det här med att inte bita handen som föder en är väl rätt djupt rotat i oss.

Förstår att siter som SweC strävar efter att vara objektiva i den mån möjligt, då det är en del av affärsidén med den typen av företag - samtidigt är det människor som arbetar med, och utvecklar, siten, och det kommer givetvis i någon mån märkas.

Fascinerande, men offtopic - ber om ursäkt att jag spånade vidare på det spåret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag undvek inte din fråga medvetet.
Jag vet inte var du får siffran 500k från specifikt. Det jag vet är att de levererar en bråkdel av vad de brukar göra, det räcker för mig. I fallet med AMDs tredjepartskort levererar de snarare någon promille av vad de brukar göra.

Jag blir lite förvirrad i hur det verkligen ligger till, iaf med nvidia. Ni har skrivit att ÅF fick in liknande volymer som vi sett dom senaste släppen, Nvidia säger rakt ut att det är full produktion och bristen beror på efterfrågan, nu senast när jag såg denna GN video (https://youtu.be/OiZHYCN-vw4?t=743) så säger även partners att det är "standard" när det kommer till volymen kretsar.

Jag tycker även att ÅF ser ut att få in en hel del kort, så vart ligger sanningen? Har dom verkligen bara skeppat en bråkdel av så många kretsar dom brukar göra eller är det hyfsat normalt (som dock även i vanliga fall är för lågt)?

Permalänk
Medlem

Om det sitter massor med folk med köpscript och bevakar alla ÅF är det i princip stört omöjligt för en vanlig kund att hinna se korten när dom ibland dyker upp. Det ser ut som att dom aldrig dyker upp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Jag blir lite förvirrad i hur det verkligen ligger till, iaf med nvidia. Ni har skrivit att ÅF fick in liknande volymer som vi sett dom senaste släppen, Nvidia säger rakt ut att det är full produktion och bristen beror på efterfrågan, nu senast när jag såg denna GN video (https://youtu.be/OiZHYCN-vw4?t=743) så säger även partners att det är "standard" när det kommer till volymen kretsar.

Jag tycker även att ÅF ser ut att få in en hel del kort, så vart ligger sanningen? Har dom verkligen bara skeppat en bråkdel av så många kretsar dom brukar göra eller är det hyfsat normalt (som dock även i vanliga fall är för lågt)?

Har vi skrivit så någonstans? Försöker inte spela dum här men hittar inte det själv vilken formulering du syftar på just nu.
Volymerna vi såg initialt var lägre än vad de brukar vara. I vissa fall betydligt lägre. Och sedan har det har gått långsammare än normalt att skala upp leveranserna på det. Det stora undantaget verkar vara 3070 som tuffar på lite bättre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av the squonk:

Om det sitter massor med folk med köpscript och bevakar alla ÅF är det i princip stört omöjligt för en vanlig kund att hinna se korten när dom ibland dyker upp. Det ser ut som att dom aldrig dyker upp.

Vad vi hört oss för med ÅF i Sverige så verkar inte köpscript vara ett jättestort problem här. I alla fall inte i form av bulkköp etc.
ÅF fäktas fortfarande med att leverera volymer som beställdes de första timmarna efter lansering på många modeller, där har de inte i någon nämnvärd utsträckning misstankar om bottar eller köpscript utan det verkar vara helt vanliga kunder som hängde på låset.

Vi har dock hört om märkliga ordrar på andra produkter, som dock identifierats (nya konton, många ordrar från samma IP etc etc).

Sen om folk har script som notifierar dem så fort det blinkar till grönt i lager och då manuellt kastar sig över att beställa är förstås svårare att avgöra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har vi skrivit så någonstans? Försöker inte spela dum här men hittar inte det själv vilken formulering du syftar på just nu.
Volymerna vi såg initialt var lägre än vad de brukar vara. I vissa fall betydligt lägre. Och sedan har det har gått långsammare än normalt att skala upp leveranserna på det. Det stora undantaget verkar vara 3070 som tuffar på lite bättre.

” Återförsäljarna menar på att det i stort sett var en vanlig lansering sett till antal produkter, vilket innebär "alldeles för få kort i vanlig ordning såklart" enligt en återförsäljare vi pratat med.”

https://www.sweclockers.com/nyhet/30456-nvidia-forsoker-forkl...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

” Återförsäljarna menar på att det i stort sett var en vanlig lansering sett till antal produkter, vilket innebär "alldeles för få kort i vanlig ordning såklart" enligt en återförsäljare vi pratat med.”

https://www.sweclockers.com/nyhet/30456-nvidia-forsoker-forkl...

Ahh. Japp skulle nog säga att vår bild klarnat sedan dess med fler källor och en bättre överblick på leveranser som kom veckorna efter launch.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ahh. Japp skulle nog säga att vår bild klarnat sedan dess med fler källor och en bättre överblick på leveranser som kom veckorna efter launch.

Skulle vara trevligt att få lite konkreta siffror om ni kan gå ut med dem. Alltså en uppskattning lver totala leveranser av 3000/6000 serien första månaden pch/eller hittils. Skulle nog stilla många diskussioner.

Många hakar nog upp sig på de som väntar på TUF nonOC sedan launch (vilket är förståeligt) men om det lades 50% av alla ordrar på just det kortet är det kanske inte sååå konstigt till exempel?

Det behöver inte vara specifikt för varje återförsäljare, snarare intressant med totalen eller till och med Norden. Men gärna nedbrutet per GPU (3080/3070 etc). Kan ju vara känslig info för vissa återförsäljare annars förstår jag

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken butik som kommer att ta in XFX MERC319 Speedster?
Har varit sugen på det kortet sen det visades på Tech of Tomorrow. Att Jay sen hårdkörde det och fick grymma resultat gör ju inte att jag vill ha det mindre...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Någon som vet vilken butik som kommer att ta in XFX MERC319 Speedster?
Har varit sugen på det kortet sen det visades på Tech of Tomorrow. Att Jay sen hårdkörde det och fick grymma resultat gör ju inte att jag vill ha det mindre...

Komplett har alltid tagit in XFX, men eftersom XFX inte ens kan ge ett pris i dagsläget (av vad Jay sa) så får du nog vänta tills nästa år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|