Swish-liknande tjänst för Norden på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Well, du kommer betala en liten slant på valutakonverteringen i vilket fall, så där är din avgift.

Det gör man alltid, men jag kan inte se att det tillkommer någon administrativ avgift för att skicka iväg en överföring.

Permalänk
Medlem

Men, var det inte på gång under förra året att just Swish, Vipps, med flera andra aktörer runt om i Europa skulle börja bli kompatibla med varandra inom en inte allt för avlägsen framtid?

Skrivet av SLINKY95:

PayPal finns och fungerar fint.

Och är riktigt risigt med ett fruktansvärt dåligt hanterare mot individen. Usch.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför sikta så lågt? Hela norden kanske låter mycket för som bor i Norge med 5miljoner användare. Men för oss så blir det bara 3 gånger så mycket och beroende på var man bor kanske man inte gör så mycket affärer med vissa.
Jag tror på internationella lösningar. Typ bättre funktionalitet i Google, Apple och Samsung Pay. Där man enkelt kan skicka pengar mellan de olika systemen.

Har funnits i ca 20 år redan, PayPal... Ett system för allt och alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FubbHead:

De försökte väl lägga på nån avgift i början när Swish kom, men de insåg misstaget när folk blev för riktigt sura? ''

Faktum är att tjänsten gör att de behöver färre kontor mm, så ja, det bör vara gratis. Även internetbank borde ju egentligen vara helt gratis av samma anledning...

Inget är gratis, avgiften tas ut genom priset hos handlaren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Avgiften ska förstås tas ut på handlare, inte på privatpersoner. De sparar pengar på att slippa kontanthantering på flera sätt, så de ska förstås stå för notan.

Det är ingen som betalar avgifter för att ta emot betalningar med kontanter. Kassaapparater och dylikt kostar, men det är för hanteringen av pengar av tredje part och inte för själva kontantbetalningen. Moms och andra avgifter tas ut på alla betalningar, oavsett penningtyp.

Med samma tänk bör också överföringar av digitala pengar vara kostnadsfritt.

Permalänk

Penningtvätt och Danske Bank

Danske Bank står bag et betalningsløsning, der skal gøre det lettere at stoppe penningtvätt
Det vil være som at lade ulven vogte får. (Jag känner tvär inte den svenska version).
/Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Det gör man alltid, men jag kan inte se att det tillkommer någon administrativ avgift för att skicka iväg en överföring.

Jo... men vad är det som säger att den "administrativa avgiften" inte är en del av valutakonverteringen?
Det går att scam:a här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Avgiften ska förstås tas ut på handlare, inte på privatpersoner. De sparar pengar på att slippa kontanthantering på flera sätt, så de ska förstås stå för notan.

Det spelar i princip mindre roll i det stora hela vem som gör själva betalningen, en del eller allt kommer slutkunden att betala. Se tax incidence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Jag kan vara ute och cyklar nu men jag är ganska säker på att en avgift för betalning/överföring inom EU ej får överstiga avgiften för en inhemsk betalning. Är det gratis att göra en betalning till andra banker inom Sverige så ska det även vara gratis att göra europabetalningar till andra länder. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det var detta som gällde när jag jobbade på bank iallafall. Kanske är något annat system dem kör med här.

Det spelar ju ingen roll med avgift på både inhemskt och inom EU. ...

Permalänk
Medlem

Jag är nog lite gammalmodig, men jag gillar mynt som väger lite i handen.
Digitala pengar känns som att man försöker få folk att glömma bort sin ekonomi så mkt som möjligt och generera låneslavar.
Kina försöker ju konvertera till karma som post-digital valuta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur fungerar Swish? Kan ni föra över till kontakter som ni bara har telefonnummer till eller behöver man någon speciell jävla kod?

Edit: Bor ej i Sverige själv, jag är bara nyfiken

Swish är kopplat till ditt bankkonto och överföringar görs via telefonnummer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeronimus:

Danske Bank står bag et betalningsløsning, der skal gøre det lettere at stoppe penningtvätt
Det vil være som at lade ulven vogte får. (Jag känner tvär inte den svenska version).
/Jesper

På svenska är det samma sak. "Som att låta vargen vakta fåren" På svenska så används ulven oxå men vargen är vanligast att använda för gråben.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är ingen som betalar avgifter för att ta emot betalningar med kontanter. Kassaapparater och dylikt kostar, men det är för hanteringen av pengar av tredje part och inte för själva kontantbetalningen. Moms och andra avgifter tas ut på alla betalningar, oavsett penningtyp.

Med samma tänk bör också överföringar av digitala pengar vara kostnadsfritt.

Det är inte gratis med kontanthantering. Värdetransporter kostar och banken tar betalt för att ta emot pengarna.

Skrivet av Aser:

Det spelar i princip mindre roll i det stora hela vem som gör själva betalningen, en del eller allt kommer slutkunden att betala. Se tax incidence.

Du menar att handlarna annars hade sänkt priset för de som handlade med Swish? För varje kortbetalning kostar pengar och kontanter är inte gratis att hantera heller.

Det vore väl ganska rimligt att denna betallösning lägger sig på liknande nivåer som alla andra, kanske aningen lägre om de vill få handlarna mer entusiastiska? Så länge transaktioner mellan privatpersoner är gratis och det funkar på många ställen så kommer folk att använda det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det är inte gratis med kontanthantering. Värdetransporter kostar och banken tar betalt för att ta emot pengarna.
Du menar att handlarna annars hade sänkt priset för de som handlade med Swish? För varje kortbetalning kostar pengar och kontanter är inte gratis att hantera heller.

Det vore väl ganska rimligt att denna betallösning lägger sig på liknande nivåer som alla andra, kanske aningen lägre om de vill få handlarna mer entusiastiska? Så länge transaktioner mellan privatpersoner är gratis och det funkar på många ställen så kommer folk att använda det.

Nej, naturligtvis blir det nog inte så. Eftersom de andra betallösningarna tas ut på priserna och det är svårt att se att säljarna skulle implementera olika pris (i princip samma som att låta kund direkt betala kortavgiften) eller bara erbjuda Swish (nåja bland större handlare i varje fall) och att intresset för Swish nog vore rätt svalt om man fick betala dubbla transaktionskostnader så nej det faller sig rätt naturligt att Swish valde den finansieringsnodell de valde tillslut. Kanske var det det du menade.
Det jag kommenterade på var "De sparar pengar på att slippa kontanthantering på flera sätt, så de ska förstås stå för notan. " som jag tolkade som att den som betalar är den som bär kostnaden (står för notan), men som sagt var det kanske inte så du menade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aser:

Nej, naturligtvis blir det nog inte så. Eftersom de andra betallösningarna tas ut på priserna och det är svårt att se att säljarna skulle implementera olika pris (i princip samma som att låta kund direkt betala kortavgiften) eller bara erbjuda Swish (nåja bland större handlare i varje fall) och att intresset för Swish nog vore rätt svalt om man fick betala dubbla transaktionskostnader så nej det faller sig rätt naturligt att Swish valde den finansieringsnodell de valde tillslut. Kanske var det det du menade.
Det jag kommenterade på var "De sparar pengar på att slippa kontanthantering på flera sätt, så de ska förstås stå för notan. " som jag tolkade som att den som betalar är den som bär kostnaden (står för notan), men som sagt var det kanske inte så du menade.

Nej jag menade bara att alla betalmetoder har en kostnad och det finns ingen anledning att denna skulle vara annorlunda. Rent moraliskt kan man förstås hävda att bankerna borde vara glada att slippa kontanthantering med allt vad det innebär av vakter, värdetransporter, rånrisk och så och därmed inte ta betalt för kortbetalningar eller liknande, men det är ju banker vi talar om och är det något banker är bra på så är det att ta betalt oavsett om de har en kostnad från eller tjänar pengar på funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte gratis med kontanthantering. Värdetransporter kostar och banken tar betalt för att ta emot pengarna.
Du menar att handlarna annars hade sänkt priset för de som handlade med Swish? För varje kortbetalning kostar pengar och kontanter är inte gratis att hantera heller.

Det vore väl ganska rimligt att denna betallösning lägger sig på liknande nivåer som alla andra, kanske aningen lägre om de vill få handlarna mer entusiastiska? Så länge transaktioner mellan privatpersoner är gratis och det funkar på många ställen så kommer folk att använda det.

Värdetransporter eller insättning av pengar är inte en avgift på transaktionen. Visa, MasterCard och Swish tar avgift på transaktionen.

För ett antal år sedan så var det många korvmojjar och små butiker som tog extra betalt för små kortbetalningar, för att de var dyrare än kontanter. Då kom det snabbt lagar som förbjöd olika priser beroende på betalningssätt. Det finns väl fortfarande vissa som nekar kortbetalningar under vissa summor tror jag.

Det verkar för mig som att åtminstone småhandlare tycker att det är mycket dyrare med kortbetalningar än kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

... och det är svårt att se att säljarna skulle implementera olika pris (i princip samma som att låta kund direkt betala kortavgiften)

Det var många småhandlare som gjorde just detta för... Hm... 15 år sedan? Det förbjöds dock. Jag tror anledningen var att man ville uppmuntra kortbetalningar.

Permalänk

Tycker man kan se lite gnäll mellan raderna om det skulle kosta en liten slant att swisha, ingen som klagar på gratis grejjer som vanligt men när det ska på en liten avgift då jeflar blir det gnäll.
Många gnäller också när swish är nere (i 99% av fallen är det din bank som har problem inte swish, så gnäll på banken)

Swish kostar pengar, det är ju inte nån billig liten HP server som står och svettas i en datahall, klart dom vill ha betalt om man ska ha lite extra grädde på moset, företag & organisationer betalar ju en avgift, därför slipper vi vanliga dödliga.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Värdetransporter eller insättning av pengar är inte en avgift på transaktionen. Visa, MasterCard och Swish tar avgift på transaktionen.

För ett antal år sedan så var det många korvmojjar och små butiker som tog extra betalt för små kortbetalningar, för att de var dyrare än kontanter. Då kom det snabbt lagar som förbjöd olika priser beroende på betalningssätt. Det finns väl fortfarande vissa som nekar kortbetalningar under vissa summor tror jag.

Det verkar för mig som att åtminstone småhandlare tycker att det är mycket dyrare med kortbetalningar än kontanter.

Jo men det har ju att göra med att de är just småhandlare. För dem är inte rånrisk något man tar med i beräkningen liksom (dock får de ju fortfarande betala för att kunna sätta in stora mängder kontanter), men för kedjor och liknande är det ju en kostnad som alla andra. Det är samma om man exempelvis köper en bil, då räknar man inte med att den kommer att krockas eller gå sönder ordentligt så det är inget man tar med i kostnadskalkylen, men köper man in tusen bilar till ett företag så får man ta med i beräkningen att en viss procent av dem kommer att råka ut för olyckor. På så sett ser exempelvis Ica en kostnadsbesparing i att ha färre kontanter och således är det värt att exempelvis köpa kassasystem som håller alla pengar inlåsta och liknande.

Men för servicebutiken på hörnet är ju kort en merkostnad förstås. Men om de hade räknat på att de blir rånade på vägen till banken säg en gång vart femte år eller så, så hade kalkylen kanske sett annorlunda ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det var många småhandlare som gjorde just detta för... Hm... 15 år sedan? Det förbjöds dock. Jag tror anledningen var att man ville uppmuntra kortbetalningar.

Just ja! Tack för den synpunkten. Jo, konsumentskyddslagstiftningen gör ju en del självmål ibland (i min mening). Finns ofta goda intentioner men det blir så fel ibland.

Permalänk
Medlem

Kul och bra idé när det väl kommer igång, dock inget jag är i behov av idag men gött att veta att det finns.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

För ett antal år sedan så var det många korvmojjar och små butiker som tog extra betalt för små kortbetalningar, för att de var dyrare än kontanter. Då kom det snabbt lagar som förbjöd olika priser beroende på betalningssätt. Det finns väl fortfarande vissa som nekar kortbetalningar under vissa summor tror jag.

Det enda som förbjöds var väl att butiken tar ut en extra avgift för kortbetalningar? Det är väl fortfarande tillåtet att ta ut en avgift för andra betalsätt, t.ex. för kontantbetalningar?

Lagen är för övrigt dumt skriven. Det verkar vara tillåtet att ge rabatt på kontantbetalningar, så butiken behöver bara döpa om "avgift på kortbetalningar" till "rabatt på kontantbetalningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ok då fungerar det på samma sätt som "Siirto" här i Finland

Edit: När jag gick ett år i skola i Sverige så såg jag att folk köpte skolmat med Swish, det verkade ju smidigt.

Nja, en skillnad är att jag inte kan använda Siirto pga rootad mobil. Däremot funkar Swish utan problem även med finskt telefonnummer, bara att numret formateras åt skogen (mellanslag) då landskoden är tre siffror istället för två. Har alltså kvar mitt HB-konto från när jag bodde i Sverige.

Jag tycker den mest Swish-liknande versionen här i Finland är Mobilepay. Använder den ofta då alla jag känner här i Finland har den, och den används även för betalning av alla evenemang i skolan. Fast nu kan jag ju inte jämföra med Siirto då den aldrig gått att starta på min mobil. Ironiskt, då den ägs av OP, vars kund jag blev bara för att deras bank-app faktiskt funkar på rootad mobil till skillnad från S-bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Nja, en skillnad är att jag inte kan använda Siirto pga rootad mobil. Däremot funkar Swish utan problem även med finskt telefonnummer, bara att numret formateras åt skogen (mellanslag) då landskoden är tre siffror istället för två. Har alltså kvar mitt HB-konto från när jag bodde i Sverige.

Jag tycker den mest Swish-liknande versionen här i Finland är Mobilepay. Använder den ofta då alla jag känner här i Finland har den, och den används även för betalning av alla evenemang i skolan. Fast nu kan jag ju inte jämföra med Siirto då den aldrig gått att starta på min mobil. Ironiskt, då den ägs av OP, vars kund jag blev bara för att deras bank-app faktiskt funkar på rootad mobil till skillnad från S-bank.

Testa magisk root hide, finns flera möjligheter att köra rootat utan att appen kan upptäcka det

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget om detta?

Eller om systemet som skulle inkludera Belgien, Tyskland, Österrike, Finland, Danmark, Portugal, Sverige, Schweiz, Sverige och Norges tjänster i ett system?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fortfarande inget om detta?

Eller om systemet som skulle inkludera Belgien, Tyskland, Österrike, Finland, Danmark, Portugal, Sverige, Schweiz, Sverige och Norges tjänster i ett system?

Det kommer nog dröja tyvärr. Tills dess går det använda Paypal. 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500