BankID säkerhetsprogram

Permalänk
Medlem

BankID säkerhetsprogram

Har gjort en tabbe när jag skulle uppgradera säkerhetsprogrammet för BankID på fil. Uppgraderade från 7.9.0 till 7.9.2 och då gick det inte att slutföra det på grund av att jag använder Windows 7 fortfarande. Jag var ju dum nog att kasta den gamla filen innan jag testat den nya Finns det någon snäll själ där ute som har installationsfilen 7.9.0 kvar? Om någon har filen med det versionsnumret så PM:a mig

Jag har alltså inte en mobil version då jag inte har någon modern mobil

Kan inte komma in på flertal ställen tack vare mitt klanteri, 1177.se, svenskaspel.se, skatteverket.se

Någon som vet hur BankID på kort fungerar? har ingen erfarenhet av

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor

Se första frågan så har du en länk till 7.9.0.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har gjort en tabbe när jag skulle uppgradera säkerhetsprogrammet för BankID på fil. Uppgraderade från 7.9.0 till 7.9.2 och då gick det inte att slutföra det på grund av att jag använder Windows 7 fortfarande. Jag var ju dum nog att kasta den gamla filen innan jag testat den nya Finns det någon snäll själ där ute som har installationsfilen 7.9.0 kvar? Om någon har filen med det versionsnumret så PM:a mig

Jag har alltså inte en mobil version då jag inte har någon modern mobil

Kan inte komma in på flertal ställen tack vare mitt klanteri, 1177.se, svenskaspel.se, skatteverket.se

Någon som vet hur BankID på kort fungerar? har ingen erfarenhet av

BankID på dose er vel det du tenker på? Hadde det på Handelsbanken. Du må uansett identifisere deg og det kan bli et problem dersom banken ikke har personlig service der du kan vise dine identitets handlinger ved oppmøte.

Dosen har et display og plass for å stoppe inn et kort (med chip) der kortet inneholder din nøkkel der er det samme som det du skaper når du lader ned BankID appen og må skape en fil med ditt ID som fungerer som tidsbegrenset nøkkel (ca 1 år innen du må skape en ny, dersom jeg husker rett). Kortet har lengre tidsgrens enn filen til appen, men det vil bli skiftet ut etter en viss tid.

Du kan lese mer her:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/inlo...

Fra det jeg kan se så må du appen installert på din datamaskin for i hele tatt kunne bruke dose med kort. Har selv gått over til mobil BankID og fra det jeg husker så var det ikke noe problem å logge seg inn på myndighet eller lignede uten å bruke sladd.

Hvorfor kan din mobil ikke bruke mobilt BankID? Jeg har brukt mobilt BankID i ganske mange år ved det her laget, så du må ha en riktig gammel mobil eller OS på mobilen for at det ikke skal funke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor

Se första frågan så har du en länk till 7.9.0.

Tack som fan!!
Vilken lättnad det blev

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Har gjort en tabbe när jag skulle uppgradera säkerhetsprogrammet för BankID på fil. Uppgraderade från 7.9.0 till 7.9.2 och då gick det inte att slutföra det på grund av att jag använder Windows 7 fortfarande. Jag var ju dum nog att kasta den gamla filen innan jag testat den nya Finns det någon snäll själ där ute som har installationsfilen 7.9.0 kvar? Om någon har filen med det versionsnumret så PM:a mig

Jag har alltså inte en mobil version då jag inte har någon modern mobil

Kan inte komma in på flertal ställen tack vare mitt klanteri, 1177.se, svenskaspel.se, skatteverket.se

Någon som vet hur BankID på kort fungerar? har ingen erfarenhet av

Bankid på kort innebär ju (om jag inte har fattat fel) att du har en dosa med kortläsare. Tjejen har en sådan från Nordea där man stoppar i kortet och skriver in sin kod också får man en tillfällig nyckel. För vissa saker behöver man också koppla in dosan till en dator med sladd. Min bank erbjuder inte det utan där har man en mindre dosa utan kortläsare som liksom är låst till mig, så min kod på den ger nyckeln.

Men nu sedan mobilt bankid kom så använder vi bara de för att beställa nytt mobilt när man byter telefon typ. Mobilt bankid är så sjukt mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Extra tack till Selfish för sin länk (jag blev faktiskt deppig tack vare mitt klanteri). Jag kan tyvärr inte ha mobilt då min telefon är från stenåldern (gammal Nokia) så BankID på fil är det enda vettiga som räcker i 1 år i taget och är lätt att byta ut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det finns ju stor risk för att dom slutar stödja äldre versioner nån gång framöver och då kan detta vara bra o veta om.
Du kan alltid köra med virtualbox/vmware/etc, dvs virtualiserings prg och installera win 10 där och sen köra bankid i win10.
Du får ju troligen köra med webläsare/etc där med när bankid behövs så bankid kan poppa up.

Det finns även android virtualisering prg som MEmu och 3-4 till, men bankid och swish (dom två enda prg jag använder android till) vägrar att fungera för mig i dessa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du kör win 7? Säkerhetsuppdateringar har ju upphört för vanliga användare. Det går fortfarande att uppgradera gratis till win 10 https://www.theverge.com/2020/1/14/21065140/how-to-upgrade-mi...

Permalänk
Medlem

Generell fråga om BankID på datorer.
Nån som upplever att det tar lång tid för programmet att starta när man ska in och signera nånting, på datorer alltså?
Spelar ingen roll om jag haft programmet igång och loggat in tidigare hos min bank, klarna etc etc. Varje gång så tar det nära 10s innan den hoppar igång och ber en signera.
Har en stationär och en Surface Pro (2017) och symptomen är likadana, programmet i sig har aldrig krånglat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker BankID är rena skräpet.

För det första, det här med att någon annan på en annan dator bara behöver skriva in mitt personr (som är offentligt) och vänta, så loggar jag ovetande in denne när jag själv använder BankID. Så korkat konstruerat.
Men det är mitt fel, inte BankIds.

För det andra så funkar det nästan aldrig utan du måsta hålla på en stund och mickla med att dra ut sladden, sätt in igen, dra ut kortet, sätta in igen flera gånger innan det i bästa fall startar efter en rejäl stund. Felmeddelandet "Hittar inget BankId" är legio. Oavsett dator. Och en helt "ren" Edge. FF med privacy-tillägg funkar inte alls.

Hade Mobilt BankID men slutade med det när de stoppade WindowsPhone-appen och att det känns säkrare om man tappar, glömmer eller blir bestulen på telefonen. Har gömt dosan på ett ställe och kortet på ett annat.
Logga in på bank går ju med dosa utan BankID anslutet, men vissa ställen måste man ha BankID för att kunna logga in på.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av pjb:

För det första, det här med att någon annan på en annan dator bara behöver skriva in mitt personr (som är offentligt) och vänta, så loggar jag ovetande in denne när jag själv använder BankID. Så korkat konstruerat.
Men det är mitt fel, inte BankIds.

Varför är det korkat konstruerat? Ett försök till inloggning via BankID har väldigt kort giltighetstid och du får inga notiser heller om någon så försöker (vad jag vet iaf). Och försöker man logga in flera gånger utan respons från appen blir tjänsten otillgänglig i några minuter.

Att "råka" logga in åt någon annan är av min uppfattning i princip helt omöjligt såvida man inte går på någon form av bedrägeri. I realiteten ser jag ingen skillnad mot att man försöker logga in med bankdosa utan att ha tillgång till den varpå man, med hjälp av magi, lyckas knappa in rätt kod... Väldigt långsökt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjb:

För det första, det här med att någon annan på en annan dator bara behöver skriva in mitt personr (som är offentligt) och vänta, så loggar jag ovetande in denne när jag själv använder BankID. Så korkat konstruerat.

Det finns säkrare lösningar som åtminstone Swedbank använder, där man använder mobilens kamera för att fota en QR-kod på skärmen. Då finns ingen möjlighet för någon annan att öppna inloggningen och att du bara bekräftar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det finns säkrare lösningar som åtminstone Swedbank använder, där man använder mobilens kamera för att fota en QR-kod på skärmen. Då finns ingen möjlighet för någon annan att öppna inloggningen och att du bara bekräftar.

Mobilt bankid har flera funktioner för att motverka liknande saker. Flera samtidiga inloggningar blockas direkt och appen varnar för försöken, även efterföljande inloggningar på kort tid stoppas. Det står också i klartext vad man godkänner, om det är inloggning till banken, signering av överföring eller vad det nu kan vara. Sen har ju folk blivit lurade ändå, men något som jag lever efter som utvecklare är att man inte kan lösa dumhet med teknik.

Men de som håller fast vid bankid på datorn tror jag inte litar på telefoner alls, annars hade de väl bytt över för länge sen när det är så mycket smidigare på alla sätt och vis och dessutom ger tillgång till fler användbara tjänster som swish.

Permalänk
Medlem

För min del så är den stora delen att jag ej har nån dum smart mobil (har en gammal samsung flip som kostade typ 150:- för ca 15 år sedan som används 1-3 gånger per år) och att jag helt enkelt inte vill använda skit med pekskärm.
Sen litar jag inte på mobiler/plattor heller men är som sagt inte den stora anledningen, liter inte heller på datorer/tv/(o)smarta skit saker/etc heller (IDIOT=I don't IOT).

Har dock den första 10" samsung plattan med OLED skärm som jag köpte beg för ca 4-5 år sedan som sitter monterad i en gooseneck arm/hållare.
Den köptes enbart för att det var OLED skärm då dom går att köra med väldigt låg ljusstyrka=mer vilsamt för ögonen i mörker.
Och det är ganska ok hade villat ha något mörkare för perfekt resultat dock när man läser i sängen.
Men jag hatar verkligen att använda pekskärm, så det sätt jag använder plattan på är remote desktop (funkar märkbart bättre än VNC/Teamviewer/3-4 andra lösningar) och sen kopplar upp till min windows htpc och webläsare/prg där för att läsa sen styr med fjärrkontroll/mus med styrkula beroende på vad jag gör.
https://www.idg.se/editorial/0/path/1.714099!imageManager/344...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!