Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vet du vilken plats du hade?

nä tyvärr har jag inte koll på exakt vilken plats jag låg på.. bara att jag beställde 1503

Permalänk
Medlem

Beställt en 5600X från webhallen, inet och komplett. Får se vad som kommer först. Den ska in i brorsans dator som han får i födelsedagspresent till helgen. Men det verkar som att han får vara utan CPU några veckor med tanke på den sketna leveransen av amd prollar

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Hej fetklock, du verkar ha bra koll på läget men vem som helst får gärna komma med input.

Jag kommer främst använda min dator för musikproduktion och hade från början siktat in mig på en 5600X men började sedan fundera över om jag borde gå på en 5900X istället, men sen snubblade jag över en post på Reddit som gjorde mig lite osäker.

Är 5900X uppbyggd på ett likadant sätt som 3900X och att "crosstalk between chiplets" fortfarande kan vara ett problem med de nyare processorerna, och är det möjligt att 5600X kan vara ett bättre val för att hålla nere "latency" vid direkt-inspelning?

Nu har jag bara snabbt googlat på ämnet du funderar över och det verkar ju som att den nya designen borde göra att latensen är lägre i Zen 3, om den överhuvudtaget varit dålig på Zen 2. Alla verkar inte vara helt överens.
Den enda gruppen kärnor hos 5600x/5800X borde eventuellt vara något bättre än 5900x/5950x som har två, men det är ju frågan om skillnaden när såpass stor att den spelar någon roll. Alla fyra har färre grupper av kärnor än 3000-serien.

Permalänk
Skrivet av siefer:

Beställde en 5900X hos inet.se på release ca 15.15 och hamnade som rest. Idag förmiddag fick jag sms att min order plockas. Pånboken kommer få sig en käftsmäll åter igen efter denna ovanligt dyra BF för min egna del.

Wow, Swishade min 5900x 15.02 på släppet, åxo Inet, har fortfarande inte sett röken av den eller någon ändring i min order mer än att det står I lager på fredag. Så jag hoppas verkligen för denna väntan är faan inte kul längre.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nu har jag bara snabbt googlat på ämnet du funderar över och det verkar ju som att den nya designen borde göra att latensen är lägre i Zen 3, om den överhuvudtaget varit dålig på Zen 2. Alla verkar inte vara helt överens.
Den enda gruppen kärnor hos 5600x/5800X borde eventuellt vara något bättre än 5900x/5950x som har två, men det är ju frågan om skillnaden när såpass stor att den spelar någon roll. Alla fyra har färre grupper av kärnor än 3000-serien.

Tack för att du tog dig tid att leta på ämnet, det uppskattas!

Precis som du säger så behöver det inte ens ha varit ett reellt problem, det verkar vara lite splittrat på den frågan. Det är dock ett aningen svårt val, fler kärnor som kanske kommer till nytta vs denna potentiella risken att det laggar mer. 🙂

Permalänk
Medlem

Beställt en 5600x från Webhallen. Fick nyss detta på ordern.

Beräknat leveransdatum är Fredag 2020-12-11.

Med tanke på tidigare spekulationer om Januari så är detta riktigt goa nyheter! Beställde klockan 15:03.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Tack för att du tog dig tid att leta på ämnet, det uppskattas!

Precis som du säger så behöver det inte ens ha varit ett reellt problem, det verkar vara lite splittrat på den frågan. Det är dock ett aningen svårt val, fler kärnor som kanske kommer till nytta vs denna potentiella risken att det laggar mer. 🙂

Ja som Mieriola skrev, jag har inte heller hunnit få någon praktisk erfarenhet i ämnet och jag hade ingen Zen 2 heller innan att potentiellt klaga på Men jag vet att många hittade vissa speciella system loads som gick suboptimalt när Zen 2 launchades i varje fall (och efterhand kröp det väl in fixar i både Windows och BIOSen som hjälpte).

Men Zen 3 har dubbelt så stor L3 cache och dubbelt så många cores i varje core complex (CCX). Så med Zen 3, så är upp till 8-core CPUerna alla coresen i samma CCX och alla delar på samma L3 cache så borde ju vara helt lugnt.

Såg den här ganska konkreta sammanfattningen också:

"Zen 3 redesigns the CCX by expanding up to 8 cores, each with the same allocation of L1 and L2 cache, and allowing all 32MB L3 Cache to be shared by the cores at the same latency. Hopping between CCX’s now need only occur when hopping between CCD’s, a factor that’s also irrelevant for the 6- and 8-core 5600X and 5800X."

Men med rätt scheduleringsoptimering i Windows, som är aware av Zen 2 och Zen 3 core partitioneringen, så ska inte det vara något problem heller med 5900X och större som använder två CCD. Jag hade inte oroat mig.

Kör du mycket softsyntar i nåt musikprogram och är maxad där, så är det väl bättre att ha 12 cores med potentiellt nån mikrosekund mer latens här och var än att ha "bara" 8 cores att lira på.

Hursomhelst, någon måste gjort benchmarks på just detta om du vill vara grundlig Benchmarks är bättre än att stirra sig blind på arkitekturen.

Permalänk
Skrivet av Simonsky:

Elgiganten meddelade just att min 5800x är försenad med förväntad leverans till årsskiftet. Hoppas på min order från Webhallen kommer innan dess 🥺

Fick du mail på detta eller? När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Ja som Mieriola skrev, jag har inte heller hunnit få någon praktisk erfarenhet i ämnet och jag hade ingen Zen 2 heller innan att potentiellt klaga på Men jag vet att många hittade vissa speciella system loads som gick suboptimalt när Zen 2 launchades i varje fall (och efterhand kröp det väl in fixar i både Windows och BIOSen som hjälpte).

Men Zen 3 har dubbelt så stor L3 cache och dubbelt så många cores i varje core complex (CCX). Så med Zen 3, så är upp till 8-core CPUerna alla coresen i samma CCX och alla delar på samma L3 cache så borde ju vara helt lugnt.

Såg den här ganska konkreta sammanfattningen också:

"Zen 3 redesigns the CCX by expanding up to 8 cores, each with the same allocation of L1 and L2 cache, and allowing all 32MB L3 Cache to be shared by the cores at the same latency. Hopping between CCX’s now need only occur when hopping between CCD’s, a factor that’s also irrelevant for the 6- and 8-core 5600X and 5800X."

Men med rätt scheduleringsoptimering i Windows, som är aware av Zen 2 och Zen 3 core partitioneringen, så ska inte det vara något problem heller med 5900X och större som använder två CCD. Jag hade inte oroat mig.

Kör du mycket softsyntar i nåt musikprogram och är maxad där, så är det väl bättre att ha 12 cores med potentiellt nån mikrosekund mer latens här och var än att ha "bara" 8 cores att lira på.

Hursomhelst, någon måste gjort benchmarks på just detta om du vill vara grundlig Benchmarks är bättre än att stirra sig blind på arkitekturen.

Tack för svar!

Jag läste runt lite mer själv också och har kommit fram till att den musik jag sysslar med nog inte är speciellt krävande vad gäller antalet cores, det är på sin höjd 2 instanser av vst-instrument och resten är inspelade analoga instrument med ett fåtal EQ-plugins på diverse printade tracks. Jag borde med andra ord klara mig rätt bra med 6 cores istället för 12.

Dessutom verkar min beställning på 5600X vara på gång med leverans på Fredag. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Fick du mail på detta eller? När beställde du?

Fick SMS, beställde på releasen vid 1510

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

@Webhallen

min order på 5950X ordernr xxxx9494 lagd klockan 15:02 har haft grön bock sedan i fredags.
Men det står att produkten saknas i lager.
Kan du bekräfta att jag fått tilldelning och att det bara är utleverans som inte hunnit med att skicka ännu?

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Webhallen

Nu mina CPU-hungriga vänner:

5600X
110st påväg just nu från distributör.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5800X
Fortfarande inte hört något i närtid
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5900x
Väntar ännu på 48st som ska levereras in.
I slutet av december kommer ett större lass som kommer täcka mer än hälften av nuvarande orders

5950X
Väntar ännu på 60st som ska levereras in.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas i slutet av december månad

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu mina CPU-hungriga vänner:

5600X
110st påväg just nu från distributör.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5800X
Fortfarande inte hört något i närtid
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5900x
Väntar ännu på 48st som ska levereras in.
I slutet av december kommer ett större lass som kommer täcka mer än hälften av nuvarande orders

5950X
Väntar ännu på 60st som ska levereras in.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas i slutet av december månad

/Patrik

Hoppas hoppas hoppas att en beställning klockan 15:03 och ordernummer 0175 räcker till för en av dessa 5900X som kommer in nu! @Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu mina CPU-hungriga vänner:

5600X
110st påväg just nu från distributör.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5800X
Fortfarande inte hört något i närtid
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5900x
Väntar ännu på 48st som ska levereras in.
I slutet av december kommer ett större lass som kommer täcka mer än hälften av nuvarande orders

5950X
Väntar ännu på 60st som ska levereras in.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas i slutet av december månad

/Patrik

Du är ju grym Tack för update

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Nu mina CPU-hungriga vänner:

5600X
110st påväg just nu från distributör.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5800X
Fortfarande inte hört något i närtid
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas med råge i slutet av december månad

5900x
Väntar ännu på 48st som ska levereras in.
I slutet av december kommer ett större lass som kommer täcka mer än hälften av nuvarande orders

5950X
Väntar ännu på 60st som ska levereras in.
Om det som är lovat landar så kommer ALLA liggande orders täckas i slutet av december månad

/Patrik

Härligt att höra Patrik! @webhallen

Finns det möjlighet att ni släpper en uppdaterad "köplatslista" på produktsidorna?
Eller att man kan få veta om man kanske täcks upp redan innan slutet av månaden?
#MinOrderSlutarPå93006
Namn: Ja
5950X

mvh PappaBlå

väntan är olidlig..
japp webhallen är inte lidl... xD

Permalänk

Äntligen lite positiva besked angående CPU från webhallen.
Själv så sitter jag med order från Komplett och Inet på 5800X men med det beskedet från webhallen så fick jag upp hoppet om att få upp datorn detta året.

Permalänk
Medlem

Inet listar min sent beställda 5600X (26 nov) som i lager imorgon. Det smällde till fort om det stämmer, från slutet av december till imorgon på ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inet listar min sent beställda 5600X (26 nov) som i lager imorgon. Det smällde till fort om det stämmer, från slutet av december till imorgon på ett dygn.

Samma här vågar man tro på det??

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inet listar min sent beställda 5600X (26 nov) som i lager imorgon. Det smällde till fort om det stämmer, från slutet av december till imorgon på ett dygn.

Skrivet av Dekkan:

Samma här vågar man tro på det??

Samma här, beställde en 5600X på Inet 2020-11-07 och fick SMS imorse om att ordern plockas! Blev lite förvånad igår kväll när den gick från gult till frönt och status Bokad. Under tiden så står 5800X som beställdes på release fortfarande som "I lager på fredag"

Permalänk
Medlem

Förväntad leverans av mitt 5600x från Inet idag. Plockades igår och snart här. Äntligen! Beställde 6:e november.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag fick en ledig stund över idag, och lyckades testa x570 Dark Hero & 5950x cpun för att se att de fungerade innan jag kopplar ihop loopen. (så fort EK lyckas få hit cpu blocket iaf)

Det verkade inga vara några problem, en gammal dammig D15 kylare och ett gammalt GTX 1070 fick vara med också

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inet listar min sent beställda 5600X (26 nov) som i lager imorgon. Det smällde till fort om det stämmer, från slutet av december till imorgon på ett dygn.

Du verkar haft tur då. Jag beställde dagen efter, och har fortfarande 30/12 :/

Permalänk
Skrivet av Sancti:

Beställt en 5600x från Webhallen. Fick nyss detta på ordern.

Beräknat leveransdatum är Fredag 2020-12-11.

Med tanke på tidigare spekulationer om Januari så är detta riktigt goa nyheter! Beställde klockan 15:03.

Samma här! 15:03 och 11/12

Permalänk
Inaktiv

Mitt 5950X kommer på Söndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inet listar min sent beställda 5600X (26 nov) som i lager imorgon. Det smällde till fort om det stämmer, från slutet av december till imorgon på ett dygn.

Skrivet av Dekkan:

Samma här vågar man tro på det??

Nej jag vågar inte tro på det efter att ha snackat med Inet. Om det kommer imorgon blir det en mycket trevlig överraskning iaf.
Bokade förövrigt den 16:e

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Nej jag vågar inte tro på det efter att ha snackat med Inet. Om det kommer imorgon blir det en mycket trevlig överraskning iaf.
Bokade förövrigt den 16:e

Så trodde jag också när jag beställde en 3080 av dom sent, men visst var det på riktigt.
Tror mycket sker bakom kulisserna som vi inte har en aning om som konsumenter så tror det är på riktigt för er.

Ganska mycket jobb med att varje dag behöva gå ut med information till kunder om det kommer leveranser med cpu eller ej. Så tror mycket händer som dom bara inte orkar eller behöver få ut med hela tiden till oss olidliga nästintill maniska konsumenter 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Nej jag vågar inte tro på det efter att ha snackat med Inet. Om det kommer imorgon blir det en mycket trevlig överraskning iaf.
Bokade förövrigt den 16:e

Har du fått nån specifik info som fått dig att tvivla?
Det är såklart extrema osäkra leveransdatum men nåt måste ju ligga till grund att datumet ändrats, man flyttar inte tillbaka ett datum såpass mycket utan orsak.

Permalänk

Min 5600X är skickad från inet.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hjälpsam

Min 5900x från Komplett
Beställt 05/11/2020 15:08, förväntas i lager 4 december 2020.
Kommer alltså efter helgen, men jag kan vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Min 5600X är skickad från inet.

Ser ut som om att min är det också, då PostNord har fått information.

Visa signatur

Nada.