Finns det DP->DVI-I adaptrar som klarar 1920x1080 i 120Hz?

Permalänk

Finns det DP->DVI-I adaptrar som klarar 1920x1080 i 120Hz?

Rigg i sign.

Jag har en sådan adapter (märke Roline), men när jag kopplar in den i datorn är 120Hz-inställningen (och 100Hz-inställnigen) inte längre tillgänglig i nVidia-drivers. Bara 60Hz.

Använder jag adaptern i andra änden, alltså använder DVI-porten i datorn och DP-porten i skärmen, får jag ingen bild när jag byter mellan ingångarna.

Skärmen klarar 120Hz både på DVI och DP enligt manualen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Om grafikkort och skärm båda har DVI och DP, varför blandar du in en adapter?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det kan vara alla möjliga anledningar. Koppla in fler skärmar, byta grafikkort, osv. Jag tyckte jag formulerade frågan rätt OK, speciellt den i titeln. Den behöver man inte veta mer för att besvara.

Man kan undersöka den som en fråga utifrån tekniskt intresse. Vad gör adaptern som drar ner Hz:en. Alt. mjukvaruproblem med senaste GameReady-drivrutinerna. Jag byter ju port, men själva grafikkortet ska väl kunna leverera 120Hz i samma upplösning oavsett vilken digital port man använder?

Men just nu är frågan en konsumentfråga. En adapter DP->DVI som klarar 120Hz i 1920x1080.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HolyFather:

Det kan vara alla möjliga anledningar. Koppla in fler skärmar, byta grafikkort, osv. Jag tyckte jag formulerade frågan rätt OK, speciellt den i titeln. Den behöver man inte veta mer för att besvara.

Man kan undersöka den som en fråga utifrån tekniskt intresse. Vad gör adaptern som drar ner Hz:en. Alt. mjukvaruproblem med senaste GameReady-drivrutinerna. Jag byter ju port, men själva grafikkortet ska väl kunna leverera 120Hz i samma upplösning oavsett vilken digital port man använder?

Men just nu är frågan en konsumentfråga. En adapter DP->DVI som klarar 120Hz i 1920x1080.

Orsaken till att man vill veta vad exakt TS försöker uppnå är för det så gott som alltid är så att TS inte har greppat helheten och försöker finna rätt skruvmejsel till spiken.

Varför DVI är återvändsgränd har jag skrivit artiklar om här i snart sju år. Finns också en klistrad tråd om lösningarna för DVI där lösningen så gott som alltid handlar om att man köper en ny skärm.

Din skärm är veteranklass men den har DP. DP i 1920x1080/120 är 9 Gbps vilket inte är så svårt att ordna på 5 meter idag. Värre med de 18–21+ Gbps som krävs för mer moderna spelskärmar. Men man behöver själv testa sig fram och finna den kabel som fungerar med just sin kombinationen av grafikkort och gammal skärm.

Permalänk

Jag har redan frågat om kabel.

För att jag ska greppa helheten när det gäller adaptrar måste du förklara vad som händer i adaptern. Jag har precis utfört ett test du kan använda. Med DVI-kabel: 120Hz. Med samma DVI-kabel via adapter i DP-uttaget: 60Hz.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Jag har redan frågat om kabel.

För att jag ska greppa helheten när det gäller adaptrar måste du förklara vad som händer i adaptern. Jag har precis utfört ett test du kan använda. Med DVI-kabel: 120Hz. Med samma DVI-kabel via adapter i DP-uttaget: 60Hz.

Det beror på att 120Hz kräver DVI-DL (Dual Link). Adaptern stödjer inte DVI-DL utan kör Single Link.

Om du nu vill undersöka denna frågan ur ett tekniskt intresse så börja med att läsa på den kunskap som finns. Som Laxpudding påpekar så har han skrivit flera artiklar om detta och frågan har ställts ett antal gånger på forumet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Rigg i sign.

Jag har en sådan adapter (märke Roline), men när jag kopplar in den i datorn är 120Hz-inställningen (och 100Hz-inställnigen) inte längre tillgänglig i nVidia-drivers. Bara 60Hz.

Använder jag adaptern i andra änden, alltså använder DVI-porten i datorn och DP-porten i skärmen, får jag ingen bild när jag byter mellan ingångarna.

Skärmen klarar 120Hz både på DVI och DP enligt manualen.

Tyvärr, jag tror Kina-tillverkarna nöjt sig med stöd för endast 60Hz.

Det kan förändras framöver förstås, men det ska till en massivt utökad marknad för det.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HolyFather:

Jag har redan frågat om kabel.

För att jag ska greppa helheten när det gäller adaptrar måste du förklara vad som händer i adaptern. Jag har precis utfört ett test du kan använda. Med DVI-kabel: 120Hz. Med samma DVI-kabel via adapter i DP-uttaget: 60Hz.

Förklarat det hundratals gånger redan. Sammanfattningen finns här: #17638968

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Men just nu är frågan en konsumentfråga. En adapter DP->DVI som klarar 120Hz i 1920x1080.

Denna adapter ska klara vad du efterfrågar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HolyFather:

Rigg i sign.

Jag har en sådan adapter (märke Roline), men när jag kopplar in den i datorn är 120Hz-inställningen (och 100Hz-inställnigen) inte längre tillgänglig i nVidia-drivers. Bara 60Hz.

Använder jag adaptern i andra änden, alltså använder DVI-porten i datorn och DP-porten i skärmen, får jag ingen bild när jag byter mellan ingångarna.

Skärmen klarar 120Hz både på DVI och DP enligt manualen.

Jag är väldigt övertygad om att det inte finns även om jag inte sett alla formatkonverterare som finns på marknaden för DVI-I är nog inte det interface du tänkte fråga om utan jag tror du tänkte DVI-D Dual link ?
DVI-I (I som i "integrated") innebär att det handlar om både digital och analog video ("vga")

Och exakt vad är det du kallar adapter, är det en kontakt-adapter som du kopplar till en DP++port på datorn ? DP och DP++ är inte samma sak eftersom DP++ kan ge signaler som är delvis elektriskt kompatibla med HDMI och DVI-D medans DP inte på nått sätt är elektriskt kompatibelt med vare sig HDMI eller DVI utan kräver en aktiv signalomvandling. Adaptrar är ett stinkande träsk som bara blivit värre de senaste åren eftersom näthandlarna har slutat skilja på adaptrar och signalomvandlare utan klumpar ihop dem och kalla allt adaptrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

(Sidospår: Med DVI-I menar jag DVI-I Dual Link, d.v.s. att adapterns hona ser ut som DVI-I Dual Link på den här bilden.)

Vänligen fokusera inte på detta, jag specade inte tillräckligt noggrannt. Moving on:

Det verkar som om jag inte vill ha en adapter, särskilt inte om det är någon bildkonverterare inuti som kan införa input lag.

Nu har jag kopplat den här DP-kabeln mellan skärm och grafikkort. Ingen bild. Med Roline-DVI-adaptern jag har får jag bild, men endast 60Hz är tillgängligt, som (jag tror) Laxpudding förklarar i sitt länkade inlägg.

Dum fråga: Köper man kabel efter vilken Hz man vill ha och sen kan man bara ha den Hz:en? Gick på bandbredden. Och 60Hz ska väl vilken DP-kabel som helst klara i 1920x1080. Förstår inte riktigt varför jag inte får bild. Monitorn känner av kabeln och visar Displayport, och sedan "check signal cable".

Kan jag skapa en custom upplösning med dessa spec och byta till den och byta kabel från DVI via DP-adapter till den nya DP-kabeln?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Om det inte är någon signalkonvertering inblandad så är det bandbredden och inte frekvensen som spelar roll, kabeln skyfflar bara bitar och bryr sig inte om vad bitarna betyder.

Att kabeln du köpt skulle klara vad den lovar, d.v.s. 8K@60Hz, finns inte på kartan, men den skulle kunna klara 1080p@120Hz i alla fall. Har du provat om den fungerar med t.ex. 1080p@60Hz? Om inte ens det fungerar så lär det vara något annat som är fel, t.ex. att kabeln helt enkelt är trasig.

Permalänk
Skrivet av perost:

@HolyFather: Om det inte är någon signalkonvertering inblandad så är det bandbredden och inte frekvensen som spelar roll, kabeln skyfflar bara bitar och bryr sig inte om vad bitarna betyder.

Att kabeln du köpt skulle klara vad den lovar, d.v.s. 8K@60Hz, finns inte på kartan, men den skulle kunna klara 1080p@120Hz i alla fall. Har du provat om den fungerar med t.ex. 1080p@60Hz? Om inte ens det fungerar så lär det vara något annat som är fel, t.ex. att kabeln helt enkelt är trasig.

Jag förlorar bild så fort jag byter till DP-kabeln i 1920x1080@60 Hz. Vilket... inte är så underligt eftersom specen tydligt skriver att 60 Hz inte stöds över DP.

Hur skapar jag således en upplösning som skärmen stödjer över DP? 100 eller helst 120 Hz. Enligt bilden ovan.

120 Hz behöver jag. 60 Hz behöver jag inte se igen så länge jag lever. Helst.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag förlorar bild så fort jag byter till DP-kabeln i 1920x1080@60 Hz. Vilket... inte är så underligt eftersom specen tydligt skriver att 60 Hz inte stöds över DP.

Det verkar väldigt tveksamt, jag har aldrig sett en skärm som klarar 100Hz eller 120Hz men inte 60Hz.

Skrivet av HolyFather:

Hur skapar jag således en upplösning som skärmen stödjer över DP? 100 eller helst 120 Hz. Enligt bilden ovan.

Eftersom du verkar ha en DVI-kabel så kan du koppla in den med både DVI och DP, växla ingång på skärmen till DVI, ställa in "DP-skärmen" som vanligt, och sen växla ingång till DP.

Permalänk
Rekordmedlem

Ts har glömt att skriva ut vad det är han vill koppla ihop i denna tråden men det är kanske samma saker som det frågas om i kabeltråden ?
RTX 3070 OC med en Samsung SA950D
Jag antar att det är 27” Business Monitor S27A950D ? En 3d monitor ?
https://www.samsung.com/pk/business/business-monitors/led-ls2...
Exakt vilket grafikkort det är vet jag inte men det lär inte ha DVI utgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Eftersom du verkar ha en DVI-kabel så kan du koppla in den med både DVI och DP, växla ingång på skärmen till DVI, ställa in "DP-skärmen" som vanligt, och sen växla ingång till DP.

Var osäker på om jag ville ha två portar från GPU till två portar på monitor anslutna samtidigt, så jag bytte kabel emellan.

Genom att bara testa 120Hz-upplösningen fick jag äntligen bild över DP. Tyvärr kraschade nVidias kerneldrivrutin och bilden jag fick var 640x480 @ 100 Hz. Jag stängde ner öppna program och sparade och efter en omstart var bilden som den skulle.

Jag har nu 100 och 120Hz, samt några nya alternativ som dök upp under färginställningarna.

Med framerate-boosten kan jag nu spela alla mina spel i 120 FPS+120 Hz och njuta av den helt blurfria, CRT-liknande Black Frame Insertion som min ÄGskärm stödjer.

*Dansar lite samba, slår några volter, knäcker med fingrarna och gör Jedi-svärdgester* "I am now a master."

2020 är bästa året nånsin och jag älskar världen. Gratis tamponger åt alla!

Guide:
(fast det var enkelt... när man är så bra som jag är)

1. För att komma åt Customize...-knappen för upplösningar, kryssa ur alla kryssrutor under DSR-Factors under Manage 3D settings.
2. Create Custom Resolution, välj DMT (som kommer väldigt nära spec för min monitor i bild ovan, du ska välja det som matchar din)
3. Låt drivern krascha! Omstart. Klart.
4. Kolla på Blurbusters om du har en skärm som stödjer BFI (haha, losers, as if! )

Holy Grail uppnådd, tammefasen. JUSS!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.