Permalänk
Medlem

Jag har haft lite olika där jag bor. Märker ingen skillnad alls. Samma siffror i ping om och hastighet. Så nu kör jag på det som är billigast. Th1nget eller något heter det. Billigt och bra.

Permalänk
Medlem

Haft A3 tidigare(ca 5 år) och tyckte det fungerade jättebra, sällan avbrott och levererade sin utlovade hastighet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrissaa:

Hej,

Flyttar snart till nytt hus där fiber finns indraget.
Däremot när jag tittar på bredbandsval.se så är det inte direkt A-laget bland ISP'er som erbjuder abonnemang...

https://imgur.com/a/o7oLREj

Jag kan alltså välja mellan Sappa, A3, Boxer, Cumhem och Felia.

Vilken hade ni valt?

Ur prestandasynpunkt, spelar det någon roll vilken av dem jag väljer?
Har de egen hårdvara som jag påverkas av (inte routrar, utan mer infrastruktur)?

Stort tack!

Du kan välja Telia, men klagar på att det inte är A-laget som kan leverera.
Du har alltså ingen aning om vad du snackar om. Att kalla dem för Felia visar ännu tydligare att du inte har någon koll.

Jag jobbar på en konkurrerade ISP men tycker inte om när seriösa företag dras i skiten. Telia är en av de bästa ISPer du kan ha.
De är även en Tier 1 leverantör.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drefk2000:

Du kan välja Telia, men klagar på att det inte är A-laget som kan leverera.
Du har alltså ingen aning om vad du snackar om. Att kalla dem för Felia visar ännu tydligare att du inte har någon koll.

Jag jobbar på en konkurrerade ISP men tycker inte om när seriösa företag dras i skiten. Telia är en av de bästa ISPer du kan ha.
De är även en Tier 1 leverantör.

När jag hade Telia, javisst. Tjänsten var det inga problem med men man märkte inte heller någon skillnad när man bytte till Bredband2, och då var Bredband2 mycket billigare.

Telias kundtjänst däremot, den var banne mig katastrofal när jag behövde ha med dom att göra. Fick knappast känslan av ett seriöst företag. Mitt i smeten ett tag hade jag 3 routrar ett tag och de misslyckades med att skicka ut retursedlar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon134512:

När jag hade Telia, javisst. Tjänsten var det inga problem med men man märkte inte heller någon skillnad när man bytte till Bredband2, och då var Bredband2 mycket billigare.

Telias kundtjänst däremot, den var banne mig katastrofal när jag behövde ha med dom att göra. Fick knappast känslan av ett seriöst företag. Mitt i smeten ett tag hade jag 3 routrar ett tag och de misslyckades med att skicka ut retursedlar.

Men var det Telia som krävde att du skulle returnera dem för att inte fakturera dem eller var det du som själv ville returnera dem ? Jag har upplevt det som att de inte alltid vill ha tillbaka hårdvara och då speciellt om de bytt så det inte är nån modell de erbjuder för nya kunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men var det Telia som krävde att du skulle returnera dem för att inte fakturera dem eller var det du som själv ville returnera dem ? Jag har upplevt det som att de inte alltid vill ha tillbaka hårdvara och då speciellt om de bytt så det inte är nån modell de erbjuder för nya kunder.

Ja, precis.

Senast jag sade upp något sådant så skickade leverantören visserligen med en fraktsedel tillsammans bekräftelsen på uppsägning av tjänsten, men de föreslog som förstahandsalternativ att man skulle lämna utrustningen som elektronikavfall på närmsta återvinningscentral.

Det varierar väl förmodligen, men i det fallet så kändes det ju helt klart som att leverantören helst slipper att få tillbaka utrustningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men var det Telia som krävde att du skulle returnera dem för att inte fakturera dem eller var det du som själv ville returnera dem ? Jag har upplevt det som att de inte alltid vill ha tillbaka hårdvara och då speciellt om de bytt så det inte är nån modell de erbjuder för nya kunder.

Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.

Senast jag sade upp något sådant så skickade leverantören visserligen med en fraktsedel tillsammans bekräftelsen på uppsägning av tjänsten, men de föreslog som förstahandsalternativ att man skulle lämna utrustningen som elektronikavfall på närmsta återvinningscentral.

Det varierar väl förmodligen, men i det fallet så kändes det ju helt klart som att leverantören helst slipper att få tillbaka utrustningen.

Nej, varför skulle jag ens klaga om de inte ville ha tillbaka routern? Det var dom som ville ha tillbaka den, och det var exakt samma modell på allihop. Allt började med att jag skulle flytta, till en lägenhet bredvid. Samma nät. Samma operatör. Jag sparade min chatt med Telia eftersom jag tyckte det var så kasst hanterat. Ett meddelande förklarar hela allt rätt väl.

"Jag chattade in för ett par veckor sedan för att göra en simpel flytt av mitt fiber till en ny lägenhet. Agenten jag pratade med då la då 2 stycken beställningar på 2 stycken routrar. (av misstag? Fick SMS efteråt). Han lovade även att jag skulle få en retursedel för att skicka tillbaka den jag redan hade. (av någon oförklarlig anledning behövdes det beställas en ny trots att jag redan hade en likadan?)

Någon retursedel kom aldrig. Jag chattade också tillbaka för att fråga varför det fanns två stycken beställningar, agenten jag pratade med då sa att den ena var av beställningarna var ett misstag och den var makulerad. Ett par dagar gick, och sen visade det sig att båda hade skickats ut ändå. Så jag hade därmed 3 routrar helt plötsligt".