Fjärrskrivbord med låg delay, tävlingsbil telemetri

Permalänk

Tack för alla ideer än sålänge.

Har eventuellt kommit på en lösning som funkar om sakerna finns. ( liten detalj )

De finns ju oftast telemottagning på banorna men sällan 4g. Däremot 3g.

Så här ser min ide ut.

I bilen:
ECU - rs232 - 3g nät

I Bussen:
3g nät - mjukvara som skapar en virtuell usb port och hanterar rs232 data och på så sätt tror mjukvaran att allt är som vanligt.

Har sökt efter detta men hittade inget riktigt rak på sak.

Vad jag förstått så är de ju väldigt lite datavolym i rs232 och då borde de inte vara något problem för ett 3g nät att hantera detta.

Permalänk
Medlem

Kanske lite halv-far off,
men kan du inte köra AirMAX på en uppfällbar stolpe på bussen, sen sätta en stark mottagare på bilen?
https://www.ui.com/airmax/airmax-omni-antenna/

Eller om du behöver ännu mer kraft, en 8 sådanna monterade på en stolpe för 360-cover.
https://www.ui.com/airmax/airmax-ac-sector-antenna/

En liten artikel om det hela:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205197750-airMAX-Which-...

då får du rejält med throughput och låga latenser, men det blir dyrt... och räckvidden är max 5 km.
Däremot, så har du fyllt speccen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

Vad jag förstått så är de ju väldigt lite datavolym i rs232 och då borde de inte vara något problem för ett 3g nät att hantera detta.

Upp till 56/22 Mbit/s är de teoretiska gränserna för 3G men frågan är ju hur täckningen är på den plats du ska använda det på men bandbredden är antagligen inget problem i praktiken om det funkar med RS 232 i kedjan för det är inte jättesnabbt.
Vad är det för krav på latens och variationer på latensen, det verkar ju som du trycker mycket på att latensen måste vara låg ?
Eller är det möjligen så att det är hanteringen via fjärrskrivbord som ställt till det genom att driva upp bandbreddskraven och även kräva låg latens för att funka ?