Tips på komponenter för uppgradering

Permalänk
Medlem

Tips på komponenter för uppgradering

Hejsan!

Tänkte kika lite vad folk har för tips i form utav uppgradering till min käre dator. Nätaggregatet ska bytas så tänker att jag gör det i samma veva om jag ska uppgradera något annat. Grafikkortet är väl det som kanske står på kö men har ni något annat att rekommendera så tar jag gärna emot tips.

Sitter just nu på:

AMD Ryzen 7 - 1800X
GeForce GTX 1060 3GB
Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB
ASUS PRIME X370 - PRO
Corsair Hydro H100X
och ett kasst nätaggregat som ska bytas ut snarast.

Processer, moderkort , minnen och kylare är allt bara 1,5 år gammalt ( köpt i Augusti 2018 ).

Allt fungerar utan problem, tänkte väl mest om man kan få tag i någon / några bättre komponenter för hyfsat vettigt pris eller om man lika gärna kan vänta några månader till.

Väl mött!
/Kalle

Permalänk
Medlem

Nästa gen Ryzen som kommer under året och kommer kanske att fungera med ditt nuvarande moderkort vilket skulle vara en rejäl uppgradering. Redan nu kan du ju dock stoppa i en 3800X och få lite mer prestanda samt passa på att köpa DDR4-ram i lite högre hastighet innan priserna stiger.

Svårt att säga exakt vad du borde satsa på om du inte skriver vilka tillkortakommanden din nuvarande maskin har. Räcker den till det du gör idag är det ju billigast att bara vara nöjd isåfall

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Ryzen 1600x till en 3600 och det var väl lite onödigt så här i efterhand.
Även på GPU-sidan verkar det också kunna hända en hel del i år.

Skulle hålla i pengarna och härda ut till kommande generationer lanseras.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Ja precis! Om nya Ryzen kommer med AM4 vore det ju inte alls fel!
Om det skulle vara så att den inte är kapabel, tror du fortfarande det är värt att gå för en 3800x?

Gör inga jättekrävande grejer egentligen, spelar, streamar, använder mig utav lite Sony Vegas då och då.
Sitter ju dock mycket vid datorn så att kunna spela relativt nya titlar utan fps drops, lags osv är ju nästan det mest relevanta.
Sitter också bara på en 1080p 144hz så ingen 2k ännu vilket gör att jag kanske egentligen borde spara och vänta på uppgradering, ibland är man lite för ivrig, men återigen kul och se vad marknaden har och erbjuda

Permalänk
Medlem

@samurai: Alright! Låter smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallej:

@firstofmay: Ja precis! Om nya Ryzen kommer med AM4 vore det ju inte alls fel!
Om det skulle vara så att den inte är kapabel, tror du fortfarande det är värt att gå för en 3800x?

Gör inga jättekrävande grejer egentligen, spelar, streamar, använder mig utav lite Sony Vegas då och då.
Sitter ju dock mycket vid datorn så att kunna spela relativt nya titlar utan fps drops, lags osv är ju nästan det mest relevanta.
Sitter också bara på en 1080p 144hz så ingen 2k ännu vilket gör att jag kanske egentligen borde spara och vänta på uppgradering, ibland är man lite för ivrig, men återigen kul och se vad marknaden har och erbjuda

Absolut! Ryzen 3000 sopar banan med första gen i spel. Här har du test (3700x är i princip samma som 3800x i spel).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Absolut! Ryzen 3000 sopar banan med första gen i spel. Här har du test (3700x är i princip samma som 3800x i spel).

Snyggt! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Absolut! Ryzen 3000 sopar banan med första gen i spel. Här har du test (3700x är i princip samma som 3800x i spel).

Nästan ett år sedan jag skrev detta inlägg och kan uppdatera med glada nyheter. Nämligen fått tag på en Ryzen 5 5600x samt ett asus b550-i, så nu får det bli ett itx bygge!

Sitter fortfarande på GTX 1060, tror du ett 2060 super / 2070 super vore en hygglig uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallej:

Nästan ett år sedan jag skrev detta inlägg och kan uppdatera med glada nyheter. Nämligen fått tag på en Ryzen 5 5600x samt ett asus b550-i, så nu får det bli ett itx bygge!

Sitter fortfarande på GTX 1060, tror du ett 2060 super / 2070 super vore en hygglig uppgradering?

Klart det är en rejäl skillnad, 2070 super är ju samma prestanda som ett 1080 TI. Dock skulle jag nog försökt att hålla mig eller jagat amepere-kort, nvidia har 3060 TI på gång och redan idag går det att få tag på ett 3070 som är avsevärt bättre för lite mer pengar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮