Hur mycket behöver jag lägga på en dator?

Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver jag lägga på en dator?

Jag har örönmärkt en summa pengar för att köpa en speldator, saken är bara den att jag kommer endast spela "gamla" rollspel som t ex Baldurs Gate 1-2 och Neverwinter Nights. Kanske också PUBG eller ARMA eller andra liknande spel som bara finns till PC.
Alla AAA spel som Cyberpunk kommer jag spela på konsol.

Vad får jag om jag lägger 15k istället för 10k t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Vad får jag om jag lägger 15k istället för 10k t ex?

I första hand kan man lägga pengarna på ett bättre grafik-kort, i andra hand kanske lite mer eller bättre RAM eller bättre CPU, eller tvärtom beroende på vad man huvudsakligen gör med datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skillnaden kan t.ex. främst bli ett bättre grafikkort - eller mer påkostat chassi, moderkort med mer funktioner, dyrare lagringslösning och/eller bättre nätaggregat etc. Allt beroende på vad man ska ha datorn till.

Jag tänker att t.ex. en Ryzen 5 3600 och 16GB 3200MHz RAM kan ligga som grund i en dator för både 10k och 15k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning du spelar i är en väldigt relevant fråga.
Spannet mellan Baldurs Gate 1 och PUBG är typ 10000% i performance så vore nog bra om du specade lite mer i detalj vilka förväntningar du har.

Permalänk
Medlem

För PUGB och ARMA vill du nog lägga 15k för att få vettig FPS. Ett paket med AMD 5600X och Geforce 3070 kanske passar in i den budgeten. Lång leveranstid dock.

Men för de äldre spelen funkar vilket som. En dator med Intel 10400F och Geforce 1660 Super kan du bygga ihop för strax under 10k. Då med 1TB SSD och 16GB Ram. Funkar såklart bra till PUBG och Arma om du drar ned på grafik/upplösning (du kanske kör 1080p?)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken