Permalänk

Nytt grafikkort och minne?

Halloj! Ni ser mina dator-specs i min signatur. Jag skulle vilja uppgradera minne till 16gb för cirka 1000 kr och grafikkortet till nåt bättre för ca 2000 kr.

Jag vet inte vad jag ska kolla efter för att se till så mitt moderkort klarar av ett nytt grafikkort, så skulle vara superhjälpsamt om någon antingen kan ge tips på något som kommer funka eller berätta för mig vad jag ska kolla efter för att se till så de är kompatibla?

Måste nästa grafikkort vara GDDR5? PCI-Express 3.0? Det står, om mitt grafikkort:
"Graphics card require:
PCI Express-compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot
1x8-pin and 1x6-pin PCI Express supplementary power connectors
Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 42A)"

Borde jag byta CPU också? Är det viktigare än minnet kanske?

Försöker hålla liv i denna datorn ett par år till men Adobe Premiere 2020 vägrade fungera med mitt 8 år gamla grafikkort, såatteh ...

Tack på förhand!

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk

Vad tror ni om denna processorn,
https://www.inet.se/produkt/5301760/intel-core-i7-9700-3-0-gh...

Detta grafikkort
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

kommer jag kunna använda dem med mitt moderkort?

Och sen bara typ behålla minnet jag har? Eller uppgradera ena till en 8gb bara? Måste det vara 1600Mhz? Måste det vara CL9?
Kanske dessa? https://www.webhallen.com/se/product/160279-Corsair-Vengeance...

Jag har inte mer än max 5000kr att lägga på en uppgradering, kommer bara ha datorn ett par år till innan jag byter moderkort och egentligen är inget fel på den. Men skulle vilja snabba upp den bara lite liksom. Känns som vad som helst som säljs idag är bättre än det jag har, haha.

Jag tar gärna en ordning jag bör prioritera att uppgradera i så jag kan budgettera lite. Jag kommer redigera film en massa.

Kanske finns det saker till salu här som jag kan köpa till o med? För att få ner kostnaden.

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra en modern processor på ditt befintliga moderkort, utan då är det nytt moderkort/processor/minne som gäller. Systemkraven för AP 2020 säger att en processor ur Intels sjätte (6000-serien) eller senare krävs.
Ditt grafikkort är inte ett problem, det är den i processorn integrerade grafikdelen som programmet flaggar som inkompatibelt. GTX 970 skall fungera utmärkt.

Rent spontant låter det som att du bör kika på alternativ mjukvara istället för att leta ny hårdvara.

Mer minne bör du kunna hitta här i marknaden för en billig peng.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag behålla processor och moderkortet, det är ingen större skillnad på köpa ny processor då du har en bra, det är pengar i sjön.

Bättre fläkt till cpu och fixa låg överklockning är en ide.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Ram minne, ja köp så du kör dual channel dvs två stycken, antingen 2st eller 4st.
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Grafikkort:
Finns säkert nått begagnat 2060 eller 5700 eller du kan köpa för runt 3000kr begagnat här på forumet.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kikat på ett 5500xt 8gb som grafikkort. I princip alla grafikkort är kompatibla med moderkorten, det du bör titta på istället är nätaggregatet om det är kraftfullt nog och så klart om det rent fysiskt får plats i lådan.
Vad gäller Ram så är det bäst att matcha minnesmängd, frekvens och låtens, annars kanske dem inte fungerar och om dem gör det så går dem i dem sämsta minnenas utföranden. Se till att du har par, tvåpar eller fyrtal i minnesstickor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Så ni tror inte ett vassare grafikkort hade gjort nån skillnad?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Skrivet av twit:

Du kan inte köra en modern processor på ditt befintliga moderkort, utan då är det nytt moderkort/processor/minne som gäller. Systemkraven för AP 2020 säger att en processor ur Intels sjätte (6000-serien) eller senare krävs.
Ditt grafikkort är inte ett problem, det är den i processorn integrerade grafikdelen som programmet flaggar som inkompatibelt. GTX 970 skall fungera utmärkt.

Rent spontant låter det som att du bör kika på alternativ mjukvara istället för att leta ny hårdvara.

Mer minne bör du kunna hitta här i marknaden för en billig peng.

Åh, okej. Hm. Så om jag kör premiere 2019, kan jag få snabbare rendreringstid i alla fall genom att uppgradera CPUn? Eller går det på GPUn?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hyacinthess:

Vad tror ni om denna processorn,
https://www.inet.se/produkt/5301760/intel-core-i7-9700-3-0-gh...

Detta grafikkort
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

kommer jag kunna använda dem med mitt moderkort?

Och sen bara typ behålla minnet jag har? Eller uppgradera ena till en 8gb bara? Måste det vara 1600Mhz? Måste det vara CL9?
Kanske dessa? https://www.webhallen.com/se/product/160279-Corsair-Vengeance...

Jag har inte mer än max 5000kr att lägga på en uppgradering, kommer bara ha datorn ett par år till innan jag byter moderkort och egentligen är inget fel på den. Men skulle vilja snabba upp den bara lite liksom. Känns som vad som helst som säljs idag är bättre än det jag har, haha.

Jag tar gärna en ordning jag bör prioritera att uppgradera i så jag kan budgettera lite. Jag kommer redigera film en massa.

Kanske finns det saker till salu här som jag kan köpa till o med? För att få ner kostnaden.

Ditt nuvarande grafikkort är snabbare än det du vill köpa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alltså, 970 är ju ganska mycket bättre än 1650. https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-Nvidi...
Du får upp på RTX 2000 generationen om du skall köpa ett kort i den lägre modelltäckningen som är bättre än 970. Ligger dock på 3000 kr och uppåt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Köp begagnat på Sweclockers marknad:
Prio-ordning:
Grafikkort: RTX 2070 eller RX5700 eller uppåt, vad du får plats med i budget.
Matchade minnen: 2 x 8 GB i samma hastighet för enkelhetens skull (MHZ och CAS), lättast att köpa och säljs här oftast i par.

Gör du ett mindre steg än ovan gällande grafikkort blir det en knappt märkbar skillnad.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Alright så det är processorn som är problemet med Premiere osv. Det finns ingen processor jag kan köpa för uppåt 5000 kr då som gör min dator bättre?

Eller borde jag byta moderkort??

Edit: verkar som bästa jag kan köpa är Intel Core i7 5775C / 3.3 GHz processor, enligt https://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/Z97-PRO(Wi-Fi_ac).html. Jäklar, jag visste inte mitt moderkort var så limited, men det kanske alla är? Jag blev lovad jag kunde bygga på detta moderkortet senare men 8 år kanske är gränsen.... Så äre lönt att försöka få tag på en begagnad Intel Core i7 5775C / 3.3 GHz?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Så äre lönt att försöka få tag på en begagnad Intel Core i7 5775C / 3.3 GHz?

Du kommer, enligt vad jag skrev tidigare, inte kunna köra AP 2020 med den processorn. Jag har ytterst lite koll på Adobe Premiere så jag har inte en aning om vad som är bäst investeringsmässigt, men om du skall köra AP 2020 kommer du behöva byta plattform, alltså moderkort+processor+minne. Då får du välja om du vill a) köra annan mjukvara, som fungerar (billigaste alternativet) och köpa till lite billigt begagnat minne efter behov, eller om du vill b) justera dina planer på att byta plattform om några år till att byta plattform nu. Du kan säkerligen hitta ett paket här i marknaden med moderkort/processor/minne om du inte vill köpa nytt, men då blir naturligtvis frågan om det är en motiverad investering för dig, och det kan bara du svara på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Du kommer, enligt vad jag skrev tidigare, inte kunna köra AP 2020 med den processorn. Jag har ytterst lite koll på Adobe Premiere så jag har inte en aning om vad som är bäst investeringsmässigt, men om du skall köra AP 2020 kommer du behöva byta plattform, alltså moderkort+processor+minne. Då får du välja om du vill a) köra annan mjukvara, som fungerar (billigaste alternativet) och köpa till lite billigt begagnat minne efter behov, eller om du vill b) justera dina planer på att byta plattform om några år till att byta plattform nu. Du kan säkerligen hitta ett paket här i marknaden med moderkort/processor/minne om du inte vill köpa nytt, men då blir naturligtvis frågan om det är en motiverad investering för dig, och det kan bara du svara på.

Makes sense, tack jag kan köra 2019 versionen så får väl bli den i ett par år medan jag sparar ihop mer pengar. Men, tror du jag kan få ner exporteringsprocessens tid lite om jag uppgraderar processorn? Eller går det på GPU:n?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ram minne, ja köp så du kör dual channel dvs två stycken, antingen 2st eller 4st.
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Hans moderkort tar inte DDR4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Du kan inte köra en modern processor på ditt befintliga moderkort, utan då är det nytt moderkort/processor/minne som gäller. Systemkraven för AP 2020 säger att en processor ur Intels sjätte (6000-serien) eller senare krävs.
Ditt grafikkort är inte ett problem, det är den i processorn integrerade grafikdelen som programmet flaggar som inkompatibelt. GTX 970 skall fungera utmärkt.

Rent spontant låter det som att du bör kika på alternativ mjukvara istället för att leta ny hårdvara.

Mer minne bör du kunna hitta här i marknaden för en billig peng.

Skrivet av hyacinthess:

Åh, okej. Hm. Så om jag kör premiere 2019, kan jag få snabbare rendreringstid i alla fall genom att uppgradera CPUn? Eller går det på GPUn?

Jag tycker att du ska testa hur det funkar med din setup. Kör MSI Afterburner medan du använder Adobe Premiere och kolla hur mycket den belastar CPU samt GPU.

Systemkraven är absolut inte till någon hjälp. Några urval av tokigheter.
- Minimum en CPU ur 6'e generationen Intel processorer eller motsvarande AMD. Rekommenderat en CPU ur 7'e generationen. Tittar man sedan på VR så är rekommenderad spec minst en i5-4590. Jag kan garantera dig att din nuvarande CPU funkar mycket bättre än en Celeron G3930T som är 7'e generationen.
- Grafikkorten är ihopplockade på måfå. Det börjar med GTX 970 som ju har lite pulver, men sedan rekommenderar de tex också ett GTX 1650 som är ett svagt grafikkort, långsammare än GTX 1050Ti som inte rekommenderas. Men Intel HD Graphics 5000 som är rejält mycket sämre funkar tydligen också bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Men, tror du jag kan få ner exporteringsprocessens tid lite om jag uppgraderar processorn? Eller går det på GPU:n?

Detta vågar jag inte uttala mig om eftersom jag inte har någon erfarenhet av programmen. Du kan säkerligen söka dig till svaret annorstädes ;p

Skrivet av giplet:

Systemkraven är absolut inte till någon hjälp. Några urval av tokigheter.

Enligt en tråd jag hittade någonstans beror kravet på en 6000-processor inte på prestandan, utan på att de integrerade grafikdelarna är EoL och därmed inte längre får uppdateringar från Intel. Huruvida detta faktiskt skulle orsaka något problem eller mer beror på att Adobe inte vill engagera sig i supportfrågor förtäljer inte historien.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720