Permalänk
Medlem

Cancerframkallande ämnen i moderkort

Hallå!

Jag fick just hem ett moderkort från Gigabyte och såg en varningstext om cancerframkallande ämnen. Varningen handlade om Proposition 65 från California.Efter en snabb sökning fick jag ex. fram denna tråd som pratar om hur en del lödning i moderkort kan innehålla bly. https://forums.tomshardware.com/threads/lead-warning-on-mothe...

Detta låter ju urbota dumt, att använda bly i en produkt som kommer utsättas för x antal fläktar på daglig basis? Jag vet ju inte vilken hälsorisk detta innebär, men jag ser ingen poäng med att "tåla lite bly" - och varför överhuvudtaget använda det? Skulle du lämna tillbaka produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag fick just hem ett moderkort från Gigabyte och såg en varningstext om cancerframkallande ämnen. Varningen handlade om Proposition 65 från California.Efter en snabb sökning fick jag ex. fram denna tråd som pratar om hur en del lödning i moderkort kan innehålla bly. https://forums.tomshardware.com/threads/lead-warning-on-mothe...

Detta låter ju urbota dumt, att använda bly i en produkt som kommer utsättas för x antal fläktar på daglig basis? Jag vet ju inte vilken hälsorisk detta innebär, men jag ser ingen poäng med att "tåla lite bly" - och varför överhuvudtaget använda det? Skulle du lämna tillbaka produkten?

Jag vet inte vad som gäller i ditt specifika fall även om jag skulle tro att mängden bly från lodet som kommer ut i luften är extremt liten. Den där lagen är ju mer generellt dock helt löjlig, finns liknande varningstexter på allt möjligt.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Moderkort som säljs i EU kommer inte innehålla några blylödningar och de har inte gjort det sen 2006 eftersom det var då RoHS direktivet trädde i kraft. https://www.kemi.se/lagar-och-regler/ytterligare-eu-regler/el...

Permalänk
Medlem

Bly är bara ett problem under upphettning. Ett moderkort med blylod avger inga som helst farliga gaser eller partiklar. Se bara till att inte äta upp moderkortet, så är det lugnt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Moderkort som säljs i EU kommer inte innehålla några blylödningar och de har inte gjort det sen 2006 eftersom det var då RoHS direktivet trädde i kraft. https://www.kemi.se/lagar-och-regler/ytterligare-eu-regler/el...

Ah okej, men vad kan det då vara för ämnen som är cancerogena i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bly är bara ett problem under upphettning. Ett moderkort med blylod avger inga som helst farliga gaser eller partiklar. Se bara till att inte äta upp moderkortet, så är det lugnt.

Är det DÄRFÖR man har fläktar?

Permalänk
Medlem

Ingen ovanlighet att ditt gamla elektronikskrot hamnar på tippen i något fattigt u-land. Där de eldar kretskort för att komma åt ädelmetaller. Se till att det slängs på rätt sätt så utsätts ingen för dessa ämnen

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Jag fick just hem ett moderkort från Gigabyte och såg en varningstext om cancerframkallande ämnen. Varningen handlade om Proposition 65 från California.

Grejen med proposition 65 är att företag som inte visar en varningstext på produkter som innehåller cancerframkallande ämnen riskerar böter i Kalifornien, men det finns inget straff mot att ha varningstexten även på produkter som inte gör det. Företag sätter därför varningstexten på allt som möjligtvis skulle kunna innehålla cancerframkallande ämnen för att undvika risken för böter, och varningen har därför förlorat mycket av sin mening eftersom den är så extremt vanlig.