Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag vet inte vad du menar med att inte rengöra noggrant? Följer man vad jag skrev här om rengöring så blir den desinficerad varje gång man rengör den (både när man man kokar upp vatten i den och sedan ytterligare en gång när man torkar den).

Allt löst fett försvinner när man kokar upp vatten i pannan, resten är "mjukt", eftersom det värmts upp, och försvinner med lite snabb mekanisk bearbetning (Har man bränt fast något rejält - typ glömt pannan på spisen - kan man ju ta en skruvmejsel och hammare och knacka loss det!). Den efterföljande infettningen är en form av avfettning. Hushållspappret jag använder brukar knappt bli smutsigt.

Ännu enklare är väl en glasskrapa, dvs en sådan med rakblad som man använder på glashällar. Funkar ypperligt för mig om något bränt fast för hårt. Skruvmejsel låter lite för hardcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Vad menas med att den ”slår sig”?

Botten slutade vara platt. Nu är den konvex (uppifrån sett, d.v.s. den buktar uppåt). Kolstålpannor verkar inte vara lika toleranta mot snabba värmeändringar som gjutjärnspannor är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Ok, tack! Hade helt missat det. Hap, blir ingen souze-vidad julskinka då...

Julskinka är väl ändå lite förlegat? Finns magstarka reportage när grävande journalister jobbat undercover hos grisuppfödare. Man blir lite ledsen i ögat när man får se i videorna när de tar de små kultingarna som är "defekta" och drämmer skallen i väggen några gånger (den dör inte av första slaget) 😥

Edit: Tack autocorrect för att du stundtals gör livet till en pina.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Absolut, dock forfarande störigt om inte pannan ligger plant. Hur påverkar jämnheten i uppvärmningen av att pannan har slaget sig, inget?

Än så länge har jag egentligen inte stött på någon panna som värmer jämnt över ytan(IR-Termometer). de flest värmer klart mest i mitten. Sen kan det såklart beror på induktionshällen med.

Jag antar det är svårt att bygga nått som värmer helt jämt för pannan lär kyla mera i kanterna för där går den ju upp likt en kylfläns och avleder mycket mer värme mot luften, det blir svårt att trimma in så att spisen värmer kanterna mest och lagom mycket extra, speciellt som pannan inte är har en "konstant" kylfömåga, då är det enklare att få till jämnare värme över ytan med ett stekbord för där är det ju inget som ändras på samma sätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nån som fått sin WD SN750 1tb NVMe från elgiganten ännu?

Permalänk
Skrivet av p3pp3r:

Tänker du på VGA-utgången eller? Inser ju tyvärr själv nu att där borde finnas (minst) en DisplayPort... Suck...
Har du rapporterat detta till Fyndiq säger du?
Jag beställde ju kortet och kan förhoppningsvis inom några dagar stoppa i det i dator och på enklast möjligt sätt (hur?) bekräfta exakt vad det är för kort. Sen blir det ju tyvärr en massa meck för mig att få tillbaks pengar och sådär, men det får jag ta helt enkelt, nåt ska man väl ha att göra tänker jag

Ja det är det jag syftar på.
Du kommer högst troligt inte kunna installera Nvidias egna drivrutiner och det borde väl vara nog för retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har själv mest funderat på hur grymma marginaler dem borde ha i vanliga fall om det kan vara lönsamt att sälja för 75% rabatt.

Skrivet av matt76:

Intressanta är att svenska priset på dealen är 1599 kr, men kommer man till den sidan som visar erbjudandet i EURO så är priset €319

Skrivet av ReVco:

Exakt och prissättningen i euro ser fulllt rimlig ut (upp till 50% rabatt som ju även står överst). Är det någon automatiskt konvertering till just SEK som gått snett hos Anova? Klart skumt detta...

https://imgur.com/a/lFKQCNX

Men jag fick upp en bild igår där priset stämde med en emoji på ett paket och julgran och 75% discount, så det kan mycket väl stämma...

https://imgur.com/a/lfOsik6

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Vad var det för presentkort på netonnet jag missat? Gäller dom fortfarande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Om ett gjutgärn kräver en roman i stil med ditt inlägg så kan man förstå varför folk väljer bort det.

Försök beskriva hur man rengör tex en fastbränd ugnsform i ord. Bara för att det krävs många ord behöver inte processen vara särskilt omfattande.

Jämför också med de omfattande förhållningsorder du själv beskrev för teflon

#18776546

#18774209

Jag har för övrigt en fin teflonpanna (i 1500:- -klassen) som jag undrar om jag någonsin använt. Varför skulle fettfri matlagning ens vara önskvärt i 99 % av fallen? Vegetabiliska oljor är nyttiga. Samma sak med järn.

Permalänk
Medlem

Nån mer som köpt från Elgiganten och fått vänta länge på sina varor? Köpte lurar där i söndags kväll, och valde då standard leverans (2-5 vardagar), fick reda på idag av kundtjänst att dom inte kommer skickas förräns 11/12. Så 10 arbetsdagar blir det då, nu har jag inte bråttom att få varan och det är inte direkt ett klagomål utan en undran över hur länge ni andra fått vänta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nån mer som köpt från Elgiganten och fått vänta länge på sina varor? Köpte lurar där i söndags kväll, och valde då standard leverans (2-5 vardagar), fick reda på idag av kundtjänst att dom inte kommer skickas förräns 11/12. Så 10 arbetsdagar blir det då, nu har jag inte bråttom att få varan och det är inte direkt ett klagomål utan en undran över hur länge ni andra fått vänta?

Inte EG men de flesta andra ställen jag beställt från. Lite mycket att göra antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Inte EG men de flesta andra ställen jag beställt från. Lite mycket att göra antar jag

Antar det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Nån som fått sin WD SN750 1tb NVMe från elgiganten ännu?

Japp fick båda mina igår, men valde frakt till mitt lokala Elgiganten för hämta ut, gick sjukt fort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Försök beskriva hur man rengör tex en fastbränd ugnsform i ord. Bara för att det krävs många ord behöver inte processen vara särskilt omfattande.

Jämför också med de omfattande förhållningsorder du själv beskrev för teflon

#18776546

#18774209

Jag har för övrigt en fin teflonpanna (i 1500:- -klassen) som jag undrar om jag någonsin använt. Varför skulle fettfri matlagning ens vara önskvärt i 99 % av fallen? Vegetabiliska oljor är nyttiga. Samma sak med järn.

Ungsform? Spruta på rengöringsmedel, låt stå 1 timme, Skölj av? Görs dessutom extremt sällan i vårt hushåll jämfört med hur ofta vi tvättar pannor.

Jag beskrev aldrig någon rengöringsprocess för teflon merän att den var enklare. Så gott som alla vet redan hur de ska rengöras medan det uppenbarligen inte är lika självklart när det kommer till gjutjärn.

Du verkar ha hängt upp dig på fettfri matlagning, här är ett missförstånd. Vad jag menade var att Felix Pyttipanna går bra att steka i en teflon panna utan att tillsätta smör, det bräns inte fast och det blir en fin yta, det är så vi tillagar denna typ av pytt oftast. För riktig matlagning använder vi givetvis smör och olja för smakens skull. Gjutjärn tvingar oss i så gott som samtliga fall att använda mer fett\olja än vad vi önskar, det blir pytt i fett.

En vild gissning är att man har olika åsikter om vad som är lagom mängd fett\olja i mat. Eller så krävs det kanske en utbildning för att laga mat i gjutjärn med det resultat vi förväntar oss ;).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Någon som sett några bra julkalendrar? Många butiker har ju luckor med dagens erbjudande under december. Kan den här tråden användas även för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Nån som fått sin WD SN750 1tb NVMe från elgiganten ännu?

För mig står det fortfarande: "Under behandling".

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Någon som sett några bra julkalendrar? Många butiker har ju luckor med dagens erbjudande under december. Kan den här tråden användas även för detta?

Det finns redan en klistrad tråd för det.

Permalänk
Medlem

Äh sous vide-setet verkar var slut nu. Ja, så går det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att släppa inbränning av stekpanna, julskinka-etik och andra liknande sidospår.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av hax1:

Köpte ett Logitech G915 TKL på Inets Sweclockers-exklusiva rea, de tog slut snabbt dessvärre.

Skulle hugga ett sånt med, men missade då jag läst fel avs. om det gick att köra med kabel.

Om du inte gillar det... ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Någon som sett några bra julkalendrar? Många butiker har ju luckor med dagens erbjudande under december. Kan den här tråden användas även för detta?

https://www.styrkelabbet.se/1-december-2020/?utm_source=nyhet...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk

Någon i tråden som har beställt Cyberpunk 2077 till Stadia och har information gällande Chromecast och handkontrollen? Av Googles villkor att döma så nämner de endast att koden skickas ut senast 16:e januari, men ingenting om produkterna.

Permalänk
Skrivet av Pansardöden:

Någon i tråden som har beställt Cyberpunk 2077 till Stadia och har information gällande Chromecast och handkontrollen? Av Googles villkor att döma så nämner de endast att koden skickas ut senast 16:e januari, men ingenting om produkterna.

Jag beställde 19/11 och har inte hört ngt.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som beställde produkter direkt från Samsung-shop som inte fått någon form av leveransbesked och att Samsung är helt omöjliga att få tag på?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Är det någon mer än jag som beställde produkter direkt från Samsung-shop som inte fått någon form av leveransbesked och att Samsung är helt omöjliga att få tag på?

Nej, men att dom inte går att få tag på håller jag med om. Väntat många månader angående att byta ut min tv då den har rätt enorm clouding.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Specias:

Ser ut att vara billigare om man köper bundle? Fan vad knasigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Nån som fått sin WD SN750 1tb NVMe från elgiganten ännu?

Nej, inte sett röken av den. Min står som reserverad. Precis som mitt 3080 som antagligen kommer lagom till påsk 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Fubkade på mobilen att lägga till dem igen. 1599 blev priset enligt dem.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Är det någon mer än jag som beställde produkter direkt från Samsung-shop som inte fått någon form av leveransbesked och att Samsung är helt omöjliga att få tag på?

Beställde i Fredags, fick leveransbesked igår.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.