Permalänk
Medlem

QLED överexponerad?

Jag upplever att bilden på min Samsung Q80T 55” är överexponerad. Det är som att allting är för ljust. Det är dålig lyster och djup i färgerna. Och om det tex är mycket ljus i pannan på någon så blöder det och ser onaturligt ut. Jämfört med min 11 år gamla 50”-plasma så är bilden blaskig.
Först trodde jag att det var signalen från min CI+ modul, Boxer eller marksändningarna, men det är samma tendenser från inbyggda Netflix-appen.
Betraktningsvinkeln påverkar också graden av detta. Sitter jag i ”sweetspot” och kollar rakt framifrån så är det mycket bättre än om jag flyttat mig mycket i sidled.
Har testat att gå igenom inställningar från rtings.com och visst blir bilden bättre men överexponeringstendenserna finns fortfarande kvar.
Så, är detta ett QLED-fenomen som man ska leva med, har jag totalt missat en grundläggande inställning eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifen:

Jag upplever att bilden på min Samsung Q80T 55” är överexponerad. Det är som att allting är för ljust. Det är dålig lyster och djup i färgerna. Och om det tex är mycket ljus i pannan på någon så blöder det och ser onaturligt ut. Jämfört med min 11 år gamla 50”-plasma så är bilden blaskig.
Först trodde jag att det var signalen från min CI+ modul, Boxer eller marksändningarna, men det är samma tendenser från inbyggda Netflix-appen.
Betraktningsvinkeln påverkar också graden av detta. Sitter jag i ”sweetspot” och kollar rakt framifrån så är det mycket bättre än om jag flyttat mig mycket i sidled.
Har testat att gå igenom inställningar från rtings.com och visst blir bilden bättre men överexponeringstendenserna finns fortfarande kvar.
Så, är detta ett QLED-fenomen som man ska leva med, har jag totalt missat en grundläggande inställning eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Detta har inget med QLED att göra utan är effekten av en VA-panel som lyser starkt och antagligen (?) kör kartonginställning som ger just ljus bild. Du måste sitta rakt framför en sådan TV för alltid. Vill du hänga lite åt sidan är det OLED som gäller eller exempelvis Q90T eller Sony XH95 som har filter för bättre betraktningsvinklar.

Ljusstyrkan i Q80T är beroende på vilken plasma du har, 4–8 ggr högre än din gamla TV. Så där behöver du anpassa inställningarna. Rtings ger bra förslag så bra där. Du kan behöva dra ned brightness-reglaget ned mot 10 för att få plasmanivån av ljusstyrka. Försämringen av bilden åt sidorna kan du inte göra något åt.

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt. Om jag sätter rtings-inställningar och drar ner brightness till 10 så blir bilden mycket svag och grådaskig jämfört med min PS50A416. Nu vet jag att du och fler andra här är trötta på jämförelser med ”sin gamla plasma” men som det känns nu så slår den Q80Tn på alla punkter när det gäller titta på digitalt marksända HD-kanaler. Och SD-kanalerna ska vi inte tala om hur dåliga de ser ut på QLEDen. Är det så att jag har tabbat mig när jag snålade ur och valde denna över LG OLED55CX?

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Skrivet av Lifen:

Är det så att jag har tabbat mig när jag snålade ur och valde denna över LG OLED55CX?

Svar: JA

När köpte du den? Har du öppet köp kvar så utnyttja det och köp en oled istället!
Mvh Peter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifen:

Mycket konstigt. Om jag sätter rtings-inställningar och drar ner brightness till 10 så blir bilden mycket svag och grådaskig jämfört med min PS50A416. Nu vet jag att du och fler andra här är trötta på jämförelser med ”sin gamla plasma” men som det känns nu så slår den Q80Tn på alla punkter när det gäller titta på digitalt marksända HD-kanaler. Och SD-kanalerna ska vi inte tala om hur dåliga de ser ut på QLEDen. Är det så att jag har tabbat mig när jag snålade ur och valde denna över LG OLED55CX?

Får du bra bild och är nöjd om du är mitt framför TV:n? I sådana fall är det vinkeln som avgör och en OLED hade varit det som fungerar. Men även Q90T-modellen eller Sony XH95 med sina filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Svar: JA

När köpte du den? Har du öppet köp kvar så utnyttja det och köp en oled istället!
Mvh Peter

Jag har öppet köp kvar. Tack för ett rakt och ärligt svar.

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Svar: JA

När köpte du den? Har du öppet köp kvar så utnyttja det och köp en oled istället!
Mvh Peter

Håller med 100%. Jag hade Plasma TV innan och gick till LED. Blev aldrig nöjd då jag upplevde precis samma som trådskaparen. efter 2,5 år sålde jag av LED Tvn och köpte OLED. Det går inte att beskriva den otroligt positiva chocken jag fick när jag startade upp OLEDen första dagen. Helt sjukt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Jag gick från plasma till Q85R och upplever inte alls de problemen som du har. Den är väl ett steg upp jämfört med Q80T visserligen men det borde inte vara så väldigt stor skillnad. Betraktningsvinklar är inget problem om de inte är extrema, färgerna är bra mycket klarare än tidigare, ljusstyrkan kräver lite inställningar förstås men det är ju inget konstigt. Däremot har jag behövt meka lite med HDR-inställningar i Windows och på teven för att det ska funka bra. Även min XB verkar ha lite svårigheter emellanåt, jag har fått ändra till PC-svartnivåer för att inte få grådassig bild i en del spel vilket inte borde behövas. Men XBoxen är ju rätt ny så jag har inte grävt så mycket i inställningarna där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifen:

Mycket konstigt. Om jag sätter rtings-inställningar och drar ner brightness till 10 så blir bilden mycket svag och grådaskig jämfört med min PS50A416. Nu vet jag att du och fler andra här är trötta på jämförelser med ”sin gamla plasma” men som det känns nu så slår den Q80Tn på alla punkter när det gäller titta på digitalt marksända HD-kanaler. Och SD-kanalerna ska vi inte tala om hur dåliga de ser ut på QLEDen. Är det så att jag har tabbat mig när jag snålade ur och valde denna över LG OLED55CX?

Ja, antagligen.

Jämförde QLED mot OLED och gick med OLED55CX, ångrar inte en sekund. Ibland får man leka lite med inställningarna, men slutresultatet är mitt i prick alltid.

Vet inte om detta går att backa vetenskapligt, men personligen känns det som att OLED har en mycket mer "plasma-liknande" bild gällande naturlighet, styrka osv

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får du bra bild och är nöjd om du är mitt framför TV:n? I sådana fall är det vinkeln som avgör och en OLED hade varit det som fungerar. Men även Q90T-modellen eller Sony XH95 med sina filter.

Jag får inte en bra bild som jag är nöjd med när jag sitter rakt framför. Vi kan släppa betraktningsvinkelsaspekten, jag förstår (nu efter köpet) att den kanske inte är topp på denna modell.
Vill dock ändå inte tro att det "är" så här dåligt ljus och färger på en 15.000:- -apparat från 2020.
Detta mobilkamerafoto visar ingen korrekt bild för någon av mina enheter utan förklarar endast skillnaderna. Den vänstra bilden visar Q80T högupplösta bild där ett ansikte blir blekt med onaturliga skuggor på tex halsen. Den högra bilden visar gamla 1366px-plasman med lite moaré på köpet.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/cz4khl5cjv1jprq94uy9tms'>LÄNKTEXT</a>

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifen:

Jag får inte en bra bild som jag är nöjd med när jag sitter rakt framför. Vi kan släppa betraktningsvinkelsaspekten, jag förstår (nu efter köpet) att den kanske inte är topp på denna modell.
Vill dock ändå inte tro att det "är" så här dåligt ljus och färger på en 15.000:- -apparat från 2020.
Detta mobilkamerafoto visar ingen korrekt bild för någon av mina enheter utan förklarar endast skillnaderna. Den vänstra bilden visar Q80T högupplösta bild där ett ansikte blir blekt med onaturliga skuggor på tex halsen. Den högra bilden visar gamla 1366px-plasman med lite moaré på köpet.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/cz4khl5cjv1jprq94uy9tms'>LÄNKTEXT</a>

Om du tycker den högra bilden ser bättre ut så kan du testa butiksläge för att få överdrivna färger och kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Svar: JA

När köpte du den? Har du öppet köp kvar så utnyttja det och köp en oled istället!
Mvh Peter

Jag älskar min 65" Q80R (2019) men den motsvarar ju Q90T från i år. Men klart jag gillade OLED bättre när jag kikade på dem, men prisskillnaden var inte tillräckligt stor för att vara värt det. Jag fick min för 12999kr och motsvarande OLED kostar ca 20k.
Beror ju på vad TS har betalat och kommer få betala för en OLED och hans budget också dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du tycker den högra bilden ser bättre ut så kan du testa butiksläge för att få överdrivna färger och kontrast.

Haha, nja nu var det mest för att påvisa själva överexponeringen och avsaknaden av färg. Men den vänstra bilden kanske är vad man kan förvänta sig av en TV idag?

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag gick från plasma till Q85R och upplever inte alls de problemen som du har. Den är väl ett steg upp jämfört med Q80T visserligen men det borde inte vara så väldigt stor skillnad. Betraktningsvinklar är inget problem om de inte är extrema, färgerna är bra mycket klarare än tidigare, ljusstyrkan kräver lite inställningar förstås men det är ju inget konstigt. Däremot har jag behövt meka lite med HDR-inställningar i Windows och på teven för att det ska funka bra. Även min XB verkar ha lite svårigheter emellanåt, jag har fått ändra till PC-svartnivåer för att inte få grådassig bild i en del spel vilket inte borde behövas. Men XBoxen är ju rätt ny så jag har inte grävt så mycket i inställningarna där än.

Q85R har mkt bättre betraktningsvinklar än Q80T, så tittar man från sidan så är skillnaden jättestor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifen:

Haha, nja nu var det mest för att påvisa själva överexponeringen och avsaknaden av färg. Men den vänstra bilden kanske är vad man kan förvänta sig av en TV idag?

Nja, jag skulle säga att det är en mer korrekt bild på den vänstra bilden. Du kan förstås ställa in det så du får en bild mer lik din gamla plasma om du vill. Men det är förstås svårt att se se på en bild tagen från sidan och utan tillgång till grundmaterialet.

Men som @Laxpudding ofta säger så blir folk inte sällan något besvikna efter en väl utförd kalibrering då bilden blir mer verklighetstrogen och att man då saknar de överdrivna färger och kontrastförbättringar man är van vid. Så det kan ju helt enkelt vara så att din nya TV är bättre kalibrerad från fabrik och det krävs lite tillvänjning innan man uppskattar det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jag gick från plasma till Q85R och upplever inte alls de problemen som du har. Den är väl ett steg upp jämfört med Q80T visserligen men det borde inte vara så väldigt stor skillnad. Betraktningsvinklar är inget problem om de inte är extrema, färgerna är bra mycket klarare än tidigare, ljusstyrkan kräver lite inställningar förstås men det är ju inget konstigt. Däremot har jag behövt meka lite med HDR-inställningar i Windows och på teven för att det ska funka bra. Även min XB verkar ha lite svårigheter emellanåt, jag har fått ändra till PC-svartnivåer för att inte få grådassig bild i en del spel vilket inte borde behövas. Men XBoxen är ju rätt ny så jag har inte grävt så mycket i inställningarna där än.

Q85R har det filter som minskar problem med betraktningsvinklar på VA-paneler. Q80T har det inte och då bleknar det ganska snabbt. Tränade ögon märker skillnader bara man flyttar sig decimetrar åt sidan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifen:

Jag får inte en bra bild som jag är nöjd med när jag sitter rakt framför. Vi kan släppa betraktningsvinkelsaspekten, jag förstår (nu efter köpet) att den kanske inte är topp på denna modell.
Vill dock ändå inte tro att det "är" så här dåligt ljus och färger på en 15.000:- -apparat från 2020.
Detta mobilkamerafoto visar ingen korrekt bild för någon av mina enheter utan förklarar endast skillnaderna. Den vänstra bilden visar Q80T högupplösta bild där ett ansikte blir blekt med onaturliga skuggor på tex halsen. Den högra bilden visar gamla 1366px-plasman med lite moaré på köpet.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/cz4khl5cjv1jprq94uy9tms'>LÄNKTEXT</a>

I de vinklarna fungerar nog inte någon TV bra. OLED får till exempel ett stick mot turkos. Men jag gissar att du tar dem för att exemplifiera?

Vad som händer på VA-paneler i vinkel är att ströljus från bakgrundsbelysningen läcker igenom och blandar ut färgomfånget så att det krymper med svagare färger. Rött kan bli grisrosa och liknande. Ströljuset adderar även till bildens ljus överlag och bygger från skuggorna. Kontrastförhållanden blir då uselt. Så det som ska var en skugga blir en ljusgrå nyans.

Precis detta är det som filtren hos Sony XH95 och Samsung Q90T/Q95T hanterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du tycker den högra bilden ser bättre ut så kan du testa butiksläge för att få överdrivna färger och kontrast.

Jag håller dock med TS här, den högra bilden ser naturlig ut och den vänstra ser väldigt grådassig ut (eller så är personen på bilden dödssjuk).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag håller dock med TS här, den högra bilden ser naturlig ut och den vänstra ser väldigt grådassig ut (eller så är personen på bilden dödssjuk).

/hulle.

Ingen bild ser ju jättebra ut direkt, men att kalla den högra för naturlig är att ta i. Eller personen kanske har samma sminkös som Trump? I så fall är det kanske ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I de vinklarna fungerar nog inte någon TV bra. OLED får till exempel ett stick mot turkos. Men jag gissar att du tar dem för att exemplifiera?

Vad som händer på VA-paneler i vinkel är att ströljus från bakgrundsbelysningen läcker igenom och blandar ut färgomfånget så att det krymper med svagare färger. Rött kan bli grisrosa och liknande. Ströljuset adderar även till bildens ljus överlag och bygger från skuggorna. Kontrastförhållanden blir då uselt. Så det som ska var en skugga blir en ljusgrå nyans.

Precis detta är det som filtren hos Sony XH95 och Samsung Q90T/Q95T hanterar.

Exakt så, jag tar fotona från vinkel för att förstärka de dåliga egenskaperna som jag syftar på.
Jag kanske helt enkelt inte är redo för att byta bort min plasma än. Frun gnäller iaf varje kväll att alla på TV ser döda ut och det var ju inte riktigt enligt plan.

I min värld (storbildslösningar till liveevent) är iaf detta en icke acceptabel bild och jag skulle nog få en hel del klagomål från kund.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/whzhxrcpzokuz8ig51js'>KYLRUMMETIENBECKFILM</a>

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Medlem

Alltså, testa OLED och skriv gärna här vad du tyckte. Plasma och OLED har inte bakgenomlysning utan alla pixlarna lyser själva. Det ger enligt mig helt överlägsen kontrast och färg.
Säger det igen, du måste göra "frugantestet" på en OLED.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifen:

Exakt så, jag tar fotona från vinkel för att förstärka de dåliga egenskaperna som jag syftar på.
Jag kanske helt enkelt inte är redo för att byta bort min plasma än. Frun gnäller iaf varje kväll att alla på TV ser döda ut och det var ju inte riktigt enligt plan.

I min värld (storbildslösningar till liveevent) är iaf detta en icke acceptabel bild och jag skulle nog få en hel del klagomål från kund.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/whzhxrcpzokuz8ig51js'>KYLRUMMETIENBECKFILM</a>

Sluta ta skärmbilder från The Walking Dead.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om du köpte denna tv för 15000kr skulle jag rekommendera att du utnyttjar öppet köp och beställer hem en Panasonic TX-55GZ960E för 13 990 eller väntar på att Cx55 faller ner till 13990 igen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifen:

Exakt så, jag tar fotona från vinkel för att förstärka de dåliga egenskaperna som jag syftar på.
Jag kanske helt enkelt inte är redo för att byta bort min plasma än. Frun gnäller iaf varje kväll att alla på TV ser döda ut och det var ju inte riktigt enligt plan.

I min värld (storbildslösningar till liveevent) är iaf detta en icke acceptabel bild och jag skulle nog få en hel del klagomål från kund.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/whzhxrcpzokuz8ig51js'>KYLRUMMETIENBECKFILM</a>

Själv väldigt nöjd med min QLED. OLED är snäppet bättre, men inte värt prisskillnaden om du frågar mig och OLED sina nackdelar också. Det är inte omöjligt att det rör sig om ett måndagsexemplar, men istället för reklamera hade jag tagit in den på öppet köp och köpt en ny valfri tv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar och åsikter. Jag tror banne mig att alla har rätt och nu är Q80Tn med matchad ljudanläggning Q66T återlämnad till teknikladan och pengarna tillbaks på kontot. Två huvudanledningar på TVn:
1: Dålig betraktningsvinkel. Varje gång jag kommer in i TV-rummet så ser jag bilden från sidan och det gör ju inte saken bättre. I mitt tycke så är denna svaghet underdriven bland kommentarer generellt (om jag nu inte fick ett måndagsex), men sitter du exakt rakt framför skärmen hela tiden så är ju detta inget problem.
2: Dålig skalning. Den är säkert bra på att hantera 4K-material på ett snyggt sätt, men när jag slår på de vanliga marksända tv-kanalerna i SD-kvalitet så blev det inte bra. Det blev dimmigt som ett gammalt MrBean-avsnitt. (@Laxpudding Finns det någon teknisk förklaring till detta? Är det så enkelt att tillverkarna inte lägger tid o pengar på uppskalningen i nya apparater?Jag vet ju hur mycket bra scalers kostar i proffsbranchen). Men iaf, då jag i princip dagligen slökollar på sådant material och näst intill aldrig tar in 4K (än) så blev detta den avgörande faktorn för återlämning.
Ljudanläggningen: Förutom att jag köpte denna för att det skulle funka smidigt ihop med tvn så distade tal på låg volym i både sub och soundbar både från tv via hdmi och mobil via bt.
På teknikladan fastnade jag i 20min framför LG OLED55CX och testade med diverse Youtube-mtrl. Jag kunde inte se någon försämring av bilden från sidan på denna skärm öht, utan den kändes i samma klass gällande betraktningsvinkel som plasman. Självklart hade de inga marksända SD-kanaler men lite gamla Tom&Jerry såg förvånandsvärt bra ut från Youtube. Tyvärr så var hela Samsungavdelningen utan ström så jag kunde inte titta och jämföra.
Så, eftersom jag inte var redo för 4K och gillar bilden på min gamla plasma så kommer jag börja med att satsa på ljudet och surroundförstärkare med HDMI-växel. Där tar jag in min BoxerHD och gamla AppleTV med HD-abb på Netflix mm och jobbar på ett bra ljud. Jag har nämligen svårt att tro att en soundbar kan ge den bredden i ljudet som 5st utspridda högtalare gör, men det är en annan tråd.
Sedan får vi se vad som händer om OLED55CX går ner till 14tusen på mellandagsrean... Då kanske jag utmanar mig själv i tillvänjning @snajk 😉

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Bildexpert 📺

Hanteringen av skogs-TV och bilden från inbyggd mottagare är sedan länge en filosofisk fråga om hur man vill sminka grisen. Tillverkarna prenumererar på lite olika synsätt hur man ska göra där. Senast jag kollade hade Samsung valt en ganska mjuk/pixlig lösning som fungerar bättre på avstånd. Ger lite mer intryck av nyanser. Men på nära håll såg man aliasing-artefakter och misslyckad de-interlace. Fast det var några år senast nu då jag strukit detta från dagordningen. Kanske är annat nu.

Man kan alltid välja en extern lösning och där kliva förbi hur just den tillverkaren väljer att skala från den inbyggda mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifen:

Tack alla för svar och åsikter. Jag tror banne mig att alla har rätt och nu är Q80Tn med matchad ljudanläggning Q66T återlämnad till teknikladan och pengarna tillbaks på kontot. Två huvudanledningar på TVn:
1: Dålig betraktningsvinkel. Varje gång jag kommer in i TV-rummet så ser jag bilden från sidan och det gör ju inte saken bättre. I mitt tycke så är denna svaghet underdriven bland kommentarer generellt (om jag nu inte fick ett måndagsex), men sitter du exakt rakt framför skärmen hela tiden så är ju detta inget problem.
2: Dålig skalning. Den är säkert bra på att hantera 4K-material på ett snyggt sätt, men när jag slår på de vanliga marksända tv-kanalerna i SD-kvalitet så blev det inte bra. Det blev dimmigt som ett gammalt MrBean-avsnitt. (@Laxpudding Finns det någon teknisk förklaring till detta? Är det så enkelt att tillverkarna inte lägger tid o pengar på uppskalningen i nya apparater?Jag vet ju hur mycket bra scalers kostar i proffsbranchen). Men iaf, då jag i princip dagligen slökollar på sådant material och näst intill aldrig tar in 4K (än) så blev detta den avgörande faktorn för återlämning.
Ljudanläggningen: Förutom att jag köpte denna för att det skulle funka smidigt ihop med tvn så distade tal på låg volym i både sub och soundbar både från tv via hdmi och mobil via bt.
På teknikladan fastnade jag i 20min framför LG OLED55CX och testade med diverse Youtube-mtrl. Jag kunde inte se någon försämring av bilden från sidan på denna skärm öht, utan den kändes i samma klass gällande betraktningsvinkel som plasman. Självklart hade de inga marksända SD-kanaler men lite gamla Tom&Jerry såg förvånandsvärt bra ut från Youtube. Tyvärr så var hela Samsungavdelningen utan ström så jag kunde inte titta och jämföra.
Så, eftersom jag inte var redo för 4K och gillar bilden på min gamla plasma så kommer jag börja med att satsa på ljudet och surroundförstärkare med HDMI-växel. Där tar jag in min BoxerHD och gamla AppleTV med HD-abb på Netflix mm och jobbar på ett bra ljud. Jag har nämligen svårt att tro att en soundbar kan ge den bredden i ljudet som 5st utspridda högtalare gör, men det är en annan tråd.
Sedan får vi se vad som händer om OLED55CX går ner till 14tusen på mellandagsrean... Då kanske jag utmanar mig själv i tillvänjning @snajk 😉

Håller med om att det äe förvänadsvärt lite minus för dåliga betraktingsvinklar i tester, jämförde en del i våras i affär och det var självklart att välja Q80R (fjolårsmodell som motsvarar Q90T) före Q70R. Q80R såg ut som OLED från sidan (vid snabbjämförelse i affär, OLED har bättre betraktningsvinklar om man jämför noga). Men Q70R och andra LED såg grådaskiga ut från sidan.

Men om du fortfarande 2020 tittar mycket på SD material så är det nog där du ska börja.
Vilka kanaler tittar du på mest? Det ska väl inte vara så svårt att få dom i 720/1080 kvalite till din TV?

Jag ser aldrig på SD-material, ser ju bedrövligt ut oavsett TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifen:

Tack alla för svar och åsikter. Jag tror banne mig att alla har rätt och nu är Q80Tn med matchad ljudanläggning Q66T återlämnad till teknikladan och pengarna tillbaks på kontot. Två huvudanledningar på TVn:
1: Dålig betraktningsvinkel. Varje gång jag kommer in i TV-rummet så ser jag bilden från sidan och det gör ju inte saken bättre. I mitt tycke så är denna svaghet underdriven bland kommentarer generellt (om jag nu inte fick ett måndagsex), men sitter du exakt rakt framför skärmen hela tiden så är ju detta inget problem.
2: Dålig skalning. Den är säkert bra på att hantera 4K-material på ett snyggt sätt, men när jag slår på de vanliga marksända tv-kanalerna i SD-kvalitet så blev det inte bra. Det blev dimmigt som ett gammalt MrBean-avsnitt. (@Laxpudding Finns det någon teknisk förklaring till detta? Är det så enkelt att tillverkarna inte lägger tid o pengar på uppskalningen i nya apparater?Jag vet ju hur mycket bra scalers kostar i proffsbranchen). Men iaf, då jag i princip dagligen slökollar på sådant material och näst intill aldrig tar in 4K (än) så blev detta den avgörande faktorn för återlämning.
Ljudanläggningen: Förutom att jag köpte denna för att det skulle funka smidigt ihop med tvn så distade tal på låg volym i både sub och soundbar både från tv via hdmi och mobil via bt.
På teknikladan fastnade jag i 20min framför LG OLED55CX och testade med diverse Youtube-mtrl. Jag kunde inte se någon försämring av bilden från sidan på denna skärm öht, utan den kändes i samma klass gällande betraktningsvinkel som plasman. Självklart hade de inga marksända SD-kanaler men lite gamla Tom&Jerry såg förvånandsvärt bra ut från Youtube. Tyvärr så var hela Samsungavdelningen utan ström så jag kunde inte titta och jämföra.
Så, eftersom jag inte var redo för 4K och gillar bilden på min gamla plasma så kommer jag börja med att satsa på ljudet och surroundförstärkare med HDMI-växel. Där tar jag in min BoxerHD och gamla AppleTV med HD-abb på Netflix mm och jobbar på ett bra ljud. Jag har nämligen svårt att tro att en soundbar kan ge den bredden i ljudet som 5st utspridda högtalare gör, men det är en annan tråd.
Sedan får vi se vad som händer om OLED55CX går ner till 14tusen på mellandagsrean... Då kanske jag utmanar mig själv i tillvänjning @snajk 😉

Jag bestämde mig för att byta till en nyare och lite större tv. Dammsög nätet efter information, tester och köparomdömen. Valet stod till sist mellan Samsung Q90T 65" och LG CX 65".

Blev en Q90T på Black week. Valde bort OLED mest för att inte behöva bry mig om ev. inbränningsrisk. Måste tyvärr säga att jag upplever bilden ofta lite "överexponerad" även på demna modell oavsett inställning. Men det som stör mig mest och likaså förvånade mig är att så få haft synpunkter på bildskärpan. Det är näst intill omöjligt att ställa in bra skärpa enligt mitt tycke. Har lagt massor av tid på diverse rekommenderade inställningar och provat egna utan att få åtminstone likvärdigt som på min gamla Samsung UE55H7005. Den gamla ger både skarpare och mer detaljerad bild på det som är i rörelse. Kör jag samma film samtidig på båda men då givetvis i 4K på nya och 1080p på gamla så är det tveklöst bättre på den gamla i de flesta fall.

Visst, betrakningsvinkeln och svärtan är bättre på nya, likaså ljusstyrkan. Men snarlik färgåtergivning i övrigt och som sagt det viktigaste, skärpan och detaljåtergivningen, där borde väl nya teven egentligen vinna? Vilket den inte gör.

Övertygad om att det måste ha varit fel på den teven jag fick hem beställde jag lite snabbt en till likadan på sista Black week-dagen. Tog från annan åf för att om möjligt minska risken för batchfel. Var dock tyvärr exakt samma bild på den. Enda fördelen med att ha två av samma modell igång samtidigt var att jag då åtminstone kunde se den marginella skillnaden som är mellan min och max på exempelvis inställningen för skärpa. På gamla 55-tummaren är skillnaden mellan min och max påtagligt stor. På den vill jag inte ha max och har motion plus avstängd för att slippa "soap opera"-effekt. På nya Q90T går det inte ens att uppnå den effekten.

Min högst oprofessionella bedömning är att Q90T har som svårast att ge en skarp och detaljerad bildåtergivning på lite ljusare objekt som är i rörelse. Såg Black Panther i 4K och det är enda gången bilden för det mesta var bra. Men det är ju också för att nästan alla skådespelare är mörkhyade och då funkar tydligen tevens bildhantering bättre. Det är oftast skärpan, eller snarare bristen på, i ansikten som är mest störande. Blir en form av "blurrighet" så fort personen inte är så gott som helt still. Stänger man av bildförbättringarna får man istället en konstant oskarp bild.

Uppskalat material ska jag väl inte nämna ens kanske men det är "usel" bild i jämförelse med gamla teven. Trodde åtminstone att 1080p skulle vara helt okej men är väl för petig kanske och inte heller redo för en 4K-teve.

Kan tillägga också att exempelvis 4K-videoklipp på Youtube som är specifikt framtagna för att se fantastiskt ut på teven ockå gör det. Men då är det ju färgstarkt innehåll med långsamma rörelser och bildövergångar.

Har nu beställt en LG CX och hoppas den har bättre hantering av bildskärpan på det som är i "naturlig" rörelse.

Permalänk
Medlem

Skall bli väldigt intressant och höra vad du tycker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjärt:

Blev en Q90T på Black week. Valde bort OLED mest för att inte behöva bry mig om ev. inbränningsrisk. Måste tyvärr säga att jag upplever bilden ofta lite "överexponerad" även på demna modell oavsett inställning. Men det som stör mig mest och likaså förvånade mig är att så få haft synpunkter på bildskärpan.

Bara för att förtydliga: är det alltså bara rörelseskärpan du har problem med?
Är stillastående grejer (inklusive tex undertexter, windows skrivbord och sånt) alltid ok?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.