Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tesla är ju en statussymbol. Du köper den inte för att det är smart utan för att du kan. Då blir det också ovidkommande att det är en osund affär rent ekonomiskt. Som tröst tar man till säljargument och snuttefiltar som att den aldrig någonsin behöver servas. Vilket förvisso är sant om du ändå har tänkt att kasta dina pengar på att byta bilen mot en ny vart tredje år.

Nja, Tesla är ju en bra bil med lite kraft i som i jämförelse med andra likvärdiga bilar är rätt billiga. Kollar man på en BMW M3/Audi RS4 mot en Model 3 som jag gjorde sist så är Model 3an rätt billig att äga. Den är rätt billig även om man jämför med en mycket klenare BMW 330iX och liknande också faktiskt.

Just nu har man ju dessutom rätt bra andrahandsvärde så då är värdeminskningen inte speciellt hög. Det lär ju ändras då och då men jag funderade på att byta bil nu efter snart ett år och enligt vad jag kunde få för den så hade jag bara tappat ca 40k, då är det inte alls speciellt dyrt faktiskt och jag hade tappat bra mycket mer på valfri annan ny bil jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har haft det på mina 3 senaste bilar ( hybrider ) så inget nytt för mig, bilen använder fortfarande skivor/belägg fullt ut för att bromsa i 90% av situationerna... Gäller även Tesla.

Blir ännu värre om man förlitar sig större del av just regenerativa bromsningen, precis som med motorbromsning i vanliga bilar, skivorna rostar, beläggen slits ut snabbare.

Kan i vissa avseenden kräva mindre service är helt korrekt, men är en stor del som ändå bör servas precis som en vanlig bil, allt annat är bara dumt, speciellt på så dyra bilar.

Var inne med min Tesla för en hjulinställning, då bakhjulen hade slitits snett. Passade på och fråga hur det var med service på bilen och när nästa behövde göras (Har en begagnad Model S sedan i Juni).
Svaret jag fick var att det gjordes en förra året och typ.. Äh, beställ en service nästa år... blir nog lagom.
Min Volvo servade jag upp till 2ggr per år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tesla är ju en statussymbol. Du köper den inte för att det är smart utan för att du kan. Då blir det också ovidkommande att det är en osund affär rent ekonomiskt. Som tröst tar man till säljargument och snuttefiltar som att den aldrig någonsin behöver servas. Vilket förvisso är sant om du ändå har tänkt att kasta dina pengar på att byta bilen mot en ny vart tredje år.

Svårt att hålla med här. Jag skaffade min Tesla för att det var det smartaste jag kunde göra, rent ekonomiskt. Visst, dyrare i inköp... Men totalkostnaden per månad sjönk med 4-5000kr, mot den Volvo jag hade innan.
Det är för att jag kör väldigt många mil varje dag.
Så det är väldigt individuellt hur man tänker och hur bra/dyrt det blir, vid ett elbilsköp.

Att man inte behöver serva en Tesla, kommer ifrån att Tesla själva har sagt det. Garantin kommer gälla ändå.
Sen kan det ju vara fräscht att byta ut kupéfilter och annat emellanåt, men det kan nog de flesta göra själva...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har haft det på mina 3 senaste bilar ( hybrider ) så inget nytt för mig, bilen använder fortfarande skivor/belägg fullt ut för att bromsa i 90% av situationerna... Gäller även Tesla.

Blir ännu värre om man förlitar sig större del av just regenerativa bromsningen, precis som med motorbromsning i vanliga bilar, skivorna rostar, beläggen slits ut snabbare.

Kan i vissa avseenden kräva mindre service är helt korrekt, men är en stor del som ändå bör servas precis som en vanlig bil, allt annat är bara dumt, speciellt på så dyra bilar.

Regenerativa bromsningen är väldigt kraftfull i Tesla, så jag använder nästan aldrig skivor/belägg.
Tesla erbjuder demontering och uppsmörjning av bromsar vid service. Gjorde det 1 gång/år när jag hade en Model S, bytte aldrig belägg eller skivor på 16000 mil 😉.

Min Model 3 har jag inte lämnat på service.
Kanske är dags då den fyller 2 år i Mars och har gått 5700 mil.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tesla är ju en statussymbol. Du köper den inte för att det är smart utan för att du kan. Då blir det också ovidkommande att det är en osund affär rent ekonomiskt. Som tröst tar man till säljargument och snuttefiltar som att den aldrig någonsin behöver servas. Vilket förvisso är sant om du ändå har tänkt att kasta dina pengar på att byta bilen mot en ny vart tredje år.

Jag menar att den sätter ribban för vad man kan förvänta sig av en elbil i form av kvalitet. Oavsett om de säljer varumärket eller produkten som statussymbol så vill jag tro att man får högre kvalitet i motor, kraftelektronik och batteri med Tesla Model X än i en Volkswagen ID.4.

Argumentet ”elbilens underhåll är lika med noll” blir därför kraftigt omkullkastat för samtliga elbilar om man ska skapa en elbil till halva kostnaden av den bättre. Vi har information tillgängligt rent historiskt och opartiskt av vad dessa presterat kvalitetsmässigt. Det kostar att ha en bil oavsett drivmedel då man får räkna med reperationer och underhåll, det är ofrånkomligt och inte unikt för traditionella bilar.

När man söker sig lägre ned i prissegmentet så blir det allt mer påtagligt att man testar teknik som ännu inte är helt färdig om man väljer elbilar idag.

Permalänk
Medlem

Som andrabil säger jag definitivt el. Då kan man falla tillbaka på fosilbilen vid längre resor. Men man kommer långt på el idag. Upp mot 30 mil säger jag med 64kw batteri. Kör man småvägar kommer man längre, men vid de större vägarna finns snabbladdarna vilket väger upp den högre förbrukningen.

Många pratar om att man ändå stannar längs vägen. Att man lägger tid på att tanka medan laddningen sköter sig själv. Men elbilen laddas inte trådlöst du behöver koppla in. Sedan gäller det också att man lär sig lite hur det fungerar, att man inte laddar fullt på snabbladdare, vilka laddare som är snabbare och hur mycket bilen klarar av.

Kör man korta resor och har lite planering behöver man ju inte ladda varje dag/gång. En viktig sak dock som jag torskat på är att man måste dubbelkolla att bilen laddar när man lämnar den eller via appen.

Man ska ha möjlighet att ladda hemma, annars tycker jag det blir för krångligt med elbil. En laddbox kostar under 20 000 installerad, och tänk på att skaffa lastbalansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, Tesla är ju en bra bil med lite kraft i som i jämförelse med andra likvärdiga bilar är rätt billiga. Kollar man på en BMW M3/Audi RS4 mot en Model 3 som jag gjorde sist så är Model 3an rätt billig att äga. Den är rätt billig även om man jämför med en mycket klenare BMW 330iX och liknande också faktiskt.

Just nu har man ju dessutom rätt bra andrahandsvärde så då är värdeminskningen inte speciellt hög. Det lär ju ändras då och då men jag funderade på att byta bil nu efter snart ett år och enligt vad jag kunde få för den så hade jag bara tappat ca 40k, då är det inte alls speciellt dyrt faktiskt och jag hade tappat bra mycket mer på valfri annan ny bil jag köpt.

Om du väljer att jämföra en Tesla Model 3 med en ny BMW eller Audi så jämför du fortfarande en statussymbol med en annan? Alla nybilsköp är dåliga affärer rent ekonomiskt. Det ger definitivt ett statusvärde men knappast något ekonomiskt värde. Det är ingen sparfond till barnen precis. Sedan kan en ny Tesla tillskrivas andra värden som inte är av ekonomisk karaktär och motiveras med andra faktorer (körglädje etc) - vilket naturligtvis är helt okej. Allt är inte ekonomi.

För egen del är valet av bil först och främst en ekonomisk jämförelse efter att alla grundpelare är uppfyllda (primärt trygghet och komfort). Där vinner inte Teslan ännu, även om jag gärna hade önskat att det vore så.

Skrivet av DaBone:

Svårt att hålla med här. Jag skaffade min Tesla för att det var det smartaste jag kunde göra, rent ekonomiskt. Visst, dyrare i inköp... Men totalkostnaden per månad sjönk med 4-5000kr, mot den Volvo jag hade innan.
Det är för att jag kör väldigt många mil varje dag.
Så det är väldigt individuellt hur man tänker och hur bra/dyrt det blir, vid ett elbilsköp.

Valet mellan en dyr Volvo SUV som förmånsbil och en Tesla som förmånsbil är också en haltande jämförelse. Då väljer man att helt bortse från alternativet att avstå helt från förmånsbil och istället äga bilen själv samt plocka ut den skattefria milersättningen från arbetsgivaren. I ditt fall kan det visserligen stämma eftersom jag tolkar det som att du kvalificerar dig för skattelättnaden vid >3k mil i tjänsten/år. Men det tål att räknas på även där.

För de flesta som reser 2k eller färre mil/år blir det inte alls lika lönsamt med förmånsbilen om det samtidigt innebär att förmånen gör att du kliver över gränsen för statlig skatt. Det gäller även om du skulle få nettolöneavdrag (vilket de allra flesta förmånstagare bara kan drömma om att få från arbetsgivaren).

Jag lägger inte in någon värdering i valet av bil. Det är jättemånga faktorer som spelar in och de ser annorlunda ut från person till person. Men rent matematiskt går det inte att hävda att det är bättre ekonomiskt med elbil idag såvida man inte selekterar sin data för att passa en väldigt snäv beräkningsmodell som exkluderar majoriteten av landets bilister.

Skrivet av DaBone:

Att man inte behöver serva en Tesla, kommer ifrån att Tesla själva har sagt det. Garantin kommer gälla ändå.
Sen kan det ju vara fräscht att byta ut kupéfilter och annat emellanåt, men det kan nog de flesta göra själva...

Man behöver inte oroa sig för drivlinan men du måste fortfarande byta nedslipade bromsbelägg, dåliga bromsskivor, filter etc. Behovet av service är lägre för en Tesla jämfört med en bensinbil, men det är inte obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag menar att den sätter ribban för vad man kan förvänta sig av en elbil i form av kvalitet. Oavsett om de säljer varumärket eller produkten som statussymbol så vill jag tro att man får högre kvalitet i motor, kraftelektronik och batteri med Tesla Model X än i en Volkswagen ID.4.

Argumentet ”elbilens underhåll är lika med noll” blir därför kraftigt omkullkastat för samtliga elbilar om man ska skapa en elbil till halva kostnaden av den bättre. Vi har information tillgängligt rent historiskt och opartiskt av vad dessa presterat kvalitetsmässigt. Det kostar att ha en bil oavsett drivmedel då man får räkna med reperationer och underhåll, det är ofrånkomligt och inte unikt för traditionella bilar.

När man söker sig lägre ned i prissegmentet så blir det allt mer påtagligt att man testar teknik som ännu inte är helt färdig om man väljer elbilar idag.

Ja, jag var lite ironisk i mitt föregående inlägg. Jag är helt enig med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Man behöver inte oroa sig för drivlinan men du måste fortfarande byta nedslipade bromsbelägg, dåliga bromsskivor, filter etc. Behovet av service är lägre för en Tesla jämfört med en bensinbil, men det är inte obefintligt.

Jo, man kommer någon gång till ett läge där även en Tesla behöver komma in till service-verkstaden. Men mycket av den grundläggande servicen kan man göra själv, om man inte har tummen mitt i handen.
Tänkte själv titta över bromsarna i samband med att jag satte på vinterdäcken, men det blev lite hastigt gjort, så hann inte med det.
Planerar istället att göra det till våren då jag byter till sommardäck igen.. Verkar inte svårt och har man lite grundläggande verktyg och en domkraft/pallbock hemma, så är det nog snart gjort.

En liten video som förklarar hur man gör...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Det har du nog, H2O, 2 delar vätgas och en del syre. Genom att köra el genom vattnet kan man få dessa atomer att dela sig, man får då vid ena polen ut vätgas och vid andra polen syre. Har glömt om det är + eller - om ger vätgasen men spelar egentligen ingen roll.

Krävs alltså elektrisk energi för att dela på vattnet
Och vatten som inte innehåller väte kallas inte vatten, det är ju då syre

ah, måste man byta ut vattnet eller kan man använda samma? Sätt och kollar på detta i nån månad och försöker lära mig så mycket det gick.

Skrivet av pv2b:

Jaha, jag förstår, du vill alltså bygga en vätgasbil som sparar på vattnet, och där man sedan kan koppla in bilen i ett vägguttag så att man kan elektrolysera det sparade vattnet för att bli vätgas igen?

Tja, det *går* ju, men om man ska producera eget väte från vatten, varför inte bara ta kommunalt vatten istället? Betydligt mindre dyrt och mindre opraktiskt än att släpa runt på en massa vatten i en bil. (Eller varför inte ett batteri, för den delen...)

Tänk på att vatten är extremt tungt jämfört med vätgas.

När du förbränner väte så händer det enligt reaktionen:

2 H2 + O2 -> 2 H2O
(två mol vätgas + en mol syrgas blir två mol vatten)

En mol vätgas väger cirka 2 gram (2 * 1), och en mol vatten väger ca 18 gram (2 * 1 + 16). D.v.s. "avgaserna" (i form av vatten) väger cirka 9 ggr så mycket som själva bränslet.

Ja, sen vet jag inte om det är smart eller inte.

Tänkte först om man kunde komma längre med vätgas än batteri, och försöker komma på lite hur det skulle kunna gå tills väga.

Måste det inte vara destillerat vatten?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jaha, jag förstår, du vill alltså bygga en vätgasbil som sparar på vattnet, och där man sedan kan koppla in bilen i ett vägguttag så att man kan elektrolysera det sparade vattnet för att bli vätgas igen?

Tja, det *går* ju, men om man ska producera eget väte från vatten, varför inte bara ta kommunalt vatten istället? Betydligt mindre dyrt och mindre opraktiskt än att släpa runt på en massa vatten i en bil. (Eller varför inte ett batteri, för den delen...)

Men hur ska det gå på somrarna, om alla ska hälla vatten i sina bränsletankar? Man har ju inte ens fått vattna rabatten med kommunalt vatten de senaste somrarna! Apropå elbrist...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De håller längre än bilens förväntade livslängd

Ja batterierna behöver faktiskt inte bytas på Apple-enheter för de håller längre än enhetens förväntade livslängd.

Ser du hur det funkar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, man kommer någon gång till ett läge där även en Tesla behöver komma in till service-verkstaden. Men mycket av den grundläggande servicen kan man göra själv, om man inte har tummen mitt i handen.
Tänkte själv titta över bromsarna i samband med att jag satte på vinterdäcken, men det blev lite hastigt gjort, så hann inte med det.
Planerar istället att göra det till våren då jag byter till sommardäck igen.. Verkar inte svårt och har man lite grundläggande verktyg och en domkraft/pallbock hemma, så är det nog snart gjort.

En liten video som förklarar hur man gör...

https://www.youtube.com/watch?v=04WqQ_8vXoc&t=697s

Är detta något slags långsökt skämt, eller har du aldrig skruvat med en bil...?

Vad tror du att Tesla använder för komponenter till sina chassin? Något special som inga andra bilar har?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Model S för snart ett år sen, och om max 70% av bilens range täcker ditt pendlingsavstånd tur och retur en dålig dag (T.ex. riktigt kall vinterdag) så tycker jag att det är värt att skaffa elbil *om* du laddar hemma. Då kan du hyra bensinbil/byta med en kompis de fåtal gånger (Om alls) per år som du behöver en bensinare.

En annan reflektion kring det där med laddning längst med vägen: det är otroligt mycket mer bekvämt att göra långresor med en Tesla tack vare Supercharger-nätverket. När jag åker längre sträckor (Typ Stockholm - Oslo) så stannar jag 2-3 gånger längst vägen i runt 40 minuter. Oftast nära en trevlig restaurang eller bensinmack eller liknande. Minst en av gångerna blir en måltid, och de andra känns det skönt att få sträcka på benen lite. När jag kör så många timmar i sträck tycker iallafall jag att det är skönt att stanna lite. Jag säger inte att det inte går utan nätverket, men jag kan tänka mig att det känns mer jobbigt utan.

Edit:
Sen är det också *otroligt* skönt att ha någon form av "autopilot" också. Det finns fler bilar som har det, så jag säger inte att man måste ha en Tesla, men fan vad skönt det är att bara slippa hålla bilen i sin fil och gasa/bromsa. Man måste så klart fortfarande vara med och ta över om det behövs, men det är en sån stor psykologisk lättnad att slippa det där.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta något slags långsökt skämt, eller har du aldrig skruvat med en bil...?

Vad tror du att Tesla använder för komponenter till sina chassin? Något special som inga andra bilar har?

Nej och jag har skruvat med många olika bilar. Sämsta bilen jag haft är en Ford, där jag rev ner hela V6-motorn i grunden.
Har en far som älskat att meka med bilar och därför vägrat köpa nyare bilar...

Tror dock du missuppfattar vad en service innebär... En service på en Volvo innebär inte att de river ner hela motorn och byter ut en kamaxel, utan att man byter oljan och filtret på sin höjd. T.ex.
Man kollar över och smörjer bromsdelar, byter oljor, filter och kollar att alla säkerhetsfunktioner fungerar. Inga större reperationer...

På en elbil som Tesla är det inte så mycket man behöver kolla över och det mesta kan man göra själv. Det är när/om det blir andra saker som går sönder, som man kanske är mer tvungen att åka in till verkstaden för en "reparation".

Skillnaden med Tesla är att garantin fortfarande kommer gälla, även om du inte servar den regelbundet på verkstad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, man kommer någon gång till ett läge där även en Tesla behöver komma in till service-verkstaden. Men mycket av den grundläggande servicen kan man göra själv, om man inte har tummen mitt i handen.
Tänkte själv titta över bromsarna i samband med att jag satte på vinterdäcken, men det blev lite hastigt gjort, så hann inte med det.
Planerar istället att göra det till våren då jag byter till sommardäck igen.. Verkar inte svårt och har man lite grundläggande verktyg och en domkraft/pallbock hemma, så är det nog snart gjort.

En liten video som förklarar hur man gör...

https://www.youtube.com/watch?v=04WqQ_8vXoc&t=697s

Vad dillar du om? Sådär är det på alla bilar...

Jag har haft många bilar, min nuvarande är 20 år och har rullat 35 000 mil. Jag har aldrig haft motorproblem eller problem med drivlinan. Däremot har jag fått byta mycket i framvagnen, spindelleder, skivor, belägg, bromsslangar, hjullager etc. Allt detta har en Tesla också och slits högst troligt lika mycket.

Den enda delen på servicen som skiljer sig rent spontant är ju att man slipper byta olja varje år, vätskor och tänddelar ibland.

Med det sagt så tycker jag det är bra att Tesla inte pushar för service lika mycket som de traditionella märkena. Märkesverkstäderna tar sjuka ockerpriser. Har en kollega vars Mercedes verkstad tog 8000kr för ett oljebyte som verkstaden utförde dåligt. (fyllde på för mycket olja så motorlampan började lysa, min kollega tappade ut det själv istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja batterierna behöver faktiskt inte bytas på Apple-enheter för de håller längre än enhetens förväntade livslängd.

Ser du hur det funkar nu?

Nej, berätta

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Om du väljer att jämföra en Tesla Model 3 med en ny BMW eller Audi så jämför du fortfarande en statussymbol med en annan? Alla nybilsköp är dåliga affärer rent ekonomiskt. Det ger definitivt ett statusvärde men knappast något ekonomiskt värde. Det är ingen sparfond till barnen precis. Sedan kan en ny Tesla tillskrivas andra värden som inte är av ekonomisk karaktär och motiveras med andra faktorer (körglädje etc) - vilket naturligtvis är helt okej. Allt är inte ekonomi.

För egen del är valet av bil först och främst en ekonomisk jämförelse efter att alla grundpelare är uppfyllda (primärt trygghet och komfort). Där vinner inte Teslan ännu, även om jag gärna hade önskat att det vore så.

Det handlar inte om att det är ett bra ekonomiskt beslut att köpa en dyr elbil jämfört med t.ex. en skrotbil utan det kan vara ett bra ekonomiskt beslut jämfört med andra bilar som uppfyller ens krav. Bara för att det finns ett billigare alternativ på 4 hjul gör det inte allt annat oekonomiskt utan somliga har högre krav än att den ska ha 4 hjul.

Lite som att det kan vara ett bra ekonomiskt beslut att flytta till en lägenhet med lägre hyra än en annan likvärdig trots att det faktiskt vore ännu billigare att bo i ett tält.

Sen kan en nyare och bekvämare bil helt klart ge upphov till ekonomiska värden, har man en lång pendling kan det göra att man är piggare när man kommer hem vilket ger mer energi till att driva egna företag mm.

Skrivet av superegg:

ah, måste man byta ut vattnet eller kan man använda samma? Sätt och kollar på detta i nån månad och försöker lära mig så mycket det gick.

Nej, vattnet är inte bränslet till att börja med. Du har inte vatten i tanken i en vätgasbil utan vätgas, vatten+energi gör dock vätgas men det är just omvandlingen från vätgas tillbaka till vatten som ger energin som driver vätgasbilen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Regenerativa bromsningen är väldigt kraftfull i Tesla, så jag använder nästan aldrig skivor/belägg.
Tesla erbjuder demontering och uppsmörjning av bromsar vid service. Gjorde det 1 gång/år när jag hade en Model S, bytte aldrig belägg eller skivor på 16000 mil 😉.

Min Model 3 har jag inte lämnat på service.
Kanske är dags då den fyller 2 år i Mars och har gått 5700 mil.

Du kan köra 30000 mil med vilka bromsar som helst, betyder inte att man bör göra det... Varken skivor eller belägg mår bra av att inte användas.

Service till bilar är inget påhitt bara för att bilverkstäderna ska tjäna pengar, vilket de självklart gör ändå.

En vettig serviceverkstad går igenom det mesta som kan slitas ut och varnar i god tid för att hålla bilen i liv längre.

Bara för att förbränningsmotorn bytts ut mot en elmotor så blir inte resten av bilen oförstörbar, det är fortfarande samma teknik som används för resten.

Men visst kan man köpa vilken ny bil som helst och behandla den som skit i några år och sedan sälja vidare, det är ju inte ditt problem liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det handlar inte om att det är ett bra ekonomiskt beslut att köpa en dyr elbil jämfört med t.ex. en skrotbil utan det kan vara ett bra ekonomiskt beslut jämfört med andra bilar som uppfyller ens krav. Bara för att det finns ett billigare alternativ på 4 hjul gör det inte allt annat oekonomiskt utan somliga har högre krav än att den ska ha 4 hjul.

Lite som att det kan vara ett bra ekonomiskt beslut att flytta till en lägenhet med lägre hyra än en annan likvärdig trots att det faktiskt vore ännu billigare att bo i ett tält.

Sen kan en nyare och bekvämare bil helt klart ge upphov till ekonomiska värden, har man en lång pendling kan det göra att man är piggare när man kommer hem vilket ger mer energi till att driva egna företag mm.

Återigen, du hyperbolerar. En 3 år gammal bil av erkänt bra modell med höga testresultat som gått 4k mil är knappast en ”skrotbil” men den kommer i de flesta fallen vara ekonomiskt fördelaktig för köparen. Tesla är inte den ny folkvagnen, totalpriset är helt enkelt för högt för det. Vilket oundvikligen leder till att deras bilar kan anses vara statussymboler.

Poängen med mitt ursprungliga inlägg som du motsatte dig är att man enligt min mening inte köper Tesla för att det är ekonomiskt beslut utan av andra orsaker. Det kan vara körglädje, accerelationskraft, infotainment, att man bestämt sig för att bara jämföra med andra elbilar, etc. De allra flesta kommer kunna hitta ett annat fordon till lägre totalkostnad trots bibehållen hög premiumkänsla om eldriften inte är ett absolut ska-krav.

Att hävda motsatsen är att åsidosätta grundläggande matematik såvida man inte bestämt sig för att samtliga bilar med en prislapp under en halv miljon kronor inte får ingå i utvärderingen. Bränslekostnden är en närmelsevis försumbar del av totalkostnaden för en fabriksny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror dock du missuppfattar vad en service innebär... En service på en Volvo innebär inte att de river ner hela motorn och byter ut en kamaxel, utan att man byter oljan och filtret på sin höjd. T.ex.
Man kollar över och smörjer bromsdelar, byter oljor, filter och kollar att alla säkerhetsfunktioner fungerar. Inga större reperationer...

Tyvärr finns det ju gott om bilägare som nätt och jämnt klarar att att fylla på rätt vätska under rätt lock, så jag förstår att det finns mycket business i att göra "service" på punkter som varje bilägare enkelt skulle kunnat kontrollera själv.

Skrivet av DaBone:

På en elbil som Tesla är det inte så mycket man behöver kolla över och det mesta kan man göra själv. Det är när/om det blir andra saker som går sönder, som man kanske är mer tvungen att åka in till verkstaden för en "reparation".

Skillnaden med Tesla är att garantin fortfarande kommer gälla, även om du inte servar den regelbundet på verkstad.

Tesla är ett jätteintressant märke och koncept, men deras fordon är ur ett tekniskt perspektiv ganska medelmåttiga på sina ställen, med lösningar som inte hör hemma på miljonbilarna det faktiskt är utan snarare något billigt östbygge, typ helt oskyddade kabelhärvor längs dörrarna som innebär att en trasig dörrlist på sikt kommer göra halva bilen oduglig. Det är såklart inget problem för den Macbook-ägande, "jag kör Zoom medan jag laddar och får nytta av tiden", IT-nissen som ändå kommer byta till en ny bil efter några år... långt innan några såna problem uppstår.

Jag är inte negativ till att Tesla konkurrensutsätter branschen med nya grepp för konsumenters möjligheter att serva sina bilar själv, men påfallande ofta så märker man att Tesla-ägare är den här kategorin bilägare som nätt och jämnt klarar att fylla spolarvätska ("fick man inte det när bilen var ny?"), men som ändå inbillar sig att det de inte vet om bilägande inte är värt att veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nej, vattnet är inte bränslet till att börja med. Du har inte vatten i tanken i en vätgasbil utan vätgas, vatten+energi gör dock vätgas men det är just omvandlingen från vätgas tillbaka till vatten som ger energin som driver vätgasbilen framåt.

Det fattar jag med, men frågan var om man behöver byta ut vattnet för sen kunna använda el för att få vätgas igen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Återigen, du hyperbolerar. En 3 år gammal bil av erkänt bra modell med höga testresultat som gått 4k mil är knappast en ”skrotbil” men den kommer i de flesta fallen vara ekonomiskt fördelaktig för köparen. Tesla är inte den ny folkvagnen, totalpriset är helt enkelt för högt för det. Vilket oundvikligen leder till att deras bilar kan anses vara statussymboler.

Poängen med mitt ursprungliga inlägg som du motsatte dig är att man enligt min mening inte köper Tesla för att det är ekonomiskt beslut utan av andra orsaker. Det kan vara körglädje, accerelationskraft, infotainment, att man bestämt sig för att bara jämföra med andra elbilar, etc. De allra flesta kommer kunna hitta ett annat fordon till lägre totalkostnad trots bibehållen hög premiumkänsla om eldriften inte är ett absolut ska-krav.

Att hävda motsatsen är att åsidosätta grundläggande matematik såvida man inte bestämt sig för att samtliga bilar med en prislapp under en halv miljon kronor inte får ingå i utvärderingen. Bränslekostnden är en närmelsevis försumbar del av totalkostnaden för en fabriksny bil.

Och du förstår inte att alla har egna preferenser och följer inte dina. Din 3 år gamla bil är ju en lyx och "statussymbol" jämfört med en skrotbilen som är billigare. Så varför skall gränsen gå precis där du vill och inte vara individuell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, Tesla är ju en bra bil med lite kraft i som i jämförelse med andra likvärdiga bilar är rätt billiga. Kollar man på en BMW M3/Audi RS4 mot en Model 3 som jag gjorde sist så är Model 3an rätt billig att äga.

Hur tänker du att en modell 3 eller tesla överhuvudtaget är likvärdig med en M3 / RS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Regenerativa bromsningen är väldigt kraftfull i Tesla, så jag använder nästan aldrig skivor/belägg.
Tesla erbjuder demontering och uppsmörjning av bromsar vid service. Gjorde det 1 gång/år när jag hade en Model S, bytte aldrig belägg eller skivor på 16000 mil 😉.

Ja det är en bra grej på elbilar! Regenerativ bromsning sparar på många sätt, sen är det synd att ett märke som Tesla inte verkar vara några pionjärer med elektriska fordonskomponenter typ elektromekaniska bromsok för färdbromsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

En 3 år gammal bil ... som gått 4k mil

..

Bränslekostnden är en närmelsevis försumbar del av totalkostnaden för en fabriksny bil.

Kan fylla på lite om bränslekostnaden:

Vi kan ta en Volvo XC40 D4 AWD som exempel (första bästa jag kom på / hittade). På BytBil hittar jag att denna enligt fabrik drar 0,51 liter diesel/mil, och kostar 383 900 kr i inköp. Enligt första bästa källa så hamnar värdeminskningen på cirka 43% över 3 år, d.v.s. på cirka 165 000 kr.

4000 mil, vid en bränsleförbrukning på (generöst räknade) 0,51 liter per mil, är totalt 2040 liter bränsle.

Första bästa dagspris för Diesel som jag hittade just nu var på 14,43 kr/liter. Priset kan gå upp eller ner under dessa tre år, men vi låtsas som att det är konstant. På tre år blir bränslekostnaden alltså cirka 30 000 kr.

Så klart så kommer dessa siffror variera en del upp och ner beroende på vilken bilmodell det gäller, men det här är de proportioner det handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Det fattar jag med, men frågan var om man behöver byta ut vattnet för sen kunna använda el för att få vätgas igen?

Du tillverkar inte vätgas i bilen, då hade du behövt batterier för det som hade varit bra mycket större än för motsvarande elbil för att få samma räckvidd, och oavsett så finns det ju ingen som helst mening med el->vätgas->el i bilen. Det är ju fortfarande en elmotor i vätgasbilarna liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

Återigen, du hyperbolerar. En 3 år gammal bil av erkänt bra modell med höga testresultat som gått 4k mil är knappast en ”skrotbil” men den kommer i de flesta fallen vara ekonomiskt fördelaktig för köparen. Tesla är inte den ny folkvagnen, totalpriset är helt enkelt för högt för det. Vilket oundvikligen leder till att deras bilar kan anses vara statussymboler.

Poängen med mitt ursprungliga inlägg som du motsatte dig är att man enligt min mening inte köper Tesla för att det är ekonomiskt beslut utan av andra orsaker. Det kan vara körglädje, accerelationskraft, infotainment, att man bestämt sig för att bara jämföra med andra elbilar, etc. De allra flesta kommer kunna hitta ett annat fordon till lägre totalkostnad trots bibehållen hög premiumkänsla om eldriften inte är ett absolut ska-krav.

Att hävda motsatsen är att åsidosätta grundläggande matematik såvida man inte bestämt sig för att samtliga bilar med en prislapp under en halv miljon kronor inte får ingå i utvärderingen. Bränslekostnden är en närmelsevis försumbar del av totalkostnaden för en fabriksny bil.

En grej du inte tar med dock är den låga värdeminskningen på t.ex. Tesla.

Enligt Motorbranschen så var 2019 värdeminskningen på en Telsa cirka 20% på 4000 mil, medan en typisk förbränningsbil istället har minskat i värde cirka 40%. Vid samma pris är alltså kostnaden i värdeminskning halverad. (Sedan kostar ju en Tesla mer också, vilket gör att värdeminskningen hamnar i närheten av den för en förbränningsbil.)

Problemet är att värdeminskning är väldigt spekulativt. Att jämföra ett inköp av en förbränningsbil och en elbil rent ekonomiskt betyder att man måste spekulera på framtida värdeminskning, och beroende på vilka siffror och hur man gissar att begagnatmarknaden kommer se ut tre år framåt man använder kan man få radikalt olika siffror.

Om man har åsikten att bilar med förbränningsmotor är på väg ut och att de kommer vara mindre eftertraktade på begagnatmarknaden jämfört med elbilar så tror man att värdeminskningen kommer att öka för bilar med förbränningsmotor. Och tror man att det höga andrahandsvärdet på elbilar kommer att korrigera sig själv allt eftersom fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden, och priset på nya elbilar går ner, så kommer den värdeminskningen att öka. Alternativt en kombination av båda (vilket jag själv tror på, men jag vet inte hur mycket av varje...)

Sedan sitter jag inte på någon jättebra data på värdeminskning, poängen är att det absolut måste tas med i en ekonomisk diskussion om det är lönsamt att köpa en dyrare elbil, inte bara titta på bränslekostnader, skatt, service, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hur tänker du att en modell 3 eller tesla överhuvudtaget är likvärdig med en M3 / RS4?

För att I många avseenden är den det, inte alla såklart men i många. Vissa saker gör Teslan bättre andra säme så det bygger på vad man värderar från sin bil.

Skrivet av superegg:

Det fattar jag med, men frågan var om man behöver byta ut vattnet för sen kunna använda el för att få vätgas igen?

Nej vatten är vatten så klart du kan använda samma, men vattnet hjälper inte alls i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att I många avseenden är den det, inte alla såklart men i många. Vissa saker gör Teslan bättre andra säme så det bygger på vad man värderar från sin bil.

Jag är helt övertygad, utan att ha någon form av statistik eller fakta att det inte är speciellt många kunder som väljer mellan RS4, M3 eller en tesla modell 3.