Windows 10 och Microsoft uppdateringar

Permalänk
Medlem

Windows 10 och Microsoft uppdateringar

Kom på att Microsoft nu har 4 (fyra) sätt att uppdatera appar och system på i min Windows 10. Kan ha missat något.

1) Windows Update - klassiskt ställe där uppdateringar för systemet hämtas in.

2) Office 365 Click-to-run - jag har Office 365 och den uppdateras inte via Windows Update (trots att jag har alternativet att uppdatera andra Microsoft program ikryssat). Jag får göra det manuellt i appen eller så körs det någon gång väldigt sällan. Bara för att testa det gick jag precis nu in i Uppdateringsalternativ - Uppdatera nu i Excel och självklart finns det uppdateringar som laddas ner precis nu när jag skriver. Tänk om det funnits något centralt system att få in dessa uppdateringar lite mer automatiskt?

3) Microsoft Edge Chrome - körs via scheduled tasks på samma sätt som Chrome, men verkar inte uppdatera speciellt intensivt. Det fanns en ny uppdatering på Edge nu när jag gick in i Edge och valde att söka manuellt under "Om Microsoft Edge". Jag kör inte Chrome i övrigt.

4) Windows Store - en bunt appar som Microsoft uppdaterar via Store funktionen istället för Windows Update. Normalt uppdateras dessa automatiskt, jag har satt min på manuellt eftersom jag sällan använder några av Microsofts mobilliknande appar. Möjligen Nvidia kontrollpanel som flyttat in här av någon anledning.

Finns det någon mening med detta ämne? Egentligen inte, bara ville peka på hur Microsoft själva lyckas fragmentera Windows 10 och viktiga programuppdateringar enligt mig i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

1) Windows Update - klassiskt ställe där uppdateringar för systemet hämtas in.

Detta känns väl rätt rimligt i sig, så det har jag inte så mycket att säga om.

Skrivet av Fulci:

2) Office 365 Click-to-run - jag har Office 365 och den uppdateras inte via Windows Update (trots att jag har alternativet att uppdatera andra Microsoft program ikryssat). Jag får göra det manuellt i appen eller så körs det någon gång väldigt sällan. Bara för att testa det gick jag precis nu in i Uppdateringsalternativ - Uppdatera nu i Excel och självklart finns det uppdateringar som laddas ner precis nu när jag skriver. Tänk om det funnits något centralt system att få in dessa uppdateringar lite mer automatiskt?

Detta förstår jag inte heller riktigt vitsen med. Om man köpt en specifik version av Office så sköts det fortfarande via Windows Update, men "samma sak" i 365-paketering sköter sig själv (känns som att det funkar rätt bristfälligt, dessutom).
Möjligen relaterat till att man i 365-paketeringen får nya versioner, inte bara uppdateringar till den installerade versionen.

Skrivet av Fulci:

3) Microsoft Edge Chrome - körs via scheduled tasks på samma sätt som Chrome, men verkar inte uppdatera speciellt intensivt. Det fanns en ny uppdatering på Edge nu när jag gick in i Edge och valde att söka manuellt under "Om Microsoft Edge". Jag kör inte Chrome i övrigt.

Ja, här har de väl ärvt hur Chrome jobbar, antar jag. Har inte undersökt eventuella skillnader men för Chrome verkar det ju funka rätt bra på det hela taget, så känns som att det nog inte borde vara något stort problem.

Jag vet inte om de rent praktiskt har något rimligt alternativ här, Chrome uppdaterar hela tiden, de kan inte ligga särskilt mycket efter utan att skapa en stor risk för sina användare. Windows Update t.ex. är alldeles för slappt med att trycka in uppdateringar för att passa Chromes uppdateringsflöde, så tror detta får anses "bra" även om det eventuellt kan behövas någon tweak.

Skrivet av Fulci:

4) Windows Store - en bunt appar som Microsoft uppdaterar via Store funktionen istället för Windows Update. Normalt uppdateras dessa automatiskt, jag har satt min på manuellt eftersom jag sällan använder några av Microsofts mobilliknande appar. Möjligen Nvidia kontrollpanel som flyttat in här av någon anledning.

Detta kan jag ju på något sätt förstå att de gör, iaf. Möjligen att det skulle gå att flytta mer saker hit (Office 365 t.ex., om nu inte Windows Update passar?).
Däremot förstår jag inte varför man skulle stänga av uppdateringarna här, SÄRSKILT om man inte använder Windows Store regelbundet själv så känns det farligt att inte låta den sköta sig själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

3) Microsoft Edge Chrome - körs via scheduled tasks på samma sätt som Chrome, men verkar inte uppdatera speciellt intensivt. Det fanns en ny uppdatering på Edge nu när jag gick in i Edge och valde att söka manuellt under "Om Microsoft Edge". Jag kör inte Chrome i övrigt.

Du verkar ha hittat den i Schemaläggaren, men är troligtvis inte medveten om att många av dessa tasks går att editera, så om man te.x vill att det ska kontrolleras efter uppdatering för Edge oftare så är det bara att editera denna, man kan sätta så ofta som var 5:e minut om man så önskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.