Permalänk
Medlem

Gratis dyndns eller skaffa en domän?

Sitter och experimenterar med raspios installation och docker. I många tutorials så använder de någon typ av dns routing för att nå sina tjänster/dockers som de installerar. Satt och klurade på cloudflare som verkar vara ett omtyckt alternativ men det verkar som att man behöver en redan befintlig domän för att få det att fungera korrekt. Jag drar mig till minnes att man bara kunde skapa ett enkelt dyndns-konto och routa om sitt ip med det. Att man hade typ 3 gratis "adresser" man kunde använda.

Finns det någon sådan, bra, tjänst idag eller bör jag skapa en domän och i sådana fall, vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Sitter och experimenterar med raspios installation och docker. I många tutorials så använder de någon typ av dns routing för att nå sina tjänster/dockers som de installerar. Satt och klurade på cloudflare som verkar vara ett omtyckt alternativ men det verkar som att man behöver en redan befintlig domän för att få det att fungera korrekt. Jag drar mig till minnes att man bara kunde skapa ett enkelt dyndns-konto och routa om sitt ip med det. Att man hade typ 3 gratis "adresser" man kunde använda.

Finns det någon sådan, bra, tjänst idag eller bör jag skapa en domän och i sådana fall, vilken?

Om du bara är ute efter at få ett DNS-namn för att ansluta till din publika adress utan att behöva memorera IP-adressen så duger ju en dyndns alldeles utmärkt.
Själv använder jag gratisvarianten av No-IP och där får man tre DNS-namn gratis per konto, behöver man fler så kan man ju bara skapa flera konton.
Nackdelen med gratisversionen av No-IP är att man måste verifiera sina DNS-namn en gång per månad, annars blir de avaktiverade.

Permalänk
Medlem

Jag kör duckdns, gratis och har aldrig krånglat!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skaffade .se och .com av mitt Nick för flera år sedan och har knutit epost mm till dem.
Aldrig ångrat det.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked