BSOD efter installation av nytt grafikkort.

Permalänk

BSOD efter installation av nytt grafikkort.

Hej hej!

Så för några veckor sedan lyckades jag snappa upp ett Gigabyte Aorus 3080 Master kort. Sedan dess har jag dock haft 3 BSOD och jag vet inte vad jag ska tro. Kortet är inte överklockat eller något sådant. Har två separata kablar från PSUn. Senaste drivrutinerna är också installerade.

Dem två första gångerna skedde det precis när jag gick in i loading screen i Hunt: Showdown, som förövrigt är typ det enda spelet jag lirat sedan jag fick kortet. Men igår fick jag det när jag laddade ner ett annat spel på Steam. Kan vara värt att nämna att min SSD (C:) var ganska proppfull under nerladdningen, 5gb ledigt, vilket kanske ställde till något?
Eftersom att detta började hända efter att jag installerade kortet kan jag ju också tillägga att jag hade ett problem där min skärm tappade signal från kortet då och då. D.v.s skärmen slocknade i nån sekund innan den kom tillbaka. Detta fixade sig dock efter att jag bytte port på DP kabeln till en annan på kortet.

Tog en snabb bild igår när det sket sig. Vet inte om det är till någon nytta.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i9 10900k
Processorkylare: NZXT Kraken Z73
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING
Minne: Corsair 16GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Grafikkort: Gigabyte Aorus 3080 Master
Hårddisk: Samsung 960 1TB
Nätaggregat: Corsair RM750X 750W v2
Övrig kylning: 6x120mm insug och 3x120mm utblås i lådan
Temperaturer: Både CPU och GPU ligger runt 70 grader under full belastning enligt NZXTs program.

Har ingen större aning om vad det kan vara. Vet inte hur man ska gå tillväga för att felsöka något på denna fronten. All hjälp uppskattas!

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Kan börja med det lättaste, när du satte in kortet avinstallerade du dina förra drivrutinerna innan? Brukar rekommenderas att man använder programmet DDU i felsäkert läge för att få bort allt det gamla för säkerhetsskull.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av zather:

Kan börja med det lättaste, när du satte in kortet avinstallerade du dina förra drivrutinerna innan? Brukar rekommenderas att man använder programmet DDU i felsäkert läge för att få bort allt det gamla för säkerhetsskull.

Vet att jag drog ner DDU och rensade lite innan. Dock så tror jag inte att jag gjorde det i safe-mode. Ska testa.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk

Nu har jag rensat med DDU i safe-mode och installerat de nya drivrutinerna igen. Svårt att säga om det gjorde någon skillnad dock.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Blås en ren installation av W10 och återkom efter det.
Testa kortet i en annan burk kan oxå vara ett alternativ.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Blås en ren installation av W10 och återkom efter det.
Testa kortet i en annan burk kan oxå vara ett alternativ.

Hade kunnat testa i en annan burk men det är ju lite jobbigt problem att felsöka. Det fungerar ju bra de flesta dagar. Men jag ska nog göra en fräsh installation av W10 innan nästa Torsdag iaf.

Hade precis ett nytt problem. Vet inte om det är pga kortet eller inte. Har kört lite Rdr2 dem senaste dagarna. Inga problem. Tills idag då min save totalt sket ner sig efter ett uppdrag. Texturer slutade ladda in helt och kan inte länge öppna menyer eller något.

Fick lite panik, testade Hunt igen och det verkar fungera som det ska. Så förhoppningsvis bara spelet som gjort nått galet.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk

Alright boys.

Tror jag löste det. Fick BSOD igår efter en helt ny installation av W10. Testade att göra en memtest86 på mina minnen i brist på andra ideer och det visar sig att ett av mina nya ram minnen är helt fucked. Tur att det är livtisgaranti.

Hoppas att man klarar sig utan mer problem nu.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!