Permalänk
Medlem

Få bort rumsklang

Hej!

Skulle vilja be om lite hjälp med att få bort rumsklang vid Teams/Zoom samtal. Jag har en extern mikrofon, en Sennheiser MKE 600, vilken ger ett mycket fin ljud tycker jag. Men rummet jag sitter i har ganska mycket rumsklang (eller vad det nu heter, detta är inte mitt område), jag skulle vilja ha ett så neutralt och platt ljud som möjligt.

Är det ljudabsorbenter jag behöver då?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Börja med en fet matta på golvet, sedan får du gå vidare med mjukt material på väggarna alterntivt om taket tillåter iaf en absorbent när där du sitter

Permalänk
Avstängd

Kan räcka med att sätta upp en skärm bakom dig.
Typ något liknande denna, finns säkerligen billigare på andra ställen men detta är bara för att visa hur jag tänker.
https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/skarmvaggar/golvskar...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Hej!

Skulle vilja be om lite hjälp med att få bort rumsklang vid Teams/Zoom samtal.

Vill du verkligen få bort den eller vill du slippa att den hörs i samtalen ? Att få bort den innebär att du dämpar rummet.
För att göra dig lättare att höra vid samtal finns det troligen andra sätt som är enklare. Vad har du för mikrofon och annan ljudhårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du verkligen få bort den eller vill du slippa att den hörs i samtalen ? Att få bort den innebär att du dämpar rummet.
För att göra dig lättare att höra vid samtal finns det troligen andra sätt som är enklare. Vad har du för mikrofon och annan ljudhårdvara ?

Mic: Sennheiser MKE 600
Ljudkort: Focusrite Scarlett Solo gen 3, XLR in med phantommatningen på
Matas igenom: Nvidia Broadcast för att brusreducera i realtid, sedan tar jag in både ljud och bild in i OBS, delayar mic 220 ms, skickar bild via virtuell kamera och ljud via BS monitorutgång in i VB-CABLE. Så i de olika mjukvarorna jag har samtal via plockar jag upp mic som VB-CABLE OUT och kamera som OBS Virtual Camera.

Jag skulle vilja säga att jag har PERFEKT ljud förutom att det finns en tydlig rumsklang. Det hörs tydligt att jag sitter i ett stort rum. Jag skulle vilja att det inte hörs i samtalen. Så enklaste sättet att åstadkomma det är väl vad jag söker. Har inga problem att dämpa rummet, men om det finns någon "magisk" inställning eller mjukvara att nyttja gör jag gärna det

Om rummet: 20m2, ca 4 meter i takhöjd. Parkettgolv varav 50% täckt med tjock matta. Har en del möbler med tygstoppning, har en stor tygtavla 2m2 på ena väggen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Mic: Sennheiser MKE 600
Ljudkort: Focusrite Scarlett Solo gen 3, XLR in med phantommatningen på
Matas igenom: Nvidia Broadcast för att brusreducera i realtid, sedan tar jag in både ljud och bild in i OBS, delayar mic 220 ms, skickar bild via virtuell kamera och ljud via BS monitorutgång in i VB-CABLE. Så i de olika mjukvarorna jag har samtal via plockar jag upp mic som VB-CABLE OUT och kamera som OBS Virtual Camera.

Jag skulle vilja säga att jag har PERFEKT ljud förutom att det finns en tydlig rumsklang. Det hörs tydligt att jag sitter i ett stort rum. Jag skulle vilja att det inte hörs i samtalen. Så enklaste sättet att åstadkomma det är väl vad jag söker. Har inga problem att dämpa rummet, men om det finns någon "magisk" inställning eller mjukvara att nyttja gör jag gärna det

Om rummet: 20m2, ca 4 meter i takhöjd. Parkettgolv varav 50% täckt med tjock matta. Har en del möbler med tygstoppning, har en stor tygtavla 2m2 på ena väggen.

Du har en shotgun mikrofon, de är tänkta för att ta upp ljud på långa avstånd och jag tror att det är där du ska börja, du borde ha en mikrofon som är tänkt att användas närmare munnen och också verkligen placera den närmare eller är det inte möjligt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en shotgun mikrofon, de är tänkta för att ta upp ljud på långa avstånd och jag tror att det är där du ska börja, du borde ha en mikrofon som är tänkt att användas närmare munnen och också verkligen placera den närmare eller är det inte möjligt ?

Jag vill inte ha mikrofon i bild, därför använder jag shotgun, det är ett aktiv val jag gjort. Jag har en jättebra Marantz, stormembran, njure, som gör jobbet kanon om man har den precis vid munnen, men det vill jag inte ha. Jag köra ganska mycket utbildningar och långa samtal, även grejer som spelas in och används i utbildningssammanhang och jag tycker micken stör där, det ser inte så snyggt ut + att jag vill kunna veva runt med armarna och visa prylar och där blir micken precis i vägen.

Min setup är ganska lik denna: https://www.youtube.com/watch?v=9hWvN01bEPY&t=942s

Men jag tror att det helt enkelt handlar om att dämpa rummet som jag var inne på i mitt första inlägg och det har jag noll kunskaper om.

Så tips på neutrala (i utseende alltså) och inte för dyra absorbenter mottages gärna

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag vill inte ha mikrofon i bild, därför använder jag shotgun, det är ett aktiv val jag gjort. Jag har en jättebra Marantz, stormembran, njure, som gör jobbet kanon om man har den precis vid munnen, men det vill jag inte ha. Jag köra ganska mycket utbildningar och långa samtal, även grejer som spelas in och används i utbildningssammanhang och jag tycker micken stör där, det ser inte så snyggt ut.

Men jag tror att det helt enkelt handlar om att dämpa rummet som jag var inne på i mitt första inlägg och det har jag noll kunskaper om.

Så tips på neutrala (i utseende alltså) och inte för dyra absorbenter mottages gärna

Markskiva som du klär med tyg är billigt och bra och det kan se snyggt ut.
Det går både att fästa det på väggarna eller göra nån typ av ram och ställa upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Typ 2st såna här kanske? https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-stenull-70x1000x1200m...

Då får jag ut 4st 500x1200 som jag kan sätta både horisontellt och vertikalt. Frågan är om det räcker eller om jag behöver mer än 2,4 m2? Har ingen aning om hur man räknar på detta eller hur det funkar. Antar att man annars bara kan fylla på med en skiva i taget tills man tycker det låter ok.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Typ 2st såna här kanske? https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-stenull-70x1000x1200m...

Då får jag ut 4st 500x1200 som jag kan sätta både horisontellt och vertikalt. Frågan är om det räcker eller om jag behöver mer än 2,4 m2? Har ingen aning om hur man räknar på detta eller hur det funkar. Antar att man annars bara kan fylla på med en skiva i taget tills man tycker det låter ok.

Jag tänkt mer 2 balar och börja med att klä hela bakväggen men småbitar är ju bättre än inget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkt mer 2 balar och börja med att klä hela bakväggen men småbitar är ju bättre än inget.

Hmm, förstår. Det finns bara ett problem med det: Wife Acceptance Factor = LOW. Men jag ska klura lite

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Håller med Föregående DIY absorbenter kan du få så neutrala du vill ha dem bara frågan om val av beklädning efter eget tycke.

t.ex.

hur du går till väga för att skapa dem nedan.
https://www.minhembio.com/Nokan/320952

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, förstår. Det finns bara ett problem med det: Wife Acceptance Factor = LOW. Men jag ska klura lite

Det behöver inte ens synas om det görs ordentligt, att klä en hel vägg brukar gå att få helt osynligt till skillnad från att montera upp "rutor", väggen blir bara lite tjockare, man sätter upp reglar, trycker in skivorna och klär ytan med tyg.
När jag bodde i lägenhet hängde jag en regel i taket med 2 skruv och på den hade jag en hängande heltäckningsmatta, det syntes inte särskilt mycket det heller men dämpade väggreflexerna väldig kraftigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håller med Föregående DIY absorbenter kan du få så neutrala du vill ha dem bara frågan om val av beklädning efter eget tycke.

t.ex.
https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=238598.jpg

hur du går till väga för att skapa dem nedan.
https://www.minhembio.com/Nokan/320952

Ah! Ska kolla på det!

Mikrofonen jag valt plockar 80% av ljudet rakt framifrån, lite bakom och i princip inget från sidorna. Så tänkte börja dämpa bakväggen först och se vad det ger.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte ens synas om det görs ordentligt, att klä en hel vägg brukar gå att få helt osynligt till skillnad från att montera upp "rutor", väggen blir bara lite tjockare, man sätter upp reglar, trycker in skivorna och klär ytan med tyg.

Ja, det har du ju iofs väldigt rätt i!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

En tanke är ju att istället använda en lavaliermikrofon, alltså en ”mygga”.

Kanske inte hela lösningen, men desto närmre du har mikrofonen, desto mindre problem får du med rumsljud, eftersom du helt enkelt behöver mindre gain desto närmre du är - givet att du själv pratar lika högt.

Med andra ord får du större del direkt ljud, och lägre del indirekt.

Får du bort allt? Tveksamt, men det kan bli en förbättring.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju även att använda ett litet headset av den typ man ofta använder för teater och andra scenframträdanden, de syns knappt alls och vill man köra trådlöst är det ju inte heller så svårt även om det driver upp priset några tusen. Det börjar typ härifrån >
https://www.thomann.de/se/the_tbone_headmike_o_akg.htm?glp=1&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver dämpa rummet. Det funkar inte att försöka lösa med mjukvara eller olika mikrofoner, om det är just ett krispigt och dynamiskt ljud du är ute efter.

Matta på golvet och absorbenter ungefär i höjd med hur du sitter är ett första steg. Kan hittas på t.ex. Thomann och devisen "mer är bättre" funkar bra, om man inte är absolut ljudmarodör och får ryckningar i kinden när man läser det som just skrevs.

Ett annat val är att du kör gör-det-själv och bygger ramar med specifik isolering som du sen klär i tyg--bäst resultat estetiskt och ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Min lösning var att bygga ett "rum" över bordet.
4 ben med platta över som man skruvar fast på bordet, sen på insidan av "båset" så täckte jag med gammalt sängöverkast. Fungerade perfekt. Det var som en annan värld när man satte sig vid bordet.
Eftersom det var så stabilt så blev det även en bra hylla. Såg ganska taskigt ut, men skulle lätt göra om det, och göra det snyggare.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.