Dator startar om sig slumpmässigt utan BSOD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Hej krntz!

Jag kan meddela att jag också lider av dessa problem efter uppgradering av nya komponenter. Jag har lite annorlunda setup än du:
Power supply: EVGA Supernova G2 750W
Motherboard: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB
CPU cooler: Noctua NH-D15
RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
M.2-disk: Corsair Force MP510B 480GB (For OS)

Jag får ett av följande två fel i event viewer när min BSOD inträffar. Primärt är det det första felet som inträffar:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor APIC ID: 9

och

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 4

I mitt fall är allt nytt förutom PSU och M2-disken som förra datorn hade OS på också.
Dvs felet ligger inte i PSU eller M2-disk.
Mina BSOD:n uppstår främst vid spelande. Endast enstaka få tillfällen när jag kör "vanligt" kontorsjobb osv. Så inte lika frekvent som ditt problem.
Oavsett, det känns mer spontant som något problem med 3600 MHz-stickor och/eller nya Ryzen-serien i kombo med BIOS-version om jag har tolkat det rätt på googling. Min förhoppning var att det var BIOS-versionen, men ser att du kör MSI och inte ASUS som jag, så då är det isf olika BIOS också...
Men verkar vara rätt många som har problem, så har svårt att tro att det är något hårdvarurelaterat. Mycket refererar till minnesfrekvensen och eller volten på stickorna.

Känner mig likt du att jag testat det mesta, och är smått frustrerad att prylar för många många tusen inte lirar som de ska...

Jag hoppas verkligen att nya mobo't lirar för dig. Uppdatera gärna tråden när du har fått ett utbyte så jag vet om jag ska reklamera mitt också.

Mvh,
André

Notera dock att OP inte hade blåskärm utan att PSUn helt sonika stänger av och startar om datorn.

Ditt fall låter som problem med RAM-minnet eller GPUn i mina öron.

Skönt att det löste sig för OP i varje fall!

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Hej krntz!

Jag kan meddela att jag också lider av dessa problem efter uppgradering av nya komponenter. Jag har lite annorlunda setup än du:
Power supply: EVGA Supernova G2 750W
Motherboard: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB
CPU cooler: Noctua NH-D15
RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
M.2-disk: Corsair Force MP510B 480GB (For OS)

Jag får ett av följande två fel i event viewer när min BSOD inträffar. Primärt är det det första felet som inträffar:

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor APIC ID: 9

och

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 4

I mitt fall är allt nytt förutom PSU och M2-disken som förra datorn hade OS på också.
Dvs felet ligger inte i PSU eller M2-disk.
Mina BSOD:n uppstår främst vid spelande. Endast enstaka få tillfällen när jag kör "vanligt" kontorsjobb osv. Så inte lika frekvent som ditt problem.
Oavsett, det känns mer spontant som något problem med 3600 MHz-stickor och/eller nya Ryzen-serien i kombo med BIOS-version om jag har tolkat det rätt på googling. Min förhoppning var att det var BIOS-versionen, men ser att du kör MSI och inte ASUS som jag, så då är det isf olika BIOS också...
Men verkar vara rätt många som har problem, så har svårt att tro att det är något hårdvarurelaterat. Mycket refererar till minnesfrekvensen och eller volten på stickorna.

Känner mig likt du att jag testat det mesta, och är smått frustrerad att prylar för många många tusen inte lirar som de ska...

Jag hoppas verkligen att nya mobo't lirar för dig. Uppdatera gärna tråden när du har fått ett utbyte så jag vet om jag ska reklamera mitt också.

Mvh,
André

Tyvärr tråkiga nyheter!
Köpte ett Asus ROG Crosshair VIII Hero som ersättare. Till min fasa uppstod exakt samma problem.

Jag har dock hittat en temporär lösning som gör datorn stabil igen.
När jag stänger av CPB (Core Performance Boost) i BIOS så slutar omstarterna helt och hållet för mig.
Har hittat ett gäng trådar på olika sidor med folk som upplever samma problem som oss.

(https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/jzfgj1/ryzen_9_5900...)
(https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...)
(https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5900x-system-co...)

Det tråkiga med att stänga av CPB är ju att processorn inte boostar, men det kraschar iaf inte (för mig)...

Känns inte lönt att reklamera processorn i dagsläget då man lär få vänta ett bra tag på en ersättare.
Jag håller tummarna att en ny BIOS-uppdatering löser problemet, så jag avvaktar ett tag.

Testa om det funkar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Notera dock att OP inte hade blåskärm utan att PSUn helt sonika stänger av och startar om datorn.

Ditt fall låter som problem med RAM-minnet eller GPUn i mina öron.

Skönt att det löste sig för OP i varje fall!

Det är noterat. Ibland kan dock omstart göras utan att du noterat blåskärmen. Felmeddelandena och problemen är dock exakt desamma, precis som OP nedan noterat i andra trådar också.

Skrivet av krntz:

Tyvärr tråkiga nyheter!
Köpte ett Asus ROG Crosshair VIII Hero som ersättare. Till min fasa uppstod exakt samma problem.

Jag har dock hittat en temporär lösning som gör datorn stabil igen.
När jag stänger av CPB (Core Performance Boost) i BIOS så slutar omstarterna helt och hållet för mig.
Har hittat ett gäng trådar på olika sidor med folk som upplever samma problem som oss.

(https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/jzfgj1/ryzen_9_5900...)
(https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...)
(https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5900x-system-co...)

Det tråkiga med att stänga av CPB är ju att processorn inte boostar, men det kraschar iaf inte (för mig)...

Känns inte lönt att reklamera processorn i dagsläget då man lär få vänta ett bra tag på en ersättare.
Jag håller tummarna att en ny BIOS-uppdatering löser problemet, så jag avvaktar ett tag.

Testa om det funkar för dig.

Surt som f*n att behöva göra reklamera Mobo och sedan få samma problem, men misstänkte nästan det. Känns inte som ett hårdvaruproblem.

Kanon, tack! Jag ska testa detta och hoppas innerligt att det fungerar.
Dock, precis som du säger, så är det tråkigt att inte kunna använda funktioner fullt ut när man betalat dyra pengar för top-tier-teknik. Hoppas innerligt att det inte är någon hårdvarusjukdom som missats utan att det är lösbart via BIOS jag också. Ännu bara BETA-versioner för mig på ASUS.

Återkommer efter test!

PS
Reddit-länken du noterade har också en annan BIOS-tweak-lösning med CPB igång. Kan vara värt att labba med också!
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

PS
Reddit-länken du noterade har också en annan BIOS-tweak-lösning med CPB igång. Kan vara värt att labba med också!
DS

Ja, såg den igår kväll (natt) men det hade blivit alldeles för sent för att börja pilla med det då
Ska också ge det ett försök när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Det är noterat. Ibland kan dock omstart göras utan att du noterat blåskärmen. Felmeddelandena och problemen är dock exakt desamma, precis som OP nedan noterat i andra trådar också.

Surt som f*n att behöva göra reklamera Mobo och sedan få samma problem, men misstänkte nästan det. Känns inte som ett hårdvaruproblem.

Kanon, tack! Jag ska testa detta och hoppas innerligt att det fungerar.
Dock, precis som du säger, så är det tråkigt att inte kunna använda funktioner fullt ut när man betalat dyra pengar för top-tier-teknik. Hoppas innerligt att det inte är någon hårdvarusjukdom som missats utan att det är lösbart via BIOS jag också. Ännu bara BETA-versioner för mig på ASUS.

Återkommer efter test!

PS
Reddit-länken du noterade har också en annan BIOS-tweak-lösning med CPB igång. Kan vara värt att labba med också!
DS

Ajaj, jag fattar. Jag lider med er båda och hoppas det löser sig med en snart inkommande biosuppdatering.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

PS
Reddit-länken du noterade har också en annan BIOS-tweak-lösning med CPB igång. Kan vara värt att labba med också!
DS

Jag lider också av detta problem tror jag, höll på att göra en ny tråd när jag såg denna.

Kan du specifiera vilken tips i tråden du rekommenderar som inte är att stänga av CPB? Todeseng3l inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag lider också av detta problem tror jag, höll på att göra en ny tråd när jag såg denna.

Kan du specifiera vilken tips i tråden du rekommenderar som inte är att stänga av CPB? Todeseng3l inlägg?

Jag provade en del inställningar från Todeseng3l inlägg igår.

Fick det stabilt-ish (kraschade inte direkt när jag kom in i windows) med CPB på med följande:

PPT Limit--> 130

TDC Limit--> 83

EDC Limit--> 200

Processorn boostade till ~4.95GHz och låg på 62° max i load. Något sämre poäng i Cinebench R20 än innan allt började skita sig.

Omstarter skedde dock vid några tillfällen så jag återgick till CPB Off då jag behövde använda datorn till annat.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från min sida är att jag testade stänga ner CPB och under några timmars spelande igår så fungerade det iaf felfritt. Lite tidigt att säga än då jag inte haft lika frekventa problem som OP - på gott och ont (svårare att avgöra om det är avhjälpt eller ej.)

Måste erkänna att jag inte är helt med på exakt vad avstängning av CPB har för påverkan, men jag har inte känt av något speciellt och därtill så går CPU:n kallare och pendlar betydligt mindre i temp helt tillsynes random som den gjorde innan.

För er mer kunniga: Problemet med CPB på, är det en potentiell BIOS-fix eller berör det hårdvaran på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Uppdatering från min sida är att jag testade stänga ner CPB och under några timmars spelande igår så fungerade det iaf felfritt. Lite tidigt att säga än då jag inte haft lika frekventa problem som OP - på gott och ont (svårare att avgöra om det är avhjälpt eller ej.)

Måste erkänna att jag inte är helt med på exakt vad avstängning av CPB har för påverkan, men jag har inte känt av något speciellt och därtill så går CPU:n kallare och pendlar betydligt mindre i temp helt tillsynes random som den gjorde innan.

För er mer kunniga: Problemet med CPB på, är det en potentiell BIOS-fix eller berör det hårdvaran på något vis?

Helt klart en potentiell BIOS-fix, men har vi otur så kan det ju såklart vara hårdvarufel.
Stänger man av CPB så boostar aldrig processorn över 3.7GHz och ligger på max 1.019V (hos mig).

Med CPB på så boostar den upp till ~4.9-5GHz och upp mot 1.49V, därav höga temperaturer.

Jag märker inte heller någon skillnad vid vanligt användande, men kör man tyngre program eller spel så är det skillnad.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig, krntz? Har du fått ordning på värdena med CPB som fungerar? Känns fortfarande ärkekass att inte kunna använda CPU:n fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Hur har det gått för dig, krntz? Har du fått ordning på värdena med CPB som fungerar? Känns fortfarande ärkekass att inte kunna använda CPU:n fullt ut.

Tror han sålde och köpte lite Intelprylar istället

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Hur har det gått för dig, krntz? Har du fått ordning på värdena med CPB som fungerar? Känns fortfarande ärkekass att inte kunna använda CPU:n fullt ut.

Kör fortfarande utan CPB. Har inte haft tid att pilla med det där.
100% stabil har den varit med CPB avstängt i alla fall.

Min plan är att vänta på nytt BIOS och/eller chipset-driver.

Är ju ingen idé att reklamera i dagsläget för då blir jag utan processor helt och hållet

Edit: Verkar som att det släpptes ett nytt BIOS igår kväll. Skall testas när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att uppdatering av BIOS inte löste problemet för mig.
Hur har det gått för er andra med liknande problem?

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått någon ny utgåva från ASUS att testa så kan inte svara.
Hade varit intressant att se om fler har problem och vad de har för uppsättningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Jag har inte fått någon ny utgåva från ASUS att testa så kan inte svara.
Hade varit intressant att se om fler har problem och vad de har för uppsättningar etc.

Verkar ha hittat en bättre temporär lösning!
Inte startat om sig på flera timmar, har både spelat och surfat och kört Cinebench ett gäng gånger.
Har nog aldrig hänt förut med PBO & CPB på.

Inställningar i BIOS jag ändrat:

D.O.C.P (XMP) 3600MHz
Global C-State Control -> Disable
Core voltage -> Manual -> 1.1V

Allt annat standard, dvs PBO & CPB på.

Boostar upp till 4951MHz och ligger på 46° i full load.
Ligger några grader högre i idle, runt 35-40°.

Edit: Snart 24 timmar utan omstart

Edit 2: Drygt 48 timmar utan omstart. Verkar som att det här funkar tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Verkar ha hittat en bättre temporär lösning!
Inte startat om sig på flera timmar, har både spelat och surfat och kört Cinebench ett gäng gånger.
Har nog aldrig hänt förut med PBO & CPB på.

Inställningar i BIOS jag ändrat:

D.O.C.P (XMP) 3600MHz
Global C-State Control -> Disable
Core voltage -> Manual -> 1.1V

Allt annat standard, dvs PBO & CPB på.

Boostar upp till 4951MHz och ligger på 46° i full load.
Ligger några grader högre i idle, runt 35-40°.

Edit: Snart 24 timmar utan omstart

Edit 2: Drygt 48 timmar utan omstart. Verkar som att det här funkar tills vidare.

Snyggt! Varit borta ett tag så ska försöka testa. Hur har det gått nu i längden? Fungerar fortfarande bra?

Såg att ASUS släppt en ny icke-beta-BIOS för mitt MOBO jag ska testa först nu i veckan, så får jag hoppas på det bästa från det till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heriin:

Snyggt! Varit borta ett tag så ska försöka testa. Hur har det gått nu i längden? Fungerar fortfarande bra?

Såg att ASUS släppt en ny icke-beta-BIOS för mitt MOBO jag ska testa först nu i veckan, så får jag hoppas på det bästa från det till att börja med.

Har inte haft en enda omstart så det funkar bra!
Testade nya BIOS för mitt moderkort också men problemet kvarstår om jag kör grundinställningar även där.

Återkom gärna om lösningen jag kör med funkar även för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Har inte haft en enda omstart så det funkar bra!
Testade nya BIOS för mitt moderkort också men problemet kvarstår om jag kör grundinställningar även där.

Återkom gärna om lösningen jag kör med funkar även för dig.

tja!

hur kör du nu?

Jag har kört ett par månader utan probs - lite hög temps möjligen.... kommit ny BIOS nu, men inte vågat köra in den ännu

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tja!

hur kör du nu?

Jag har kört ett par månader utan probs - lite hög temps möjligen.... kommit ny BIOS nu, men inte vågat köra in den ännu

mvh Lazze

Kör fortfarande samma lösning som jag listat längre upp.
Nya BIOS-versionen varken hjälpte eller gjorde det värre för mig, samma problem med andra ord.