Permalänk
Medlem

Hur kassa mekaniska brytare finns det?!

Jag trodde att alla mekaniska brytare åtminstone skulle vara bättre än membran så jag köpte för ca ett år sen två stycken Exibel GKX-C på rea hos clas ohlsson. Ett till mig och ett till tjejen. Nackdelen mot membran är större anslagslängd och mer högljudda brytare men fördelen skulle vara större livslängd, om jag förstått det rätt? Hur som helst har jag använt tangentbordet i drygt ett halvår och igår började W-knappen ge upp?! Visst, jag spelar quake rätt flitigt men mina membrantangentbord har åtminstone hållit i typ 3-5 år?! Går det att byta den mekaniska brytaren mot en annan på tangentbordet som inte används lika frekvent? Om jag måste köpa ett bättre tangentbord, finns det något man kan gå efter för att säkerställa längre livslängd?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kvalitet och livslängd på mekaniska brytare varierar mellan riktigt usel och väldigt bra.
Nuförtiden används mekaniska brytare mest i lite mer påkostade tangentbord så kvaliteten är överlag ganska bra, men bara att det är mekaniska brytare innebär inga som helst garantier för kvalitet eller livslängd.

Ett bra rubberdome tangentbord är vanligtvis bättre än ett dåligt tangentbord med mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Tillverkarens garantitid. Lovar de att den håller X år så räknar de med att det stämmer i de allra flesta fallen, vilket även innebär att många kommer kunna överleva betydligt längre än så. Ska man vara krass så är allt annat tomt snack som du inte ska lita på. Spelar inte så stor roll vilket typ av teknologi det är, det finns bra och dålig kvalitet på allt och priset är inte nödvändigt representativt där, men vad du kan lita på är att tillverkaren har noll intresse av att behöva ersätta och ge bort produkter gratis.

Permalänk
Medlem

Har du provat rengöring? Jag har förstått att vissa mekaniska brytare kan drabbas av missade eller dubbla anslag om det kommer ned smuts i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Har du provat rengöring? Jag har förstått att vissa mekaniska brytare kan drabbas av missade eller dubbla anslag om det kommer ned smuts i dem.

Nä det har jag inte gjort. Gjorde precia en observation av något märkligt. När jag spelade igår höll W på att ge upp. Men idag funkade den precis som vanligt... i typ en timme? Sen började den uppvisa samma symptom som igårkväll?! Antar att jag får försöka plocka isär den och se om det är någon smuts där i. Men skulle nog ändå må bra av ett bättre tangentbord. Ibland registrerar den inte snabba dubbelklick heller riktigt. Skulle vilja ha ett "TKL" fast utan vanliga piltangenter. Är det 60% TKL eller vad det kallas? Kan ni rekommendera något som är lämpat för snabba first person shooters?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dottern har ett Corsair K70 mk2 idag och vill försöka måla om sitt tangentbord vitt, vilket jag sade nej till
Då hade de ett vitt tangentbord med mekaniska brytare för 399 på netonnet, men var flera recensioner där knapparna asdw (de vanliga spelknapparna) hade lagt av inom kort tid.

Mitt nuvarande keyboard som är logitech med cherry brown har jag haft i snart 3 år nu, och spelat i stort sett varje dag och inte märkt att någon tangent skulle vara annorlunda än de andra.

Tillverkare av knapparna har nog att knapparna ska hålla minst n antal gånger att tryckas på innan de lägger av.

Kanske är smuts på kontaktytorna (det där som kan bildas i elektriska kontakter), och det kanske går att rengöra med en massa pill.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag ingen info alls om den här brädan, men är det cherrybrytare eller cherrykloner eller något helt annat?

Är det cherry eller liknande, så kan du löda av och löda på nya brytare hyfsat enkelt. Kostar inte många kronor, lätt att få tag på och du kan med fördel sätta på en bättre brytare än den som satt original.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Du har ju köpt typ det sämsta som går att få tag på så det blir ju kvalitet därefter. Hittar inte ens om det är riktiga Cherry brytare så knappast något att hurra över. Har haft mitt äldsta mekaniska sen 2016 och det fungerar fortfarande perfekt trots många år av användning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har ett Func KB-460 som inhandlades när det släpptes, slutet 2013 tror jag, då mitt gamla var halvt trasigt med texten bortskavd och tangenter som inte registrerades osv.
Detta tangentbord tror jag är odödligt då det brukats iallafall var och varannan dag sedan inköp och vägrar ge upp. Har varit sugen på ett nytt tangenbord modell mindre men kan inte med att rättfärdiga ett köp när mitt ~6år gamla fortfarande ser ut som nytt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Nu hittar jag ingen info alls om den här brädan, men är det cherrybrytare eller cherrykloner eller något helt annat?

Enligt denna Reddit-tråd är det Cherry-kloner, men inte från någon av de mer kända tillverkarna av Cherry-kloner.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair K70-RGB Lux håller själva dom mekaniska tagernerna fint, men plastikken på själva keycapsen rök av, den första (E) tagenten rök av efter 6 mån, då fick jag nya från Corsair USA, W tagenten följde med kort tid bakefter, så gick ctrl knappen, och 2 år senare föll stort sätt samtliga keycaps direkt (man kunne vända upp ner på tagentbordet, så faller halften av dom ur, rakt.

Detta skrev jag i forummet tidligare då Corsair presenterade deras nya K100, och då blev jag kontaktad av Corsair-Johan här på forummet som skickade mig ett nytt keycaps kit till tagentbordet, och sade dom har gått över till ny teknik, (Tack Johan, det var väldigt snällt, inte många som gör det, isär när garantitiden nu är ute).

Men är forsatt tveksam på själva keycapsen, dom verkar extremt tunna i själva krysset/korset där dom proppas på dom mekaniska tagenterna.

Men iaf. det jag ville säga är att själva det mekaniska verkar vara bra kvalité, så nu får vi se hur länga dom nya keycapsen överlever

Har också ett Logitech G915, blir inte riktig vän med lågprofil än så länge, men det är för tidigt att säga hur solida dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt denna Reddit-tråd är det Cherry-kloner, men inte från någon av de mer kända tillverkarna av Cherry-kloner.

Vad lustigt, jag anser mig ändå ha ganska bra koll på switchmarknaden, men de där har jag aldrig hört talas om!

Oavsett, så borde det gå lätt att byta ut dem. Det som kan vara lite knivigt är att löda av dioderna som är värmekänsliga, men har du någon som helst erfarenhet med en lödkolv är det görbart.

Kolla i mekaniska tangentbords discord, där finns säkert någon som kan sälja dig en näve lösa brytare av bättre sort. http://mekaniskatangentbord.se/

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30