Telias mail, viktiga mail fastnar i spam filtret, går ej att åtgärda
Jag har kört Telias mailtjänst "Telia Epostlådor Betal-100" i mer än 10 år, egen domän, ca 15 mailkonton, i stort sett enbart POP-klienter. Denna tjänst kostar idag ca 2 000:-/år totalt.
Skälet att jag valt Telia var att jag vill ha en operatörsoberoende mail-tjänst som inte scannar innehållet och som har en ekonomisk stabilitet så man slipper byta om bolaget går i putten. Sen är det bra om det är många kunder så att man inte är ensam om ev problem.
Allt har funkat OK i flera år.
Sedan några månader så har det dock blivit stora problem med spam-filtrering vilket innebär att i stort sett vilka inkommande mail som helst kan hamna spam-filtret. Enda sättet att upptäcka detta är via web-gränssnittet vilket användarna normalt inte gör eftersom alla kör POP. Det finns heller ingen funktion för att white-lista avsändare explicit och om man anger att ett mail inte är spam så kan framtida mail ändå fastna. Det finns inte heller något sätt att stänga av spamfiltret helt och hållet.
T ex hamnar fakturor i filtret och tom mail från minmyndighetspost.se stoppas av filtret ibland (men inte alltid).
Telias support är helt värdelös och trots ett tiotal samtal och mail har jag inte fått någon som helst vettig info. Det finns ju folk på Telia som har kunskap om detta men de verkar vara helt omöjliga att få kontakt med. (Jag kan inte heller hitta info om att Telia aktivt säljer en fristående mail-tjänst idag så det kan ju hända att de lagt ner nyförsäljning av denna tjänast, bara struntar i befintliga kunder och låter tjänsten tyna bort av sig självt.)
Min teori är att Telia bytt plattform för spamfilter i våras/början av sommaren och att funktionaliteten därför inte är kvar.
Jag är tacksam för alla råd hur man kan hantera detta. Jag får väl överväga att byta leverantör helt och hållet (trots allt trassel detta innebär...).