Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Permalänk
Medlem

Rätt så ljust skulle jag tro, något under punkten då det blir coilwhine i bakgrundsbelysningen drivkrets.
Dock är skärmen jag har mycket trevligare än min förra, som hade coilwhine vid lägre ljusstyrka, fick ha den väldigt ljus då för att slippa höra den...

Permalänk
Medlem

35 på en LG 27GL83A-B

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror att min skärm är ställd till 30%, vad det nu innebär på en Dell S2716DG. Drar ner den till 0% om kvällarna. Om jag nu kommer ihåg det, vill säga.

Haft on Topic: Finns något program som ändrar ljusstyrka beroende på tid dygnet? Finns ju för blåljus, men för att styra ljusstyrka har jag enbart hitta Monitorian (som gör att jag slipper rätta med skärmens omständiga reglage, men annars är manuellt).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kör en Alienware AW3418DW. Har LED lampa i taket motsvarande ung. 50 watt. 100% ljusstyrka för att jag trivs med ganska starkt ljus, dessutom tycker jag det blir mer levande bild och färger.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Acer XB271hu och kör på runt 20-25%. Mer dödar ögonen 😜

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

0% och 0%.
Den ena är mer ljusstark än den andra på den inställningen. Jag tycker att båda är för ljusstarka redan på 0%.

Jag kan inte ha vita bakgrunder, eftersom att det mördar mina ögon. Jag har lampor igång bakom skärmarna, men t o m då får jag ont. Jag kör på lägsta som det går att köra med på plattan och telefonen också. Får på riktigt ont även då ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag har det faktiskt på min skärm, en Benq EX3203R. Funkar kanon och är en av anledningarna till att jag köpte just den

Trevligt! Men det är mycket ovanligt. Dessa sensorer kan inte kosta många ören att peta i. Särskilt på laptops hade det varit extra bra.

Permalänk
Medlem

ASUS PG278Q och kör med 15 % ljusstyrka. Funkar bra i min man cave.

Permalänk
Medlem

Med min tidigare skärm, en Asus MG279Q körde jag 20 av 100 vilket gav ca 100 nits.

Nu med en Acer XB323UGP så kör jag ca 15 av 100. Har dock inte kunnat mäta än hur mycket ljus det ger men det känns ungefär lika ljusstarkt och är behagligt för mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljussensorer i skärmar var vanligare förr, särskilt under lysrörstiden när skärmar drog mer ström och gav mer värme. Då var sensor ett argument för energisparande. På senare år tror jag sensorerna försvunnit eftersom produkterna ska förenklas och kosta mindre och mindre. Då är $5 (eller vad det nu kostar) för sensor och någon styrning $5 mindre vinst utslaget på kanske miljonen skärmar.

En del sensorer hade också problem med feedback-loopar. Tomma Excelark och vit skjorta och ljusstyrkan kryper uppåt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer 27" Predator XB271HU och kör på 40%. Vid köp har jag för mig att den stod på 90-95% och verkade vilja lysa upp baksidan av min hjärna.

Edit. Satte ner till 20 på kul, och det kändes genast mycket behagligare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

0% ljusstyrka, mörkt tema och redshift (som f.lux). Fortfarande för ljust ibland. Nästa steg: undervolta backlighten?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Har aldrig ändrat ljusstyrka på någon skärm jag haft🤨

Permalänk
Medlem

0% på båda. I vissa mörka spela kan jag höja det men inte annars.

Permalänk

Jag ändrar beroende på hur ljust det är i rummet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

50% Asus VG248QE, men sänker nog nu med tanke på att det alltid är mörkt ute denna tid på året. Inställt efter dagsljus för några år sedan och aldrig ändrat efter det...
Nästa skärmpar får bli med stöd för mjukvarustyrda inställningar så man kan ställa ljuset automatiskt efter tid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

0% 0%

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

MAXAT på min Acer Predator X34P
Mest för att se idioter som gömmer sig i Escape from tarkov
Ställer ner till 50% när jag gör annat

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Bildexpert

Alla skärmar jag använder är kalibrerade till BT.709/D65 med 100cd/m² som target, samt med power law 2.4. Min primära skärm har en sekundär profil med samma kalibrering men med 2.2, vilken jag använder i macOS då det funkar generellt sett bättre med dess färghantering.

Skälet till att jag inte kör 80cd/m² samt sRGB-gamma på datorskärmarna är för att jag jobbar mycket med filmproduktion, både på jobbet och i hemmet, och då blir det nödvändigt att förhålla sig till standarder för film och video. Men i realiteten fungerar det väldigt bra för grafik också.

Enda undantaget är min PC CRT (Sony G520), som jag tror maxar kring 85cd/m². Då siktar jag hellre på 80cd/².

Permalänk
Avstängd

10% ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Kalibrerat min Acer K242HQK för både ~100 nits (58% B, 0% C) för dagen och ~40 nits (14% B, 0% C) för kväll. Har sett 100 nits slängas runt i olika specs/rekommendationer runt Rec.709/sRGB, så tog min inspiration därifrån, men inget som jag skulle lägga alldeles för mycket vikt på helt ärligt då det inte riktigt är ristat i sten och 80-120 nits verkar vara sweetspot:en vilket som.

Körde tidigare f.lux med fast ljusstyrka där f.lux "fusk" sänkte min ljusstyrka när det närmade sig kväll, men kör numera utan nu när jag kör ClickMonitorDDC (Archive.org länk, sidan verkar vara nere sedan november tyvärr) istället. Med det så har jag ställt tidsinställda kommandon som skickas till min skärm vid vissa tidslag när det passar mig. Ändrar manuellt med hotkeys när det behövs. Ett jäkla skitprogram att använda, men det gör sitt jobb när man har lyckats fixa allt till slut

Vet att Monitorian existerar, men jag kräver att programmet skickar RGB- och Contrast-värden också mer än just Brightness då jag vill att den ställer allt rätt om det skulle bli något krångel eller om man råkar återställa skärmen pga värdelösa menyer

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd

100% upptäckte jag nu, därför att jag har den vid fönster med mycket ljusinsläpp. Sänkte nu till 70%.

Permalänk
Medlem

Har 10% på min Samsung Odyssey G7, är väldigt ansträngande för ögonen att ha starkare

Permalänk
Medlem

Max när jag spelar, min för allt annat.

Permalänk
Snusfri

5% på min Philips BDM4065UC.
Blir på tok för ljust annars.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Den bästa lösningen jag har kommit fram till är att alltid se till att ha en annan ljuskälla som lyser starkare för att inte uppleva att just bildskärmen är så stark. Jag fick tag på ett par riktigt bra begagnade xenonlampor från en krockad personbil som ger ett mycket starkare motljus än bildskärmen. Jag ser den inte ens. Helt förblindad faktiskt men bildskärmen känns väldigt tam i jämförelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den bästa lösningen jag har kommit fram till är att alltid se till att ha en annan ljuskälla som lyser starkare för att inte uppleva att just bildskärmen är så stark. Jag fick tag på ett par riktigt bra begagnade xenonlampor från en krockad personbil som ger ett mycket starkare motljus än bildskärmen. Jag ser den inte ens. Helt förblindad faktiskt men bildskärmen känns väldigt tam i jämförelse.

😂

Permalänk
Medlem

Jag kör 30% på en LG 34GN850

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

~100 nits. Ljusreglaget på noll.

Permalänk
Medlem

Haft mina skärmar ställda på 120cd/m2 sedan 2012. Använder en Spyder 4 Pro som hjälp för att hitta rätt ljusstyrka i skärmens OSD.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!