Permalänk

Ny burk tar flera försök att boota

Tjena!
Har precis byggt ny burk, spelade på den i ca två veckor och allt funkade hur bra som helst. Fick för mig att byta till vattenkylning på cpu istället för luft så slängde ut Noctuan och satte in en NZXT x73 istället. När jag först skulle starta datorn så lyste alla 4 små röda lampor på moderkortet (CPU, DRAM, VGA och BOOT). Först lyser cpu några sekunder går sedan över till dram och till sist vga och boot. Det slutar med att vga lyser en längre period och efter det börjar boot lysa när vga har slocknat. Sedan börjar det om tre-fyra ggr tills den bootar. Ibland bootar den inte alls men lampor slocknar.

Alla fläktar går förutom den lilla på moderkortet, den går bara några sekunder precis efter start (antar att denna bara går vid behov) och när datorn väl startar så verkar allting funka bra, det enda konstiga jag märkt är att minnena har klockat ner sig från 3.600 till 2.667. Jag kommer heller inte in i BIOS, spammar jag knappen för att ta mig in dit får jag "no signal" på skärmen.

Har testat att byta minnen, kontrollerat alla anslutningar på mobo och psu, bytt strömkabel, tagit bort cpu kylare rengjort och monterat om cpu+kylare och uppdaterat BIOS.

Vore hjärligt tacksam om någon har några förslag eller råkat ut för något liknande. Kan det vara fel på mobo eller psu?

Specs: Ryzen 5900x, MSI x570 MPG Gaming Plus, Corsair 3.600mhz CL18 32gb, Corsair RM750 750w, gtx 1070 (inte fått nya kortet ännu).

Permalänk
Medlem

Prova en RAM-sticka åt gången se om det gör nån skillnad.

Du kom in i BIOS innan du bytte CPU-kylare?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Prova en RAM-sticka åt gången se om det gör nån skillnad.

Du kom in i BIOS innan du bytte CPU-kylare?

Tack för ditt svar!
Jag fick faktiskt ordning på det sent inatt... Visade sig att jag var tvungen att installera drivisar för gpu:n för att köra 1.3/1.4 DisplayPort. Väldigt skumt att detta var lösningen då jag använde samma grafikkort och skärm i två veckor innan jag installerade nya aio-kylaren. Kortet kanske fick någon knäpp när jag plockade ur det för att montera nya kylaren?