Råd inför laptop, AMD, IPS, under ca 8000

Permalänk
Medlem

Råd inför laptop, AMD, IPS, under ca 8000

Ska införskaffa mig en ny laptop. Tycker min nuvarande blivit väldigt seg. Många program som blivit för kraftfulla. En HP från typ 2010 ca. 4 GB ram, äldre hårddisk och 2,13 GHz Intel-processor.

Fick tips om att AMD Ryzen är bra och snabba för generell användning. Söker väl egentligen ingen regelrätt speldator, det räknar jag inte med att en laptop är lämpad för, åtminstone inte för det priset och utan att bli onödigt varm. Då känns en stationär bättre för ändamålet, eller hur?

Blir ju blandat bruk, vissa spel typ Garrys Mod, TF2, Flight Simulator, Train Simulator är väl det som spelats på nuvarande, med viss frustration emellanåt över processor som grillar... Videoredigering och encodning, bildredigering och sånt, ordbehandling, mail och annat.

Vill ju inte köpa en jumbojet för att flyga från Malmö till Köpenhamn liksom om man säger så.

Sen är det viktigt att ögonen inte blir för ansträngda, tror att en matt IPS skärm vore lämpligt? Min nuvarande har en blank skärm, inte helt lyckat alla gånger...

Hur bör man tänka kring processorn? Hur mycket bättre är en AMD Ryzen 4xxx jmf med 3xxx t.ex.? Och är 2.13 GHz bättre idag i jämförelse med för 10 år sen?

Permalänk
Medlem

Skall du ha en laptop med AMD Ryzen i, så är det Ryzen 4000-serien som gäller. (Samma arkitektur som Ryzen 3000 desktop CPUer vilket förvirrar allting)
De är mycket bättre än de äldre Ryzen 3000 laptop processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Ska införskaffa mig en ny laptop. Tycker min nuvarande blivit väldigt seg. Många program som blivit för kraftfulla. En HP från typ 2010 ca. 4 GB ram, äldre hårddisk och 2,13 GHz Intel-processor.

Fick tips om att AMD Ryzen är bra och snabba för generell användning. Söker väl egentligen ingen regelrätt speldator, det räknar jag inte med att en laptop är lämpad för, åtminstone inte för det priset och utan att bli onödigt varm. Då känns en stationär bättre för ändamålet, eller hur?

Blir ju blandat bruk, vissa spel typ Garrys Mod, TF2, Flight Simulator, Train Simulator är väl det som spelats på nuvarande, med viss frustration emellanåt över processor som grillar... Videoredigering och encodning, bildredigering och sånt, ordbehandling, mail och annat.

Vill ju inte köpa en jumbojet för att flyga från Malmö till Köpenhamn liksom om man säger så.

Sen är det viktigt att ögonen inte blir för ansträngda, tror att en matt IPS skärm vore lämpligt? Min nuvarande har en blank skärm, inte helt lyckat alla gånger...

Hur bör man tänka kring processorn? Hur mycket bättre är en AMD Ryzen 4xxx jmf med 3xxx t.ex.? Och är 2.13 GHz bättre idag i jämförelse med för 10 år sen?

Kan du hosta fram 2000kr till är detta priset oslagbart. 4800H är en 8-core. Legion 5 är en bra platform också, bra kylning jämfört med andra laptops och "bra plast" så satt säga.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/203384...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kan du hosta fram 2000kr till är detta priset oslagbart. 4800H är en 8-core. Legion 5 är en bra platform också, bra kylning jämfört med andra laptops och "bra plast" så satt säga.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/203384...

Tycker det låter lite extremt med 8-core, fast vad vet jag

Fick fram några märken när jag gick in på Prisjakt efter Ryzen 4xxx,
t.ex.

Acer Aspire 5
Acer Nitro 5
Asus Vivobook S15
HP Pavillion Gaming 15
Lenovo IdeaPad 3-15
Lenovo IdeaPad 5-15
Lenovo IdeaPad Gaming 3-15

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s457648844&o=produ...

sen en ACer Aspire 5 på Proshop i deras Black Weekend rea
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Aspire-5A515-44-R0W...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Tycker det låter lite extremt med 8-core, fast vad vet jag

Fick fram några märken när jag gick in på Prisjakt efter Ryzen 4xxx,
t.ex.

Acer Aspire 5
Acer Nitro 5
Asus Vivobook S15
HP Pavillion Gaming 15
Lenovo IdeaPad 3-15
Lenovo IdeaPad 5-15
Lenovo IdeaPad Gaming 3-15

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s457648844&o=produ...

sen en ACer Aspire 5 på Proshop i deras Black Weekend rea
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Aspire-5A515-44-R0W...

Vad jag läser av dina krav tror jag att den jag länkade blir bra för dig. Den har kraftig processor för bild- och videoredigering och ett grafikkort som går att spela hyffsat krävande spel om du vill det. Den lär stå sig längre än en dator för 6000kr.
Den har dessutom 120hz skärm vilket inte bara är för spel, det är skönt att titta på i kontorsmiljö också!

Men du får skynda dig, sista chansen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad jag läser av dina krav tror jag att den jag länkade blir bra för dig. Den har kraftig processor för bild- och videoredigering och ett grafikkort som går att spela hyffsat krävande spel om du vill det. Den lär stå sig längre än en dator för 6000kr.
Den har dessutom 120hz skärm vilket inte bara är för spel, det är skönt att titta på i kontorsmiljö också!

Men du får skynda dig, sista chansen idag.

Jag var lite sen,den han ta slut innan dagen gick ut. Kan man avgöra hur bra en dator är på att kyla sig av dess olika specs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Jag var lite sen,den han ta slut innan dagen gick ut. Kan man avgöra hur bra en dator är på att kyla sig av dess olika specs?

Nej tyvärr. Sådana saker får man bilda en egen uppfattning om genom att titta på recensioner. Jag tycker om Jarrods Tech på Youtube, han testar fler saker än bara prestanda på en laptop. Tex ljusstyrka och färg på skärmen, hur mousepaden känns, mäter ljudnivåer osv. Något jag tycker om är att han även öppnar alla laptops och kolla på möjligheter att sätta i en extra hårddisk eller nya batteri och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nej tyvärr. Sådana saker får man bilda en egen uppfattning om genom att titta på recensioner. Jag tycker om Jarrods Tech på Youtube, han testar fler saker än bara prestanda på en laptop. Tex ljusstyrka och färg på skärmen, hur mousepaden känns, mäter ljudnivåer osv. Något jag tycker om är att han även öppnar alla laptops och kolla på möjligheter att sätta i en extra hårddisk eller nya batteri och så.

Jag vet att den nuvarande blir väldigt varm, särskilt kring hårddisken (där jag lägger händerna när jag skriver/spelar) under kraftigt bruk. Sen är det en miss i designen som gör att damm sugs in och täpper till fläkten efter viss tid. Brukar märkas på att fläkten låter mer och mer vid start. Så då har jag fått skruva upp den en gång om året och ta ur fläkten och fysiskt plocka bort dammklumparna... Är ändå rätt förskräckt att dne håller än, den förra (en Acer) råkade ut för ett bränt moderkort efter knappt två-tre års användning....

Nu har jag förresten främst kikat på skärmar på 15,6 tum (som nuvarande) då jag tycker 14 tum låter för litet. Samtidigt får jag fler träffar på t.ex. Prisjakt med 14 tum. Har hört rykten om att 14 tum kan vara snarlikt stora som en 15,6 tum i jämförelse beroende på hur stor skärmytan i övrigt är. Eller är det säkrast att titta på en 15,6 enbart tro?