Windows sharing fungerar inte

Permalänk
Medlem

Windows sharing fungerar inte

Så jag lyckas inte dela en mapp på nätverket.

1. Brandväggen måste vara avstängd för att aktivera sharing. Inget i loggen visar att något blockeras och den ska vara tillåten. Windows bara vägrar spara att den ska vara på.
2. När jag delar en mapp så kan ingen på nätverket hitta den, jag kan nå andra enheter som delar mappar.

Någon som har förslag? punkt 1 kan jag leva med, men inte punkt 2. Har startat rätt service och återställt Windows brandvägg.

Permalänk
Medlem

Är network discovery påslagen tror jag det heter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Är network discovery påslagen tror jag det heter.

Brandväggen måste vara avstängd för att aktivera sharing. Inget i loggen visar att något blockeras och den ska vara tillåten. Windows bara vägrar spara att den ska vara på.

Skrivet av tcntad:

Kan datorerna pinga varandra? Hur ser inställningarna ut?

Kan se och pinga varandra. Vilka inställningar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Frejoh466:

Brandväggen måste vara avstängd för att aktivera sharing. Inget i loggen visar att något blockeras och den ska vara tillåten. Windows bara vägrar spara att den ska vara på.

Kan se och pinga varandra. Vilka inställningar?

Är det privat/publik nätverksprofil och jag menar "Nätverks- och Internetinställningar" > "Nätverks- och delningscenter"
Med brandvägg på kan du skriva \\<datornamnet> eller IPadress för den andra enheten du försöker nå? Iom att du kan se andra enheter/delade mappar tror jag att den felande ligger på fel nätverksprofil. Har du även prövat återställa nätverksinställningar?

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar

Hur ser dina inställningar ut i denna meny på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är det privat/publik nätverksprofil och jag menar "Nätverks- och Internetinställningar" > "Nätverks- och delningscenter"
Med brandvägg på kan du skriva \\<datornamnet> eller IPadress för den andra enheten du försöker nå? Iom att du kan se andra enheter/delade mappar tror jag att den felande ligger på fel nätverksprofil. Har du även prövat återställa nätverksinställningar?

privat nätverksprofil, \\192.168.1.1 når jag andra enheten med brandvägg på, kan skicka filer etc. Gjorde "Network reset" nyligen, fast jag kör med,

Set-NetAdapterAdvancedProperty * -RegistryKeyword "*IPChecksumOffloadIPv4" -RegistryValue 0
Set-NetAdapterAdvancedProperty * -RegistryKeyword "WaitAutoNegComplete" -RegistryValue 0

Då utan det så tror Windows att jag inte har något internet.

Jag kan dock använda \\192.168.1.1 som en buffer, då andra enheter inte kan se datorn, men datorn kan se andra. Försöker jag ansluta till datorn så får jag "Windows cannot access \\COMPUTER"

Skrivet av Numbnutt:

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar

Hur ser dina inställningar ut i denna meny på datorn?

I "Advanced sharing settings" så är allt av, den vägrar spara när brandväggen är på. Stänger jag av brandväggen så är allt på.

Permalänk
Medlem

Är SMB porten öppen på datorn då ? Finns någon share på datorn alls förutom admin shares ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1.1 bör ju vara din router/gateway och inte den andra datorn du försöker nå eller den du sitter vid.
Du har bytt ut <datornamn> mot vad datorn faktiskt heter eller har för IP?

Permalänk
Medlem

Du skall INTE ha allt Av på advanced sharing settings. i Fältet skall det se ut som så här->

Skrivet av Frejoh466:

privat nätverksprofil, \\192.168.1.1 når jag andra enheten med brandvägg på, kan skicka filer etc. Gjorde "Network reset" nyligen, fast jag kör med,

Set-NetAdapterAdvancedProperty * -RegistryKeyword "*IPChecksumOffloadIPv4" -RegistryValue 0
Set-NetAdapterAdvancedProperty * -RegistryKeyword "WaitAutoNegComplete" -RegistryValue 0

Då utan det så tror Windows att jag inte har något internet.

Jag kan dock använda \\192.168.1.1 som en buffer, då andra enheter inte kan se datorn, men datorn kan se andra. Försöker jag ansluta till datorn så får jag "Windows cannot access \\COMPUTER"

I "Advanced sharing settings" så är allt av, den vägrar spara när brandväggen är på. Stänger jag av brandväggen så är allt på.

Permalänk
Medlem

Typiskt på bilden så är det av Aktivera fil och skrivardelning skulle vara aktiv på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Är SMB porten öppen på datorn då ? Finns någon share på datorn alls förutom admin shares ?

SMB porten är öppen, har share på "Video" mappen samt "Documents"

Skrivet av tcntad:

1.1 bör ju vara din router/gateway och inte den andra datorn du försöker nå eller den du sitter vid.
Du har bytt ut <datornamn> mot vad datorn faktiskt heter eller har för IP?

Jag når 192.168.1.1 från min dator, om jag försöker ansluta till min dator så får jag "Windows cannot access \\COMPUTER" där "COMPUTER" är namnet på datorn \\192.168.1.122 som är min locala IP får samma fel.

Skrivet av Numbnutt:

Du skall INTE ha allt Av på advanced sharing settings. i Fältet skall det se ut som så här->

Som sagt, Brandvägg av, allt är på. Brandvägg på, Windows vägrar spara allt till på