Ljudsystem till kontor: Koppla till dator/projektor, samt "aw-kompatibel" musikuppspelning

Permalänk
Medlem

Ljudsystem till kontor: Koppla till dator/projektor, samt "aw-kompatibel" musikuppspelning

Hej!

Vi håller på att titta på att sätta in ljudutrustning till kontoret. Den primära användningen kommer vara skönt bakgrundsljud (men periodvis också behov av lite mer tryck i AW- och festsammanhang) och vi har då varit inne på någon smidig lösning, typ Sonos, som ansluts trådlöst. Vi har dock ett kompletterande behov: Vi vill även kunna koppla ljudet till en dator för exempelvis presentationer eller filmuppspelning. Här verkar vi då stöta på patrull, för vad jag förstår går detta inte rakt av med de aktiva system som finns på marknaden, utan kräver någon form av förstärkare som vi kopplar in till. Och vi får då dessutom "problemet" av att behöva dra fram sladdar till högtalarna.

Rätta mig gärna om jag har fel. I övrigt skulle jag gärna ta emot tips på setup som möter ovan behov

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Aktiva högtalare på väggen, kabel till liten mixer, koppla in projektor, sonos och allt du vill i den. Maila en av-firma så är det löst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Aktiva högtalare på väggen, kabel till liten mixer, koppla in projektor, sonos och allt du vill i den. Maila en av-firma så är det löst.

Tack!

Yes, vi har varit i kontakt med olika AV-firmor, men jag tycker deras lösningar blev lite väl omständiga.

Det du menar ovan är att vi helt enkelt får dra kablarna från högtalarna till mixern och koppla in dator/projektor där?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. En del projektorer har dessutom möjlighet att skicka igenom ljud från line in till line out när de är avstängda. Då kan du köra en snikvariant med färre kablar genom att koppla trådlös mottagare > projektor > aktiv högtalare och skippa mixern.

https://files.support.epson.com/docid/cpd4/cpd40467/source/se...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är komplicerat, dyrt och ofta låter dåligt är det som ska fungera trådlöst, aktiva högtalare brukar däremot vara bra. Sonos är inget som låter bra utan de säljer på finesser och de dödar också sina gamla produkter när de tycker att de inte ska fungera. Ett ganska oseriöst företag.
Nått mellanting som går att använda trådlöst om det är tvunget men som har riktiga ingångar är Audio pro Addon serien. kombinera det med en hdmi audio extracor så löser du även ljudet vid presentationer förutsatt att hdmi används.
Annars så funkar ju en hembioreceiver bra för det du vill göra.
Hur bra ska det kosta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Hej!

Vi håller på att titta på att sätta in ljudutrustning till kontoret. Den primära användningen kommer vara skönt bakgrundsljud (men periodvis också behov av lite mer tryck i AW- och festsammanhang) och vi har då varit inne på någon smidig lösning, typ Sonos, som ansluts trådlöst. Vi har dock ett kompletterande behov: Vi vill även kunna koppla ljudet till en dator för exempelvis presentationer eller filmuppspelning. Här verkar vi då stöta på patrull, för vad jag förstår går detta inte rakt av med de aktiva system som finns på marknaden, utan kräver någon form av förstärkare som vi kopplar in till. Och vi får då dessutom "problemet" av att behöva dra fram sladdar till högtalarna.

Rätta mig gärna om jag har fel. I övrigt skulle jag gärna ta emot tips på setup som möter ovan behov

Tack på förhand!

Om du kan tänka dig att göra det själv, eller om det finns nån inom företaget, eller i din krets som är hemma-DJ kan du kolla här https://www.thomann.de/se/aktiv_fullrange_hoegtalare.html.

Köp dock inte det billigaste du kan hitta utan satsa på lite kändare märken typ Yamaha. JBL, RCF eller Bose.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är komplicerat, dyrt och ofta låter dåligt är det som ska fungera trådlöst, aktiva högtalare brukar däremot vara bra. Sonos är inget som låter bra utan de säljer på finesser och de dödar också sina gamla produkter när de tycker att de inte ska fungera. Ett ganska oseriöst företag.
Nått mellanting som går att använda trådlöst om det är tvunget men som har riktiga ingångar är Audio pro Addon serien. kombinera det med en hdmi audio extracor så löser du även ljudet vid presentationer förutsatt att hdmi används.
Annars så funkar ju en hembioreceiver bra för det du vill göra.
Hur bra ska det kosta ?

Vi har väl inte satt en precis budget, men jag skulle säga under 20tkr.

Förhoppningen var att hitta en lösning utan att behöva dra sladdar (kontoret är nyrenoverat och hade vi tänkt efter före skulle vi ju ha kunnat fräsa in allt i väggen lite snyggt...), men det kanske är lika bra att ge upp den tanken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stais:

Vi har väl inte satt en precis budget, men jag skulle säga under 20tkr.

Förhoppningen var att hitta en lösning utan att behöva dra sladdar (kontoret är nyrenoverat och hade vi tänkt efter före skulle vi ju ha kunnat fräsa in allt i väggen lite snyggt...), men det kanske är lika bra att ge upp den tanken.

Hur stor yta handlar det om, hur många högtalare hade du tänkt ska ingå i systemet ?
Addonserien ger dig nästan allt du frågar efter men det är ju ett stereosystem och inte multirum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur stor yta handlar det om, hur många högtalare hade du tänkt ska ingå i systemet ?
Addonserien ger dig nästan allt du frågar efter men det är ju ett stereosystem och inte multirum.

Jag ska kolla in det, tack

Rummet är kanske 6x12 meter. Har väl egentligen inte något hårt behov över steroljud och kanske lite extra bas. Vi är inga audiofiler

Permalänk
Medlem

Dessa borde funka https://www.thomann.de/se/mackie_thump_15bst.htm

Bluetooth och kontroll via app. Men kanske bara ett par i stereo? Går att länka till fler aktiva högtalare via kabel.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stais:

Jag ska kolla in det, tack

Rummet är kanske 6x12 meter. Har väl egentligen inte något hårt behov över steroljud och kanske lite extra bas. Vi är inga audiofiler

Det är som ett riktigt stort vardagsrum men inte en jättestor lokal och jag gissar att ni inte ska spela så starkt för ni ska ju jobba och kunna prata normalt i lokalen utan det gäller mest bakgrundsmusik och så kunna köra nån presentation med proj nån gång i bland.
Jag tycker du ska kolla på en lite större "allt i ett högtalare" Addon A36 https://www.audiopro.com/sv/product/a36/#svart har möjlighet att matas via blåtand, har också analog, Toslink och hdmi ingång, har utgång för att lätt kunna kompletteras med basmodul om det behövs, det är inte en jätteliten högtalare utan en liten golvare så den klarar sig troligen ganska bra utan basmodul i ett kontor men vill man så är det enkelt att koppla på.
Antagligen räcker det med ett par för att köra bakgrundsmusik.
Jag gissar dock att en hdmi extraktor ändå är bekväm att ha vid presentationer.

Skrivet av noxela:

Dessa borde funka https://www.thomann.de/se/mackie_thump_15bst.htm

Bluetooth och kontroll via app. Men kanske bara ett par i stereo? Går att länka till fler aktiva högtalare via kabel.

Jag vet inte hur bra de passar in på ett kontor. PA högtalare ger en viss stil till lokalen och hade det handlat om en krog eller gym hade jag hållit med dig men det blir inte så "elegant" stilmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.