RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

I vissa speltitlar märks det tydligt, i andra knappt alls. För mig spelar det ingen roll i dagsläget eftersom ingen av korten är tillräckligt bra på RT ändå. Dlss skrämmer upp fpsen men med uppskalad sämre upplösning som NÄSTAN blir lika bra i bästa fall. Inte optimalt heller enligt mig.

Så känner jag också.

Inget kort inom denna generationen kommer att leverera 144 fps i 1440p med RT påslaget och då kommer jag lämna det avslaget. Pratar givetvis om nya heta speltitlar.

I övrigt kan jag tycka att RT många gånger ser dåligt ut för det är så överdrivet. Javisst, i vattenpölet på gatan kan du möjligtvis hinta det röda skenet från skyltfönstret men i dagsläget försöker man få varenda liten reflektion att se ut som en spegelblank sjö eller en iron-man dräkt i polerad krom, helst med hdr påslaget så man får sitta med solglasögon bakom skärmen.

Visst är det snyggt om man tittar en minut eller två men sen blir det bara för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibelox:

@webhallen Blir det något av det här för 6800 XT med? I så fall när? Står först i kön på 6800 XT. Tack!

Ååh grattis står du också först i kön?

Har själv gjort de på både 6800xt och på 5900x.

Ta "först i kön" med ett par kilo salt när de kommer till webhallen, läste precis i kommentarerna från igår att någon fick 5900x i lördags. Så så jävla först i kön va jag tydligen inte på de

Permalänk
Medlem

@webhallen En vecka sen du sa något om detta senast, men ser att du kommenterar dagligen i andra trådar. Samtidigt ligger jag (och förmodligen många andra) ute med 8k, och har gjort det i 2 veckor nu, utan någon aning om vi ens kommer få någonting för det i framtiden. Tycker att vi kan vara värda någon sorts uppdatering.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ibelox:

@webhallen En vecka sen du sa något om detta senast, men ser att du kommenterar dagligen i andra trådar. Samtidigt ligger jag (och förmodligen många andra) ute med 8k, och har gjort det i 2 veckor nu, utan någon aning om vi ens kommer få någonting för det i framtiden. Tycker att vi kan vara värda någon sorts uppdatering.

Har inget att säga just nu tyvärr, de som har order hos oss kommer att bli erbjudna att få köpa tredjepartskort i den turordning de har beställt när vi väl har de korten på lager. Om vi inte får en magisk leverans av referenskort från något håll. Trodde jag redan hade skrivit det i tråden, om inte så är det skrivet nu

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har inget att säga just nu tyvärr, de som har order hos oss kommer att bli erbjudna att få köpa tredjepartskort i den turordning de har beställt när vi väl har de korten på lager. Om vi inte får en magisk leverans av referenskort från något håll. Trodde jag redan hade skrivit det i tråden, om inte så är det skrivet nu

/Patrik

Du hade nämnt 6800 men inte svarat på om det gällde XT också. Tack för svaret!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ibelox:

Du hade nämnt 6800 men inte svarat på om det gällde XT också. Tack för svaret!

Ah sorry för otydligheten. Alla är i samma båt iaf

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har inget att säga just nu tyvärr, de som har order hos oss kommer att bli erbjudna att få köpa tredjepartskort i den turordning de har beställt när vi väl har de korten på lager. Om vi inte får en magisk leverans av referenskort från något håll. Trodde jag redan hade skrivit det i tråden, om inte så är det skrivet nu

/Patrik

Hej Patrik!

Då jag var en av dem som råkade ut för Klarna-problematiken var jag i kontakt med er kundtjänst som skulle höra av sig efter att ha pratat med dig, men jag har inte hört något sedan dess.

Jag beställde ett 6800 XT vid lansering och betalade med Klarna. Du skrev då att ni skulle se till att de som inte fick något kort pga buggen blev placerade i någon sorts kö för framtida kort, eventuellt förtur på tredjepartskort? Jag har kvar beställningen hos Klarna och bekräftelse att den gick igenom kl 15:01. Hur och när förväntas jag veta om jag blir satt i någon sorts kö? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlad_swe:

Hej Patrik!

Då jag var en av dem som råkade ut för Klarna-problematiken var jag i kontakt med er kundtjänst som skulle höra av sig efter att ha pratat med dig, men jag har inte hört något sedan dess.

Jag beställde ett 6800 XT vid lansering och betalade med Klarna. Du skrev då att ni skulle se till att de som inte fick något kort pga buggen blev placerade i någon sorts kö för framtida kort, eventuellt förtur på tredjepartskort? Jag har kvar beställningen hos Klarna och bekräftelse att den gick igenom kl 15:01. Hur och när förväntas jag veta om jag blir satt i någon sorts kö? Tack!

Utifrån min erfarenhet det där var bara "bullshit". Råkade för samma fel och efter flera samtal med kundtjänst allt de kunde göra är makulera mitt klarna faktura. Inte ens bad om ursäkt för webhallens systemfel, även trotts jag hänvisade till Patriks uttalande här upprepande gånger. Skulle inte lägga mycket hopp på det där...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlad_swe:

Hej Patrik!

Då jag var en av dem som råkade ut för Klarna-problematiken var jag i kontakt med er kundtjänst som skulle höra av sig efter att ha pratat med dig, men jag har inte hört något sedan dess.

Jag beställde ett 6800 XT vid lansering och betalade med Klarna. Du skrev då att ni skulle se till att de som inte fick något kort pga buggen blev placerade i någon sorts kö för framtida kort, eventuellt förtur på tredjepartskort? Jag har kvar beställningen hos Klarna och bekräftelse att den gick igenom kl 15:01. Hur och när förväntas jag veta om jag blir satt i någon sorts kö? Tack!

Hej, Jag är en av dom också. Jag beställde mitt kort 15:00:02
Har även kontaktat eran support utan nån framgång!

Permalänk
Webhallen

Ni som har haft strul (endast ni som har haft strul) PM mig med klarna underlag och ert användarnamn på webhallen samt vilken artikel ni försökte köpa så skjuter jag in en order för upphämtning i Upplands Väsby (spelar ingen roll då detta blir en symbolisk köplats) Kan ej magiskt trolla fram kort som ej finns, så detta kommer endast kunna konverteras till ett erbjudande att köpa ett tredjepartskort.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Så känner jag också.

Inget kort inom denna generationen kommer att leverera 144 fps i 1440p med RT påslaget och då kommer jag lämna det avslaget. Pratar givetvis om nya heta speltitlar.

I övrigt kan jag tycka att RT många gånger ser dåligt ut för det är så överdrivet. Javisst, i vattenpölet på gatan kan du möjligtvis hinta det röda skenet från skyltfönstret men i dagsläget försöker man få varenda liten reflektion att se ut som en spegelblank sjö eller en iron-man dräkt i polerad krom, helst med hdr påslaget så man får sitta med solglasögon bakom skärmen.

Visst är det snyggt om man tittar en minut eller två men sen blir det bara för mycket.

Hahahah exakt så jag känner när jag ser Watch Dogs Legion med RT på.

Permalänk
Medlem

Så nu sitter det på plats RX 6800 Installera windows osv sen lite tester

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Så nu sitter det på plats RX 6800 Installera windows osv sen lite tester
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z2rmirzmqjajod4xag7icmh

Stiligt!
Själv fick jag pensionera mitt ghost när jag fick tag i ett 6800 XT :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Stiligt!
Själv fick jag pensionera mitt ghost när jag fick tag i ett 6800 XT :'(

Ja det måste vara surt Hade XT fått plats hade jag köpt det istället. Att 3djepartarna sätter på 3 slots kylare även på RX 6800an gör ju möjligheterna för Ghost s1 ännu mindre Tur att jag kom över ett referenskort. Måste säga att det känns väldigt gediget och välbyggt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ja det måste vara surt Hade XT fått plats hade jag köpt det istället. Att 3djepartarna sätter på 3 slots kylare även på RX 6800an gör ju möjligheterna för Ghost s1 ännu mindre Tur att jag kom över ett referenskort. Måste säga att det känns väldigt gediget och välbyggt

Ja, verkligen! Med denna trend kanske det kommer ett S2 så småningom med plats för 3-slot?! Får hålla tummarna för det!
Kan inte annat än att hålla med om byggkvalitén, känns premium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så nu sitter det på plats RX 6800 Installera windows osv sen lite tester
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z2rmirzmqjajod4xag7icmh

Skapligt avundssjuk nu! Så besviken att mitt MSI RX6800 från Webhallen blev en no-show när MSI plötsligt sa att Webhallen inte skulle få sin utlovade leverans

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Nä ger upp detta, blir ett 3080 istället. Denna väntan kan ju dröja hur länge som helst. Nvidia levererar ju iaf kort, även om det tar lite tid där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Skapligt avundssjuk nu! Så besviken att mitt MSI RX6800 från Webhallen blev en no-show när MSI plötsligt sa att Webhallen inte skulle få sin utlovade leverans

Jo det var när webhallen informerade att det inte kommer bli något från MSI (som jag har beställning liggandes på) jag var nära att ge upp. Var helt inne på rtx 3070 men den gick inte heller att få tag på.
Jag gjorde då det man egentligen inte skall göra, kollade in alla möjliga sälj sidor för att se om det fanns någon som inte endast var ute efter att tjäna massa pengar utan ärligt ville sälja ett kort på grund av felköp eller dubbelbokningar. Hade sådan otrolig tur.
Dagen efter jag köpt mitt kort såg jag en kille som sålde ett oöppnat MSI RX 6800 för 7500 kr på Hisingen. På webhallen skulle det kostat 7199 kr. 301 spänn extra är det ju absolut värt tycker jag. Ingen scalper i mitt tycke.

Det är inte omöjligt men det tar tid. De flesta försöker sälja rx 6800 för uppåt 9k vilket är horribelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Skapligt avundssjuk nu! Så besviken att mitt MSI RX6800 från Webhallen blev en no-show när MSI plötsligt sa att Webhallen inte skulle få sin utlovade leverans

Samma här, sitter i samma sits och är måttligt avundsjuk på dom som har fått kort!!
Jävligt besviken på att MSI bajsar på Webhallen och dess konsumenter.. Funderar på att köra på det gröna laget nu istället...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så nu sitter det på plats RX 6800 Installera windows osv sen lite tester
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z2rmirzmqjajod4xag7icmh

Off-topic och chassit är snyggt och nice och så men, vad är poängen med att vilja ha ett så litet chassi som möjligt? Speciellt när man måste offra prestanda för att få det i den storleken. Antar att du bär runt din dator till olika ställen rätt ofta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Off-topic och chassit är snyggt och nice och så men, vad är poängen med att vilja ha ett så litet chassi som möjligt? Speciellt när man måste offra prestanda för att få det i den storleken. Antar att du bär runt din dator till olika ställen rätt ofta?

Jag vill ha en så clean och liten burk som möjligt. Det är lätt att få den att "smälta" in och är mer lättplacerad än ett fulltower.
Jag tycker verkligen de flesta datorburkar är otroligt fula.
Sen är det naturligtvis utmaningen i att få det snyggt, ordnat och funktionellt.
Offra prestanda vet jag inte, det går att knöka i ett RTX 3080 om man väljer ett med rätt kylare. 3090 går fint med vattenkylning.

Ghosten är riktigt snygg Går att köpa till toppgaller i koppar för att höja premiumkänslan ännu mer

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kollar dagligen på Nvidia, det enda som finns är överprisade 3060 Ti och ännu mer överprisade 3090. Egentligen är 3080 det enda intressanta kortet, det är ett jättestort hopp från 3070 och nära 3090. Men jag har ingen lust att boka upp mig på the waiting game längre, jag väntar tills det finns något i lager på riktigt vilket ser ut att dröja.

Har jag tur hinner 3080 Ti komma

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Gjorde ett benchmark i AC valhalla idag helt oklockat. 1440p ultra settings på allt 83 fps 😀👍
Sköj att man får bättre FPS än de som testat på 3dguru med samma inställningar och upplösning.
Blir att tweka lite imorgon och se om jag kan öka lite. Finns tydligen en hel del man kan göra.
Det som förvånade mig mest var att GPUn inte gick över 66c med 99% load hur är det möjligt? Referenskylarna är ju sjukt bra!

Blir att testa lite sånt här ikväll https://www.youtube.com/watch?v=uliLJ-CoZCA&t=184s

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt eller fått de nya AIB korten Nitro+ och Red Devil?

Funderar på om de är värda priset, ser dyra ut men prestandan är bra?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ah sorry för otydligheten. Alla är i samma båt iaf

/Patrik

@webhallen Du vill inte ge oss köbaserad förtur på 6900XT istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någon som har beställt eller fått de nya AIB korten Nitro+ och Red Devil?

Funderar på om de är värda priset, ser dyra ut men prestandan är bra?

Mvh

Har fått datum på Devil , 27/12 från Dustin.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibelox:

@webhallen Du vill inte ge oss köbaserad förtur på 6900XT istället?

Vad spelar det för roll vilken köplats man har om det ändå blir 0(noll) i lager

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Har fått datum på Devil , 27/12 från Dustin.

Låter ju lovande, vad hade de för pris på kortet när du beställde?

Jag vet inte om jag tycker det är värt det riktigt när korten kostar 9-10 Tkr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter ju lovande, vad hade de för pris på kortet när du beställde?

Jag vet inte om jag tycker det är värt det riktigt när korten kostar 9-10 Tkr.

Mvh

10495:- :'(

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

10495:- :'(

Ungefär samma pris som vissa AIB 6800XT alltså. Lyckas man få det så kan man avbeställa sitt AIB-kort.